Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Utpekande i rättssalen bör man bortse från eftersom det är kontaminerat av hennes tidigare utsagor.
Angående hunddamen skriver Lindeberg:
"Och när Teets advokat Jan Karlsson i tingsrätten frågade fru Olsson om hon visste vem av de två misstänkta i rättssalen som var Obducenten och vem som var Allmänläkaren, vände hon sig mot de två åtalade och pekade: - Den med glasögonen är allmänläkaren och ni är obducenten.
Domaren Birgitta Karlholm blev nyfiken på det rappa svaret och vände sig direkt till vittnet.
- Hur vet ni det?
Det verkade som om frågan överrumplade fru Olsson.
- Jo, sade hon. Det där vet jag nog, när jag sista... glasögon. Jo, det måste... Jag har nog läst det i tidningen, tror jag.
- Från tidningen, upprepade domaren.
- Ja, bekräftade fru Olsson.
Men frågan om utpekandet var mer komplicerat än så. Det var inte sant, som fru Olsson senare skulle påstå i kammarrätten, att hon pekat ut Teet och Thomas innan första rättegången tagit sin början.
Det var i och för sig riktigt att hon själv kontaktat polisen dagen före rättegångens början, men hennes utpekande av Teet och Thomas hade skett först tre dagar senare, efter den första rättegångsdagen. Ett minimikrav för att utpekandet skulle kunna tas på allvar var följaktligen att man med fullständig säkerhet kunde utesluta att Ingeborg Olsson haft tillfälle att se de två misstänkta under fredagen, som var den första och mycket välbesökta rättegångsdagen. Någon sådan kontroll gjordes dock aldrig."