2025-01-06, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
?

Att det inte finns belägg för att da Costa kände slaktaren Gonerka kan väl bero på slarvig polisutredning. Det jag undrade mer specifikt var hur det gick med DNA:t. Fick de fram DNA efter den polska slaktaren så de kunde jämföra?
Nej sjukhuset vägrade lämna ut och hovrätten gav det sitt stöd. Att köpa ett blodprov fån släktingar på kvinnolinjen skulle kunna vara en möjlighet. Jag vet inte om han bodde i eller hade tillgång till lokal i Solna.
Citera
2025-01-06, 13:25
Medlem
Citat:
Det fetade: Poängen här är att Lindeberg använder det i sin bok för att ifrågasätta poliskvinnans vittnesmål. Du verkar tycka det är fult och avslöjande att mamman tyckte hon såg ut som en prostituerad, men helt ok att Lindeberg använder det i sin argumentation?
?
Otroligt konstig jämförelse. Du ser inte skillnaden menar du.
Citera
2025-01-06, 13:28
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har bara fragment av polisens arbete med telefonboken. Den bearbetades nog i flera omgångar, och kopior och anteckningar hamnade väl överallt i polishuset.

Och en brännande frågan är: VAR finns da Costas telefonbok nu? Var finns den i fysisk form?

Skulle inte förvåna mig om den är borttappad.

Jan Olsson har inte offentligt preciserat vad han menar.
Ja, det gick hål på en säck som hittade vid Talludden, enligt honom.

Har han rätt, hade alla former av asätare en motorväg att använda, som de måste ha använt, om säcken låg på marken i en månad.

Att kvarlevorna var i uselt skick jämför med kvarlevorna på E-vägen, kan nog bero på hålet.
Var det hål i säcken, var det ju fritt luftflöde och fritt fram för asätare, insekter osv.
Och eftersom det regnade vid flera tillfällen, bör det ha blivit blött inuti säcken.

Jag tycker nog att JO:s redogörelse funkar bra ihop med det vi vet om kvarlevornas skick.

Ja shit alltså, JO skulle man vilja ta en fika med. Man vill ju veta EXAKT vad han menar.
Jo, jag anade att du kanske inte hade en komplett kopia, vilket är synd, men föga förvånande med tanke på den kaotiska situationen.

Om inte dokumentärmakarna har arrangerat bilderna på anteckningarna i dokumentären - något som jag inte tror - bör åtminstone någon form av telefonbok fortfarande existera. Som jag minns det fanns de relevanta noteringar i första delen.

Ah, jag ville bara säkerställa att jag inte blandat ihop det. Ja, beroende på hålets storlek kan det så klart ha haft en inverkan på insekternas utveckling.

nbsp föreslog tidigare i tråden att benpipan kanske hade gjort ett hål när polismännen flyttade säckarna utan att inse vad de innehöll och den tanken är intressant. Då borde inte dumparen ha valt dubbla säckar på FP2 på grund av att de tidigare säckarna gått sönder, utan av något annat skäl.

Ja, att få höra Jan Olssons tankar kring fallet hade varit otroligt. Hade inte han idéer om en flakmoppe i innerstan? Uttalandet var så precist att jag undrade om han hade någon speciell person i åtanke.
Citera
2025-01-06, 13:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
T,O har väl antytt att det svåra nu är att få resning, när det väl är gjort o det går till rättegång så kommer den friande domen,

I vilken rättsinstans ska det komma en friande dom?
Alla brottsliga handlingar i detta styckmord är preskriberade och får aldrig mer tas upp i någon domstol.
Ingen har heller blivit fälld varken för mord eller styckning. För styckningen har ingen ens blivit åtalad.

Domstolar som har hand om brottmål är Tingsrätten och vid överklagan Hovrätten. Allra högst upp finns Högsta Domstolen, där det dock oftast är väldigt svårt att få upp ett ärende sk prövningstillstånd.

Efterspelet till CdC var att Socialstyrelsen ville att läkarnas legitimationer skulle dras in med hänvisning till texten om att de bedömdes ha utfört styckning i den friande Tingsrättsdomen. Socialstyrelsen anmälde detta till HSAN, Hälso- och Sjukvårdens ansvarsnämnd, idag i stora delar ersatt av IVO.

Det unika med CdC-fallet var att den administrativa instans som hade hand om tillsynen av legitimerade läkare HSAN - först drog in deras legitimationer trots att HSANs två jurister motsatte sig det.
Detta överklagades av läkarna till Kammarrätten som gav tillbaka legitimationerna.
Då överklagade Socialstyrelsen till Regeringsrätten - som i sin tur bollade tillbaka till Kammarrätten.

Kammarrätten som sysslar med administrativa tillståndsärenden och aldrig brottmål ålades nu plötsligt av Regeringsrätten att ta ställning i brottmålsfrågan om styckning. Helt unikt!
Dels hade Kammarrätten ingen erfarenhet av brottmålsutredningar - dels var brottet faktiskt preskriberat.

Kammarrätten kom dock fram till att styckningen hade gjorts av läkarna och drog in legitimationerna.
Alla försök att överklaga, riva upp och begära resning av Kammarrättens slutsats har avfärdats under åren.

Men det är i Kammarrätten man kan ta upp frågan om läkarnas indragna legitimationer - så att säga begära resning kring den administrativa läkarlegitimationsfrågan.
CdC-fallet kommer aldrig kunna tas upp i någon brottmålsdomstol - eftersom ärendet är preskriberat och förbjudet att ta upp igen. En friande brottmålsdom i Tingsrätten finns det redan.
Senast redigerad av coli 2025-01-06 kl. 13:52.
Citera
2025-01-06, 13:32
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomP.
Otroligt konstig jämförelse. Du ser inte skillnaden menar du.

Jo visst är det skillnad - Lindeberg använder det ju som ett förment objektivt faktum, för att ifrågasätta ett vittnesmål.
Citera
2025-01-06, 13:37
Medlem
Citat:
Hade inte Catrine da Costa en slaktare i bekantskapskretsen som redan dömts för styckmord?
Hur gick det med det DNA-testet?
Slaktaren var inte i bekantskapskretsen. Det var en polack, hade mördat och slaktat sambo i Malmö ett antal år tidigare, dömdes till psykiatrisk vård som han sen avvek från och reste till Polen. Kom tillbaka och mördade ett äldre par, tror det var Ystad. Tillbaka till psykvård. Något år senare förklarades han frisk. Flyttade till Södertälje där han slaktade och sålde kött till ”bekanta”. Regelbundna resor till Stockholm för att köpa kött, där han då även ska ha frekventerat Malmskillnadsgatan.
En typ som borde ha undersökts grundligare, typ husrannsakan och inspektion av bilen.
Citera
2025-01-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jo, jag anade att du kanske inte hade en komplett kopia, vilket är synd, men föga förvånande med tanke på den kaotiska situationen.

Om inte dokumentärmakarna har arrangerat bilderna på anteckningarna i dokumentären - något som jag inte tror - bör åtminstone någon form av telefonbok fortfarande existera. Som jag minns det fanns de relevanta noteringar i första delen.

Ah, jag ville bara säkerställa att jag inte blandat ihop det. Ja, beroende på hålets storlek kan det så klart ha haft en inverkan på insekternas utveckling.

nbsp föreslog tidigare i tråden att benpipan kanske hade gjort ett hål när polismännen flyttade säckarna utan att inse vad de innehöll och den tanken är intressant. Då borde inte dumparen ha valt dubbla säckar på FP2 på grund av att de tidigare säckarna gått sönder, utan av något annat skäl.

Ja, att få höra Jan Olssons tankar kring fallet hade varit otroligt. Hade inte han idéer om en flakmoppe i innerstan? Uttalandet var så precist att jag undrade om han hade någon speciell person i åtanke.

Ja det finns hundra frågor att ställa till Jan Olsson

Han har såklart grubblat på da Costa-fallet lika mycket som alla andra - och vad hans polishjärna har kommit fram till, är vi många som vill veta.

Det är ett irriterande faktum att den utstickande benpipan inte finns med i polisens protokoll.
Men med tanke på hur slarvigt allt har skötts, kan ju den detaljen ha glömts bort.

Vi vet iaf vilken benpipa JO syftade på. Vänster lårben var avsågat, ung 10 cm ovanför knät. Lårbenet slutade alltså med en vass ände.

Detta är den enda benpipa han kan ha syftat på.

Höger ben delades i knäleden, vilket kan tyda på att GM ogillade det han gjort med vänster lårben.
Han verkar också ha velat vid vänster arm/axel, som han verkar ha skurit i, för att sedan övergå till skulderbladet. Han kom väl ihåg tabben med vänster ben.....
Citera
2025-01-06, 13:39
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Det fetade: Poängen här är att Lindeberg använder det i sin bok för att ifrågasätta poliskvinnans vittnesmål. Du verkar tycka det är fult och avslöjande att mamman tyckte hon såg ut som en prostituerad, men helt ok att Lindeberg använder det i sin argumentation?
Jag vet att Lindeberg tog upp den troliga förklaringen att Härm åkte tunnelbana tillsammans med sin flickvän i närheten av deras hem. Det är rimligt att Lindeberg då påtalar att flickvännen, som var punkare, hade ett provokativt yttre, som möjliggjorde en sammanblandning med da Costa. På de maskade bilderna av flickvännen framkommer att hon hade mörkt, lite spretigt och kortklippt hår, likt da Costa på vissa bilder.

Jag har inte lagt in någon som helst värdering i att Christina Allgén ansåg att flickvännen såg ut som en prostituerad, utan endast upplyst dig om att hon var den som först nämnde detta.

Istället för att (miss)tolka mina inlägg kan du väl vara vänlig och redogöra för vem eller vilka som förespråkar tanken om en ondsint konspiration, som du tidigare har skrivit om?
Citat:
Att det inte finns belägg för att da Costa kände slaktaren Gonerka kan väl bero på slarvig polisutredning. Det jag undrade mer specifikt var hur det gick med DNA:t. Fick de fram DNA efter den polska slaktaren så de kunde jämföra?
Givetvis. Om du resonerar på det sättet kanske CdC kände mängder av potentiella styckmördare, som polisen aldrig lyckades lokalisera. Ett sådant resonemang leder till ett mycket sluttande plan.

Gonerka köpte sex på Malmskillnadsgatan. Han kan i teorin ha köpt sex av CdC. Det finns däremot inga uppgifter om att så var fallet.

Som andra skribenter redan har svarat ville inte Karolinska lämna ut Gonerkas vävnadsprover utan domstolsbeslut: https://sverigesradio.se/artikel/2635147
Citera
2025-01-06, 14:06
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det finns hundra frågor att ställa till Jan Olsson

Han har såklart grubblat på da Costa-fallet lika mycket som alla andra - och vad hans polishjärna har kommit fram till, är vi många som vill veta.

Det är ett irriterande faktum att den utstickande benpipan inte finns med i polisens protokoll.
Men med tanke på hur slarvigt allt har skötts, kan ju den detaljen ha glömts bort.

Vi vet iaf vilken benpipa JO syftade på. Vänster lårben var avsågat, ung 10 cm ovanför knät. Lårbenet slutade alltså med en vass ände.

Detta är den enda benpipa han kan ha syftat på.

Höger ben delades i knäleden, vilket kan tyda på att GM ogillade det han gjort med vänster lårben.
Han verkar också ha velat vid vänster arm/axel, som han verkar ha skurit i, för att sedan övergå till skulderbladet. Han kom väl ihåg tabben med vänster ben.....
Ja, man undrar ju om Olsson kan missminna sig eller om det handlade om slarvig dokumentation. Uppgiften om att säckarna var perforerade nertill av diverse insekter finns ju med i protokollet, så man kan tycka att ett hål borde ha noterats.

I vilket fall är det intressant hur styckaren/dumparen kan ha resonerat. Ofta föreställer man sig att säckarna vid FP1 har dumpats först, men om alla säckar hade legat ute lika länge, finns det inget som motsäger att säckarna vid FP2 placerades ut först.

Som jag förstår det fanns det troligen 11 säckar. Om C:s tillhörigheter och kläder lades i säckar och om det användes dubbla säckar kring alla kroppsdelar utom de vid FP1 kanske säckarna helt enkelt tog slut.
Citera
2025-01-06, 14:09
Medlem
Citat:
Jo visst är det skillnad - Lindeberg använder det ju som ett förment objektivt faktum, för att ifrågasätta ett vittnesmål.
Nej för att visa hur ett annat omdömeslöst vittne fantiserade kring hennes utseende. Vilket givet Rådens allmänna trovärdighetsproblem var en högst relevant invändning.
Citera
2025-01-06, 14:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Mycket riktigt ansåg hon det. Och det verkar som fru Allgén överhuvud taget hade ett problematiskt förhållande till den mänskliga sexualiteten. Hennes bakgrund i en strikt religiös miljö är förmodligen en anledning till det. Att klä sig pråligt, som Härms tjej, var i hennes ögon ett tecken på att hon var en hora.

Upptagenheten med dotterns könsorgan, den ständiga oron över incest och hennes fantasier om ritualer får en att undra vad hon själv varit med om som lite flicka.

Denna person - Christina Allgen - skulle ALDRIG fått delta i utredningen.

Aldrig, hon var helt enkelt inte sund - hon var hatisk, försmådd, hämndgirig, part i vårdnadstvist, moralpredikant och sexualfixerad. Allt stopp-skyltar för polisutredare.

Hon duperade vissa utredare, ex ”Pierre” likt en dåtida Kristi Brud, som liksom CA också skolats i en förgrening till Pingstkyrkan.

Man bör betänka att CA inte enbart drev en falsk och misslyckad incestanklagelse mot ex-maken, där hon om och om igen krävde nya läkarundersökningar av barnet när tidigare undersökningar friat.
Hon anklagade också Tomas för mord, sexuella perversioner, styckning, kannibalism, satanism, att Tomas och Teet skulle utfört mörka riter svartmålade i ansiktena, sedan grillat CdC huvud och ätit delar.

Under rättegången förväntade folk sig en försynt kvinna, märkt av omständigheterna. Men hon uppträdde triumferande, närmast skadeglad.

Hon var vid den här tiden anställd som journalist på DN och god vän med många av dem som ingick i det feministiska drevet mot läkarna. CA hölls också - helt obegripligt - hela tiden uppdaterad av utredarna om utredningen och misstankar.
Det är inte helt orimligt att misstänka att väldigt mycket av massmedias uppgifter och vinklade skriverier hade sitt ursprung hos CA.
Senast redigerad av coli 2025-01-06 kl. 14:57.
Citera
2025-01-06, 14:18
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Så Lindeberg påstod alltså, enligt dig, att flickvännen objektivt såg ut som en prostituerad?

Ville Christina Allgén då bara meddela sin subjektiva uppfattning om detta, för att misstänkliggöra Härm, eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in