Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-20, 21:21
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Ja precis "Ragge" som fick ett samtal från Catrine "Nån eller ett par dagar" efter den 10 Juni som var hans Födelsedag. Men sen fanns det emellertid två vittnen som, i förhör, menat att de träffat en kvinna som skulle ha stött på Catrine den 12 Juni. De var bekanta med varandra enligt de två vittnena.

Kort sagt: Kvinnan har aldrig funnits, Solnapolisen har aldrig lyckats hitta henne. Två personer behövde, bevisligen, befunnit sig på en annan plats än Sthlm/Solna innan 12 Juni 1984.
Citera
2024-12-20, 21:23
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag tror det var enklare än så. Om det skulle visa sig att en adept till Jovan Rajs var en sadistisk styckmördare och Rajs inte varit medveten om detta skulle det kunna slå tillbaka på Rajs och hans framtida karriär. Efter viss eftertanke valde han då taktiken "anfall är bästa försvar" och uppfann den ena vansinniga teorin efter den andra som kunde peka ut Teet Härm som skyldig.
Från början uppgav han att det var totalt omöjligt att TH skulle gjort något sådant. Och så var det.
JR låter nästan lite sjuklig senare. Ofantliga teorier.
Citera
2024-12-20, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Frågan handlade väl ursprungligen huruvida man kokade av köttet från människors ben? Där kunde du väl vara lite ödmjuk och erkänna att du hade fel?

Sedan rent klassifikationsmässigt är så klart rättsmedicin en underdisciplin till medicinvetenskapen. Det hörs liksom på namnet. Eller hur? Forskar man inom rättsmedicin - exempelvis genom att koka kroppsdelar för att preparera skelett - då bedriver man en form av medicinsk forskning. Även om kunskaperna tillämpas inom juridik eller rättsväsendet. En obducent är exempelvis ofta läkare och har därmed en medicinsk utbildning.

Fan vad obildad du är? Det där med att koka vildsvin är det en heltidssysselsättning? Nog borde du ha tid att läsa en bok eller två någon gång och få lite vett?

Du skriver att "koka kroppsdelar för att preparera ett skelett" är en form av medicinsk forskning? Nja, kanske är det du själv som ska ta och läsa en bok eller två nu. Och plugga lite på universitet.
Citera
2024-12-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nä där finns fortfarande ett fett scoop.
Horsaren och bedragaren Marianne och Hanna Olsson hade starka band. Fräscht.

Tror vi har pratat om detta tidigare men Hanna Olsson hade en historia långt senare att "ta hand om" svaga kvinnor och använda dom som sina leksaker. Jag skulle tro att det finns rätt många såna fall från 70-talet och framåt.
Citera
2024-12-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Du skriver att "koka kroppsdelar för att preparera ett skelett" är en form av medicinsk forskning? Nja, kanske är det du själv som ska ta och läsa en bok eller två nu. Och plugga lite på universitet.

Det märks att du saknar akademisk utbildning om du tror att man fortfarande läser böcker på våra universitet.
Citera
2024-12-20, 21:28
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja Hanna Olsson kom in senare.

Jag syftade inte till Hanna Olsson, men Margit Norell, som var den bakomliggande kraften till vansinnigheterna kring Thomas Quick.
Citera
2024-12-20, 21:32
Medlem
fardtjanstens avatar
Jag har nu läst 390 sidor av Lars Borgnäs bok efter att ha tittat på dokumentären, då invagas jag i känslan att om inte allmänläkaren och obducenten är skyldiga så är det arkitekten.
Förövrigt är den mer spännande att läsa än en deckare av GW så den är ju välskriven om man inte är kritisk till innehållet.

Min tanke är att läsa detta bakifrån så att säga även om det var länge sedan jag ansåg dom vara oskyldiga.

Så nästa bok att läsa blir den av Per Lindeberg och där efter Hanna Olsson:s bok.
Men jag är sedan länge övertygad om dom är utsatta för ett justitiemord av episka mått.

Jovan Rajs tvärvändning nämns inte ens av Lars Borgnäs.

Kontentan är dåligt polisarbete och en åklagare med hål i huvudet.
Synd att inte Teet ställde upp med sin person i dokumentären utan bara Thomas som framstod som en sympatisk person medans Teet kändes som han dolde något eller möjligen skämdes.
Lite OT: i mitt lilla samhälle är samtliga ovan nämnda böcker utlånade på biblioteket, vilket talar för att dokumentären nåde fram till allmänheten.
Citera
2024-12-20, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag syftade inte till Hanna Olsson, men Margit Norell, som var den bakomliggande kraften till vansinnigheterna kring Thomas Quick.

Jag vet men du får tänka på att Hanna Olsson var Margit Norells ingång till styckmordsrättegången. Norell uttalade sig aldrig själv eller gjorde något, allt gick genom Hanna.
Citera
2024-12-20, 21:45
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Jag har nu läst 390 sidor av Lars Borgnäs bok efter att ha tittat på dokumentären, då invagas jag i känslan att om inte allmänläkaren och obducenten är skyldiga så är det arkitekten.
Förövrigt är den mer spännande att läsa än en deckare av GW så den är ju välskriven om man inte är kritisk till innehållet.

Min tanke är att läsa detta bakifrån så att säga även om det var länge sedan jag ansåg dom vara oskyldiga.

Så nästa bok att läsa blir den av Per Lindeberg och där efter Hanna Olsson:s bok.
Men jag är sedan länge övertygad om dom är utsatta för ett justitiemord av episka mått.

Jovan Rajs tvärvändning nämns inte ens av Lars Borgnäs.

Kontentan är dåligt polisarbete och en åklagare med hål i huvudet.
Synd att inte Teet ställde upp med sin person i dokumentären utan bara Thomas som framstod som en sympatisk person medans Teet kändes som han dolde något eller möjligen skämdes.
Lite OT: i mitt lilla samhälle är samtliga ovan nämnda böcker utlånade på biblioteket, vilket talar för att dokumentären nåde fram till allmänheten.

Teet har blivit mer demoniserad än Thomas med mordhot och fysiska angrepp. Han har också (TH) erkänt sexköp vilket gör att en viss del av befolkningen aldrig kommer att släppa in honom i värmen.
Att ha blivit så uthängd som han blev och så angripen kan nog göra vem som helst rädd för att träda fram.
Citera
2024-12-20, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Det märks att du saknar akademisk utbildning om du tror att man fortfarande läser böcker på våra universitet.

OK. Vad gör man idag då? Tittar på tecknad film? Faktum är att det definitivt bedrivs forskning på RMV i projektform som jag utgår ifrån vilar på vetenskaplig grund. Men det dagliga jobbet som en obducent gör, vare sig han skär, steker eller kokar för att fastställa dödsorsak eller identitet benämner då inte jag "medicinsk forskning". Det är ganska noga att man benämner saker och ting korrekt. Det fick iallafall jag lära mig på mitt universitet på den tiden då vi fortfarande läste böcker.

https://www.rmv.se/om-oss/forskning/...-rattsmedicin/
Citera
2024-12-20, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
OK. Vad gör man idag då? Tittar på tecknad film? Faktum är att det definitivt bedrivs forskning på RMV i projektform som jag utgår ifrån vilar på vetenskaplig grund. Men det dagliga jobbet som en obducent gör, vare sig han skär, steker eller kokar för att fastställa dödsorsak eller identitet benämner då inte jag "medicinsk forskning". Det är ganska noga att man benämner saker och ting korrekt. Det fick iallafall jag lära mig på mitt universitet på den tiden då vi fortfarande läste böcker.

https://www.rmv.se/om-oss/forskning/...-rattsmedicin/

Jaha med när obducenten forskar då - vilken jävla disciplin tror du att det är då om jag får fråga? Han kokar tio kranier för att jämföra skadorna för att se skillnaden mellan frakturer som uppkommit vid fall jämfört med slag? Vad tror du det är för forskning om inte medicinsk? Obducenten är väl medicinare - även om han utför enkla och rutinartade uppgifter i syfte att tillämpa sina kunskaper i den dagliga verksamheten? På samma sätt som en läkare utför rutinuppgifter när han undersöker patienter på en vårdcentral. Men han kan sammanställa sina resultat från denna verksamhet till en avhandling - och då är det forskning.

"Beprövad forskning och vetenskaplig grund" upprepar för övrigt dagisfröknar numera som ett mantra. Det borde få till och med en grundskolelärare att reflektera en del.
Citera
2024-12-20, 22:00
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack Justice men har du någon källa?

Eller har du räknat ut denna procentsiffra själv?
Jag har inte räknat ut den själv naturligtvis, men för att jag inte ska anklagas för att ljuga så kan jag sänka mig till mellan 99% och 99,9% säkerhet. Då är källan Marie Allen som gjorde analyserna på hårstråna för nästan 20 år sedan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-costa-mordet

Hade du förresten något svar till JagheterHenrik som frågade om du fortfarande tror på läkarnas skuld? Eller ställer du bara egna frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in