2025-01-03, 02:52
Medlem
smickras avatar
Jag tror det är precis samma människor som vill jobba hemifrån som fuskar med vab.
Citera
2025-01-03, 03:01
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ett problem är att vissa inte klarar av att jobba hemifrån.

Inte lätt att vara chefen som ska säga vilka som får och inte får göra det.

Ett annat problem är att man inte kan ge ny personal, särskilt juniorer, rätt introduktion om den inte får träffa sina medarbetare. Fika är gravt underskattat för vissa autister som teambilding.

Sen visst.. givet läget på arbetsmarknaden kan både arbetsgivare och anställda kräva det ena och det andra givet läget på arbetsmarknaden.

Handen på hjärtat ni som arbetar hemifrån, om ni var arbetsgivare i ert eget företag, skulle ni gilla att era anställda ”jobbade” hemifrån?

Vissa klarar det inte, helt riktigt. Just därför kontor fortsatt finns som alternativ. Väljer du att inte prestera så kommer det synas i dina resultat.
Citera
2025-01-03, 04:05
Medlem
Jag tror många som jobbar hemifrån tror dom trivs, men till slut så kommer hemmet där man ska vara ledig och fri, "smältas" samman med jobbet.
Det tror jag kan vara skadligt.
I slutändan är människor sociala djur, vi behöver kontakt. Även autistiska behöver mänsklig interaktion.
Många svenskar har idag sitt sociala utbyte just på jobbet.

Dom som genuint trivs med distansarbete är personer som är folkskygga, och har en stark vänskapskrets. en ganska udda kombination?
Citera
2025-01-03, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag tror många som jobbar hemifrån tror dom trivs, men till slut så kommer hemmet där man ska vara ledig och fri, "smältas" samman med jobbet.
Det tror jag kan vara skadligt.
I slutändan är människor sociala djur, vi behöver kontakt. Även autistiska behöver mänsklig interaktion.
Många svenskar har idag sitt sociala utbyte just på jobbet.

Dom som genuint trivs med distansarbete är personer som är folkskygga, och har en stark vänskapskrets. en ganska udda kombination?
På mitt jobb verkar det vara autister och folk som har familj som kör hemifrån medan extroverta pratare och folk som antingen saknar familj eller bor väldigt trångt med en annan som jobbar hemifrån som kör mestadels på kontoret. Folk har olika sociala behov och för de som är högpresterandee autister så är det nog väldigt trevligt att det finns företag som inte tvingar sina anställda att fylla sina kollegors sociala behov på jobbet.
Citera
2025-01-03, 06:35
Medlem
styckets avatar
Wow detta uttalande ändrar jobblandskapet och hur chefer bör resonera.

Jätte bra! Fuck mycket av dagens företagskultur. Aldrig jobbat på ett sådant i princip.
Citera
2025-01-03, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?
Som alltså förlorar t.ex 2 timmar i resväg varje dag som inte är betald?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

Byt jobb säger ni, men nån måste endå vara på den arbetsplatsen.

Nej, obligatorisk närvaro på alla jobb är mina 10 cent.
Varför måste det vara absolut lika för alla?
Citera
2025-01-03, 06:58
Medlem
Citat:
Dom som har jobb man inte kan jobba hemifrån med då? Som måste gå upp tidigare och åka till arbetsplatsen?

Har en vän som jobbar hemifrån. Han jobbar väll aktivt 2 timmar om dagen, resten av tiden spelar han datorspel.
Han får alltså betalt för att sitta och spela under arbetstid medan andra vänner står och sliter på byggen.

”Jag lider, då måste andra lida”, vilken oerhörd avundsjuk människa du är som inte kan unna ”din vän” ett jobb denne trivs med.
Citera
2025-01-03, 07:04
Medlem
llundberg57s avatar
Om jag var företagsledare så skulle jag bara tillåta jobba hemifrån på villkoret att fast betalning per jobb avklarat och i tid. Alltså ingen fast timlön eller månadslön. Och om jobbet är försenat så skulle det bli avdrag.
Vissa snöflingor skulle absolut inte gilla det vilket är helt ok. De får söka något annat jobb helt enkelt, på Spotify då.
Citera
2025-01-03, 07:24
Medlem
Citat:

Helt rätt - alla ska ha det lika dåligt.
Citera
2025-01-03, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Om jag var företagsledare så skulle jag bara tillåta jobba hemifrån på villkoret att fast betalning per jobb avklarat och i tid. Alltså ingen fast timlön eller månadslön. Och om jobbet är försenat så skulle det bli avdrag.
Vissa snöflingor skulle absolut inte gilla det vilket är helt ok. De får söka något annat jobb helt enkelt, på Spotify då.
Då är det väl lika bra att bara betala för utfört jobb på kontoret också?
Citera
2025-01-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Detta har jag inte märkt. Visserligen "bara" hybridarbete och inte 100% men brukar som de flesta andra börja jobba vid 8 och sluta runt 17. Klockan 8 startar jag datorn och börjar arbeta och 17 stänger jag av den. Oavsett vad. Märker inte av att något smälter ihop.
Citera
2025-01-03, 07:40
Medlem
guderis avatar
Vad många inte förstår är att distansarbete inom IT inte är någonting som plötsligt kom i och med Covid. Redan runt 2010 började många IT-företag låta anställda gå över till distansarbete, i vissa fall arbetade de anställda inte ens i samma land som sin arbetsgivare. Så distansarbete var redan på väg att slå igenom i IT-sektorn när covid kom och tvingade till en stor förändring.

Så när det gäller IT-jobb så är det en utveckling som pågått under en lång tid och vi skulle ändå ha hamnat där vi är idag även om vi nu tvingades spurta och ligger några år före än vad vi hade gjort i normal takt.

En programmerare behöver bara en dator med aktuella verktyg installerade, en gemensam "git" och ev en företags-vpn för åtkomst till ev servrar. Så man kan jobba var som helst där det finns en internetanslutning.
Senast redigerad av guderi 2025-01-03 kl. 07:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in