2025-01-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Precis. Man lämnar in förundersökningsmaterialet till åklagare som väcker åtal. Åtal är väckt = Förundersökning klar.
Så FUP borde gå att få ut. Det är väl därifrån media får sina bilder?
Citera
2025-01-04, 12:50
Medlem
Huvudförhandling inleds den 8 januari kl 09:00 skriver Jönköpings tingsrätt:
https://www.domstol.se/jonkopings-ti...mord-i-gnosjo/
Citera
2025-01-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Så FUP borde gå att få ut. Det är väl därifrån media får sina bilder?
Den finns att beställa hos Jönköpings tingsrätt för 4320kr.
Citera
2025-01-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbotter
Den finns att beställa hos Jönköpings tingsrätt för 4320kr.
För det priset antar jag att den är utskriven.
Går den inte att få digital billigare?
Citera
2025-01-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
För det priset antar jag att den är utskriven.
Går den inte att få digital billigare?

Fick detta svaret.

Citat:
Ni har begärt att få ta del av förundersökningsprotokoll i mål B 5139-23.

Sekretessprövning av materialet kommer ske innan utlämnande och delar av materialet kommer att maskas. Ett utlämnande kan tidigast ske fredag den 3 januari 2025.

Du har rätt att ta del av förundersökningsprotokollet/de delar av förundersökningsprotokollet som inte omfattas av sekretess i pappersform. Kostnad för förundersökningsprotokoll uppgår till 4320 kr. Vill du ha handlingarna per post ber vi dig att återkomma med leveransadress samt person/organisationsnummer och faktureringsuppgifter. Om du vill vara anonym så går det bra att du kommer till tingsrätten och betalar här med bankkort.
Citera
2025-01-04, 15:29
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Fick detta svaret.

Det där svaret borde du ta till förvaltningsrätten. Myndigheter har rätt att ta ut en avgift för administrering av utskrifter, d.v.s. 1 kr. per sida eller liknande. De har inte rätt att ta ut en avgift för sekretessgranskning, då det ingår i deras myndighetsutövning.

Att myndigheter är underfinansierade är en sak, men de får inte skaffa sig finansiering genom att neka handlingar digitalt för att få in det genom administrationskostnader. De får heller inte göra det för att försöka få ner begäran av utlämnande av handlingar. Sen kan man ju undrar hur detta handlade rimmar med miljömålen.

När det gäller snubben så blir man inte klok. Han verkar ju ha tänkt igenom och planerat mordet, samt för flera. Alltså inte impulsivt, utan planerat. Polisen verkar inte ha haft mycket att gå på innan han kom in och erkände. Så, även om han handlade knivar impulsivt och drog på sig skulder, så fattar inte jag varför han i stället går in och erkänner. Leva med kronkalle i frihet måste väl vara bättre än att sitta inlåst på anstalt 24/7

Hur som, antingen döms han till rättpsykiatriskvård med särskild utskrivningsprövning, eller till fängelse på livstid. Men har svårt att se att han någonsin kommer ut igen, då han uppvisar ett seriemördarbeteende. Men det är klart, det är Sverige vi lever i. Vi kanske blir än mer "Woke"...
Citera
2025-01-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
De har inte rätt att ta ut en avgift för sekretessgranskning, då det ingår i deras myndighetsutövning.

Något myndigheten heller inte påstått.
Citera
2025-01-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Snövita tomtenissen i Gnosjö lyssnade med stor sannolikhet inte på gansgaterrap.

Han har mer gemensamt med diverse amerikanska skolskjutare och andra mer eller mindre ensamma ung galningar.
Gyllensvan som nån nämnde. Och grisen Fallqvist.

Sen är det mycket möjligt att du har rätt i att internet ger dessa störda typer uppslag och pepp.

Men snarare olika forum och darknet än sociala medier.

De som lever en kriminell livsstil och lyssnar på svensk gangstarap är mer lågbegåvade snorungar än ensamma/ udda galningar som dödar ”för att känna hur det känns”.

Absolut. Jag håller med dig. Och jag tror mig litet förstå skillnaden mellan olika gärningsmannaprofiler.
För en del glider ju ut och in/passar in på flera profiler. Som jag tidigare skrev så har F. här mer gemensamt med andra lustmördare som vidren Gyllensvaan, Jack som dödade P. Plax och Simon Pettersson samt äcklet Johan Fallqvist i Fagersta. F. här ville ensam göra sitt jobb och 'njuta'. Ingen av dessa andra hade väl heller ett högt IQ sammantaget med psykoser och höga tankar som sig själva och att de var 'för smarta' för att bli upptäckta. Men listan kan dessvärre bli lång och längre det lär den bli. Jag tror att alla nämnda lever på sina minnen utan sorg. Möjligtvis en smärre ånger för att de åkte fast.

F. idoliserar säkert skolskjutare. Det tror jag ligger nära hans profil. 'The Lone Ranger' som fullbordar ett efterlängtat uppdrag/gärning.

Jag omnämnde sociala medier bara allmänt, för här tror jag på en stor påverkan på mer 'vanliga' unga. Och jag tänker då även på drev från grupper som har ett B0 i sikte (kan då nämna senate mordet på 14åriga Emilia där en 13-åring och 15-åring har åtalats). Även Dark side rullar om 13-åringen hävdar fyllde henne med inspiration, glädje och lugn så att hon kunde sova gott efter att ha sett en hanlsshuggning.

Nu frågar en gammal tant. är tiden ur led eller?
Citera
2025-01-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Finns ingen bild på honom?

Inlägg #458
Citera
2025-01-04, 16:41
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Fick detta svaret.

Jaha. Ja men då kommer den ju digitalt snart. Sluta luras.
Citera
2025-01-04, 16:44
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JourneyOfLife
Inlägg #458

Oj oj oj, den där lilla råttan kommer inte att få det lätt på kåken. Fallqvist har redan misshandlats (grovt) av en gammal ytligt bekant till mig dessutom. Hoppas dom hamnar på samma anstalt

Fler bilder på apan kommer i fupen sen. Han ser ut att ha ett benjamin button ansikte. Typ 40 år äldre än kroppen. Beror det på medicinerna eller att hans föräldrar har samma genetiska fel?
Citera
2025-01-04, 20:08
Medlem
Nu nästan likadant 2025-01-04:

//Kvinna i 55-årsåldern ute och går med sin hund när hon blir attackerad bakifrån och har då blivit "slagen i ryggen" med ett vasst föremål. Ska ha skett i stadsdelen Trandared i Borås//.
Pojke springer därifrån.

Se separat tråd.

Kanske anhängare till NLM = No lives matter (som i Hässelbyattackrna).
Kan även F. ha fått mer driv genom Hässelbydramat?
Senast redigerad av Detdundrar 2025-01-04 kl. 20:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in