2024-12-30, 21:51
Medlem
Koll mot förskola har förekommit i över 30
År men sker slumpvis, nu var det dock 25 år
sedan jag jobbade på FK just med VAB ansökningar.

Det finns fall där barnen faktiskt inte är på förskolan utan att tex farmor o farfar är hemma med barnet och föräldern kan jobba me tar samtidig VAB för att dryga ut kassan.

På det sättet har de kommit undan då förskolan faktiskt rapportera in barnet som frånvarande.
Citera
2024-12-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Antar att du skämtar?
Du kan inte på allvar mena att det ska vara ok att fuska sig till dubbel ersättning för skattebetalarnas pengar?
När dina barn fyllt 12 och du inte kan vabba (och fuska, om du nu är en av dem som gör det) längre, skulle det kännas bra för dig att dina pengar går till andras fusk?

Jag tycker att det är helt rätt att folket tar tillbaka iaf en liten mikroprocent av vad de har gett bort till staten under sitt arbetsliv.
Slösar politiker bort våra pengar och när de går till korruption, taxiresor mm mm så ser jag inga fel med det.
Det handlar om så lite pengar ändå, 800 miljoner är en spottloska i Atlanten.
Citera
2024-12-30, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Läs tråden eller på FK sida, obegränsat antal dagar med läkarintyg. Se inlägg #21

Jo men nu handlar det ju om de som fuskar med VAB, har du läkarintyg är väl ditt barn sjukt på riktigt? Gissar på att de som fuskar med VAB inte har så sjuka barn.
Citera
2024-12-30, 23:49
Medlem
ziggarillens avatar
Mycket bra att folk åker dit och jag hoppas dom får betala tillbaka varenda krona.
Citera
2024-12-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkanperkan
Det finns det visst, 120 st per barn och år. Gå in på FK och läs.

Det är ju sjukt många dagar visserligen. Trodde dock man kunde få hur många dagar som helst men intyg från läkare.
Citera
2024-12-31, 00:36
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Jag tycker att det är helt rätt att folket tar tillbaka iaf en liten mikroprocent av vad de har gett bort till staten under sitt arbetsliv.
Slösar politiker bort våra pengar och när de går till korruption, taxiresor mm mm så ser jag inga fel med det.
Det handlar om så lite pengar ändå, 800 miljoner är en spottloska i Atlanten.
Med tanke på hur mycket pengar som går till barnfamiljer är det snarare alla andra som borde tänka som du beskriver. Småbarnsföräldrar ska vara jävligt glada och tacksamma för hur gynnade de är av systemet, att sno åt sig mer ändå är ren girighet!
Citera
2024-12-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Med tanke på hur mycket pengar som går till barnfamiljer är det snarare alla andra som borde tänka som du beskriver. Småbarnsföräldrar ska vara jävligt glada och tacksamma för hur gynnade de är av systemet, att sno åt sig mer ändå är ren girighet!

Gynnade? Ja visst, bättre än vissa andra u-länder.
Men ett sådant vill vi ju inte vara.
Men du anar inte hur många föräldrar som ändå går på knäna.
Mycket skulle jag inte kalla det för.
Det går mycket mer till andra grupper.
Barn är ändå en legitim grupp att "ge" pengar till så att de dels ens får finnas till, att föräldrarna inte ska bli långtidssjuka pga depression och utbrändhet mm, få behålla sina jobb, leva längre och att barnen kommer kunna bli framtida skattebetalare.
Staten snarare vinner på att ha t.ex en föräldrapenning och möjligheten att få vabba.

Hur är det med att att vara sjuk från jobbet?
Där får du betalt ändå. Och hur ofta tror du inte fuskas med det?
Men det är helt ok, för det gör ju alla, även de utan barn
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2024-12-31 kl. 09:33.
Citera
2024-12-31, 10:04
Medlem
Skywipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Vänsterpropaganda dvs PK hjärntvätt om personlig integritet och mänskliga rättigheter och att det vore kränkande att bli kontrollerad om man skriver under på heder o samvete.

Samma PK dynga varför man inte skulle få hänga upp en kamera vid T banan i Husby

Det där med att skriva under på heder och samvete gick tydligen bra förut. Jag undrar fortfarande vad det är som har ändrats i samhället på den sista tiden?
Citera
2024-12-31, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkanperkan
Jo men nu handlar det ju om de som fuskar med VAB, har du läkarintyg är väl ditt barn sjukt på riktigt? Gissar på att de som fuskar med VAB inte har så sjuka barn.
Det tror inte jag heller, men om du läser tråden från början sa påstods det att folk räknade hur många VAB dagar de hade kvar, vilket jag tror förväxlas med hur många dagar föräldraledighet man har kvar. Har aldrig hört någon som går och räknar på hur många VAB dagar man har kvar. Börjar man närma sig 120 dagar så har man inte ett friskt barn och bör inte ha några problem att få läkarintyg. Jag påpekade bara att 120 dagar stämmer inte, man kan "vabba" obegränsat dagar, vilket vi tyvärr har erfarenhet av i min familj.
Citera
2024-12-31, 11:25
Medlem
Larasofts avatar
Det blir ingen större arbetsbörda för AG. De redovisar sedan flera år uppgifter på utbetald lön/avdragen skatt på individnivå varje månad till Skatteverket. Överföring sker direkt från bokföringsprogrammet. Detta att jämföra med små skolors administration kring barns frånvaro. Helt rimligt med andra ord enligt mig.
Citera
2024-12-31, 12:11
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Gynnade? Ja visst, bättre än vissa andra u-länder.
Men ett sådant vill vi ju inte vara.
Men du anar inte hur många föräldrar som ändå går på knäna.
Mycket skulle jag inte kalla det för.
Det går mycket mer till andra grupper.
Barn är ändå en legitim grupp att "ge" pengar till så att de dels ens får finnas till, att föräldrarna inte ska bli långtidssjuka pga depression och utbrändhet mm, få behålla sina jobb, leva längre och att barnen kommer kunna bli framtida skattebetalare.
Staten snarare vinner på att ha t.ex en föräldrapenning och möjligheten att få vabba.

Hur är det med att att vara sjuk från jobbet?
Där får du betalt ändå. Och hur ofta tror du inte fuskas med det?
Men det är helt ok, för det gör ju alla, även de utan barn
Det spelar faktiskt ingen roll vad du tycker i det här fallet. Fakta är att den största transfereringen av skattemedel är den som går från folk utan barn till folk med barn. Sök och du ska finna.
Dock kan jag hålla med om att barn är ett lovvärt ändamål för pengar, de är som du säger vår framtid. Men deras föräldrar som sagt ska vara enormt tacksamma för att samhället ställer upp så mycket. Det är inte föräldrarnas rättighet att få all denna hjälp utan barnens.
Sen sista punkten är väl ändå rätt sunkig? Jag vill inte leva i ett samhälle där fusk är utbrett och tolereras. Och speciellt inte vara med och dela på notan då.
Citera
2024-12-31, 12:42
Medlem
Arne_Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Frågan är vem som är så dum och kör vab men samtidigt går till jobbet den dagen.

Ja det finns ju folk dom tror att jorden är platt, det finns folk som ramlar ut för stup när de filmar till sociala medier. Det finns folk som anser att deras känslor och åsikter är fakta (och inte bara känslor och åsikter). Det finns folk som säger att man alltid varit för kärnkraft och en stram migrationspolitik (när det finns otaliga bevis i alla dess former som motsäger detta).

Då finns det även idioter som vab:ar och går till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in