2024-12-31, 17:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det dröjde innan CA fick en bandspelare, det mesta av de grava anklagelserna hade hon redan "hört" från dottern innan hon fick bandspelaren.

Naturligtvis var skälet till bandspelaren, som utredarna gav modern, att spela in kompromenterande uttanden från barnet.
Att inte åklagaren använde inspelningarna talar naturligtvis för att det misslyckades - trots hela 8 timmars inspelningar. Just därför är banden viktiga i rätten.
De lämnar tydliga bevis på att modern tolkar ett normalt joller och lek med ord från ett litet barn hej vilt samt att modern de facto försöker styra barnet åt det håll modern vill.
Det är en mycket viktig vittnesuppgift som banden avslöjar.
Moderns egen trovärdighet med berättelser om påstådda uppgifter från barnet har med hennes historik absolut ingen trovärdighet. Hon borde knappt tillåtits vittna överhuvudtaget.
Senast redigerad av coli 2024-12-31 kl. 18:10.
Citera
2024-12-31, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hur kvarlevorna på Eugeniavägen (som hittades sist) kunde vara i bättre skick än de som hittades vid Ekelundsvägen, undrar man.....

Efter 6-7 veckor räcker det inte med svalt och regnigt väder som förklaring.

Intressant, detta har jag missat! Legat i kylrum kanske?
Citera
2024-12-31, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Intressant, detta har jag missat! Legat i kylrum kanske?

Nånting har ju hänt, som varken polisen, Rajs, Olsson eller någon annan brytt sig om. De som ville hänga läkarna så snabbt som möjligt, insåg väl att nedkylningen av kvarlevorna (de blev inte frysta men troligen nedkylda) förstörde de hopdiktade scenario man jobbade med i slutet på åttiotalet.

Den löjliga sagan om Obducenten och Allmänläkaren tål inte att man petar in en nedkylningsprocess.

Den redan bräckliga sagan tål inte den belastningen. Hur fan skulle Härm och Allgén ha kunnat åka mellan olika kylskåp och kylrum och omplacerat kvarlevorna utan att det märktes?

Men jämför man kvarlevorna på FP1 och kvarlevorna på FP2, är det ganska uppenbart att alla kvarlevor inte genomgått samma resa och förruttnelseprocess.

Kvarlevorna som hittades sist, var i bäst skick.

Och ingen ansvarig frågar sig varför.

Fantastiskt.

Jag har själv sett bilderna i dropboxen, som är av skarp kvalité. Tillräckligt skarp för att jag ska bli skeptisk.

Jag är inte läkare men ingen kan få mig att tro att de där kvarlevorna låg på Eugeniavägen i nästan två månader.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-31 kl. 18:57.
Citera
2024-12-31, 19:17
Medlem
habets avatar
Citat:
Nånting har ju hänt, som varken polisen, Rajs, Olsson eller någon annan brytt sig om. De som ville hänga läkarna så snabbt som möjligt, insåg väl att nedkylningen av kvarlevorna (de blev inte frysta men troligen nedkylda) förstörde de hopdiktade scenario man jobbade med i slutet på åttiotalet.

Den löjliga sagan om Obducenten och Allmänläkaren tål inte att man petar in en nedkylningsprocess.

Den redan bräckliga sagan tål inte den belastningen. Hur fan skulle Härm och Allgén ha kunnat åka mellan olika kylskåp och kylrum och omplacerat kvarlevorna utan att det märktes?

Men jämför man kvarlevorna på FP1 och kvarlevorna på FP2, är det ganska uppenbart att alla kvarlevor inte genomgått samma resa och förruttnelseprocess.

Kvarlevorna som hittades sist, var i bäst skick.

Och ingen ansvarig frågar sig varför.

Fantastiskt.

Jag har själv sett bilderna i dropboxen, som är av skarp kvalité. Tillräckligt skarp för att jag ska bli skeptisk.

Jag är inte läkare men ingen kan få mig att tro att de där kvarlevorna låg på Eugeniavägen i nästan två månader.

Hur var det med resonemanget vad gäller djur, oavsett om de legat där olika lång tid så tycker man ju att några djur borde ha varit och slitit i säckarna. Har för mig att jag läst nått om detta men kan nu inte hitta.
Citera
2024-12-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hur var det med resonemanget vad gäller djur, oavsett om de legat där olika lång tid så tycker man ju att några djur borde ha varit och slitit i säckarna. Har för mig att jag läst nått om detta men kan nu inte hitta.

Alla kvarlevor fick vara ifred för djur i flera veckor. Hur skumt är inte det? Inte en råtta eller grävling i sikte...
Citera
2024-12-31, 19:48
Medlem
UT64s avatar
När kommer tv-serien om da Costa fallet? Folk vill säkert se en riktigt påkostad produktion med bra skådespelare och autentiska miljöer. Och givetvis fula 80-talskläder och språkbruk från denna nu väldigt avlägsna tid.

Johan Ulvesson liknar Teet Härm lite grann, och kunde spela honom, men han kanske är för gammal.
Någon av Skarsgårdarna kunde spela Thomas Allgén. Så behöver vi någon som ser ut som en riktig Femme Fatale att spela da Costa. För poliserna, psykologerna och journalisterna behövs riktigt skickliga skådespelare för att få fram dessa personers stupiditet och jävlighet på ett trovärdigt sätt. En bra regissör kunde göra något riktigt bra av det.

Jag menar, idag gör man ju tv-serier på i stort sätt allting, och här har vi en story som har allt men ännu inte filmatiserats!
Citera
2024-12-31, 19:52
Medlem
habets avatar
Citat:
Alla kvarlevor fick vara ifred för djur i flera veckor. Hur skumt är inte det? Inte en råtta eller grävling i sikte...

Ja, bara det säger ju att de inte KAN ha legat där så länge. Även om det inte finns allt för mycket vilda djur inne i Stockholm/Solna så finns det ju som du säger i varje fall råttor och grävlingar och för att inte säga måsar och övriga fåglar.
Citera
2024-12-31, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, bara det säger ju att de inte KAN ha legat där så länge. Även om det inte finns allt för mycket vilda djur inne i Stockholm/Solna så finns det ju som du säger i varje fall råttor och grävlingar och för att inte säga måsar och övriga fåglar.

På Eugeniavägen fanns det definitivt råttor.
Citera
2024-12-31, 20:18
Medlem
habets avatar
Citat:
På Eugeniavägen fanns det definitivt råttor.

Ja, både animala och humana
Citera
2024-12-31, 21:31
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Idag vet vi också att bandinspelningarna inte innehåller något av det hon påstår - Christina Allgens ”tolkningar” är fantasifoster.
Möjligen illvilliga av hämndlystnad eller med snällare tolkning fantasifoster av en djupt störd och försmådd kvinna som ville ha ensam vårdnad.

Vilket hon själv erkänner att så skulle kunna vara fallet. Lite självinsikt hade hon iaf.

Just denna reflektion får mig att tro att hon faktiskt själv trodde på sina påståenden. En person som ljuger helt medvetet skulle inte säga att hon kanske fabulerar och inte kan tänka klart.
Citera
2024-12-31, 22:42
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slazinger
Jag känner som du. Man saknar ord för hur man känner för Teet och Thomas, hur orättvist deras liv blev på grund av som du säger några idioter som kommit alldeles för billigt undan..

Aktörerna i denna sekt som lyckades förstöra livet för Tomas Allgen och Teet Härm med mediernas hjälp - har definitivt kommit alldeles för billigt undan.

I vissa fall fick de sammansvurna sektmedlemmarnas karriärer en skjuts framåt av vad de gjort - som barnpsykiater Frank Lindblad, Hanna Olsson och Jovan Rajs.

Fru Allgen fick handledarhjälp av professor Christian Diesen på Juridikum i Stockholm och hon fick därtill ensam vårdnad om dottern som aldrig mer fick träffa sin far.
Fru Allgen fick njuta hämnden av att se den hon enligt egen uppgift hatade - ex-maken Tomas - få sitt liv helt förstört. Så även Teet Härm, som hon inte heller tyckte om efter den misslyckade parmiddagen några år tidigare.
Citera
2024-12-31, 22:54
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Jovan Rajs såg sin karriär hotas om han skulle förknippas med någon misstänkt för mord. Därför gjorde han helt om och inte bara svek sin vän utan blev den största förkämpen i kampen för att få honom dömd. Minst tre utlåtanden och intyg som bara gick ut på att stärka misstankarna skrev han och utöver det vittnade han och verkade i kulisserna på sätt som vi bara kan ana.

Hans svek och förräderi mot sin vän är av rent historiska proportioner i klass med Judas, Brutus och Cassius. Med det storhetsvansinne Rajs har vill han säkert bli ihågkommen och det kommer han bli. Som en av Sveriges mest svekfulla och egoistiska människor genom tiderna.

Ingen utom Teet Härm kunde sammarbeta med Jovan Rais när det begav sig. Ingen annan vågade bli Jovans adept och ha Jovan som handlederna. Man var rädd för hans lynne och elakhet.

Jovan Rajs var ökänd för sin narcissism och sina svek mot kollegor.
Han har i åratal integrerat, hotat sina kollegor för egen vinnings skull och hämnats när han inte fått som han vill. Han har skaffat sig hållhakar på folk och utnyttjat dessa skamligt.
ALLA inom Rättsmedicinvärlden såväl i Sverige som även internationellt vet att Jovan Rajs har betett sig så här. Han är enormt avskydd, men också fruktad för att han skadat så många genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in