Citat:
Ursprungligen postat av
F.Hansen
Det kommer främst ur hundägarnas egenintresse. Varför skaffar man en hund och inte en katt? Hundägare tenderar att vara mycket konformistiska och en hund uppfyller ju ex hål i självkänslan och behov av att utöva kontroll, dominans och att någon är beroende av dem etc. Nu är ju jägare, de flesta, vettiga och tränar sina hundar till att smällar inte är farligt.
Den konformativa hundägaren spär på hundens rädslor genom att försöka trösta den när den blir rädd för knallar. Således är fyrverkerier dåligt enligt denna grupp.
Sen har det blivit otroligt vanligt att ungdomar och idioter missbrukar fyrverkerier och det är främst ett importerat problem. Jämför med 30 år tillbaka så hade de flesta vett nog att hantera smällare och fyrverkerier.
Tillsammans har hundägare och invandrare förstört den fina traditionen med smällare och fyrverkerier på högtider.
Eftersom det inte är pk att värna om svensk kultur, då är man nationalist, sd, nazist, trumpälskare och foliehatt, så ger svensken gärna upp sina rättigheter i sann pk-anda.
Så du tror att katter är mindre rädda för smällar än hundar? Jag har både katt och hundar och hundarna står gärna i fönstret och tittar på fyrverkeriet medan katten går och gömmer sig.
Det är ljudet han är rädd för så ”bomber” är värre än riktiga fyrverkeripjäser som exploderar högt upp.
Sedan håller jag med de som tycker att det är WT att hålla på i veckor att skjuta smällare. Ett rejält nyårsfyrverkeri vid tolvslaget tycker jag är trevligt och det varar ju inte så länge. Det är allt det andra smällandet jag stör mig på. Dessutom är det skittråkigt att städa upp skiten i trädgården när grannarna haft fyllefest och deras jävla bombrester hamnat hos mig. Har funderat på att plocka ihop skiten och ösa ner i deras postlåda eller liknande. Eller i deras uppvärmda spabad kanske.