2024-12-27, 09:05
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har för mig att det framgår i den reviderade upplagan av "Döden är en man" från 2008. Tyvärr har jag lånat ut den och kan inte leta upp det. Kanske någon annan kan?
OK, tack. Har själv börjat läsa om den för att uppdatera mig lite så då kan jag kolla själv.
Citera
2024-12-27, 09:32
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
I Dag skrivs det om da Costa i det goda samhället. En artikel av jur docenten gunnilla edelstam https://detgodasamhallet.com/2024/12/27/gunilla-edelstam-om-rattsstaten-och-de-tva-lakarna/#more-98990

En MYCKET bra debattartikel!
Jag kan inte tolka den annorlunda (självklart utifrån att staten tar sitt ansvar) än att de två läkarna bör få ett rejält skadestånd.
Citera
2024-12-27, 10:23
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Tio år förtal... Vinof....
Så du vill alltså jämföra det utredningsjobb som Eremona lagt ner under alla år med det rena förtal (som t ex att kalla en 30 cm docka för en "knulldocka") som Lawn sysslat med mot läkarna.
Lägg ner du gör dig bara löjlig!
Citera
2024-12-27, 10:30
Medlem
Kjamfossftws avatar
Borgnäs fantasier om den fiktiva karaktären ”Obducenten” (han syftade inte på Jovan Rajs) fick fritt spelutrymme i tre avsnitt av UG på Svt. När elva (!) journalister anmälde programmet till Granskningsnämnden så var det unikt och idag är Borgnäs rubbade förtal givetvis bortplockat och inget man skyltar med.

Ändå friades programmet av nämnden. Ordförande för nämnden var Göran Schäder. Samme Schäder som 2001, i rollen som domare i Regeringsrätten, nekat Allgén och Härm resning.

Detta är bara ett litet nedslag i den monumentala vänskaps-/kollegiala-/incestuösa korruption som baxar justitie- och mediemordet genom myndigheter och redaktioner.

Den enda vägen för regeringen att åtminstone bromsa den stadigt sjunkande tilltron till myndigheter är att inte bara betala ut ett astronomiskt skadestånd utan också presentera ngt officiellt dokument (de kan be Per Lindeberg färdigställa ett) som pedagogiskt förklarar varför skadeståndet är astronomiskt.
Citera
2024-12-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Borgnäs fantasier om den fiktiva karaktären ”Obducenten” (han syftade inte på Jovan Rajs) fick fritt spelutrymme i tre avsnitt av UG på Svt. När elva (!) journalister anmälde programmet till Granskningsnämnden så var det unikt och idag är Borgnäs rubbade förtal givetvis bortplockat och inget man skyltar med.

Ändå friades programmet av nämnden. Ordförande för nämnden var Göran Schäder. Samme Schäder som 2001, i rollen som domare i Regeringsrätten, nekat Allgén och Härm resning.

Detta är bara ett litet nedslag i den monumentala vänskaps-/kollegiala-/incestuösa korruption som baxar justitie- och mediemordet genom myndigheter och redaktioner.

Den enda vägen för regeringen att åtminstone bromsa den stadigt sjunkande tilltron till myndigheter är att inte bara betala ut ett astronomiskt skadestånd utan också presentera ngt officiellt dokument (de kan be Per Lindeberg färdigställa ett) som pedagogiskt förklarar varför skadeståndet är astronomiskt.

Jag tror inte att ansvariga politiker (detta måste upp på högsta nivå om det ska funka) fattar den enorma historiska betydelse som skadeståndet har.

Om skadeståndet uteblir och läkarna dör utan att ha fått det, tappar jag förtroendet för svenska staten. Så illa är det. Jag är verkligen inte ensam om att känna så.

Det sår som kallas Styckmordet måste läkas.

Vad andra länder tycker om detta sjuka land, vågar jag inte ens tänka på. Jag skäms fan över att vara svensk.
Citera
2024-12-27, 11:40
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Egentligen försöker jag bara förstå vad GW kan tänkas grunda sin uppfattning i. När jag söker (förvisso lite snabbt och slarvigt) hittar jag inte något uttalande från GW där han nämner att den här styckningen skulle vara ensidig. Du har inte möjligen en länk? Eller kan det stå i hans GMP?

Det låter udda och jag hade önskat läsa det i sitt sammanhang, så att uttalandet kanske blir något mer begripligt.

Jag tycker mig minnas att Leif GW Persson talade om den enkelsidiga styckningen i Veckans brott från 2011:

https://www.youtube.com/watch?v=5gUx5oouHd0
Citera
2024-12-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw

Det brinner i knutarna. Lindeberg är väl 85 år och Agell är avliden. Frågan är hur många det finns kvar som kan det juridiska utan och innan.

Jag är svag på juridik. Jag kvalar inte ens in. Däremot har jag och folk jag känner en liten möjlighet att bidra med nya fakta.

Nu verkar det tex som att da Costa och Allgén hade samma advokat (!) med några års mellanrum.

Även personer som kan fallet utan och innan, har lyft på ögonbrynen och blivit rejält förvånade.

Att det är möjligt för ett gäng gräsrötter att gräva upp ny information är 2024 är verkligen sjukt.

Da Costas fängelsestraff verkar inte heller vara allmängods.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-27 kl. 12:33.
Citera
2024-12-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Ett åtal bemyndigar domstolen att döma över de handlande som anges i gärningsbeskrivningen i åklagarens stämningsansökan. Om det inte angavs något om styckning i stämningsansökan, är det underligt att domstolen uttalade sig om att det var ställt utom rimligt tvivel. Om det angavs något om skulle kunna utgöra brott mot griftefrid, var domstolen antagligen skyldig att pröva den frågan, men borde nog ha uttryckt sig betydligt mer återhållsamt i skälen eller kanske t.o.m. undvikit att skriva något om det (med hänsyn till att domskäl ej kan överklagas).

Ja, och hur många gånger har vi inte hört att åklagaren inte yrkat "medhjälp till mord" som alternativ till "mord" där flera medverkat till massmord. Därmed skulle alla gå fria pga att åtalet inte innefattade "medhjälp".

Men nu plötsligt innefattas plötsligt det preskriberade brottet styckning. När det gäller att nita vita män i "överklassen" så går det bra att slira hur som helst. Det är det som feministerna kallar intersektionalitet. En kvinna är förtryckt för att hon är kvinna. Är hon underklass så är hon dubbelt förtryckt: Kvinna PLUS underklass.

För de utpekade männen så är de i feministiskt perspektiv dubbelt skyldiga. De är män, ett brott i sig, och sedan är de överklass/högavlönade. Stor seger för feminismen att de döms. Att CdC mördare går fria saknar i det feministiska synsättet helt betydelse. Det viktiga är att döma vita män från den upplevda överklassen. Mördarna kan fortsätta mörda ... De är ju också offer i det kapitalistiska systemet.
Senast redigerad av SvenPP 2024-12-27 kl. 13:06.
Citera
2024-12-27, 12:59
Medlem
Henselons avatar
Hur var det nu med vittnesuppgiften att Catrine klivit in i en bil med två män
i Kungsträdgården den 10/6? Volvo kombi? Länge sedan jag läste Lindebergs bok. Blev Polisen något klokare?
Citera
2024-12-27, 13:04
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Jag tycker mig minnas att Leif GW Persson talade om den enkelsidiga styckningen i Veckans brott från 2011:

Stämmer bra. ca 33:00 in programmet tar han upp att styckningen skett i ett badkar och att den är ensidig.
Citera
2024-12-27, 13:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Jag tycker mig minnas att L*if GW P*rsson talade om den enkelsidiga styckningen i Veckans brott från 2011:

Man kan väl stycka enkelsidigt på en bänk eller bord av stål också? Måste man byta position hela tiden?
Citera
2024-12-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Ja, och hur många gånger har vi inte hört att åklagaren inte yrkat "medhjälp till mord" som alternativ till "mord" där flera medverkat till massmord. Därmed skulle alla gå fria pga att åtalet inte innefattade "medhjälp".

Men nu plötsligt innefattas plötsligt det preskriberade brottet styckning. När det gäller att nita vita män i "överklassen" så går det bra att slira hur som helst. Det är det som feministerna kallar intersektionalitet. En kvinna är förtryckt för att hon är kvinna. Är hon underklass så är hon dubbelt förtryckt: Kvinna PLUS underklass.

För de utpekade männen så är de i feministiskt perspektiv dubbelt skyldiga. De är män, ett brott i sig, och sedan är de överklass/högavlönade. Stor seger för feminismen att de döms. Att CdC mördare går fria saknar i det feministiska synsättet helt betydelse. Det viktiga är att döma vita män från den upplevda överklassen. Mördarna kan fortsätta mörda ...

Bra förklaring av det feministiska elementet i mörkläggningen!

Men det måste finnas fler mekanismer som verkar i denna skandal. För vid denna tidpunkt hade inte feministerna eller feminismen ännu infiltrerat rättsväsendet. De fanns bara inom journalistkåren och bland psykologer på den tiden.

Borgnäs bisarra inspel antyder att det finns någon korrupt sozze begraven i hela denna historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in