Citat:
Ursprungligen postat av
Kjamfossftw
Borgnäs fantasier om den fiktiva karaktären ”Obducenten” (han syftade inte på Jovan Rajs) fick fritt spelutrymme i tre avsnitt av UG på Svt. När elva (!) journalister anmälde programmet till Granskningsnämnden så var det unikt och idag är Borgnäs rubbade förtal givetvis bortplockat och inget man skyltar med.
Ändå friades programmet av nämnden. Ordförande för nämnden var Göran Schäder. Samme Schäder som 2001, i rollen som domare i Regeringsrätten, nekat Allgén och Härm resning.
Detta är bara ett litet nedslag i den monumentala vänskaps-/kollegiala-/incestuösa korruption som baxar justitie- och mediemordet genom myndigheter och redaktioner.
Den enda vägen för regeringen att åtminstone bromsa den stadigt sjunkande tilltron till myndigheter är att inte bara betala ut ett astronomiskt skadestånd utan också presentera ngt officiellt dokument (de kan be Per Lindeberg färdigställa ett) som pedagogiskt förklarar varför skadeståndet är astronomiskt.
Det brinner i knutarna. Lindeberg är väl 85 år och Agell är avliden. Frågan är hur många det finns kvar som kan det juridiska utan och innan.
Jag är svag på juridik. Jag kvalar inte ens in. Däremot har jag och folk jag känner en liten möjlighet att bidra med nya fakta.
Nu verkar det tex som att da Costa och Allgén hade samma advokat (!) med några års mellanrum.
Även personer som kan fallet utan och innan, har lyft på ögonbrynen och blivit rejält förvånade.
Att det är möjligt för ett gäng gräsrötter att gräva upp ny information är 2024 är verkligen sjukt.
Da Costas fängelsestraff verkar inte heller vara allmängods.