2025-01-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Fyrverkerier ska förbjudas.
Det är inget svar på det jag skrev iallafall.
Citera
2025-01-01, 13:37
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det kommer främst ur hundägarnas egenintresse. Varför skaffar man en hund och inte en katt? Hundägare tenderar att vara mycket konformistiska och en hund uppfyller ju ex hål i självkänslan och behov av att utöva kontroll, dominans och att någon är beroende av dem etc. Nu är ju jägare, de flesta, vettiga och tränar sina hundar till att smällar inte är farligt.
Den konformativa hundägaren spär på hundens rädslor genom att försöka trösta den när den blir rädd för knallar. Således är fyrverkerier dåligt enligt denna grupp.
Sen har det blivit otroligt vanligt att ungdomar och idioter missbrukar fyrverkerier och det är främst ett importerat problem. Jämför med 30 år tillbaka så hade de flesta vett nog att hantera smällare och fyrverkerier.
Tillsammans har hundägare och invandrare förstört den fina traditionen med smällare och fyrverkerier på högtider.
Eftersom det inte är pk att värna om svensk kultur, då är man nationalist, sd, nazist, trumpälskare och foliehatt, så ger svensken gärna upp sina rättigheter i sann pk-anda.
Så du tror att katter är mindre rädda för smällar än hundar? Jag har både katt och hundar och hundarna står gärna i fönstret och tittar på fyrverkeriet medan katten går och gömmer sig.
Det är ljudet han är rädd för så ”bomber” är värre än riktiga fyrverkeripjäser som exploderar högt upp.

Sedan håller jag med de som tycker att det är WT att hålla på i veckor att skjuta smällare. Ett rejält nyårsfyrverkeri vid tolvslaget tycker jag är trevligt och det varar ju inte så länge. Det är allt det andra smällandet jag stör mig på. Dessutom är det skittråkigt att städa upp skiten i trädgården när grannarna haft fyllefest och deras jävla bombrester hamnat hos mig. Har funderat på att plocka ihop skiten och ösa ner i deras postlåda eller liknande. Eller i deras uppvärmda spabad kanske.
Citera
2025-01-01, 13:47
Medlem
Fyrverkerier måste vara det mest korkade sättet att göra sig av med sina pengar. Bokstavligen tända eld på dem medan man gnäller över de ökade kostnaderna i samhället.
Citera
2025-01-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Fyrverkerier måste vara det mest korkade sättet att göra sig av med sina pengar. Bokstavligen tända eld på dem medan man gnäller över de ökade kostnaderna i samhället.

Alkoholförtäring eller rökning då?
Du betalar för att bokstavligt talat förgifta dig.
Citera
2025-01-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Alkoholförtäring eller rökning då?
Du betalar för att bokstavligt talat förgifta dig.
Samma skit, möjligtvis att fyllan räcker lite längre.
Citera
2025-01-01, 13:56
Medlem
Fyrverkerier - roande för fulla människor att titta på högljudda saker sprängas i olika färger i några minuter.

Mängder av både vilda djur och husdjur blir panikslagna. Det leder till att många skadas eller rentav dör av olika anledningar relaterat till att de blivit rädda. Djuren hemma ligger och skakar av skräck när det smattrar ute.

Tycker inte några minuters ”kul” är värt konsekvenserna när det innebär så stort lidande för djur.
Citera
2025-01-01, 14:06
Medlem
JoeDoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Fler som uppmärksammat detta? Gammelmedia propagerar MOT fyrverkerier med alla dessa artiklar om hundar som blir rädda och även BARN som blir rädda av ljuden. Även i sociala medier ser man ökat motstånd och ökade aggressioner mot fyrverkerier.

Var kommer detta ifrån och varför verkar det vara ett PK-fenomen att vara MOT fyrverkerier som vi alltid har använt för att fira och välkomna det nya året?
Jag är inte det minsta PK men har varit emot fyrverkerier sedan jag blev vuxen och självtänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Här där jag bor har grannarna skjutit i vad kan det vara, 2 veckor?
Hur kul är det att bo i ett krig?
Med den beskrivningen förstår jag att du bor i eller har väldigt nära till Babbeland. Det finns fan ta mej inga som skjuter och väsnas mer än dessa jävla ockupanter. Krigsskadade och rädda för smällar ska de tydligen va också. Jo tjena
Citera
2025-01-01, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Det är inget svar på det jag skrev iallafall.
Fyrverkerier är djurplågeri, förbjud dom.
Citera
2025-01-01, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Fyrverkerier är djurplågeri, förbjud dom.

Jo, din personliga åsikt framgick sedan tidigare.
Citera
2025-01-01, 14:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Det verkar vara gott om empatistörda och antisociala individer i tråden, som anser att de har rätt att jävlas med eller plåga andra för att få några minuters glädje ur sina fattiga och händelselösa liv.

Min gamla katt, som t.ex. inte har några problem med att sitta bredvid mig när jag skjuter .22:a, brukar tillbringa hela nyårskvällarna i källaren. I år så hade vi 30-40st dovhjortar som i panik tvingade sig igenom eller över ett taggtrådsstängsel och hästarna i lösdriften fick panik och rymde rakt genom elstängslet vid tolvslaget, när villasvenskarna i närheten drog av allt sitt fyrverkeri.

Tack och lov in i en annan hage och inte bort och upp på vägen. Men det tog oss ändå tre personer och ett par timmar att få tillbaka hästarna. Tid för reparation av stängslet, och sårskadehantering på den häst som spräckte stängslet ej inkluderat.
Citera
2025-01-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Skaffa husdjur är ett jävligt mycket dummare och dyrare nöje. En enda veterinärräkning för en häst eller hund motsvara ju 20 årsförbrukningar av fyrverkerier...
Citera
2025-01-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det verkar vara gott om empatistörda och antisociala individer i tråden, som anser att de har rätt att jävlas med eller plåga andra för att få några minuters glädje ur sina fattiga och händelselösa liv.

Min gamla katt, som t.ex. inte har några problem med att sitta bredvid mig när jag skjuter .22:a, brukar tillbringa hela nyårskvällarna i källaren. I år så hade vi 30-40st dovhjortar som i panik tvingade sig igenom eller över ett taggtrådsstängsel och hästarna i lösdriften fick panik och rymde rakt genom elstängslet vid tolvslaget, när villasvenskarna i närheten drog av allt sitt fyrverkeri.

Tack och lov in i en annan hage och inte bort och upp på vägen. Men det tog oss ändå tre personer och ett par timmar att få tillbaka hästarna. Tid för reparation av stängslet, och sårskadehantering på den häst som spräckte stängslet ej inkluderat.
Empatilösheten ligger väl hos den som skaffar ett djur och låser in det och förvägras det dess naturliga instinkter bara för att sitt eget höga nöjes skull.
Som om du sjuka gamla katt som du borde avliva - skulle vara ett finare nöje än min rätt att bränna av några nyårsraketer en gång om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in