2025-01-03, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Sen framförallt så är nämndemän och domare inga psykologer eller har någon större kunskap om psykologi så ja dem är värdelösa på att bedöma trovärdigheten helt enkelt

Hur vet du att inga nämndemän är psykologer? Nämndemän är precis som vilka som helst och kan mycket väl jobba som psykologer som sin främsta sysselsättning. Och ha en partipolitisk tillhörighet.

Domaren däremot är sannolikt inte någon psykolog, men är däremot expert kring juridiken.

På så vis kan domare och nämndemän komplettera varandra mycket bra, utifrån olika expertis.

Och för min del räcker det med att läsa A:s vittnesmål i FUP för att se att målsägande var traumatiserad efter händelsen. Har man kunskaper i hur trauma yttrar sig, så är det väldigt tydligt. och då har jag bara läst vittnesmål i text i ett förhör.... Så jag kan bara tänka mig hur tydligt det är för rätten när vittnet A berättar om det hela i rätten.
Citera
2025-01-03, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolofKustafsson
Är väl inte helt orimligt att misstänka att Vikings familj har mycket pengar med tanke på att han läste en väldigt svår utbildning på Chalmers. Föräldrar hjälper ofta sina barn att betala skulder.

Helt otroligt vilka antaganden du gör för att rättfärdiga att sätta dit en man som kanske är oskyldig.

Ja sen finns Brottsoffermyndigheten som betalar ut utan problem, tomatkungen menar ju att 250 k är så lite pengar för en fattig student att det inte är värt några timmars jobb där man behöver fejkgråta lite men tomatkungen saknar helt verklighetsförankring.

Skulle säga att han med största sannolikhet är oskyldig
Citera
2025-01-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur vet du att inga nämndemän är psykologer? Nämndemän är precis som vilka som helst och kan mycket väl jobba som psykologer som sin främsta sysselsättning. Och ha en partipolitisk tillhörighet.

Domaren däremot är sannolikt inte någon psykolog, men är däremot expert kring juridiken.

På så vis kan domare och nämndemän komplettera varandra mycket bra, utifrån olika expertis.

Och för min del räcker det med att läsa A:s vittnesmål i FUP för att se att målsägande var traumatiserad efter händelsen. Har man kunskaper i hur trauma yttrar sig, så är det väldigt tydligt. och då har jag bara läst vittnesmål i text i ett förhör.... Så jag kan bara tänka mig hur tydligt det är för rätten när vittnet A berättar om det hela i rätten.

Nej det är uppenbart att horan bara fejkar alltihop för att kunna plocka ut en kvarts miljon för några timmars jobb det är jävligt bra betalt för att fejkgråta lite även om du försöker få det till lite pengar, 250 k är långt över medellönen för de flesta jobb som har 40 timmars veckor så att försöka få 250 k till lite för max 10 timmars jobb visar att du helt saknar verklighetsförankring
Citera
2025-01-03, 20:02
Medlem
Citat:
En kvarts miljon är jävligt mycket pengar för att fejkgråta lite och gå igenom några jobbiga förhör, även om man bara skulle få ut 100 tusen så är det jävligt bra betalt för några timmars jobb kan knappast hitta ett jobb mer än idrottsstjärnor som tjänar mer för några timmars jobb.

I detta fallet är det uppenbart att det inte skett någon våldtäkt. Målsäganden har deltagit aktivt i sexet utan att varken hot våld tvång eller särskilt utsatt ställning finns, i det läget har Viking fullföljt sin plikt att säkerställa samtycke.

Att hon gjorde allt detta på grund av rädsla är en uppenbar efterhandskonstruktion och hennes version är så osannolik att den kan lämnas helt utan avseende.

250 000 är mindre än vad jag har i årslön... Och då jobbar jag inte ens 100%. Så du snackar goja. De pengarna går åt som smör i solsken. Och är inget hon kan försörja sig på resten av livet. Knappt ens en kontantinsats för en bostad. '

Så du inbillar dig att du vet bättre än åklagaren som fattade beslut om åtal och domare och nämndemän som dömde och som faktiskt hörde målsägande, den dömde och vittnen vid rättegång. Jaja. Lider herrn månntro av hybris?
Citera
2025-01-03, 20:08
Medlem
Citat:
250 000 är mindre än vad jag har i årslön... Och då jobbar jag inte ens 100%. Så du snackar goja. De pengarna går åt som smör i solsken. Och är inget hon kan försörja sig på resten av livet. Knappt ens en kontantinsats för en bostad. '

Så du inbillar dig att du vet bättre än åklagaren som fattade beslut om åtal och domare och nämndemän som dömde och som faktiskt hörde målsägande, den dömde och vittnen vid rättegång. Jaja. Lider herrn månntro av hybris?

Aha så 250 k för max 10 timmars jobb är inte värt det? Det är ju inget man kan försörja sig resten av livet på så varför jobba max 10 timmar för den summan? Du är fan efterbliven på riktigt. I princip alla i tråden har insett att Viking är oskyldig just för att det är helt uppenbart.

Att åklagare väcker åtal är för beviskraven är obefintliga i våldtäktamål och domstolen dömer eftersom högsta domstolen i prejudikat har slagit fast att det inte ska behövas några bevis.

Fakta är detta : hon deltog aktivt trots att varken hot våld eller tvång förekom med andra ord hon samtyckte och eftersom hon deltog aktivt har Viking fullföljt sin börda att säkerställa samtycke case closed : påståendet att hon gjorde det av någon obefogad rädsla är så dumt att klockorna stannar.
Citera
2025-01-03, 20:11
Medlem
Citat:

Nä 250 k är inga astronomiska summor det påstår inte jag heller men det är jävligt bra betalt för att fejkgråta i några timmar
Citera
2025-01-03, 20:12
Medlem
Citat:

Tror 250k efter skatt per år nästan är en medelinkomst, så att du tjänar betydligt mer säger bara att du tjänar mycket pengar.

Återigen så gör domare, åklagare och nämndemän fel bedömningar ibland.

Ska bli spännande att se hovrättens dom. Tror tyvärr att det är ganska sannolikt att han blir dömd i hovrätten också. Det har tyvärr blivit så rättsosäkert.
Citera
2025-01-03, 20:14
Medlem
Citat:
Tror 250k efter skatt per år nästan är en medelinkomst, så att du tjänar betydligt mer säger bara att du tjänar mycket pengar.

Återigen så gör domare, åklagare och nämndemän fel bedömningar ibland.

Ska bli spännande att se hovrättens dom. Tror tyvärr att det är ganska sannolikt att han blir dömd i hovrätten också. Det har tyvärr blivit så rättsosäkert.

250 k är inga astronomiska summor men det är jävligt bra betalt för max 10 timmars jobb där man bara behöver fejkgråta lite och säga att man deltog aktivt i sexet för att man var rädd
Citera
2025-01-03, 20:17
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Fel. Brottsofferfonden betalar endast ut i vissa fall och har begränsat med möjlighet att betala ut skadestånd.

-----

"Brottsoffermyndigheten betalar ut skadestånd i vissa situationer, men tyvärr är deras möjlighet ganska begränsad i praktiken. För att få brottsskadeersättning krävs oftast att man har försökt driva in skadeståndet på egen hand eller genom Kronofogden. Man kan inte heller få någon brottsskadeersättning om man har fått full ersättning från den tilltalade eller från sitt försäkringsbolag.

Tyvärr är det inte alltför ovanligt att det tar lång tid för brottsoffer att få ut sitt skadestånd, och ibland får man inte ens ut vare sig hela eller delar av skadeståndet. Men det är huvudsakligen Kronofogden som kan hjälpa dig med att driva in dina pengar, om det finns någon egendom hos motparten att utmäta pengarna ur. Jag rekommenderar dig att kontakta Kronofogden för vidare hjälp."
Källa: https://lawline.se/answers/hur-far-jag-ut-mitt-skadestand

-----

Så. I princip är skadestånd bara en symbolisk siffra i en dom. och det är inte ens säkert en målsägande får ut pengar på sin försäkring (om sådan ens finns).

Och i övrigt rör det sig om så pass lite pengar i Sverige med skadestånd eller försäkringspengar, så det är inte värt de små slantarna att sätta en oskyldig bakom lås och bom och vara tvungen att ljuga för sina närmaste, polisen, gyn, rättsläkare, i rättegångssal osv. Gå igenom jobbiga förhör, integritetskränkande gynundersökning. För vadå? 250 000 endast (om ens det, har inte den dömde de pengarna, så är det som sagt bara en symbolisk siffra i domen)... Pengar som en målsägande själv får driva för att få ut via Kronofogden. Sedan leva med lögnen resten av sitt liv. Bli outad på FB och aldrig mer kunna leva ett normalt liv....

Den dömde är en ung student, så han har knappast några tillgångar. Målsägande lär inte se röken av några pengar.

En äkta falsk tillvitare som är ute efter det lilla skadeståndet på cirka 250 000 tar givetvis reda på sådant här. Och väljer i så fall att falskt tillvita en person med mycket pengar/dyr egendom. Men som sagt, är det ens värt det då? Inte i Sverige. I USA där skadestånden är på miljonbelopp skulle jag kunna köpa era fantasier om att falska tillvitare ser falska anklagelser som en lukrativ bransch. Men inte i Sverige.

Jodå, det är visst svårt att få ut pengarna från brottsofferfonden. Läs mitt inlägg ovan och läs lawline-länken.

Målsägande i detta fallet lär inte se röken av några pengar. Hon anmälde med största sannolikhet den den dömde för att han faktiskt har våldtagit henne.
Kan du inte hänvisa till et fall där målsägande inte fått ut sitt skadestånd istället? Jag känner inte till något sådant fall, däremot känner jag till fall där folk fått ut försäkringspengar fast ingen fällts för brott, en polisanmälan är ofta grunden till att försäkringspengar betalas ut, råder dig läsa på brottoffermyndighetens hemsida istället för lawloine länkar
Citera
2025-01-03, 20:19
Medlem
Citat:
Är väl inte helt orimligt att misstänka att Vikings familj har mycket pengar med tanke på att han läste en väldigt svår utbildning på Chalmers. Föräldrar hjälper ofta sina barn att betala skulder.

Helt otroligt vilka antaganden du gör för att rättfärdiga att sätta dit en man som kanske är oskyldig.

Och målsägande då? Hon läste också en svår utbildning på Chalmers, hennes familj kanske är ännu rikare än den dömdes familj, det vet ingen av oss om. Och vad skulle hon i så fall med ett skadestånd till? Så långt tänkte ni givetvis inte. I övrigt är det inte anhörigas ansvar att betala skadestånd åt sina vuxna barn.

Vet du. I varje sådan här tråd och även IRL så finns det en handfull individer som tvivlar på att våldtäkt har skett. Så har det sett ut så länge jag kan minnas. Våldtäkter kanske helt enkelt aldrig sker. Det kanske bara är ett hittepå-brott. Hagamannen, Örebromannen, And*ers Ek*lund mfl. kanske också är helt och hållet oskyldiga till våldtäkt!

Alla människor kanske är helt extremt duktiga på att aldrig gå över andra människors sexuella gränser! Vad fint och bra! Vi kanske borde släppa ut varenda dömd våldtäktsförövare ur fängelse. Våldtäkt existerar ju ändå inte.

Eller så inser vi faktum: det är alltid troligare att våldtäkt har skett, när någon faktiskt anmäler våldtäkt. I detta fallet finns det även bevisning/stödbevisning som talar för att våldtäkt faktiskt har skett.
Citera
2025-01-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Kan du inte hänvisa till et fall där målsägande inte fått ut sitt skadestånd istället? Jag känner inte till något sådant fall, däremot känner jag till fall där folk fått ut försäkringspengar fast ingen fällts för brott, en polisanmälan är ofta grunden till att försäkringspengar betalas ut, råder dig läsa på brottoffermyndighetens hemsida istället för lawloine länkar

Får en målsägande ut försäkringspengar, så får de inte ut skadeståndet. Och för att få försäkringspengar, så måste man ha en försäkring. Vilket inte alltid 20-åringar tänker på att ha.

Jag känner till ett fall av falsk tillvitelse, där den falska tillvitaren tillvitade en rik person. och fick ut hela sitt begärda skadestånd. Där var det uppenbart att det rörde sig om falsk tillvitelse. inte bara för att få skadestånd, utan även för att sätta dit den andra pga. hämndlystnad och hat.

Fallet som tråden handlar om pekar betydligt mer på att det faktiskt har skett en våldtäkt. Oerhört löjligt att ens tro att folk i Sverige skulle förnedra sig själva genom en falsk tillvitelse om våldtäkt för att eventuellt någon gång i framtiden få ynka 250 000 i skadestånd.

Tror du att målsägande njöt av gynundersökningen? Flera polisförhör? Rättsmedicinsk undersökning? Berätta för sina föräldrar och vänner om våldtäkt? Det tror inte jag. Låter skitjobbigt. Men nödvändigt om det väl skett en våldtäkt. Har det inte skett en våldtäkt så är det inte värt det hela för att eventuellt få ett ynka litet skadestånd.
Citera
2025-01-03, 20:27
Medlem
Citat:
250 k är inga astronomiska summor men det är jävligt bra betalt för max 10 timmars jobb där man bara behöver fejkgråta lite och säga att man deltog aktivt i sexet för att man var rädd

Ja tror dock inte man ska snöa in sig för mycket på det motivet. Finns så otroligt många olika förklaringar här (inklusive att Viking är skyldig även om det är osannolikt) vilket gör att det enda rättssäkra är att fria honom.

Finns absolut kvinnor som falskt tillviter för pengar, men känns typiskt män att misstänka det i högre utsträckning än vad det verkligen är eftersom män är villiga att göra mer för att tjäna pengar än kvinnor (även om det bara krävs att man är empatistörd i detta fallet och 10h jobb som du säger). Finns massor av andra anledningar för kvinnor att falskt tillvita en våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in