2025-01-01, 12:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Använde du aldrig fyrverkerier när du var barn? Det var ju bästa tiden på året. Jag tycker det är trevligt att höra, det är ju tradition.
Traditionen med att skjuta fyrverkerier hela december istället för bara på nyårsafton är bara drygt 30 år gammal..
Citera
2025-01-01, 12:58
Medlem
PK eller ej, det är ett otyg som bör bekämpas.
Citera
2025-01-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Tolka min logik hur du vill.
Ett förbud mot fyrverkerier hoppas jag på.
Och REJÄLA straff för dom som bryter mot det.
Inga tramsstraff.

Citat:
Ursprungligen postat av Tigra2005
Vi har ju förbud mot smällare och raketer.
Men inga represalier mot de som får tag i dessa och drar av dom.

Förbud hjälper ju inte om ingen straffas vid överträdelse.

Samma sak med de som drar av köpta fyrverkerier utanför den tillåtna tidsangivelsen.

Kan ju kanske börja styra upp där.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Själv hoppas jag också på ett förbud mot husdjur. Det är inte rätt att stänga in och plåga djur utanför deras naturliga habitat. Sinnessjukt att man 24/7 i Sverige får hålla både katter och hundar i fångenskap. Empatistörda individer som sysslar med sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du får hoppas på precis vad du vill för min del.
Och det kommer säkert förbud mot husdjur så småningom.
Nästa plandemi kanske?

”-Alla brott utförs av de levande.
Alltså är livet självt ett brott”
Judge Death

Allt kan inte förbjudas för att man känner för det just nu.

Utgå ifrån att er åsikt är viktig för er.
Inte för andra.
Citera
2025-01-01, 13:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Smällare och raketer har varit förbjudna i flera år.
Men varför smäller det då? Det behövs mer polisvåld för att stoppa det hela.
Senast redigerad av 526 2025-01-01 kl. 13:27.
Citera
2025-01-01, 13:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Fyrverkeri och smällare är rätt trist. Visst kör vid tolvslaget plus minus en kvart, men krig i ett par veckor och flera dagar in på nya året i tid och otid är bara rubbat och inte ens tillåtet. Sorgligt se djuren må så dåligt, både vilda djur och folks husdjur. Vissa stryker med av bara skräcken. Jag är emot nöjesaktiviteter där så mycket irritation och död kommer i spåren. Argumentet "tradition" gnisslar. Svaret på trådfrågan är: för att det går till överdrift (tidsmässigt).

https://tidningensyre.se/2021/31-december-2021/fyrverkerier-mardrom-for-djuren-bade-hastar-och-hundar-har-dott/
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/snalla-sluta-smalla-fyrverkerier-kinapuffar-och-andra-smallare/
https://www.atl.nu/nyarsfirande-skramde-djur-till-dods
Citera
2025-01-01, 13:11
Medlem
Man får ju vara bra trög i skallen för att inte fatta problematiken med att dumskallar inte klarar att följa enkla regler som säger vilka tider man får skjuta fyrverkerier.
Att det smäller någon timme på nyårsnatten är inte samma sak som att oempatiska idioter smäller helt meningslösa smällare i flera dagar/veckor innan nyår.
Det är inte nytt år två veckor innan nyårsnatten, duh.
Både katter och hundar har bättre och känsligare hörsel än människan och kan bli traumatiserade för lång tid framåt om folk smäller smällare i närheten av dem när de är ute - detta är inte heller svårt att förstå, men jag antar att det är ren egoism som står i vägen för empatin.
Citera
2025-01-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Fler som uppmärksammat detta? Gammelmedia propagerar MOT fyrverkerier med alla dessa artiklar om hundar som blir rädda och även BARN som blir rädda av ljuden. Även i sociala medier ser man ökat motstånd och ökade aggressioner mot fyrverkerier.

Var kommer detta ifrån och varför verkar det vara ett PK-fenomen att vara MOT fyrverkerier som vi alltid har använt för att fira och välkomna det nya året?

Är väl för f-n inte PK att hata skiten? Rätt skött och på rätt plats är fyrverkerier underbart, brukade gå på SM förr om åren och bara njuta av spektaklet. Nuförtiden är det skitungar och deras sinnesslöa föräldrar som börjar smälla flera dagar i förväg, de skjuter som krattor på fel ställen, skadar sig själva och andra och skrämmer grannens hundar till ylande hysteri. Är det PK att bli förbannad på det? I så fall, är jag PK så det står härliga till 🤬
Citera
2025-01-01, 13:21
Bannlyst
Citat:
Vid vilket avstånd skall det vara straffbart att utstöta ett högt ljud och vid vilket realtidsregister skall djurägare rapportera in sin position?
Fyrverkerier ska förbjudas.
Citera
2025-01-01, 13:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Smällare och raketer har varit förbjudna i flera år.

Där jag firade nyåret var det säkert femtio sällskap i området som smällde av raketer. Menar du att ALLA dessa inköpts olagligt?
Citera
2025-01-01, 13:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Vid vilket avstånd skall det vara straffbart att utstöta ett högt ljud
Enstaka höga ljud är ok att utstöta lite då och då, men gör du det ofta och systematiskt så blir du en sanitär olägenhet och föremål för åtgärder.
Citera
2025-01-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Enstaka höga ljud är ok att utstöta lite då och då, men gör du det ofta och systematiskt så blir du en sanitär olägenhet och föremål för åtgärder.
Vilket är just min poäng.
Vi kan inte kräva hit och dit just nu, fast ibland, när jag känner fört.
Senast redigerad av Dörren 2025-01-01 kl. 13:30.
Citera
2025-01-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Där jag firade nyåret var det säkert femtio sällskap i området som smällde av raketer. Menar du att ALLA dessa inköpts olagligt?
Raketer på pinne som flyger iväg i sin helhet Alltså?

Det stog inte kvar någonting på marken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in