2025-01-03, 01:17
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Låter inte trovärdigt. Och oavsett borde inte pappan fått sitta med i såna fall.

Om målen är ihopslagna ska väl morsan sitta där framme som målsägande och pappan vara vittne och hållas utanför tills det är dags för honom.

Oavsett är ju mamman enbart vittne i målet kring systern. Om det här är sant måste det vara skäl till resning.
Har inte uppfattat att pappan skulle ha hörts. Kan ha fel dock. TS får fylla i om så vore fallet.

Håller med om att mamman är vittne i målet om systern. Men tydligen hade även mamman anmält ett hot och därmed hade det målet sammanslagits med systerns.

Gällande skäl till resning framgår följande:

Citat:
1 § Sedan dom i tvistemål vunnit laga kraft, må till förmån för någon av parterna resning beviljas:
1. om ledamot av rätten eller där anställd tjänsteman med avseende å målet gjort sig skyldig till brottsligt förfarande eller tjänsteförseelse eller om brott som har avseende å målet ligger ombud eller ställföreträdare till last, samt brottet eller tjänsteförseelsen kan antagas hava inverkat på målets utgång;
2. om skriftlig handling, som åberopats till bevis, varit falsk eller om part, som hörts under sanningsförsäkran, eller vittne, sakkunnig eller tolk avgivit falsk utsaga samt handlingen eller utsagan kan antagas hava inverkat på utgången;
3. om omständighet eller bevis, som ej tidigare förebragts, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle hava lett till annan utgång; eller
4. om rättstillämpning, som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag.
Bara andra punkten är det som är mest aktuellt. Men kan som sagt inte utläsa att det skulle vara skäl för resning. Någon mer kunnig på området får gärna fylla i om jag missförstått skrivelsen.

Fast vad vet jag. Detta kanske räknas som tjänsteföreseelse. Så första punkten kanske kan tillämpas.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-01-03 kl. 01:21.
Citera
2025-01-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Har inte uppfattat att pappan skulle ha hörts. Kan ha fel dock. TS får fylla i om så vore fallet.

Håller med om att mamman är vittne i målet om systern. Men tydligen hade även mamman anmält ett hot och därmed hade det målet sammanslagits med systerns.

Bara andra punkten är det som är mest aktuellt. Men kan som sagt inte utläsa att det skulle vara skäl för resning. Någon mer kunnig på området får gärna fylla i om jag missförstått skrivelsen.

Fast vad vet jag. Detta kanske räknas som tjänsteföreteelse. Så första punkten kanske kan tillämpas.

(FB) Får målsäganden närvara vid varandras vittnesmål?
Citera
2025-01-03, 01:21
Medlem
Citat:

Min mamma, pappa och syster hade alla varsitt åtal mot mig. Först hördes min syster, sen min pappa, sen var det lunchpaus, sen min mamma. Så min mamma och syster hann även prata lite extra privat innan det var min mammas tur att höras i rätten...

Min pappa berättade även för mig efteråt att åklagaren gett dem sitt förundersökningsprotokoll innan rättegången så de kunde förbereda sig på hur de skulle bemöta vad jag förmodades säga i rätten... Pappa gav mig fuppen, står åklagarex på det.

Tack, jag är så dålig på sånt här med dock...
Senast redigerad av randomthings 2025-01-03 kl. 01:25.
Citera
2025-01-03, 01:24
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
(FB) Får målsäganden närvara vid varandras vittnesmål?
Håller med om att det hela låter märkligt och blir också konfunderad när fler väsentliga detaljer dyker upp efter hand som TS skriver. Men bara för att något låter osannolikt så behöver det ju inte vara falskt. Knappast det mest osannolika som hänt i svensk rättshistoria, läs Thomas Quick.
Citera
2025-01-03, 01:26
Medlem
Citat:
Håller med om att det hela låter märkligt och blir också konfunderad när fler väsentliga detaljer dyker upp efter hand som TS skriver. Men bara för att något låter osannolikt så behöver det ju inte vara falskt. Knappast det mest osannolika som hänt i svensk rättshistoria, läs Thomas Quick.

Bara att fråga om det är något du undrar över.
Citera
2025-01-03, 01:29
Medlem
Citat:

Jag vet väldigt mycket om Quick-fallet. Det är extremt mycket pga hans "erkännanden" och tidsandan, vilket gjorde att advokat Borgström inte la sig i nånting. Sverige var efterblivet inom rättsvårdande myndigheter under 80- & 90-talen (se Da Costa-, Quick- & Kevin-fallen).

I det här fallet är det ju en grej som vilken jurist som helst som faktiskt ska försvara någon ryggmärgsmässigt skulle reagera på. Att en domare, åklagare och försvarare inte tänker igenom/reagerar på det här känns sjukare än Quick-fallet men då pga total inkompetens.
Citera
2025-01-03, 01:31
Medlem
Citat:

Ja fast nya/andra detaljer dyker hela tiden upp och blir mer och mer osannolika och i vissa fall helt annorlunda.
Ursprungligen var det en bekant som var skyldig pengar vars fru och son konspirerade för att få TS dömd men han blev frikänd, sedan blev det 2st varandra närstående personer som konspirerade tillsammans med åklagaren och nu blev han dömd, sedan blev detta till hans mamma och syster.

Skulle vilja säga att trovärdigheten ligger på minus.
Citera
2025-01-03, 01:32
Medlem
Citat:
Jag vet väldigt mycket om Quick-fallet. Det är extremt mycket pga hans "erkännanden" och tidsandan, vilket gjorde att advokat Borgström inte la sig i nånting. Sverige var efterblivet inom rättsvårdande myndigheter under 80- & 90-talen (se Da Costa-, Quick- & Kevin-fallen).

I det här fallet är det ju en grej som vilken jurist som helst som faktiskt ska försvara någon ryggmärgsmässigt skulle reagera på. Att en domare, åklagare och försvarare inte tänker igenom/reagerar på det här känns sjukare än Quick-fallet men då pga total inkompetens.

Jag tog upp det flera gånger med min försvarare, hur olämpligt det är att min familj fick sitta tillsammans, men han verkade mest tycka jag var jobbig/tjatig.
Citera
2025-01-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomthings

Begär att få ut hela rättegången på video: https://www.domstol.se/amnen/kallad-till-domstol/Att-vittna/

"Förhöret spelas in

I tingsrätten spelas förhöret in med ljud och bild. I förvaltningsrätt och i hyres- och arrendenämnd spelas enbart ljudet in. Detta görs för att förhöret ska kunna visas i högre instans om domen överklagas."

Där kan du ju se och höra om de sitter med och ta kontakt med en annan jurist än den du hade. Ta upp det rättsvidriga i att din mamma och pappa, om de var enbart vittnen i delen som rörde din syster, fick sitta med när din syster hördes. Och ta också upp med den juristen om att din mamma ändrade sig.

Låter som att rättegången borde göras om.
Citera
2025-01-03, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja fast nya/andra detaljer dyker hela tiden upp och blir mer och mer osannolika och i vissa fall helt annorlunda.
Ursprungligen var det en bekant som var skyldig pengar vars fru och son konspirerade för att få TS dömd men han blev frikänd, sedan blev det 2st varandra närstående personer som konspirerade tillsammans med åklagaren och nu blev han dömd, sedan blev detta till hans mamma och syster.

Skulle vilja säga att trovärdigheten ligger på minus.

Haha, tur jag inte sitter i en rättssal.

Har gjort en del omskrivningar som sagt, men inget du behöver haka upp dig på, håll dig till tråden istället.
Citera
2025-01-03, 01:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomthings
Mina främsta funderingar rör mest hur din försvarare tänkte, och det kan ju bara hen svara på.

Tycker ändå du ska försöka begära resning. Du behöver inte kunna lagtexten för att ge in en skrivelse till HD.

Jag bad ChatGPT skriva ett utkast till dig:

Citat:
Här är ett exempel på ett utkast till en resningsansökan till Högsta domstolen. Kom ihåg att detta är en generell mall och att det kan behöva anpassas efter det specifika ärendet och de omständigheter som gäller.

---

Resningsansökan till Högsta domstolen

Till: Högsta domstolen
[Domstolens adress]

Sökande
[Namn]
[Personnummer]
[Adress]
[Telefonnummer]
[E-postadress]

Motpart
[Namn/Företag/Myndighet, om tillämpligt]
[Adress]

Målnummer hos tidigare instans:
[Ange målnumret från den tidigare rättsprocessen]

---

Ärende: Begäran om resning i mål [Ange måltyp, t.ex. brottmål, civilmål]

---

1. Bakgrund
Jag, [Namn], begär härmed resning i mål [måltyp och målnummer] som avgjordes av [tidigare domstol, t.ex. Hovrätten för Västra Sverige] den [datum]. Skälet till denna begäran är att ny bevisning har framkommit och/eller att det föreligger allvarliga procedurfel som påverkar rättssäkerheten.

---

2. Grunder för resning
Jag åberopar följande grunder för resning i målet:

b. Rättsliga fel:
Ange eventuella procedurfel, exempelvis felaktig tillämpning av lagen, jäv hos domare eller annat som påverkat rättssäkerheten.

c. Andra särskilda omständigheter:
Om tillämpligt, ange andra omständigheter som kan motivera resning enligt 58 kap. 2 § rättegångsbalken.

---

4. Begäran
Med hänvisning till ovanstående yrkar jag att Högsta domstolen:

1. Beviljar resning i målet [måltyp och målnummer].

2. Upphäver den tidigare domen från [tidigare instans].

3. Återförvisar ärendet till [ange lämplig domstol] för ny prövning.

---

5. Bilagor

Kopia av tidigare domar och beslut

---

6. Underskrift

Ort och datum: [Ange datum]
[Underskrift (eller namnförtydligande om ansökan skickas elektroniskt)]

[Namnförtydligande]

---

Instruktioner för inlämning

Skicka resningsansökan till Högsta domstolens registrator via post eller elektroniskt enligt deras instruktioner. Kontrollera också att ansökan uppfyller formkraven i rättegångsbalken.

Om du behöver ytterligare hjälp kan det vara bra att rådfråga en jurist eller advokat.

Jag har suddat ut oväsentliga delar såsom ny bevisning.
Citera
2025-01-03, 01:35
Medlem
Citat:
Begär att få ut hela rättegången på video: https://www.domstol.se/amnen/kallad-till-domstol/Att-vittna/

"Förhöret spelas in

I tingsrätten spelas förhöret in med ljud och bild. I förvaltningsrätt och i hyres- och arrendenämnd spelas enbart ljudet in. Detta görs för att förhöret ska kunna visas i högre instans om domen överklagas."

Där kan du ju se och höra om de sitter med och ta kontakt med en annan jurist än den du hade. Ta upp det rättsvidriga i att din mamma och pappa, om de var enbart vittnen i delen som rörde din syster, fick sitta med när din syster hördes. Och ta också upp med den juristen om att din mamma ändrade sig.

Låter som att rättegången borde göras om.

Jag har försökt att begära ut det, men de vägrade. Har bara fått ljudfilerna, och efter mycket om och men, ett medgivande på mail av ordföranden/domaren i tingsrätten att målsägande närvarade under varandras målsägandeförhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in