Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Nej så är det inte alls. Jag missunnar ingen att jobba hemma. Missförstå mig inte.
Jag blir däremot lite road av en del anställda som tror att de är så oumbärliga för arbetsgivaren att de kan diktera arbetsvillkoren.
Jag tror det är du som missuppfattar vad många menar med det. Det handlar nog snarare om att dom vet att det finns andra arbetsgivare som är villiga att anställa, inte att dom är oumbärliga på en specifik arbetsplats.
Jag är exempelvis dataingengör, jag har jobbat med AI i många år och kan därmed anses vara lite av en expert på att sätta upp moderna AI system. Om min nuvarande arbetsgivare skulle göra någonting som jag anser inte passa mig, exempelvis gå ner från dagens 2 till 5 obl kontorsdagar så skulle jag berätta för min arbetsgivare att jag antingen vill ha kvar mina nuvarande förmåner eller så kommer jag börja söka efter nya jobb.
Självklart gör jag det inte för att jag anser mig oumbärlig på min nuvarande arbetsplats utan därför att jag vet att min kompetens är eftersökt och att det finns andra arbetsgivare som kan ge mig andra vilkor.
Samma sak om jag är inne i en rekryteringsprocess och det visar sig att mina krav på distansjobb inte kan uppfyllas av arbetsgivaren, då tackar jag nej till jobbet och söker vidare, inte konstigare än att tacka nej när ens löneanspråk inte kan mötas.