2025-01-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nja det är mer du som påstår dig veta säkert men ja givetvis kan jag inte vara 100 procent, hennes version är dock så uppenbart krystad och konstruerad att sannolikheten för att han är oskyldig ligger väll runt 90 procent, i en rättsstat ska man dock inte dömas för brott för att det inte till 100 procent säkerhet ska fastställas att man är oskyldig vilket verkar vara fallet i våldtäktsmål, kan man inte till 100 procent bevisa att man är oskyldig så döms man, även om allt talar för att man är oskyldig, har förstått att det är ett sådant samhälle du vill ha.

Förresten folk begår rån bedrägerier säljer knark och tar stora juridiska risker för att tjäna i många fall mindre än 250 k som du anser är lite pengar för att hitta på en historia och fejkgråta några timmar.

Visst det är inga astronomiska summor men med tanke på att det är max 10 timmars jobb med polisförhör rättegångar osv är det extremt bra betalt, i synnerhet som straffen för falsk tillvitelse är skrattretande låga och upptäckarisken obefintlig, finns garanterat många brudar som inser att här är det lättförtjänta pengar målsäganden var en av dem.

Målsägandes historia ses inte som krystad av åklagaren som valde att väcka åtal. Den sågs inte som krystad av domare, nämndemän som beslutade om fällande dom. De har hört samtliga vid rättegång och vet mer än både du och jag.

Och återigen: skulle du låta V sova hos din dotter (med vetskapen att han är full och din dotter inte är intresserad av honom)? Känner du dig så pass säker på hans oskuld att du skulle riskera din dotters väl och ve på det sättet?

Och om din dotter lät en klasskamrat som missat bussen hem, sova hos henne. Trots att hon egentligen inte ville ha honom där, men av artighet erbjöd honom sovplats. Dagen efter är hon uppenbart traumatiserad. Har stora blåmärken på sina höfter efter hans hårdhänta tag. Rodnade slidväggar. Hon uppger att han våldtagit henne i två timmar. Hade du då misstrott din dotter och sagt "du ville säkert ligga med honom, du anmäler honom bara för att få skadestånd!"?

Att falskt tillvita någon och ljuga för hela sin familj är inte ett "10 timmars jobb". Det är ett jobb för resten av livet. Lögnen måste fortsätta hållas levande resten av livet hos den falska tillvitaren. Så att eventuellt få 250 000 spänn för att resten av livet leva i sin lögn/med sin lögn att ha satt en oskyldig i fängelse och behöva ljuga för sin familj som är helt förstörd. Är helt enkelt inte värt pengarna.
Citera
2025-01-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Saken är den att du och några till är irriterade över hur lagen kring våldtäkt är beskaffad. Och i er irritation så hugger ni halsen av målsägande, som mycket väl kan ha blivit våldtagna.

I detta fallet pekar det verkligen på våldtäkt. Men ni är förblindade av er irritation över lagen. Och börjar komma med personangrepp mot målsägande i detta fallet (samma sak ses i samtliga trådar om våldtäkt: målsäganden blir skuldbelagda eller anklagade för att ljuga, outade och fruktansvärt baktalade/förtalade).

Om du vill ändra rättssäkerheten kring våldtäktsmål, så behöver du föra en saklig politisk debatt kring detta. Vad du gör just nu är att halshugga en målsägande som mycket väl kan ha blivit våldtagen på exakt det sätt hon uppger. Med strypgrepp och hela alltet.

Och frågan är: skulle du vilja att V sov över hos din dotter på fyllan? Och du visste att din dotter inte var intresserad av V. Du behöver inte svara. Men fundera lite på det.

Och en fråga till: om din dotter var generös och låt en klasskamrat (som hon inte var intresserad av) sova över hos sig när han missat bussen hem. Och hon dagen efter är traumatiserad och har stora blåmärken på sina höfter, rodnad i slidväggarna och hävdar att hennes klasskamrat har våldtagit henne i 2 timmar, varit hårdhänt, tagit strypgrepp. Skulle du då misstro henne och säga att hon nog ville ha sex alltid och bara anmäler för att få skadestånd? Skulle du vilja se den misstänkte fri?

Jag har faktiskt lättare att förstå att man kan gå över annans sexuella gräns (i synnerhet på fyllan). Än att man kan falskt tillvita någon.

Kalkylerade och utstuderade brott (bedrägerier, falsk tillvitelse) kräver en viss kaliber av personlighet.

Dråp är nog vi alla (tyvärr) benägna till i stundens hetta.
Våldtäkt finns det (tyvärr) vissa som är benägna till i stundens hetta.
Någonstans är det "mänskliga" brott. Om än ohyggliga och fruktansvärda.

Har inte gått på något personangrepp eller anklagat målsägande för något, bara påpekat rimligt tvivel och att hennes historia låter osannolik. Det är skillnad.

Kalkylerade och utstuderade brott kräver en viss kaliber av personlighet. Men inte så ovanligt att det inte är inom rimligt tvivel i ett sådant här fall där det mer eller mindre är ord mot ord där målsägande berättat en osannolik historia som knappast är trovärdig enligt mig.

Målsägandes identitet är också okänd så förstår inte varför det är fel att använda enskilda fall som exempel för att visa på ett större generellt problem? Det var ju så radikala feministerna fick vår våldtäktslagstiftning att bli så sjuk från början. De visade på enskilda fall där de hävdade att folk som blev friade var skyldiga egentligen, t.ex. fallet i Fittja.
Citera
2025-01-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolofKustafsson
Förstår vad du menar och håller med om essensen, men tycker vissa av dina argument är dåliga. Tror inte det är vanligt att någon som falskt tillviter kollar upp preskriptionstiden för falsk tillvitelse eller att de är särskilt rädda för att bli dömda för det. Om det är något de är rädda för är det nog sociala konsekvenserna av det.

Men det är inte alls orimligt att misstänka att det finns kvinnor som falskt tillviter för pengar.

Nej risken att bli dömd för falsk tillvitelse är obefintlig så finns ingen anledning att vara rädd för det. Sen behöver man inte ljuga hur länge som helst för anhöriga och vänner som tomatkungen säger, tar någon upp "våldtäkten" kan de bara säga att de inte orkar prata om det så är saken utagerad, ingen lär ta upp det igen efter att man gett de svaret ett par gånger
Citera
2025-01-03, 21:22
Medlem
Citat:
Målsägandes historia ses inte som krystad av åklagaren som valde att väcka åtal. Den sågs inte som krystad av domare, nämndemän som beslutade om fällande dom. De har hört samtliga vid rättegång och vet mer än både du och jag.

Och återigen: skulle du låta V sova hos din dotter (med vetskapen att han är full och din dotter inte är intresserad av honom)? Känner du dig så pass säker på hans oskuld att du skulle riskera din dotters väl och ve på det sättet?

Och om din dotter lät en klasskamrat som missat bussen hem, sova hos henne. Trots att hon egentligen inte ville ha honom där, men av artighet erbjöd honom sovplats. Dagen efter är hon uppenbart traumatiserad. Har stora blåmärken på sina höfter efter hans hårdhänta tag. Rodnade slidväggar. Hon uppger att han våldtagit henne i två timmar. Hade du då misstrott din dotter och sagt "du ville säkert ligga med honom, du anmäler honom bara för att få skadestånd!"?

Att falskt tillvita någon och ljuga för hela sin familj är inte ett "10 timmars jobb". Det är ett jobb för resten av livet. Lögnen måste fortsätta hållas levande resten av livet hos den falska tillvitaren. Så att eventuellt få 250 000 spänn för att resten av livet leva i sin lögn/med sin lögn att ha satt en oskyldig i fängelse och behöva ljuga för sin familj som är helt förstörd. Är helt enkelt inte värt pengarna.

Lögnen behöver inte alls hållas levande man fejkgråter lite dagen efter, när rättegången är över så om någon frågar om det hela säger man bara att man inte orkar prata om det så är saken utagerad, ingen vän eller familjemedlem lär fråga om " våldtäkten" igen efter att ha fått det svaret ett par gånger så nej det är några timmar man behöver fejka allt som allt.

Huruvida min dotter vill sova hos Viking är upp till henne jag är inget större fan av killen även om han är oskyldig till just detta men jag hade knappast jublat över det.

Om min dotter berättat att hon av obefogad rädsla aktivt låg med en kille som varken använde hot våld tvång eller utsatt situation så hade jag inte ansett att hon blivit våldtagen.

Inga killar kan liksom förväntas vara tankeläsare och förväntas fatta att anledningen till att hon deltar aktivt är på grund av rädsla när det inte finns tillstymmelse till anledning för henne att känna rädsla

För oss som klarar av att se på det objektivt är hennes version krystad och konstruerad det tycker garanterat åklagaren och domstolen också men eftersom högsta domstolen i prejudikat slagit fast att inga bevis ska behövas för att döma någon för våldtäkt så är de ju tvungna att följa det
Citera
2025-01-03, 21:27
Medlem
Citat:
Man behöver ju inte ligga med en person man finner motbjudande som man sedan anmäler för pengar.

Gillar man dessutom uppmärksamheten samt kanske inte är helt medveten om hur en gynundersökning går till så låter det inte helt orimligt, även om jag tror det är osannolikt.

Jag är inte helt säker på att det inte skett en våldtäkt i detta fall men man kan ändå tänka kritiskt kring det. Viktigt för rättssäkerheten och att inte oskyldiga män får sina liv förstörda.

Det är nog svårt att falskt tillvita en person som man är kåt på och vill ha. Lättare att falskt tillvita någon man verkligen äcklas av. Men då är det också högre sannolikhet att det hela är en våldtäkt.

Vilken uppmärksamhet? Att fläka ut sig både kroppsligt och berätta intima sexuella detaljer för förhörsledare, domare, nämndemän, åklagare, försvarsadvokat, vänner och familj? Nej du, jag tror faktiskt det inte är många som tycker om sådan slags uppmärksamhet.

En kvinna som är 20+ har med stor sannolikhet varit på gynundersökningar.

Som sagt: inte bara män som blir anklagade för våldtäkt. Just nu är det en 49-årig kvinna från Flen som är åtalad för våldtäkt på en man. Även där tyder stödbevisningen på våldtäkt anser jag. Men jag ser inte dig vara inne i den tråden och skriva om rättssäkerheten för den kvinnan. Eller hävda att den manliga målsäganden eventuellt är en falsk tillvitare som bara är ute efter skadestånd. Lagen om våldtäkt är som sagt könsneutral.

I detta fallet pekar allt på våldtäkt. Förutom den dömdes berättelser. Hans berättelser styrks dock inte av någon bevisning alls. Utan det är målsägandes berättelser som styrks av bevisning/stödbevisning.

Citat:
Det ska vara ställt utom rimligt tvivel. Hittar en hel del rimliga tvivel här. Så bedömningen är fel enligt mig.

Men det är så det är med våldtäkt. Ska vi ändra lagen kring våldtäkt, så kommer till slut endast överfallsvåldtäkter (som anmäls direkt efter de skett) eller våldtäkter där vittnen finns, dömas som våldtäkter. Och då är vi ute på farlig is... I synnerhet när våldtäktsförövare gör som V: tar strypgrepp på sitt offer.... Och går fri från tom. åtal. Morsk av att inte ens ha blivit åtalad (eller inte ens anmäld) kommer en sådan förövare fortsätta. Tills det slutar i våldtäkt och mord.

Nu säger jag inte att V skulle kunna utföra mord. Men jag vill belysa hur det blir om vi går tillbaka till en tid då förövare gick fria. Då var och varannan kvinna vittnade om att de varit utsatta för våldtäkt eller andra sexbrott, men inte ens anmälde detta "för vad är det för ide´ ens?".

Och rätt vad det är så är det folk vi känner. Anhöriga. Som blivit våldtagna av okända serieförbrytare som går fria.

Man försöker med lagen tillse att det inte ska vara så.

I övrigt: jag tror verkligen inte att målsägande är en falsk tillvitare. Hon är förmodligen en ung kvinna som hade en jädra otur den natten.

Jag tror förr att den dömde faktiskt är våldtäktsförövare. Han var full, kanske van att få som han vill. Forcerar sig fram därav. Dagen efter när han är nykter hörsammar han direkt att hon inte vill. Så fyllan spelade förmodligen en stor roll i det hela.
Citera
2025-01-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Nu lägger du ord i min mun mycket, jag har aldrig påstått att saker och ting anmäls falskt för få ut pengar, bart har du fått det ifrån? Jag säger bara det finns goda möjligheter få ut pengar fast ingen döms en vesäntelig skillnad ellerhur?

Det är vad som diskuteras i tråden. Några dömer ut målsägande i detta fallet som falsk tillvitare och tror att hon anmält V för våldtäkt för att få skadestånd. Och så kommer du in där i debatten. Sorry om du inte menade att förtala målsägande!
Citera
2025-01-03, 21:34
Medlem
Citat:
Det är nog svårt att falskt tillvita en person som man är kåt på och vill ha. Lättare att falskt tillvita någon man verkligen äcklas av. Men då är det också högre sannolikhet att det hela är en våldtäkt.

Vilken uppmärksamhet? Att fläka ut sig både kroppsligt och berätta intima sexuella detaljer för förhörsledare, domare, nämndemän, åklagare, försvarsadvokat, vänner och familj? Nej du, jag tror faktiskt det inte är många som tycker om sådan slags uppmärksamhet.

En kvinna som är 20+ har med stor sannolikhet varit på gynundersökningar.

Som sagt: inte bara män som blir anklagade för våldtäkt. Just nu är det en 49-årig kvinna från Flen som är åtalad för våldtäkt på en man. Även där tyder stödbevisningen på våldtäkt anser jag. Men jag ser inte dig vara inne i den tråden och skriva om rättssäkerheten för den kvinnan. Eller hävda att den manliga målsäganden eventuellt är en falsk tillvitare som bara är ute efter skadestånd. Lagen om våldtäkt är som sagt könsneutral.

I detta fallet pekar allt på våldtäkt. Förutom den dömdes berättelser. Hans berättelser styrks dock inte av någon bevisning alls. Utan det är målsägandes berättelser som styrks av bevisning/stödbevisning.

Men det är så det är med våldtäkt. Ska vi ändra lagen kring våldtäkt, så kommer till slut endast överfallsvåldtäkter (som anmäls direkt efter de skett) eller våldtäkter där vittnen finns, dömas som våldtäkter. Och då är vi ute på farlig is... I synnerhet när våldtäktsförövare gör som V: tar strypgrepp på sitt offer.... Och går fri från tom. åtal. Morsk av att inte ens ha blivit åtalad (eller inte ens anmäld) kommer en sådan förövare fortsätta. Tills det slutar i våldtäkt och mord.

Nu säger jag inte att V skulle kunna utföra mord. Men jag vill belysa hur det blir om vi går tillbaka till en tid då förövare gick fria. Då var och varannan kvinna vittnade om att de varit utsatta för våldtäkt eller andra sexbrott, men inte ens anmälde detta "för vad är det för ide´ ens?".

Och rätt vad det är så är det folk vi känner. Anhöriga. Som blivit våldtagna av okända serieförbrytare som går fria.

Man försöker med lagen tillse att det inte ska vara så.

I övrigt: jag tror verkligen inte att målsägande är en falsk tillvitare. Hon är förmodligen en ung kvinna som hade en jädra otur den natten.

Jag tror förr att den dömde faktiskt är våldtäktsförövare. Han var full, kanske van att få som han vill. Forcerar sig fram därav. Dagen efter när han är nykter hörsammar han direkt att hon inte vill. Så fyllan spelade förmodligen en stor roll i det hela.

Så eftersom våldtäkt är ett svårbevisat brott så ska vi helt ta bort beviskraven och nöja oss med en osannolik berättelse och hörsägen som bevis så mängder med oskyldiga åker in på kåken och skrupelfria brudar kan sätta dit vilken kille som helst med en uppdiktad historia? Knappast att det är ett bättre alternativ man kan inte överge principen om bortom rimligt tvivel bara för att ett brott är svårbevisat för då är vi ingen rättsstat längre utan en bananrepublik.

I detta fallet finns bara en krystad och konstruerad berättelse från målsägande och hörsägen från hennes vänner som hört samma osannolika historia, finns inte tillstymmelse till något som ens liknar bevis, den här anmälan borde naturligtvis hamnat direkt i papperskorgen
Citera
2025-01-03, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej det tar ungefär 10 timmar anhöriga kommer inte tjata om det speciellt länge ingen annan heller för den delen preskriptionstiden för falsk tillvitelse ligger på 5 år så efter det kan jag dessutom erkänna alltihopa, till andra behöver jag bara säga att jag inte orkar prata om det efter att ha spelat lite teater dagen efter så det är bara i några förhör jag behöver ljuga och rätten det är tio timmars jobb max 25 tusen i timlön, ja hade jag varit en fattig tjej och student hade jag säkert övervägt det, nu är jag dock man och det är bara tjejer som sysslar med sånt där

Det fetade: Du är alltså falsk tillvitare i själ och hjärta, men anser dig ha fel könstillhörighet för att leva ut det hela. Och nu tror du att alla andra (i synnerhet kvinnor och absolut i synnerhet målsägande) är falsk tillvitare precis som du är i själ och hjärta.

Det förklarar varför du är så stark i din tro att målsägande är falsk tillvitare. Du är det själv i själ och hjärta och hade inte haft problem att falskt tillvita andra för ett eventuellt skadestånd.

Men news for you: få människor är som du.

Betydligt fler människor är som V. Dvs.: benägna att gå över någon annans sexuella gränser på fyllan och av kåtslag.
Citera
2025-01-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jag vågar även påstå enligt statistik att de flesta hushåll har en hemförsäkring, motbevisa gärna.

Så kan det säkert vara. Men tror du att en ung kvinna på 19-20 år som bor i studentbostad har det? Kanske första bostaden efter föräldrahemmet.

Och som sagt: jag ser det som osannolikt att målsägande skulle falskt tillvita V för att få ut på sin hemförsäkring (om hon ens har någon). Mycket troligare att den kåte och fulle V faktiskt våldtog henne. Han har ju haft span på henne länge... Och hugg direkt när hon gjort slut med sin pojkvän.
Citera
2025-01-03, 21:42
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Så kan det säkert vara. Men tror du att en ung kvinna på 19-20 år som bor i studentbostad har det? Kanske första bostaden efter föräldrahemmet.

Och som sagt: jag ser det som osannolikt att målsägande skulle falskt tillvita V för att få ut på sin hemförsäkring (om hon ens har någon). Mycket troligare att den kåte och fulle V faktiskt våldtog henne. Han har ju haft span på henne länge... Och hugg direkt när hon gjort slut med sin pojkvän.
Det kan vi spekulera i oändlighet om, vi får hoppas hovrätten är objektiva och gör sin bedömning korrekt bara.
Citera
2025-01-03, 21:48
Medlem
Citat:
Det fetade: Du är alltså falsk tillvitare i själ och hjärta, men anser dig ha fel könstillhörighet för att leva ut det hela. Och nu tror du att alla andra (i synnerhet kvinnor och absolut i synnerhet målsägande) är falsk tillvitare precis som du är i själ och hjärta.

Det förklarar varför du är så stark i din tro att målsägande är falsk tillvitare. Du är det själv i själ och hjärta och hade inte haft problem att falskt tillvita andra för ett eventuellt skadestånd.

Betydligt fler människor är som V. Dvs.: benägna att gå över någon annans sexuella gränser på fyllan och av kåtslag.

Hur mycket vanligare tror du att det är att vara som du påstår V är kontra falska tillvitaren Putinhater? Det räcker inte med att det är dubbelt eller trippelt så vanligt för att man ska köpa målsägandes historia utan objektiv bevisning och samtidigt ha ett rättssäkert system.
Citera
2025-01-04, 04:07
Medlem
Citat:

Okej men om jag nu är det som du påstår så känner jag också igen en annan sådan när jag ser en och målsägande i detta fallet är en uppenbar sådan. Hon deltar aktivt i sexet utan att varken våld hot eller tvång förekom, inte heller var hon i en särskilt utsatt situation, hela påståendet om att hon gjorde det för att hon är rädd är en uppenbar efterhandskonstruktion.

Tingsrätten har som vanligt en enorm bias till förmån för målsäganden. Jag har aldrig sett en tingsrätt skriva att målsäganden inte är trovärdig hur krystad och långsökt deras version än är, de sovande pensionärerna i tingsrätten klarar bevisligen inte av att bedöma trovärdigheten det är detta fallet ett lysande exempel på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in