2025-01-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Aha så 250 k för max 10 timmars jobb är inte värt det? Det är ju inget man kan försörja sig resten av livet på så varför jobba max 10 timmar för den summan? Du är fan efterbliven på riktigt. I princip alla i tråden har insett att Viking är oskyldig just för att det är helt uppenbart.

Att åklagare väcker åtal är för beviskraven är obefintliga i våldtäktamål och domstolen dömer eftersom högsta domstolen i prejudikat har slagit fast att det inte ska behövas några bevis.

Fakta är detta : hon deltog aktivt trots att varken hot våld eller tvång förekom med andra ord hon samtyckte och eftersom hon deltog aktivt har Viking fullföljt sin börda att säkerställa samtycke case closed : påståendet att hon gjorde det av någon obefogad rädsla är så dumt att klockorna stannar.

Var du där?

Om inte så kan du inte uttala dig om hur det hela gått till.

Skulle du låta V sova över hos din dotter? jag tror knappast det. För du kan inte veta med säkerhet.
Citera
2025-01-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Och målsägande då? Hon läste också en svår utbildning på Chalmers, hennes familj kanske är ännu rikare än den dömdes familj, det vet ingen av oss om. Och vad skulle hon i så fall med ett skadestånd till? Så långt tänkte ni givetvis inte. I övrigt är det inte anhörigas ansvar att betala skadestånd åt sina vuxna barn.

Vet du. I varje sådan här tråd och även IRL så finns det en handfull individer som tvivlar på att våldtäkt har skett. Så har det sett ut så länge jag kan minnas. Våldtäkter kanske helt enkelt aldrig sker. Det kanske bara är ett hittepå-brott. Hagamannen, Örebromannen, And*ers Ek*lund mfl. kanske också är helt och hållet oskyldiga till våldtäkt!

Alla människor kanske är helt extremt duktiga på att aldrig gå över andra människors sexuella gränser! Vad fint och bra! Vi kanske borde släppa ut varenda dömd våldtäktsförövare ur fängelse. Våldtäkt existerar ju ändå inte.

Eller så inser vi faktum: det är alltid troligare att våldtäkt har skett, när någon faktiskt anmäler våldtäkt. I detta fallet finns det även bevisning/stödbevisning som talar för att våldtäkt faktiskt har skett.

Att det är troligare att en våldtäkt har skett betyder inte att någon ska dömas. Det borde vara ställt utom rimligt tvivel för att vara rättssäkert.

Vad löjligt du skriver nu. Vill bara värna om rättssäkerheten. Skulle absolut finnas fall där folk blir dömda även om vi har rättssäkra rättegångar.

Målsägande har troligtvis inte pengar som motiv som jag skrev tidigare, men det är en möjlighet. Du resonerar ju som att målsägande är misstänkt för falsk tillvitelse här. Du hittar rimligt tvivel till att målsägande falskt tillviter. I detta mål handlar det om att Viking är åtalad för våldtäkt. Då är det sunt att påpeka om det finns rimligt tvivel kring hans skuld i målet. Inte om det finns rimligt tvivel till rimliga tvivlen kring Vikings skuld. Läs föregående mening igen. Och igen. Tills du förstår.
Citera
2025-01-03, 20:37
Medlem
Citat:
Var du där?

Om inte så kan du inte uttala dig om hur det hela gått till.

Skulle du låta V sova över hos din dotter? jag tror knappast det. För du kan inte veta med säkerhet.

Nja det är mer du som påstår dig veta säkert men ja givetvis kan jag inte vara 100 procent, hennes version är dock så uppenbart krystad och konstruerad att sannolikheten för att han är oskyldig ligger väll runt 90 procent, i en rättsstat ska man dock inte dömas för brott för att det inte till 100 procent säkerhet ska fastställas att man är oskyldig vilket verkar vara fallet i våldtäktsmål, kan man inte till 100 procent bevisa att man är oskyldig så döms man, även om allt talar för att man är oskyldig, har förstått att det är ett sådant samhälle du vill ha.

Förresten folk begår rån bedrägerier säljer knark och tar stora juridiska risker för att tjäna i många fall mindre än 250 k som du anser är lite pengar för att hitta på en historia och fejkgråta några timmar.

Visst det är inga astronomiska summor men med tanke på att det är max 10 timmars jobb med polisförhör rättegångar osv är det extremt bra betalt, i synnerhet som straffen för falsk tillvitelse är skrattretande låga och upptäckarisken obefintlig, finns garanterat många brudar som inser att här är det lättförtjänta pengar målsäganden var en av dem.
Citera
2025-01-03, 20:41
Medlem
Citat:
Nä 250 k är inga astronomiska summor det påstår inte jag heller men det är jävligt bra betalt för att fejkgråta i några timmar

Ok.
Så du skulle alltså mot att eventuellt få 250 000 spänn:

- Ligga med en person du egentligen finner motbjudande (och därför också har lätt att sätta dit falskt) och vars sex du äcklas av.
- Låta din dolme och anal bli grundligt undersökt av gynekolog (manlig).
- Låta hela din kropp bli grundligt undersökt av rättsläkare.
- Ljuga för din mamma, pappa, syskon, anhöriga, vänner, ex flickvän att du blivit våldtagen.
- Ljuga för polis och spela spel att du blivit våldtagen, vid upprepade förhör.
- Riskera att bli outad och hårt ifrågasatt på FB.
- Alltid för resten av ditt liv vara tvungen att ljuga om "våldtäkten" och spela spel kring detta, för resten av ditt liv, så att ingen kommer på att du är en falsk tillvitare.
- Alltid för resten av ditt liv ha en klick personer som misstror din historia.
- Ljuga i en rättegång för åklagare, försvarsadvokat, nämndemän och domare.
- Vara tvungen att ljuga i åter en rättegång (HR) för domare, försvarsadvokat etc.

Allt detta för att eventuellt få ynka 250 00 i skadestånd. Pengar du själv måste begära ut dessutom. Allt detta tar mer än 10 timmar. Det tar resten av ditt liv i anspråk. Men så långt tänkte du givetvis inte.

Med det sagt: inte alls troligt att målsägande anmält V för att få skadestånd. Mycket mer sannolikt att hon gjort det för att hon faktiskt har blivit våldtagen.
Citera
2025-01-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolofKustafsson
Tror 250k efter skatt per år nästan är en medelinkomst, så att du tjänar betydligt mer säger bara att du tjänar mycket pengar.

Återigen så gör domare, åklagare och nämndemän fel bedömningar ibland.

Ska bli spännande att se hovrättens dom. Tror tyvärr att det är ganska sannolikt att han blir dömd i hovrätten också. Det har tyvärr blivit så rättsosäkert.

Här har de inte gjort fel bedömningar. Utifrån hur lagen kring våldtäkt är beskaffad. Så jag tror på fällande dom även i HR. Om inget nytt framkommer dvs.
Citera
2025-01-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ok.

- Ligga med en person du egentligen finner motbjudande (och därför också har lätt att sätta dit falskt) och vars sex du äcklas av.
- Ljuga för din mamma, pappa, syskon, anhöriga, vänner, ex flickvän att du blivit våldtagen.
- Alltid för resten av ditt liv vara tvungen att ljuga om "våldtäkten" och spela spel kring detta, för resten av ditt liv, så att ingen kommer på att du är en falsk tillvitare.
- Vara tvungen att ljuga i åter en rättegång (HR) för domare, försvarsadvokat etc.

Allt detta för att eventuellt få ynka 250 00 i skadestånd. Pengar du själv måste begära ut dessutom. Allt detta tar mer än 10 timmar. Det tar resten av ditt liv i anspråk. Men så långt tänkte du givetvis inte.

Med det sagt: inte alls troligt att målsägande anmält V för att få skadestånd. Mycket mer sannolikt att hon gjort det för att hon faktiskt har blivit våldtagen.

Man behöver ju inte ligga med en person man finner motbjudande som man sedan anmäler för pengar.

Gillar man dessutom uppmärksamheten samt kanske inte är helt medveten om hur en gynundersökning går till så låter det inte helt orimligt, även om jag tror det är osannolikt.

Jag är inte helt säker på att det inte skett en våldtäkt i detta fall men man kan ändå tänka kritiskt kring det. Viktigt för rättssäkerheten och att inte oskyldiga män får sina liv förstörda.
Citera
2025-01-03, 20:49
Medlem
Citat:
Här har de inte gjort fel bedömningar. Utifrån hur lagen kring våldtäkt är beskaffad. Så jag tror på fällande dom även i HR. Om inget nytt framkommer dvs.

Det ska vara ställt utom rimligt tvivel. Hittar en hel del rimliga tvivel här. Så bedömningen är fel enligt mig.
Citera
2025-01-03, 20:55
Medlem
Citat:
Ok.

Nej det tar ungefär 10 timmar anhöriga kommer inte tjata om det speciellt länge ingen annan heller för den delen preskriptionstiden för falsk tillvitelse ligger på 5 år så efter det kan jag dessutom erkänna alltihopa, till andra behöver jag bara säga att jag inte orkar prata om det efter att ha spelat lite teater dagen efter så det är bara i några förhör jag behöver ljuga och rätten det är tio timmars jobb max 25 tusen i timlön, ja hade jag varit en fattig tjej och student hade jag säkert övervägt det, nu är jag dock man och det är bara tjejer som sysslar med sånt där
Citera
2025-01-03, 20:59
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Får en målsägande ut försäkringspengar, så får de inte ut skadeståndet. Och för att få försäkringspengar, så måste man ha en försäkring. Vilket inte alltid 20-åringar tänker på att ha.

Jag känner till ett fall av falsk tillvitelse, där den falska tillvitaren tillvitade en rik person. och fick ut hela sitt begärda skadestånd. Där var det uppenbart att det rörde sig om falsk tillvitelse. inte bara för att få skadestånd, utan även för att sätta dit den andra pga. hämndlystnad och hat.

Fallet som tråden handlar om pekar betydligt mer på att det faktiskt har skett en våldtäkt. Oerhört löjligt att ens tro att folk i Sverige skulle förnedra sig själva genom en falsk tillvitelse om våldtäkt för att eventuellt någon gång i framtiden få ynka 250 000 i skadestånd.

Tror du att målsägande njöt av gynundersökningen? Flera polisförhör? Rättsmedicinsk undersökning? Berätta för sina föräldrar och vänner om våldtäkt? Det tror inte jag. Låter skitjobbigt. Men nödvändigt om det väl skett en våldtäkt. Har det inte skett en våldtäkt så är det inte värt det hela för att eventuellt få ett ynka litet skadestånd.
Nu lägger du ord i min mun mycket, jag har aldrig påstått att saker och ting anmäls falskt för få ut pengar, bart har du fått det ifrån? Jag säger bara det finns goda möjligheter få ut pengar fast ingen döms en vesäntelig skillnad ellerhur?
Citera
2025-01-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolofKustafsson
Att det är troligare att en våldtäkt har skett betyder inte att någon ska dömas. Det borde vara ställt utom rimligt tvivel för att vara rättssäkert.

Vad löjligt du skriver nu. Vill bara värna om rättssäkerheten. Skulle absolut finnas fall där folk blir dömda även om vi har rättssäkra rättegångar.

Målsägande har troligtvis inte pengar som motiv som jag skrev tidigare, men det är en möjlighet. Du resonerar ju som att målsägande är misstänkt för falsk tillvitelse här. Du hittar rimligt tvivel till att målsägande falskt tillviter. I detta mål handlar det om att Viking är åtalad för våldtäkt. Då är det sunt att påpeka om det finns rimligt tvivel kring hans skuld i målet. Inte om det finns rimligt tvivel till rimliga tvivlen kring Vikings skuld. Läs föregående mening igen. Och igen. Tills du förstår.

Saken är den att du och några till är irriterade över hur lagen kring våldtäkt är beskaffad. Och i er irritation så hugger ni halsen av målsägande, som mycket väl kan ha blivit våldtagna.

I detta fallet pekar det verkligen på våldtäkt. Men ni är förblindade av er irritation över lagen. Och börjar komma med personangrepp mot målsägande i detta fallet (samma sak ses i samtliga trådar om våldtäkt: målsäganden blir skuldbelagda eller anklagade för att ljuga, outade och fruktansvärt baktalade/förtalade).

Om du vill ändra rättssäkerheten kring våldtäktsmål, så behöver du föra en saklig politisk debatt kring detta. Vad du gör just nu är att halshugga en målsägande som mycket väl kan ha blivit våldtagen på exakt det sätt hon uppger. Med strypgrepp och hela alltet.

Och frågan är: skulle du vilja att V sov över hos din dotter på fyllan? Och du visste att din dotter inte var intresserad av V. Du behöver inte svara. Men fundera lite på det.

Och en fråga till: om din dotter var generös och låt en klasskamrat (som hon inte var intresserad av) sova över hos sig när han missat bussen hem. Och hon dagen efter är traumatiserad och har stora blåmärken på sina höfter, rodnad i slidväggarna och hävdar att hennes klasskamrat har våldtagit henne i 2 timmar, varit hårdhänt, tagit strypgrepp. Skulle du då misstro henne och säga att hon nog ville ha sex alltid och bara anmäler för att få skadestånd? Skulle du vilja se den misstänkte fri?

Jag har faktiskt lättare att förstå att man kan gå över annans sexuella gräns (i synnerhet på fyllan). Än att man kan falskt tillvita någon.

Kalkylerade och utstuderade brott (bedrägerier, falsk tillvitelse) kräver en viss kaliber av personlighet.

Dråp är nog vi alla (tyvärr) benägna till i stundens hetta.
Våldtäkt finns det (tyvärr) vissa som är benägna till i stundens hetta.
Någonstans är det "mänskliga" brott. Om än ohyggliga och fruktansvärda.
Citera
2025-01-03, 21:01
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Får en målsägande ut försäkringspengar, så får de inte ut skadeståndet. Och för att få försäkringspengar, så måste man ha en försäkring. Vilket inte alltid 20-åringar tänker på att ha.

Jag känner till ett fall av falsk tillvitelse, där den falska tillvitaren tillvitade en rik person. och fick ut hela sitt begärda skadestånd. Där var det uppenbart att det rörde sig om falsk tillvitelse. inte bara för att få skadestånd, utan även för att sätta dit den andra pga. hämndlystnad och hat.

Fallet som tråden handlar om pekar betydligt mer på att det faktiskt har skett en våldtäkt. Oerhört löjligt att ens tro att folk i Sverige skulle förnedra sig själva genom en falsk tillvitelse om våldtäkt för att eventuellt någon gång i framtiden få ynka 250 000 i skadestånd.

Tror du att målsägande njöt av gynundersökningen? Flera polisförhör? Rättsmedicinsk undersökning? Berätta för sina föräldrar och vänner om våldtäkt? Det tror inte jag. Låter skitjobbigt. Men nödvändigt om det väl skett en våldtäkt. Har det inte skett en våldtäkt så är det inte värt det hela för att eventuellt få ett ynka litet skadestånd.
Jag vågar även påstå enligt statistik att de flesta hushåll har en hemförsäkring, motbevisa gärna.
Citera
2025-01-03, 21:02
Medlem
Citat:
Nej det tar ungefär 10 timmar anhöriga kommer inte tjata om det speciellt länge ingen annan heller för den delen preskriptionstiden för falsk tillvitelse ligger på 5 år så efter det kan jag dessutom erkänna alltihopa, till andra behöver jag bara säga att jag inte orkar prata om det efter att ha spelat lite teater dagen efter så det är bara i några förhör jag behöver ljuga och rätten det är tio timmars jobb max 25 tusen i timlön, ja hade jag varit en fattig tjej och student hade jag säkert övervägt det, nu är jag dock man och det är bara tjejer som sysslar med sånt där

Förstår vad du menar och håller med om essensen, men tycker vissa av dina argument är dåliga. Tror inte det är vanligt att någon som falskt tillviter kollar upp preskriptionstiden för falsk tillvitelse eller att de är särskilt rädda för att bli dömda för det. Om det är något de är rädda för är det nog sociala konsekvenserna av det.

Men det är inte alls orimligt att misstänka att det finns kvinnor som falskt tillviter för pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in