2025-01-03, 07:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Såg idag denna nyhet ang. Spotify, som bekräftar att de kommer fortsätta tillåta distansarbete. Det som jag tyckte var helt klockrent var deras resonemang, "Our employees aren´t children", som ju faktiskt fångar precis det som företag som är restriktiva med distansarbete inte vill erkänna, att man misstror sina anställda och ser de som småbarn som behöver övervakas:

https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Four-employees-arent-children-spotify-will-continue-working -v0-xcw9qw92qo8e1.png%3Fauto%3Dwebp%26s%3D665b2aa7b2f7 848779191c7c7a189e594e0e621d&rdt=34953

Tycker det är en bra signal från Spotify, de säger liksom det alla anställda tänker, att om deras arbetsgivare kräver "mycket" kontorsnärvaro så signalerar det tydligt att man inte har förtroende för sin personal. Lär sannolikt betyda rätt mycket för deras konkurrenskraft som arbetsgivare då de ju öppet sågar bakåtsträvande företag.

Tänker då i jämförelse med andra bolag som gått ut öppet med att de är kritiska till distansarbete och avser begränsa detta, t.ex. H&M och Astra Zeneca:
(FB) H&M kräver att anställda ska arbeta från kontoret - protester bland anställda
(FB) Astra Zeneca övervakar personalens datorer - vill säkerställa kontorsnärvaro

Vad säger ni? Är Spotify något på spåren?
Med tanke på att i princip all forskning innan COVID pekar på att produktivitet ökar när anställda får jobba hemifrån är detta naturligtvis korrekt. Det enda problemet i dagsläget är att hemarbete mer eller mindre kräver att anställda har ett kontor som dom kan jobba ifrån då anställare fortfarande är ansvariga inför arbetsmiljölagen även när deras anställda jobbar hemifrån. Vidare ställer det högre krav på anställdas säkerhetsmedvetenhet och arbetsplatsens IT infrastruktur.
Citera
2025-01-03, 07:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag tror det är precis samma människor som vill jobba hemifrån som fuskar med vab.
Det är i huvudsak mellanchefer som är motståndare till WFH. Mindre behov av kontorsplatser, inte behöva lägga ner pengar, energi, och tid på att pendlar till och från arbetsplats, och slippa behöva bo i Stockholm hade gynnat i princip alla.
Citera
2025-01-03, 08:13
Medlem
Germanofils avatar
Såg denna grejen från Spotify på LinkedIn redan för någon månad sedan. Alltså en hyfsat gammal "nyhet".

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så länge det finns arbetsgivare som vågar lita på sin personal och tillåta distansarbete så blir det jävligt svårt för bakåtsträvande chefer att hitta kompetenta personer som vill arbeta med jobb som går att göra på distans men måste åka till kontoret. Att det finns personer som din vän är inte mitt problem, utan dens arbetsgivares.

Jag skulle aldrig acceptera att inte få göra mitt jobb (systemutveckling) på distans.
Huvudet på spiken. Ni som babblar om vad som är rättvist eller inte förstår inte att det handlar om arbetsMARKNADEN, och dessutom privata sektorn. Arbetsgivare som erbjuder hemarbete (helt eller delvis) har större chanser att kunna anställda bra arbetskraft. De företag som kräver kontorsnärvaro fem dagar i veckan ratas av många. Alternativt blir de tvungna att erbjuda betydligt högre löner för att kompensera avsaknaden av möjligheten till hemarbete.

Jag jobbade hemifrån 1-2 dagar i veckan redan år 2017. Det är inte ett fenomen som uppstod i och med pandemin, även om denna accelerade det hela och gjorde att fler branscher började tillåta hemarbete.

Och ja, min argumentation är såklart bara giltig för jobb som görs via en dator.
Citera
2025-01-03, 08:14
Medlem
Helt rätt gjort av Spotify! Mycket bra! Alla andra bör ta efter om man vill kunna konkurrera om bra arbetare. Nuförtiden vill folk hellre ha möjlighet att kunna bestämma själv vart man vill jobba än högre lön.
Citera
2025-01-03, 08:32
Medlem
Vuxna behöver förstås också övervakas.
Tror ni att Spotify gör detta för att vara snälla eller för att ”de eftertraktade ”utvecklarna”” drar nån annanstans annars?
De vet nog vad de gör. Spar kontorsyta och räknar med att de anställda jobbar MER och inte mindre hemma.
Citera
2025-01-03, 08:42
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ser du verkligen inget annat sätt att se till att en anställd inte spelar datorspel 80% av tiden än att tvinga personen till kontoret?
Finns flera sätt. Han jobbar på ett av Sveriges större företag, dom är 12 personer i hans "grupp" och samtliga har det så "fritt" eller vad man ska säga. Går till och med och sover middag under dagarna (oftast under lunchrasten) tycker det är orättvist gentemot andra som inte har samma möjligheter.
Citera
2025-01-03, 08:45
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är inte ok att spela dataspel 80% - då är det inte arbete. Att några fuskar rättfärdigar inte att alla ska ha det lika dåligt som du.
Jag är av den typen som tror att alla som jobbar hemifrån har det "lugnare" än på deras arbetsplats. Man jäser helt enkelt genom dagen. Jag har det förövrigt förmodligen bättre än de flesta av "hemmajobbarna".
Citera
2025-01-03, 08:46
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är väl ändå företagets uppgift att se till att han gör det han ska och sätta regler för arbetet? Om han gör det han ska och företaget är nöjda så vad är problemet?
Problemet är just att jag tycker det är orättvist att folk sitter hemma och jäser igenom dagen medan andra jobbar och sliter.
Citera
2025-01-03, 08:47
Medlem
Jag tror många inte inser det farliga med det här. Genom att öppna upp för total flexibilitet och fri arbetstid så minskar garanterat produktiviteten och sammanhållningen i arbetslaget. Det passar säkert bokstavsmänniskor med svår autism-relaterade personligheter som hand i handsken, men för övriga är det demoraliserande. Men det man kanske inte inser är att vi nu är bara ett steg från att införa en form av arbetsbeting och ackordbaserad lön för kontorsarbete. Det innebär att, visst, arbeta hur och när du vill, men du får bara betalt för de resultat du kan uppvisa. Har du checkat in kod och bekräftat att det fungerar enligt kravställning och godkänt av chef? Är du klar med dokumentet? Helt plötsligt sitter arbetstagaren med all risk, och all lyx med möjlighet att höja sin ersättning genom minskad mängd arbete är som bortblåst. Man kanske istället får en grundersättning och sedan en form av provision. Man ska komma ihåg att vi inte gått igenom en djup lågkonjunktur sedan början av 1990-talet. Det är först då som man synar om distansarbete i nuvarande form verkligen är accepterat av arbetsgivarna då konkurensen om arbetskraft är väldigt låg och det snarare handlar om att hyvla bort folk.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2025-01-03 kl. 08:49.
Citera
2025-01-03, 08:48
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Varför måste det vara absolut lika för alla?
Är det inte det vi strävar efter hör i Svärje?
Citera
2025-01-03, 08:50
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZaraL
”Jag lider, då måste andra lida”, vilken oerhörd avundsjuk människa du är som inte kan unna ”din vän” ett jobb denne trivs med.
Jag? Jag lider absolut inte, har det mycket bättre men tycker det är fel att jobba 20, spela 80 och få betalt för 100%. Är det så svårt att förstå gör du bättre i att inte kommentera.
Citera
2025-01-03, 08:51
Medlem
Charlie-Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Helt rätt - alla ska ha det lika dåligt.
Bra Lennart! Du har förstått min poäng, alla ska må skit! Helst ska vi alla bli förlamade så ingen kan jobba!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in