2025-01-10, 16:08
Medlem
Japp det är bara att ansöka. Jag hade en tidsbegränsad anställning, och under den blev jag erbjuden en tillsvidareanställning. Kände att jag behövde lite välförtjänad ledighet, så jag sa att jag kunde börja 2mån efter min tidsbegränsade löpte ut.

Givetvis visste min nya arbetsgivare inte om detta. Därefter blev det Thailand den första månaden, och datorn den andra. Någon gång ska man väl få utnyttja A-kassan
Citera
2025-01-10, 16:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Du är fortfarande arbetslös fram till nya jobbet börjar dvs i februari.
Den 2 februari får du skriva ut dig helt enkelt.

Mvh

Man behöver inte "skriva ut" sig. Det är A-kassan som behöver se det nya anställningskontraktet, för att kunna beräkna nytt arbetsvillkor. TS lär ha slut på dagar snart, om stämplingen påbörjades i november 2023.
Citera
2025-01-10, 16:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
Du är fortfarande arbetslös fram till nya jobbet börjar dvs i februari.
Den 2 februari får du skriva ut dig helt enkelt.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Ja det låter ju helt rätt och riktigt, då är det bara att säga till AF den 22 januari att man har fått ett jobb med andra ord?

Tänk på att AF och a-kassa är rabiata med att det är inte arbetslös som är det viktiga utan att du "står till arbetsmarknadens förfogande".

Det betyder att om du inte söker jobb fram till att du börjar det du redan fått så står du inte till arbetsmarknadens förfogande och har inte rätt till a-kassa. Arbetsförmedlingen kommer att kräva att du söker minst 6 jobb även i januari annars rapporterar de dig.

Edit: såg nu att du skrev att du redan sökt rätt antal jobb denna månad redan. Då är det lugnt.
För att inte få några problem skulle jag dock hålla käften mot AF i uppföljningssamtalet. Man vet aldrig med dem.
Citera
2025-01-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tänk på att AF och a-kassa är rabiata med att det är inte arbetslös som är det viktiga utan att du "står till arbetsmarknadens förfogande".

Det betyder att om du inte söker jobb fram till att du börjar det du redan fått så står du inte till arbetsmarknadens förfogande och har inte rätt till a-kassa. Arbetsförmedlingen kommer att kräva att du söker minst 6 jobb även i januari annars rapporterar de dig.

Edit: såg nu att du skrev att du redan sökt rätt antal jobb denna månad redan. Då är det lugnt.
För att inte få några problem skulle jag dock hålla käften mot AF i uppföljningssamtalet. Man vet aldrig med dem.
Ja det är lite så jag känner men vad är det värsta som kan hända? Att A-kassan begär mig återbetalningsskyldig för 3 veckor i Januari?
Citera
2025-01-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Ja det låter ju helt rätt och riktigt, då är det bara att säga till AF den 22 januari att man har fått ett jobb med andra ord?

Nej, varför skulle du göra det? Det finns ju risk för att de missförstår dig och att du blir avnoterad från A-kassan. Notera att du ju redovisar de dagar du är arbetslös och de dagar du arbetar när du går på A-kassa. De kan inte kräva att du meddelar i förväg att du får jobb, ibland kan det vara så snabba puckar där statliga myndigheter blir uppspelade på läktaren.

Det som skulle kunna tänkas hända är att de anvisar dig att söka någon tjänst, men det låter inte så troligt i ditt fall och isf kan man förklara varför man inte söker den tjänsten (det är inte kutym att söka tjänster när man tackat ja till ett, utan det är snarare kutym att man drar tillbaks de ansökningar som man har ute).

Det skulle för övrigt kunna hända att det blir ändrade planer så att du trots allt inte börjar något nytt jobb den 3:e. Nej, det är inte speciellt troligt, men risken finns.
Citera
2025-01-10, 18:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Jag blev arbetslös innan sommaren och fick nytt jobb i september men sex veckor hade jag där jag fick stämpla. Informerade A-kassan direkt när jag skrev in mig att nytt jobb var påskrivet och behövde då inte söka några jobb eller ha några möten med dem alls.
Det enda jag var tvungen att ha var ett samtal på telefon med en handläggare och det enda han sa var att det var väldigt viktigt att jag skrev ut mig från arbetsförmedlingen samma dag som jag började nya jobbet.
Han sa det nog fem gånger så var nog viktigt.
Citera
2025-01-10, 19:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
Citera
2025-01-13, 22:33
Medlem
Zhuguliangs avatar
Någon mer som inte kan komma in på Arbetsförmedlingens hemsida "mina sidor" för att aktivitetsrapportera ikväll?
Citera
2025-01-15, 11:00
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du rapporterar fredag kväll (eller senast måndag) så får du "betalt" torsdagen efter.
Normalt sett så blir det 20 ersättningsdagar (mån-fre x4) om du är heltidsarbetslös.
Ah ok tack, då får man i alla fall till slutet av månaden vilket låter perfekt.

Jaha, så man får inte får en hel månad? Hmm, låter som att man går "miste" om nästan en tusing i månaden då. Det hade jag inte räknat med. Trodde man fick 80% av sin lön varje månad, men låter som det blir något lägre då? För en vanlig arbetsmånad brukar väl vara ungefär 22-23 dagar?
Citera
2025-01-15, 11:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ah ok tack, då får man i alla fall till slutet av månaden vilket låter perfekt.

Jaha, så man får inte får en hel månad? Hmm, låter som att man går "miste" om nästan en tusing i månaden då. Det hade jag inte räknat med. Trodde man fick 80% av sin lön varje månad, men låter som det blir något lägre då? För en vanlig arbetsmånad brukar väl vara ungefär 22-23 dagar?
Du får ersättning 5 dagar i veckan precis på samma sätt som om du jobbat om månaden startar på t.ex. en onsdag så kan det bli 22-23 dagar som du skriver. 80% gäller ju bara om du tjänar max 33000 i månaden därutöver måste du ha en inkomstförsäkring. Ersättningsprocenten sjunker dessutom ju längre du är arbetslös. I höst förändras ersättningssystem du kan läsa om det här https://www.regeringen.se/artiklar/2024/08/sa-starker-den-nya-a-kassan-arbetslinjen/#:~:text=Den%20nya%20a%2Dkassan%20kommer,blir%20en %20mer%20renodlad%20omst%C3%A4llningsf%C3%B6rs%C3% A4kring.
Citera
2025-01-15, 12:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du får ersättning 5 dagar i veckan precis på samma sätt som om du jobbat om månaden startar på t.ex. en onsdag så kan det bli 22-23 dagar som du skriver. 80% gäller ju bara om du tjänar max 33000 i månaden därutöver måste du ha en inkomstförsäkring. Ersättningsprocenten sjunker dessutom ju längre du är arbetslös. I höst förändras ersättningssystem du kan läsa om det här https://www.regeringen.se/artiklar/2024/08/sa-starker-den-nya-a-kassan-arbetslinjen/#:~:text=Den%20nya%20a%2Dkassan%20kommer,blir%20en %20mer%20renodlad%20omst%C3%A4llningsf%C3%B6rs%C3% A4kring.
Jo, och min lön var 33300, så jag när maxtaket.

Har dock funderat på en lösning. Jag har ju undansparat pengar på sparkontot, så funderar på om enklast helt enkelt är att varje månad ta ut 18500 därifrån, som är vad jag "borde" få varje månad efter skatt (räknar på 1200 * 22, där 22 är arbetsdagar per månad). Sen låter jag a-kassan rulla in i sparkontot i bakgrunden.

Det borde funka om jag räknar rätt, utan att sparkontot går minus.
Citera
2025-01-15, 12:48
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jo, och min lön var 33300, så jag när maxtaket.

Har dock funderat på en lösning. Jag har ju undansparat pengar på sparkontot, så funderar på om enklast helt enkelt är att varje månad ta ut 18500 därifrån, som är vad jag "borde" få varje månad efter skatt (räknar på 1200 * 22, där 22 är arbetsdagar per månad). Sen låter jag a-kassan rulla in i sparkontot i bakgrunden.

Det borde funka om jag räknar rätt, utan att sparkontot går minus.
Ja om du har disciplin så kan du ju ta ut en "månadslön" från ditt sparkonto den 25'e varje månad och låta a-kassan gå in på sparkontot. Dock får du tänka på att det är bara dag 1-100 du får 1200:-/dag därefter sjunker det till 1000:-/dag och sedan trappas det av 5% var 100 dag (om du blir långtidsarbetslös) Jag skulle nog tro att 16000/månad är mer realistiskt i längden, sedan får du justera det om du ser att sparkontot naggas i kanten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in