2025-01-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litakula
Din tankevurpa riskerar att leda dig rätt! Bowlingklotet acceleras inte heller efter att det lämnas kastarens hand. Gasmolekylerna acceleras inne i förbränningskammaren.

Klotet accelererar när kaströrelsen pågår. Minskande bränslenivån under det att raketen är i drift accelererar i stort sett inte alls. Men sen sker en reaktion som får gaser att expandera häftigt. Jag tycker bara det borde göra skillnad om nånting "tar emot" helt enkelt.
Citera
2025-01-02, 19:45
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Uppenbarligen svårt rymdrakets-troende som skriver där, här en annan fråga/svar

"the thrust is literally acting on the rocket itself and nothing else", jag köper det helt enkelt inte. Man kan inte skapa nånting ur ingenting.

Jag skulle föreslå att du läser fysik för grundskolan så ramlar poletten nog ner.
Du får nog vänja dig vid tanken att det enbart är en handfull idioter som tror att raketers framdrift är omöjlig i rymdens vacuum.

Hint : Newtons tredje rörelselag.

Oklart varför du anser att det är mer logiskt att luftens molekyler trycker raketen framåt istället för att söka sig mot områden där lägre tryck råder.
Citera
2025-01-02, 19:47
Medlem
Citat:
"the thrust is literally acting on the rocket itself and nothing else", jag köper det helt enkelt inte. Man kan inte skapa nånting ur ingenting.

Så du menar att ett tryck motsvarade 20 ton per sekund är ingenting? 😂
Citera
2025-01-02, 19:49
Medlem
Citat:
Men bränslenivån sjunker i jämn takt. Så jämförelsen med ett "kast" är nog inte riktigt riktig.

En kanon t.ex, får väldig rekyl pga att kanonkulan 1. är tung och 2. accelererar i loppet. Det är accelerationen som är grejen.

Sluta nu. Det är uppenbart att du enbart larvar dig.
Anser du att exempelvis jetmotorers varvtal ständigt måste variera för att skapa framdrift?
Citera
2025-01-02, 19:52
Medlem
Citat:
Klotet accelererar när kaströrelsen pågår. Minskande bränslenivån under det att raketen är i drift accelererar i stort sett inte alls. Men sen sker en reaktion som får gaser att expandera häftigt. Jag tycker bara det borde göra skillnad om nånting "tar emot" helt enkelt.

Varför anser du att det inte räcker med 20 tons dragkraft per sekund?

Kan det hjälpa om du föreställer dig att varje liten avgasmolekyl är ett litet bowlingklot?
Nä, du vill helt enkelt inte fatta.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2025-01-02 kl. 19:57.
Citera
2025-01-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Grattis, du börjar närma dig!

Ett bowlingklot väger ungefär 5 kilo. Säg att du fyller en raket med 5 kilo bränsle. När du tänder på det så sprutar alla 5 kilo ut genom raketens bakdel. Eftersom vi pratar om extremt lättantändligt bränsle så går det enormt fort dessutom, så energin blir väldigt hög, mycket mer än vad en människa kan klara av att kasta ett bowlingklot som väger lika mycket. Resultatet blir förstås att raketen skickas iväg åt motsatt håll som bränslet - enligt exakt samma princip som när man kastar bowlingklotet. Massa som massa.

Tänk dig nu att allt detta (raket resp. bowlingklot) händer i vacuum. Blir det någon skillnad där mellan 5 kilo bränsle och 5 kilo klot?

PS. Det verkar som om du har har missuppfattat formeln. a = F / m. Föremålet som accelererar i det här fallet är inte bara bowlingklotet eller bränslet, utan också kastaren/raketen. Kraften F uppstår genom att man slänger klotet/bränner upp bränslet. Ju större kraft, desto snabbare accelererar personen/raketen i motsatt riktning.

Den som händer med tankens innehåll när förbränning sker är ju att volymen bli mycket större. som inne i förbränningsrummet på en bilmotor. Och som Patrixx sa funkar det inte så bra utan topplock. Så det blir ju mer analogt med ett bowlingklot som sprängs i bitar, snarare än skickas iväg i en riktning.

Och jag fattar fortfarande inte varför omgivande lufttryck inte skulle spela nån roll, ja man säger t. o m att vakuum skulle vara bättre. Jag fattar det inte, för om nånting expanderar spelar det givetvis roll om nånting annat tar emot eller inte.
Citera
2025-01-02, 21:32
Medlem
Citat:
Den som händer med tankens innehåll när förbränning sker är ju att volymen bli mycket större. som inne i förbränningsrummet på en bilmotor. Och som Patrixx sa funkar det inte så bra utan topplock. Så det blir ju mer analogt med ett bowlingklot som sprängs i bitar, snarare än skickas iväg i en riktning.

Och jag fattar fortfarande inte varför omgivande lufttryck inte skulle spela nån roll, ja man säger t. o m att vakuum skulle vara bättre. Jag fattar det inte, för om nånting expanderar spelar det givetvis roll om nånting annat tar emot eller inte.

OK:

Gasen expanderar.
Gasen måste ta vägen någonstans.
Den sprutar ut i en riktning, nämligen ur stjärten på raketen.
Gasen väger (i det här fallet) 5 kilo.
Det är INGEN SKILLNAD i massa på 5 kilo bowlingklot och 5 kilo gas.
En motreaktion uppstår alltså.
Raketen flyger iväg.

Vad gäller vacuum så påverkar trycket på två sätt, både som luftmotstånd för föremålets bana, och i mycket mindre mån som trycket på raketens utblås. Det förra försvinner helt i vacuum, vilket gör att ingenting ”bromsar upp” raketer i rymden. Det senare har en liten effekt, men den är försumbar jämfört med den acceleration som uppstår via Newtons lag - som du ju själv har räknat på. Skall man vara helt korrekt behöver man även räkna med luftmotstånd, som beror på lufttrycket, men man kan för enkelhetens bortse från det eftersom effekten är såpass liten.
Citera
2025-01-02, 22:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vad händer om du bränner av en raket under vatten? Den borde ju enligt dina teorier färdas mycket längre än i luft eftersom det finns mer massa som ”tar emot”.
Citera
2025-01-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad händer om du bränner av en raket under vatten? Den borde ju enligt dina teorier färdas mycket längre än i luft eftersom det finns mer massa som ”tar emot”.

Ja varför har en motorbåt mycket mindre propeller än ett propellerflygplan? Kanske just för att det "tar emot" mera i vattnet?
Senast redigerad av Fleuch 2025-01-02 kl. 22:42.
Citera
2025-01-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
OK:

Gasen expanderar.
Gasen måste ta vägen någonstans.
Den sprutar ut i en riktning, nämligen ur stjärten på raketen.
Gasen väger (i det här fallet) 5 kilo.
Det är INGEN SKILLNAD i massa på 5 kilo bowlingklot och 5 kilo gas.
En motreaktion uppstår alltså.
Raketen flyger iväg.

Vad gäller vacuum så påverkar trycket på två sätt, både som luftmotstånd för föremålets bana, och i mycket mindre mån som trycket på raketens utblås. Det förra försvinner helt i vacuum, vilket gör att ingenting ”bromsar upp” raketer i rymden. Det senare har en liten effekt, men den är försumbar jämfört med den acceleration som uppstår via Newtons lag - som du ju själv har räknat på. Skall man vara helt korrekt behöver man även räkna med luftmotstånd, som beror på lufttrycket, men man kan för enkelhetens bortse från det eftersom effekten är såpass liten.

Ändra i så fall jämförelsen till ett exploderande bowlingklot i händerna på den stackars rullskridsko-killen
Citera
2025-01-02, 22:41
Medlem
Citat:
Så står om Saturn V på Wikipedia, om första steget på raketen:

Va? vad menas? Lufttrycket runt raketen ska ju inte göra någon skillnad?

Vad menar man med "thrust at sea level"?

Citat:

Vems sida står du på, egentligen? Varför refererar du till Patrixx överhuvudtaget om du är seriöst intresserad av mekanismen bakom raketers framdrift? Han och en handfull personer på bl.a. Cluesforum har suttit och klurat på en alternativ förklaring som inte baseras på kunskap eller seriositet.

Det finns en agenda bakom allt detta med alternativa förklaringsmodeller. För raketdrift behöver man en trovärdig sådan för att kunna förkasta satteliter, månlandningar, heliocentrism m.m. För att inte tala om den största orsaken, den att vi är lurade av eliten och att allt vi ser och tror på är illusioner.

Nej, du är inte trovärdig i ditt låtsastvivel.
Citera
2025-01-02, 22:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ja varför har en motorbåt mycket mindre propeller än ett propellerflygplan? Kanske just för att det "tar emot" mera i vattnet?
Fast om du bränner av en raket under vatten rör den sig en kortare sträcka än i luften. Här är ett exempel: https://youtube.com/shorts/i6rdfdrPHzk?si=z7w89q2rkyltU_wQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in