2025-01-01, 17:44
Medlem
wernblom88s avatar
Jag arbetar ibland 3.5 timmar då jag fått extraknäck. Har a-kassa för 36 timmar då jag jobbat heltid men inte under alla 12 månader. Just nu går jag minus på att ta pass, låter väldigt märkligt? För jag förlorar pengar då jag enligt sts akassa inte får ersättning för så korta dagar. Men varför får man för fler timmar? Förstår ej systemet. Är det rätt?
Citera
2025-01-01, 23:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
De flesta hade ingen nytta av den inbyggda inkomstförsäkringen för att ha det behövde man tjäna över 33.000 i månaden så man betalade i realiteten för något man inte hade nytta av. Tjänar man mellan 33-100 tusen i månaden tecknar man lämpligen en egen inkomstförsäkring, finns ett otal försäkringsbolag som erbjuder sådan.
Är de privata inkomstförsäkringarna billigare än de som ingår i medlemsavgiften i fackförbunden? Minns att när jag jämförde för några år sedan, så var kostnaden ungefär densamma.
Citera
2025-01-02, 12:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Är de privata inkomstförsäkringarna billigare än de som ingår i medlemsavgiften i fackförbunden? Minns att när jag jämförde för några år sedan, så var kostnaden ungefär densamma.
A-kassorna har oftast samma kostnader och ersättningar som fristående försäkringsbolag. De flesta köper även upp den "tjänsten" externt så nej ingen större skillnad mot att teckna en egen.
Citera
2025-01-02, 22:04
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
A-kassorna har oftast samma kostnader och ersättningar som fristående försäkringsbolag. De flesta köper även upp den "tjänsten" externt så nej ingen större skillnad mot att teckna en egen.
Jag antar att du menar fackförbunden, inte a-kassorna 😀

Att de köper tjänsten från försäkringsbolag har jag också sett, och rimligtvis får de viss mängdrabatt.

Om kostnaden för ett medlemskap i ett fackförbund kostar ungefär lika mycket som en privat inkomstförsäkring, så får man ju bra mycket mer för sina slantar om man väljer fackförbundet.
Citera
2025-01-03, 15:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Jag antar att du menar fackförbunden, inte a-kassorna 😀

Att de köper tjänsten från försäkringsbolag har jag också sett, och rimligtvis får de viss mängdrabatt.

Om kostnaden för ett medlemskap i ett fackförbund kostar ungefär lika mycket som en privat inkomstförsäkring, så får man ju bra mycket mer för sina slantar om man väljer fackförbundet.
Ja helt rätt menar fackförbunden. Dom brukar ha två nivåer på inkomstförsäkringen en som ingår i avgiften och vill man ha ytterligare skydd en tilläggsförsäkring som kostar extra. Ja kostar det lika mycket och har samma ersättning så får man ju tillgång till en massa extra om man väljer en försäkring från ett fackförbund.
Citera
2025-01-07, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Jag arbetar ibland 3.5 timmar då jag fått extraknäck. Har a-kassa för 36 timmar då jag jobbat heltid men inte under alla 12 månader. Just nu går jag minus på att ta pass, låter väldigt märkligt? För jag förlorar pengar då jag enligt sts akassa inte får ersättning för så korta dagar. Men varför får man för fler timmar? Förstår ej systemet. Är det rätt?

Timmarna slås väl ihop veckovis?, sen har man inte lika många stämpeldagar som vanliga dagar heller. Det sista borde du fått meddelande i samband med första utbetalningen för vecka du stämplat.
Citera
2025-01-09, 00:27
Medlem
Nihennas avatar
Ser på Unionens A-kassa att man kan få betalt en gång i månaden, eller var fjärde vecka, vilket jag hade föredragit.

Funkar det kort och gott att man på fredagen den fjärde veckan rapporterar alla veckor? Hur lång tid brukar det sedan ta att få pengarna? Det viktiga är ju egentligen att pengarna kommer in så att man hinner betala alla sina räkningar.
Citera
2025-01-10, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ser på Unionens A-kassa att man kan få betalt en gång i månaden, eller var fjärde vecka, vilket jag hade föredragit.

Funkar det kort och gott att man på fredagen den fjärde veckan rapporterar alla veckor? Hur lång tid brukar det sedan ta att få pengarna? Det viktiga är ju egentligen att pengarna kommer in så att man hinner betala alla sina räkningar.
Om du rapporterar fredag kväll (eller senast måndag) så får du "betalt" torsdagen efter.
Normalt sett så blir det 20 ersättningsdagar (mån-fre x4) om du är heltidsarbetslös.
Citera
2025-01-10, 14:51
Medlem
A-kassa fram tills nya jobbet börjar?

Har gått arbetslös sedan november 2023, med undantag för sommaren 2024 då jag arbetade över sommaren.
Började ta A-kassa igen i September 2024.

Fick idag ett samtal från en arbetsgivare som erbjöd mig jobb och jag tackade såklart ja.
Nu till dilemmat, är jag berättigad till A-kassa fram tills mina nya tjänst börjar den 3 februari?
Jag bör väl ändå betraktas som arbetslös fram tills det datumet.

Jag har sökt rätt antal jobb denna månad för att få ut ersättning men har uppföljningssamtal med AF den 22 januari, vad säger man till dem då? Ska man ljuga och säga att man ännu är arbetslös sen skriva ut sig 1 februari eller skall man vara ärlig och säga att man fått jobb? Jag har ju ändå sökt jobb "aktivt" denna månad, men funderar på om det kan bli något krångel.

Tacksam för svar!
Citera
2025-01-10, 14:56
Avslutad
Du är fortfarande arbetslös fram till nya jobbet börjar dvs i februari.
Den 2 februari får du skriva ut dig helt enkelt.

Mvh
Citera
2025-01-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Du är fortfarande arbetslös fram till nya jobbet börjar dvs i februari.
Den 2 februari får du skriva ut dig helt enkelt.

Mvh
Ja det låter ju helt rätt och riktigt, då är det bara att säga till AF den 22 januari att man har fått ett jobb med andra ord?
Citera
2025-01-10, 15:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Ja det låter ju helt rätt och riktigt, då är det bara att säga till AF den 22 januari att man har fått ett jobb med andra ord?

Ja, självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in