2016-05-04, 19:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Jag har jobbat på ett och samma ställe i flera år utan att få fast anställning, får kontrakt månad för månad och om det är lite och göra nån månad blir jag arbetslös för att bli inringd igen nästa månad. Är trött som fan på skiten nu.

Om jag säger nej till ett nytt 1 månads kontrakt när mitt nuvarande går ut, får jag då 45 dagars karens på akassan eller? Mitt jobb får mig att vilja ta en stor dos arsenik
Tror de tar det som att du avvisar erbjudet arbete (43a§), inte som att du lämnar ditt arbete (43b§), men om jag vore dig hade jag först pratat med a-kassan.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
Går på akassa nu och skall läsa upp två gymnasiebetyg som är csn berättigade.
Då dessa bara varar i 5v känns det som ett jävla klydd att byta från akassa till csn, kan man skippa och köra på eller vad ska jag göra?
Tillåtet är det ju inte, men det vet du säkert redan. Vad gäller om a-kassan kommer att upptäcka det eller vilka rutiner för informationsinhämtning de har vad gäller uppnådda poäng, så har jag ingen aning.
https://www.aea.se/arbetslos/under-arbetslosheten/studera
Citera
2016-05-11, 23:59
Medlem
Hej

Om man har anmält sig som arbetslös på arbetsförmedlingenför för 3 månader sedan o är inskriven där o söker jobb o så fortfarande

Men nu upptäcker att man måste skicka in blanketten " anmälan om arbetslöshet " till akassan man varit med i flera år men nu skickar in blanketten "anmälan om arbetslöshet " till dem.

Kan det bli problem att akassan får blanketten " anmälan om arbetslöshet " först 3 månader efter anmälan om arbetslöshet hos arbetsförmedlingen?

och då menar jag värre saker än att det tar längre tid innan utbetalning sker. t ex att ingen utbetalning sker alls pga blankett kommer sent

Trodde akassekort o så skulle komma bara man skrev in sig på arbetsförmedlingen men tydligen inte mer pappersjobb krävdes

plus är det ngt annat man bör tänka på första gången i livet man gör denna anmälan till akassan.
Citera
2016-05-12, 21:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syfant
Hej

Om man har anmält sig som arbetslös på arbetsförmedlingenför för 3 månader sedan o är inskriven där o söker jobb o så fortfarande

Men nu upptäcker att man måste skicka in blanketten " anmälan om arbetslöshet " till akassan man varit med i flera år men nu skickar in blanketten "anmälan om arbetslöshet " till dem.

Kan det bli problem att akassan får blanketten " anmälan om arbetslöshet " först 3 månader efter anmälan om arbetslöshet hos arbetsförmedlingen?

och då menar jag värre saker än att det tar längre tid innan utbetalning sker. t ex att ingen utbetalning sker alls pga blankett kommer sent

Trodde akassekort o så skulle komma bara man skrev in sig på arbetsförmedlingen men tydligen inte mer pappersjobb krävdes

plus är det ngt annat man bör tänka på första gången i livet man gör denna anmälan till akassan.
"akassekort" fyller du i på arbetsförmedlingens hemsida bara att logga logga in med ditt mobila bankid och rapportera aktiviteter du gjort.
Citera
2016-05-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
"akassekort" fyller du i på arbetsförmedlingens hemsida bara att logga logga in med ditt mobila bankid och rapportera aktiviteter du gjort.

OK o de kan man göra även tre månader senare fylla i akassekort?

Blanketten anmälan om arbetslöshet kan oxå göras tre månader senare?
Citera
2016-05-13, 00:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kanske ska hoppa över att blanda ihop a-kassans kassakort och Arbetsförmedlingens aktivitetsrapport?

Citat:
OK o de kan man göra även tre månader senare fylla i akassekort?

Blanketten anmälan om arbetslöshet kan oxå göras tre månader senare?
Läs vad jag skrivit ovan. Han har blandat ihop olika saker, bortse från svaret. Du skriver däremot om blanketten "Anmälan om arbetslöshet". Den finns bland annat på a-kassornas hemsidor och Af: s hemsida: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Blanketter-och-broschyrer.html
Senast redigerad av Bunny 2016-05-13 kl. 00:15.
Citera
2016-05-13, 14:50
Medlem
Citat:
Hej

Kort o gott undrar jag här kan man lämna in denna blankett " anmälan om arbetslöshet " 3 mån efter att man anmält sig som arbetsökande på arbetsförmedling, utan att det ställer till problem o man står utan ersättning?
Citera
2016-05-16, 14:28
Medlem
Estranged62s avatar
Hej! En snabb fråga bara.. Jag jobbar deltid som timanställd kommunalt inom vården.
Jag vill stämpla upp till heltid en viss period. Jag har fyllt i kassakorten rätt och skickat in dessa tillsammans med arbetsgivarintyg som sträcker sig två år bakåt.

Måste jag anmäla mig som arbetslös hos arbetsförmedlingen trots att jag redan arbetar?

Får aldrig ett rakt jävla svar när jag frågat handläggare på akassan. helt störda i huvudet
Citera
2016-05-16, 16:40
Medlem
Herblaws avatar
Kan någon hjälpa mig med en fråga. Jag har över 100k sek på bankkontot just nu och jag har precis hoppat av mitt jobb och är bärettigad A-kassa då jag uppfyller alla krav, men har jag ändå rätt till A-kassa om jag har egna pengar liggandes?
Citera
2016-05-16, 17:49
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Kan någon hjälpa mig med en fråga. Jag har över 100k sek på bankkontot just nu och jag har precis hoppat av mitt jobb och är bärettigad A-kassa då jag uppfyller alla krav, men har jag ändå rätt till A-kassa om jag har egna pengar liggandes?

Vad du har på ett bankkonto ska dom ge f*n i. Värre om du skulle ha sökt soc bidrag eller csn. Då hade dom nekat direkt om du har egna medel.
Citera
2016-05-16, 19:59
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw

Ja det har du.
Citera
2016-05-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
Hej! En snabb fråga bara.. Jag jobbar deltid som timanställd kommunalt inom vården.
Jag vill stämpla upp till heltid en viss period. Jag har fyllt i kassakorten rätt och skickat in dessa tillsammans med arbetsgivarintyg som sträcker sig två år bakåt.

Måste jag anmäla mig som arbetslös hos arbetsförmedlingen trots att jag redan arbetar?

Får aldrig ett rakt jävla svar när jag frågat handläggare på akassan. helt störda i huvudet

Det raka svaret är JA
Citera
2016-05-17, 00:03
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Det raka svaret är JA

Tack. då vet jag det =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera