2025-01-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Hur i helvetet har en sån här dåre gått under radarn hela sitt liv?

Googlar jag mamman verkar hon ju vara förståndshandikappad på riktigt.

Det är denna fråga jag också har ställt, men tydligen har killen varit förtegen om sina planer att mörda och hemlighållit sin 'barndomsdröm'.

Dock tycker jag det verkar knepigt att ingen har tagit tag i honom eftersom han verkar ha haft problem hela livet och eftersom hans föräldrar kanske inte verkar 100% utvecklade. Han måste ha haft någon stödperson men det svar jag har fått (här i tråden) är att ingen hade förstått hans mordiska tankar eftersom han inte delade med sig av sina planer.
Citera
2025-01-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spicyapple
Hur fick du tag i den bilden? Aldrig sett innan.
Den låg med i DNs artikel idag.
Citera
2025-01-03, 23:42
Medlem
Bara jag som reagerar på hur likt hans historia är standard psykopat serie mördare? Han säger att han velat mörda sedan han var liten. Han har dödat djur och säger hur djur inte täcker hans behov längre. Han mördar en kvinna och lugnar sina demoner.. Sedan någon vecka efter mordet vill han begå ett till mord för han känner suget igen..scary
Citera
2025-01-03, 23:44
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det är denna fråga jag också har ställt, men tydligen har killen varit förtegen om sina planer att mörda och hemlighållit sin 'barndomsdröm'.

Dock tycker jag det verkar knepigt att ingen har tagit tag i honom eftersom han verkar ha haft problem hela livet och eftersom hans föräldrar kanske inte verkar 100% utvecklade. Han måste ha haft någon stödperson men det svar jag har fått (här i tråden) är att ingen hade förstått hans mordiska tankar eftersom han inte delade med sig av sina planer.

Är det socialen, skolan eller andra som har missat alla varningssignaler eller tagit det här för enkelt. Någon är ju skyldig till att han ens gick utan bevakning med dom här tankarna. Man kan vara lite speciell men här pratar vi förfan om Edvin Gyllensvaan #2, och hans svagbegåvade partner och tidiga familj med samma efternamn. Handikappade i huvudet hela bunten förfan, och det kostade en kvinna livet och förmodligen den värsta form av dödsångest en människa kan föreställa sig.
Citera
2025-01-03, 23:45
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Bara jag som reagerar på hur likt hans historia är standard psykopat serie mördare? Han säger att han velat mörda sedan han var liten. Han har dödat djur och säger hur djur inte täcker hans behov längre. Han mördar en kvinna och lugnar sina demoner.. Sedan någon vecka efter mordet vill han begå ett till mord för han känner suget igen..scary

Det säger dom alla och det är inget unikt överhuvudtaget.
Den här verkar bara vara aningen mer svagbegåvad än dom flesta.
Citera
2025-01-03, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Det säger dom alla och det är inget unikt överhuvudtaget.
Den här verkar bara vara aningen mer svagbegåvad än dom flesta.
Ja det känns som att han läst på mycket om hur en serie mördare ska "vara". Allting han säger är stereotypen..
Citera
2025-01-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ja det känns som att han läst på mycket om hur en serie mördare ska "vara". Allting han säger är stereotypen..

Han kanske har ärkeäcklet Edvin Gyllensvaan som förebild. Som i sin tur kanske hade Simon Petterson (Råby) som förebild året innan?

Vad som är intressant här är den gemensamma lusten att mörda för känslan. Inte för att råna.

Man blir mörkrädd när man tänker på alla dessa sjuka människor som går omkring obemärkta. Eller som har avslutat någon form av psykvård (Edvin hade ju psykoser) och sedan ansågs friska och kunde släppas ut i samhället bara för att fortsätta sina fantasier? Det antogs väl att han (och andra) skulle ta sin medicin och vara friska sedan. Kanske det, men tror inte att alla som anses 'friska' fortsätter sin medicinering utan påpassning från vården. De anser väl sig själva inte behöva medicin när de är 'friskförklarade'.
Citera
2025-01-04, 01:33
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Han kanske har ärkeäcklet Edvin Gyllensvaan som förebild. Som i sin tur kanske hade Simon Petterson (Råby) som förebild året innan?

Vad som är intressant här är den gemensamma lusten att mörda för känslan. Inte för att råna.

Man blir mörkrädd när man tänker på alla dessa sjuka människor som går omkring obemärkta. Eller som har avslutat någon form av psykvård (Edvin hade ju psykoser) och sedan ansågs friska och kunde släppas ut i samhället bara för att fortsätta sina fantasier? Det antogs väl att han (och andra) skulle ta sin medicin och vara friska sedan. Kanske det, men tror inte att alla som anses 'friska' fortsätter sin medicinering utan påpassning från vården. De anser väl sig själva inte behöva medicin när de är 'friskförklarade'.

Känner till en som tog mediciner och bodde fritt i ca 12 år utan problem, utskriven tidigt trots begånget vidrigt vansinnesdåd.
Sen flippade han och höll på att mörda folk. Nu på rättspsyk förhoppningsvis för all framtid denna gång.
Citera
2025-01-04, 11:36
Medlem
Citat:
Javisst har det alltid funnits mord. Jag känner till om killen i Skåne som dödade gamlingar.
Men inte gick ungdomar ute med kniv så mycket som nu? Eller? Inte heller vill jag minnas under mitt långa liv att ungdomar så pass ofta högg folk till döds över någon diffus kränkning.

Tror ändå generellt att många unga som ser tik-tok m.m. som en inspiration får en romantiserad bild av våld i samhället. Rappare och andra som viftar med vapen, pengar, guld och säger sig ha 'makt' och tilltvingar sig 'respekt' av andra dyrkas ju. Folk kan hetsa varandra på sociala medier som man ej gjorde tidigare. Det råder en allmänt råare ton i dagens samhälle. Titta bara hur det är i många skolor.

Men det är en annan sak i detta fall. Killen var inte OK i själen eller förståndet. Det får man förstå även om man inte kan acceptera denna oerhört hemska handling. Tur dock att det stannade där och att han bekände så att det inte blev fler offer.

Snövita tomtenissen i Gnosjö lyssnade med stor sannolikhet inte på gansgaterrap.

Han har mer gemensamt med diverse amerikanska skolskjutare och andra mer eller mindre ensamma ung galningar.
Gyllensvan som nån nämnde. Och grisen Fallqvist.

Sen är det mycket möjligt att du har rätt i att internet ger dessa störda typer uppslag och pepp.

Men snarare olika forum och darknet än sociala medier.

De som lever en kriminell livsstil och lyssnar på svensk gangstarap är mer lågbegåvade snorungar än ensamma/ udda galningar som dödar ”för att känna hur det känns”.
Citera
2025-01-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Blir offentlig när åtal väcks.
Det är väl det som har skett nu?
Som jag förstår det innebär en stämningsansökan just att man väcker åtal:
https://www.aklagare.se/ordlista/s/stamningsansokan/
Citera
2025-01-04, 12:33
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Det är väl det som har skett nu?
Som jag förstår det innebär en stämningsansökan just att man väcker åtal:
https://www.aklagare.se/ordlista/s/stamningsansokan/
Precis. Man lämnar in förundersökningsmaterialet till åklagare som väcker åtal. Åtal är väckt = Förundersökning klar.
Citera
2025-01-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anusponten
Precis. Man lämnar in förundersökningsmaterialet till åklagare som väcker åtal. Åtal är väckt = Förundersökning klar.
Så FUP borde gå att få ut. Det är väl därifrån media får sina bilder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in