2025-01-04, 00:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I andra kanalen sändes samtidigt som Rapport tydligen detta https://www.youtube.com/watch?v=hswmuaAogDo. Ett sketschprogram med Cia Berg, Måns Herngren, Hannes Holm och Uffe Larsson.

Elefanterna kommer först kl. 21 samma kväll då Vetenskapens världs sändning avhandlar sjöelefanter.

Apropå ME:s obefintliga minnen av SE:s MOP-aktivitet så förstår jag inte riktigt varför den saken är relevant. Den är väl lika märklig eller inte oavsett om SE är GM eller vittne.

Man kan anta att somliga menar att även denna sak pekar mot SE som GM oavsett hur det förhåller sig. Hade ME haft järnkoll på SE:s MOP-förehavanden hade väl det ansetts "märkligt".

Men jag kan låta föra till protokollet att ME är lite mer än okunnig om hans förehavanden än vad man omedelbart kan tugga i sig. Att det skulle peka mot något särskilt kan jag, som sagt, dock inte se.

Edit: Skämtas en del om Palmemordet i programmet.

Programmet innehåller också ett "anonymt" tips om mordvapnet. Det syns i programmet att tipset inte ringdes in från en sportstuga.

Vissa verkar som du skriver anse att allt som SE gör eller säger är märkligt eller anmärkningsvärt. "Sjöelefanter" i april tycker jag är lite märkligt.

Att efterspelsvittnet SE som jobbat ett mycket lågt arbetspass och var på väg hem också åkte hem när han inte såg några journalister på mordplatsen är i mina ögon inte så svårt att acceptera.

Det var väl bara vanligt i amerikanska filmer (om ens där) att journalister hade ett presskort i hattbandet och fladdrande trenchcoat 1986? I Sverige gick det väl inte att se på avstånd att någon var journalist?
Citera
2025-01-04, 00:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag tror man utgår lite enklare..

Hela hans berättelse stinker lögn och antingen ser man det eller inte...

Återigen teoretiseras det här att "de som ljuger alltid är mördare."

Eller kan det finnas andra förklaringar till att SE drar lite på sanningen i sina utsagor?

Edit:
Hypotetiskt citat ur hypotetisk teaterföreställning:

Jeppson på berget:
"Alla säger att SE ljuger, men ingen säger varför SE ljuger".
Ridå!
Citera
2025-01-04, 00:09
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Programmet innehåller också ett "anonymt" tips om mordvapnet. Det syns i programmet att tipset inte ringdes in från en sportstuga.

Vissa verkar som du skriver anse att allt som SE gör eller säger är märkligt eller anmärkningsvärt. "Sjöelefanter" i april tycker jag är lite märkligt.

Att efterspelsvittnet SE som jobbat ett mycket lågt arbetspass och var på väg hem också åkte hem när han inte såg några journalister på mordplatsen är i mina ögon inte så svårt att acceptera.

Det var väl bara vanligt i amerikanska filmer (om ens där) att journalister hade ett presskort i hattbandet och fladdrande trenchcoat 1986? I Sverige gick det väl inte att se på avstånd att någon var journalist?

Varför kallar du Engström för "efterspelsvittne"?
Citera
2025-01-04, 00:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Eftersom att SE själv uppger att han inte såg själva mordet eller mördaren utan bara vad som hände efter mordet.

SE såg bara efterspelet till mordet och kan då kallas "efterspelsvittne".

Sannolikt missade SE mordet eftersom han stod och pratade övertidsarbeta, semesterplaner och packningsbestyr med HO inne i receptionen på Skandia när OP blev skjuten om vi ska tro väktaren HO.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-04 kl. 00:23.
Citera
2025-01-04, 00:24
Medlem
Citat:
Återigen teoretiseras det här att "de som ljuger alltid är mördare."

Eller kan det finnas andra förklaringar till att SE drar lite på sanningen i sina utsagor?

Edit:
Hypotetiskt citat ur hypotetisk teaterföreställning:

Jeppson på berget:
"Alla säger att SE ljuger, men ingen säger varför SE ljuger".
Ridå!

Nej, frågan var om varför man ser något misstänkt i det Engström säger och gör !

Anledningen till det är att jag inte tror valda delar av hans berättelse är överdrivna eller lögner utan jag ser hela hans berättelse som en lögn...!

Alltså från att han berättar om sin utstämplingstid till att det är Hage som berättar för Engström att det är Palme...

Jag tror inte på ett ord han säger.....

..Sen gör du tolkningen att jag då säger att han måste vara GM om hela hans berättelse är lögn !
Citera
2025-01-04, 00:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, frågan var om varför man ser något misstänkt i det Engström säger och gör !

Anledningen till det är att jag inte tror valda delar av hans berättelse är överdrivna eller lögner utan jag ser hela hans berättelse som en lögn...!

Alltså från att han berättar om sin utstämplingstid till att det är Hage som berättar för Engström att det är Palme...

Jag tror inte på ett ord han säger.....

..Sen gör du tolkningen att jag då säger att han måste vara GM om hela hans berättelse är lögn !
Om man hyser denna "misstanke" vad anser man då att SEs upplevda lögner beror på?
Citera
2025-01-04, 00:30
Medlem
Citat:
Om man hyser denna "misstanke" vad anser man då att SEs lögner beror på?

Det är tyvärr 40år försent att kunna lämna ett bra svar på...

Men att t.ex vara 100% säker på att han bara vill vara ett "efterspelsvittne" är inget jag köper
Citera
2025-01-04, 00:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är tyvärr 40år försent att kunna lämna ett bra svar på...

Men att t.ex vara 100% säker på att han bara vill vara ett "efterspelsvittne" är inget jag köper

Kanske SE vill bli förväxlad med mördaren och får en liten "kick" av det, trots att han bra var ett efterspelsvittne? Kan det vara anledningen till att SE drar lite på sanningen?

Många verkar faktiskt gått på att SE är mördaren om man studerar inlägg här i tråden.
Citera
2025-01-04, 00:57
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:

Citat:
Eftersom att SE själv uppger att han inte såg själva mordet eller mördaren utan bara vad som hände efter mordet.

SE såg bara efterspelet till mordet och kan då kallas "efterspelsvittne".

Sannolikt missade SE mordet eftersom han stod och pratade övertidsarbeta, semesterplaner och packningsbestyr med HO inne i receptionen på Skandia när OP blev skjuten om vi ska tro väktaren HO.

"SE själv uppger ... SE såg bara eftersom han stod och pratade Sannolikt om vi ska tro"

Så SE har bestämt att du skall påstå att han bara såg "efterspelet" och kalla honom efterspelsvittne?
Citera
2025-01-04, 00:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag snubblade över denna intervju med Kriminaltekniker Sonny Björk https://www.youtube.com/watch?v=fxaa6-liYUw . Den är anmärkningsvärd och han nämner en helt avgörande sak som jag undrar om Krister Petersson har uppmärksammat (nämns i slutet på intevjun).

Vad jag förstår så säger han att när de undersökte SE mordvapen (vapenhandlarens) så kom de fram till att det var en "grad 0" vilket betyder att det varken kan bekräftas eller uteslutas att det är mordvapnet. Vanligtvis så skulle de ha graderat det högre "+2" för att märke,modell, pipa m.m stämmer, men här var man försiktig. Någon expert de anlitat gjorde även ett uttalande att kulorna de har numer är i för dåligt skick att det aldrig kommer gå att knyta till mordvapen (det nämns även på presskonferernsen).

Sonny nämner då att han gjorde avgjutningar av kulorna 1986 för att de skulle skickas hit och dit över jorden och han villa säkra säkra vissa markörer (vilket verkar bra föreseende). Vad jag förstår har Petersson inte jämfört mordvapnet med dessa avgjutningar vilket det känns som Sonny öppnar upp för att det borde man.

Ja, det vore givetvis bra att jämföra med Sonny Björks avgjutningar.

Frågan är var de befinner sig nu och om kunskapen finns idag för att utföra sådana övningar.

Idag sitter väl folk bara och glor på en skärm ...
Citera
2025-01-04, 01:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
"SE själv uppger ... SE såg bara eftersom han stod och pratade Sannolikt om vi ska tro"

Så SE har bestämt att du skall påstå att han bara såg "efterspelet" och kalla honom efterspelsvittne?

Lustigt nog säger SE, dagen efter, att han INTE pratade med väktarna utan gick rakt ut.

Han hade bråttom ... Frågan är till vad.

Efterklokspanarna räknar Walkie Talkies till dess att de somnar, som andra räknar får.
Citera
2025-01-04, 01:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Vad tycker du man ska kalla honom då?

"Elefantmannen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in