2025-01-02, 11:39
Medlem
Är också ganska förundrad över att så många föreningar, ändå kan/har hållit nere avgifterna. Då pratar jag inte bara om skuldfria, markägande ”A++föreningar”. Magkänslan säger att det ligger en odetonerad avgiftsbomb och pyr. Allt annat har ju ökat 20-50% i pris på några år, att fastighetsskötsel och underhåll inte skulle dras med i inflationen är önsketänkande. Förr eller senare, kommer verkligheten ikapp.
Citera
2025-01-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Är också ganska förundrad över att så många föreningar, ändå kan/har hållit nere avgifterna. Då pratar jag inte bara om skuldfria, markägande ”A++föreningar”. Magkänslan säger att det ligger en odetonerad avgiftsbomb och pyr. Allt annat har ju ökat 20-50% i pris på några år, att fastighetsskötsel och underhåll inte skulle dras med i inflationen är önsketänkande. Förr eller senare, kommer verkligheten ikapp.

Många föreningar snålar rejält med sina underhållsfonder. Inte ovanligt att man kräver insatser från medlemmarna utöver utökad belåning när större renoveringar ska göras.

Men vet ej tusan hur mycket det handlar om egentligen per hushåll. Mina kostnader för sophämtning, vatten, el, försäkringar etc har max ökat ett par hundralappar i månaden den senaste 3-4 åren.

Har man ett stort hyreshus så finns ju dessutom stordriftsfördelar inom dessa områden. Tycker Boije överdriver denna punkt, han har upprepat den varje månad i 2 år nu känns det som
Citera
2025-01-02, 17:24
Medlem
Priserna på Hemnet-annonser har verkligen dragit ifrån senaste åren.
Annonsen för min förra lägenhet i april/maj 2023 skulle idag kosta 45 % mer - då hade priserna redan gått upp ungefär 1/3 sedan 2022.

En premium-annons för en lägenhet på 2M kostar nu mer än 0,5 % av förväntat slutpris.
Citera
2025-01-02, 20:09
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Well, marknaden och riksbanken tror inte på mer än möjligtvis en eller två räntesänkningar till. Knappast något raketbränsle för bostadsmarknaden om det besannas. Men visst sjunker räntorna mer, så som te x konjunkturinstitutet tror så kan det säkert dra iväg.

Som jag förstått det har förslaget om ökad belåning inte ens gått vidare till beredning. Antar att man dragit öronen åt sig efter att riskbanken röt ifrån om hur urbota korkat det var. Troligtvis hamnar det i någon byrålåda tillsammans med utredningen om större kreditgivning till förstagångsköpare (till vilka alla som inte köpt sista åren räknades).

Riksbanken är underordnad regeringen i frågan. Kom ihåg att nuvarande regeringen ”Tidö” gick till val på att slopa amorteringskravet helt. Nu sänker man sannolikt till 1% samt minskar andelen egen insats - skulle bli mycket förvånad annars.
Finansministern sade också att de skulle återkoppla först till sommaren.
Sedan är som byggbranschen och det kraftiga stoppandet av nya bostäder ett stort problem för Sverige. Hög arbetslöshet osv borgar för lägre räntor - fortsätter detta kommer det bli flera sänkningar av räntan under året den saken är klar.
Senast redigerad av Kaenkelberrie 2025-01-02 kl. 20:11.
Citera
2025-01-02, 21:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Priserna på Hemnet-annonser har verkligen dragit ifrån senaste åren.
Annonsen för min förra lägenhet i april/maj 2023 skulle idag kosta 45 % mer - då hade priserna redan gått upp ungefär 1/3 sedan 2022.

En premium-annons för en lägenhet på 2M kostar nu mer än 0,5 % av förväntat slutpris.
Vad kostar det på Booli?
Citera
2025-01-02, 21:19
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad kostar det på Booli?

Booli speglar/hittar åt andra annonser med bostäderna och kostar alltså inget alls!

Hemnet är äckligt dyra och hoppas fler inser det & nobbar dom så fort som möjligt.

/
Citera
2025-01-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Well, marknaden och riksbanken tror inte på mer än möjligtvis en eller två räntesänkningar till. Knappast något raketbränsle för bostadsmarknaden om det besannas. Men visst sjunker räntorna mer, så som te x konjunkturinstitutet tror så kan det säkert dra iväg.

Som jag förstått det har förslaget om ökad belåning inte ens gått vidare till beredning. Antar att man dragit öronen åt sig efter att riskbanken röt ifrån om hur urbota korkat det var. Troligtvis hamnar det i någon byrålåda tillsammans med utredningen om större kreditgivning till förstagångsköpare (till vilka alla som inte köpt sista åren räknades).

Riksbanken trodde på nollräntor under flera år i Q1 2022 också.

Varför skulle regeringen bry sig om vad riksbanken säger i frågan? De har ETT mål och det är att hålla inflationen på 2%. Om bopriserna går upp eller ned med 50% kvittaf för dem. Regeringen har lovat slopat amorteringskrav och lär pressa på för att förslaget ska genomföras
Citera
2025-01-02, 22:33
Medlem
Det som skulle kunna ställa till det för fortsatta räntesänkningar, är ifall kronan blir så svag att inflation börjar ”importeras”. Men tror att RB på kort sikt kommer att få svårt att motivera en hög ränta när inflationen är kring målet och det är grus i det industriella maskineriet.
Citera
2025-01-02, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du är ju egentligen på ignorelist men gör lite undantag här och nu.

Konjunktur och KPIF är väldigt löst relaterade för Sveriges ekonomi, ännu mindre kan Riksbanken påverka endera. Kostnadstrycket beror primärt på omvärlden och har lite med Riksbankens ränta att göra.

Ändå spelar vi alla med i den här charaden

Rekordsvag SEK och stigande KPIF kombinerat med vidare räntesänkningar skulle vara intressant att se

Jag tycker det är gulligt att du efter en tid inte kan hålla dig ifrån din ignorelist trots allt. Det är ju ändå lite höjden av förlorarmentalitet. Att jag som sakligt debatterande ifrågasätter dina utspel hamnar på din helt inofficiella ”ignore”, ändå blir besvarad. Hihi.

Kostnadstryck?
Jag har inte skrivit om något kostnadstryck.
Det Rb fokuserar på nu och sista månaderna är konjunkturläget. Vare sig du vill eller inte.
Det kan du själv läsa i PM från sista mötet.
Givetvis kan Riksbanken påverka konjunkturen å det grövsta.
Bara en gravt förståndshandikappad tror något annat. Ränteläget, som för 320000 gången, handlar om mycket mer än enskilda privata bolånetagare, i kombination med politiska stimulanser, påverkar konjunkturen.
Hur man inte kan begripa det är för mig en gåta.
Citera
2025-01-02, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Riksbanken trodde på nollräntor under flera år i Q1 2022 också.

Varför skulle regeringen bry sig om vad riksbanken säger i frågan? De har ETT mål och det är att hålla inflationen på 2%. Om bopriserna går upp eller ned med 50% kvittaf för dem. Regeringen har lovat slopat amorteringskrav och lär pressa på för att förslaget ska genomföras

Man måste vara bra korkad om man tror att Rb står med vattentäta skott mot politikerna.
Utåt sett, möjligen, men knappt ens det.
Målet med inflationen är vad den är, men den inbegriper såväl ett utstuderat och fungerande konjunkturläge såväl som skattepolitiken linjerar med målet.
Skatter, löner, etc. nämns allt som oftast i deras penningpolitiska rapporter om både nutid och framtid.

Med det sagt. Allt hänger ihop, och det är knappast några vattentäta skott mellan eliten i frågorna.
Det begriper väl för fan vem som helst?
Borde vara en ickefråga för vem som helst här inne.

Med det sagt nummer 2.
Ett slopat eller lättat amorteringskrav lär absolut komma. Det har noll och precis ingenting med inflationen att göra.
Senast redigerad av M.J.A 2025-01-02 kl. 23:47.
Citera
2025-01-03, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Delområden i Sthlm Nov-Dec (Husmask lägenheter) t o m 30/12.

Ser ut att bli största nedgången med god marginal sedan mätningarna 2013. Statistik visar också att december är positiv jmf med november 2 av 3 år (8/12).

2013: +2,6 %
-14: + 0,6 %
-15: +2,4 %
-16: +1,9 %
-17: -0,9 %
-18: +2,1 %
-19: +0,8 %
-20: -3 %
-21: +2,2 %
-22: -2,9 %
-23: +0,8 %
-24: -3,6 %

Underbart! Nu är de reala priserna -40% sedan 2019. Fint att se hur bolånetorskarna svettas. Den där bostadsrätten blev visst jäääävligt dyr.... 3 miljoner borta på några fåtal år.

Det är alltid bättre att hyra.
Citera
2025-01-03, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Absolut. Sen är det många BR som legat ute på hemnet i 3 månader eller mer med en viss avgift, där det säkert finns en planerad avgiftshöjning från Januari, alltså nu. När de uppdaterar annonsen får de justera ned priset ytterliggare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in