2025-01-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det har påpekats att det framstår som aningen svårt att tänka sig att en socialt etablerad individ, svensk eller annan, som aldrig visat prov på annat än impulskontroll inom normalspannet plötsligt skulle råka impulsmörda en passerande person.

Det har då kontrats med enskilda fall där man menar att detta varit fallet (det plägade dock ändå finnas saker i bagaget). Och slutsatsen som följer att det därmed inte skulle innebära några konstigheter att SE impulsmördar en statsminister han råkar få syn på.

Men det är ingen som påstår något annat eg...

Dock så finns där saker som tyder på att det iallafall är en ensam GM ...

Då blir redan 2 punkter fastställda att en ensam GM har agerat på impuls..

GM verkar inte heller vara en uteliggare utan kanske vara klädd som att han har ett arbete. .

Då kanske GM är ensam , mördar på impuls , och är etablerad i samhället

Sen får man bygga lite kring signalementen på vilken samhällsklass GM kommer ur...

Om man tar keps med knäppe och rock och lägger till handledsväska så är detta troligen medelklass och över...

Nu är ju inte dessa signalement bekräftade men dom nämns dock...

Den bilden som tecknas i Expressen 1 mars är ju väldigt lik Engström...

Jag tror att man gör ett stort misstag att välja bort Engström som misstänkt bara för att det är osannolikt...
Citera
2025-01-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

GM verkar inte heller vara en uteliggare utan kanske vara klädd som att han har ett arbete. .

Sen får man bygga lite kring signalementen på vilken samhällsklass GM kommer ur...

Om man tar keps med knäppe och rock och lägger till handledsväska så är detta troligen medelklass och över...

Jag tror att man gör ett stort misstag att välja bort Engström som misstänkt bara för att det är osannolikt...

Möjligt att det bara är en slump men när man ser bilden så är det banne mig rätt likt SE. Tycker jag.
Citera
2025-01-02, 17:40
Medlem
Jag tycker att Thomas Pettersson kom på ett bra namn till sin bok.
Den osannolika mördaren.

För min del känns han osannolik.

https://www.akademibokhandeln.se/bok.../9789185279678

"Den osannolika mördaren : hela berättelsen om Skandiamannen, Palmemordet och polisutredningen som spårade ur"
Citera
2025-01-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Möjligt att det bara är en slump men när man ser bilden så är det banne mig rätt likt SE. Tycker jag.

Ja bilden måste ju skrämma skiten av Engström som GM....
Citera
2025-01-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ja bilden måste ju skrämma skiten av Engström som GM....

Vore intressant att höra vad skeptikerna tycker. Undrar om de kan hålla med om detta?
Citera
2025-01-02, 17:45
Medlem
Citat:

Vilken bild är det? Är det inte Svd du tänker på?
Citera
2025-01-02, 17:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
ChatGPT = Flashbackkonsensus

OffT: Jag tror att ChatGPT har "tränats" just genom att "läsa hela Flashback" bland annat.

Ordet "Efterspelsvittne" hittar Google bara exempel på från Flashback och ChatGPT "vet" vad ett "Efterspelsvittne" är.

Det var efter en "pristävling" i tråden som Henrikofsweden utlyste om vad "SE som åskådare" skulle kallas, som ordet "efterspelsvittne" vann.

Lägg märke till att jag "tränat" ChatGPT att tolka ordet "efterspelsvittnet" genom otaliga inlägg:
(Eftersom ordet saknar belägg utanför denna tråd enligt Google.)

Fråga till ChatGPT: Vad är ett efterspelsvittne?
Svar:
ChatGPT:
Vid Palmemordet:
Flera personer som kom till mordplatsen strax efter att Olof Palme sköts, men som inte såg själva skjutningen, betraktas som efterspelsvittnen.
Jag tycker ChatGPT fattat galoppen hur jag tänkte när jag vann Henrikofswedens "tävling".

Att jag fått ChatGPT att skriva om efterspelsvittnen och Palmemordet visar hur lätt det går att "lura" ChatGPT.

Edit:
Jag hoppas att även ni som stått ut med "efterspelsvittnestjatet" i tråden tyckte att detta lilla experiment var intressant och inte blir så arga på mig. Jag är imponerad över att ChatGPT faktiskt beskriver "mitt" ord "efterspelsvittnet" nästan exakt som jag tänkte när jag hittade på det.

Edi2: Mitt "lilla experiment" visar också att ChatGPT hämtar rådata från denna tråd och olyckligtvis från den osannolika boken och om bara SE-kramarnas åsikter skrevs i tråden skulle också ChatGPT svara att SE var OPs mördare.

Algoritmen som styr ChatGPT bygger på en statistisk modell nämligen och är inte medlem i Mensa.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-02 kl. 18:03.
Citera
2025-01-02, 17:50
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, ChatGPT kan inte användas på detta sätt av ett antal olika skäl, varav några redan förekommer i tråden. Dessutom listar väl ChatGPT bara tänkta anledningar till beteendet.

Jag nöjer mig med att klippa in några citat nedan för att illustrera en del av problemet.

Man kan också erinra om att saken inte handlar om det inte skulle förekomma att en GM anger sig själv som vittne efter dådet eller poserar i pressen. Dels finns alltid udda fall och exempel på det mesta och det finns givetvis många fall där GM finns på platsen och tvingas att bli vittne och hitta på.

Samma sak gäller att en individ utan att ha visat några våldstendenser tidigare plötsligt impulsmördar någon. Det är ingen poäng att man kan hitta något sådant fall. Eller någon helt vanlig svensk som gick runt tungt beväpnad på jobbet. Osv.

Att många har svårt att få ihop gärningsmannen Stig Engström vilar inte på att det inte skulle finnas exempel på olika företeelser.

ChatGPT:

Nu startade diskussion med att någon yppade att det är ovanligt att GM agerar vittne. Någon sa tvärtom. Chat tillfågades och svarade att det var relativt vanligt (vad det nu innebär). Därefter frågades om orsak och då listades en del argument.

Allt detta kan förkastas enligt vissa. Jag tycker informationen som presenterades verkar vettig.

Som jag skrev så är grunden till Efterspelsvittnet att han inte agerar som en GM borde göra. Som jag förstår så tycker du att det är för många ytterligheter som multiplicerade med varandra gör att det blir för mycket. Det är väl en vettig slutsats i så fall.
Citera
2025-01-02, 17:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Det enda jag hittat hitintills som talar för SE att han talar sanning är ju faktiskt att Gösta Söderström faktiskt från början säger att det finns en man på plats som pekar ut åt vilket håll mördaren springer. Det uppger han någon dag efter i en redogörelse. Jag kommer inte ihåg när SE först lägger fram detaljen men här verkar det finnas viss sammstämmighet.

Något jag oxå funderat över är varför SE åker tunnelbana hem. Den går ju inte ända hem dit han bor. Det är långt mellan Mörby-Täby. Han nämner inte heller Roslagsbanan vilken inte den heller stannar nära där han bor. Jag gissar på att det smidigaste borde vara ta nattbussen vlken borde stannat på E18 ganska nära SE hem. På det sättet täcnker jag att han nog gick mot Odenplan och mötte malarna Palme och sen vände och gick efter.
Söderström var väldigt tydlig i hovrätten med att han inte sett Holmérs "elefant" (dvs Engström) på platsen.

Sannolikt var det JÅS
https://magasinetfilter.se/wp-conten...e-Svensson.pdf

"när polisen kom efter 3-4 minuter omtalade han att gärningsmannen avlägsnat sig upp mot Tunnelgatan österut".
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-02 kl. 18:04.
Citera
2025-01-02, 18:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Måste fråga ..

Gav Lampers en förklaring till varför isåfall Engström undvek media mordnatten?

Skriver undvek för han måste ju inse att om Olof Palme blivit avrättad mitt i city så kommer denna händelse inte vara liten och media kommer rusa snart till Sveavägen...

Jag minns inte exakt vad som sades om just den saken och jag är öppen för att ha fel här..

Men så som jag minns det spekulerar han om att Engström kan komma till mordplatsen sådär ca 1 min efter skotten. Men att han håller sig i bakgrunden och ger ingen anledning för någon att komma ihåg honom.

Han blir chockad och skärrad av vad som händer och hör någon påpeka att det möjligtvis är Palme som ligger där. En blandning av chock och upphetsning infinner sig och han rusar tillbaka till Skandia.

Det är först när han kommer hem på natten och när han lyssnar på radio och tar del av media som behovet att vara en del av allt det där infinner sig. Han var ju faktiskt på plats.....Även om han missade mordet med en minut sådär...
Citera
2025-01-02, 18:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag minns inte exakt vad som sades om just den saken och jag är öppen för att ha fel här..

Men så som jag minns det spekulerar han om att Engström kan komma till mordplatsen sådär ca 1 min efter skotten. Men att han håller sig i bakgrunden och ger ingen anledning för någon att komma ihåg honom.

Han blir chockad och skärrad av vad som händer och hör någon påpeka att det möjligtvis är Palme som ligger där. En blandning av chock och upphetsning infinner sig och han rusar tillbaka till Skandia.

Det är först när han kommer hem på natten och när han lyssnar på radio och tar del av media som behovet att vara en del av allt det där infinner sig. Han var ju faktiskt på plats.....Även om han missade mordet med en minut sådär...

Kul att du är tillbaka i tråden!

SE kan inte ha dykt upp senare än en minut i alla fall, för då har LJ gett sig av?

Om han kom efter en minut hade han lagt märke till en illamående LB snarare än LJ i gränden?

Att befinna sig på samma plats, på stan, under femton minuter, är en lång tid.

Bara när man står och väntar på en buss i fem minuter, känns det länge.

Men brukar åtminstone då lägga märke till alla som står still på platsen.
Citera
2025-01-02, 18:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker att Thomas Pettersson kom på ett bra namn till sin bok.
Den osannolika mördaren.

För min del känns han osannolik.

https://www.akademibokhandeln.se/bok.../9789185279678

"Den osannolika mördaren : hela berättelsen om Skandiamannen, Palmemordet och polisutredningen som spårade ur"

På bokomslaget är "O":et på väg att blekna bort. Den sannolike mördaren, således!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in