2024-12-29, 23:25
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jag fattar inte vad som är nytt med detta? Försäkringskassan hör ju redan av sig till arbetsgivare för att dubbelkolla om vederbörande har vabbat från jobbet de datum som anmälts.
Jag har fått sådan begäran flera gånger och behövt svara för medarbetarens räkning.
Ja, det tog jag också för givet att de redan gjorde. Vad är det nya?

Edit:

Citat:
Tidigare har föräldrar som vabbar garanterat på heder och samvete i Försäkringskassans app att de har rätt till ersättningen. Från och med den 1 januari 2025 ska Försäkringskassan i stället få information från arbetsgivare, via Skatteverket, om anställdas frånvaro som kan ge rätt till vab-ersättning.

Uppgifterna ska lämnas till Skatteverket i samband med arbetsgivardeklarationen och ska sedan kunna användas vid kontroller för att se till att vab utbetalas vid skäliga tillfällen.

– Vi välkomnar den här lagstiftningen och vi har själva föreslagit den för några år sedan. Risken för att bli upptäckt kommer att öka, säger Alexandra Wallin.

Så nu är det arbetsgivarens ansvar att rapportera om de anställdas frånvaro.
Citera
2024-12-30, 00:14
Medlem
myskotekets avatar
Hur fungerar det för oss egenföretagare?
Citera
2024-12-30, 00:44
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är möjligt att den informationen kommer att infordras, men med nuvarande uppgifter går det inte att göra några kontroller.

Det är för många avsevärt mer än 10 minuters jobb. Informationen måste först genereras på företaget, sedan på lämpligt sätt överföras för varje anställd till Skatteverket.

Uppgifterna finns ju redan i lönesystemet. Det kommer gå lika smidigt som att redovisa dagens löneuppgifter....efter att systemleverantörerna har gjort uppdateringen.
Citera
2024-12-30, 01:01
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Ja, det tog jag också för givet att de redan gjorde. Vad är det nya?

Edit:

Så nu är det arbetsgivarens ansvar att rapportera om de anställdas frånvaro.

Ah okej tack, då sker det per automatik via löneenheten där jag jobbar.
Citera
2024-12-30, 01:07
Medlem
Från Skatteverkets sida:

"Från och med redovisningsperioden januari 2025 ska du som arbetsgivare lämna uppgift om frånvaro. Det gäller om ersättningen som du redovisar i arbetsgivardeklarationen har påverkats av frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning.

Du lämnar frånvarouppgifterna i samband med att du lämnar arbetsgivardeklarationen."
Citera
2024-12-30, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Uppgifterna finns ju redan i lönesystemet. Det kommer gå lika smidigt som att redovisa dagens löneuppgifter....efter att systemleverantörerna har gjort uppdateringen.

För de som använder något löneprogram finns det troligen tillgängligt, men inte säkert att det framgår vilken typ av frånvaro som en person haft.

För alla småföretagare med några få anställda, kanske upp till tio, sköts lönehanteringen oftast mer manuellt, där måste någon rutin tillföras för att dokumentera det som efterfrågas vid frånvaro.
Citera
2024-12-30, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om man inte själv har barn, eller har vuxna barn, så är man ganska så less på vab. En arbetskamrat sade att hon hade 70 dagar kvar, och nog utnyttjade hon det tills hon kom ner till noll. En annan var med i tidningen när de tittade på en karneval, trots att hon denna dag var hemma för vab. Jobbet skulle alltid vara klart 17.00 oberoende av hur många som var hemma för detta, och vi andra fick dra hela lasset. Många utnyttjar detta för att få lite extra lediga dagar.

Ledig?!! Man är inte direkt ledig när man är hemma med sjukt barn. Beroende på ålder och barn kan det bli en del dagar. Små barn är sjuka mer, vissa barn mer än andra. Jag blir mest stressad av vab. Får ju ta igen förlorad arbetstid vare sig jag vill eller ej när jag kommer tillbaks då ingen annan gör mitt jobb om det inte krisar rejält.

Tänk dig ett sjukt barn som vaknar var och varannan timme på natten. Du får inte sova ens en timme i sträck! Sedan vill många småbarn upp vid 05-06 vare sig de är sjuka eller ej. De är ledsna, kräks kanske, hög feber osv. Du får inte en lugn stund under dagen utan det är service på hög nivå. Det är ”mamma” eller ”pappa” varje minut i princip. Det är 60 min på en timme… en arbetsdag är 8 h. Du ska alltså svara på eller utföra grejer ca 500 ggr under dagen. Kanske blir du själv sjuk också…

Dessutom får du ju en lägre inkomst när du vabbar.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-12-30 kl. 02:51.
Citera
2024-12-30, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ledig?!! Man är inte direkt ledig när man är hemma med sjukt barn. Beroende på ålder och barn kan det bli en del dagar. Små barn är sjuka mer, vissa barn mer än andra. Jag blir mest stressad av vab. Får ju ta igen förlorad arbetstid vare sig jag vill eller ej när jag kommer tillbaks då ingen annan gör mitt jobb om det inte krisar rejält.

Tänk dig ett sjukt barn som vaknar var och varannan timme på natten. Du får inte sova ens en timme i sträck! Sedan vill många småbarn upp vid 05-06 vare sig de är sjuka eller ej. De är ledsna, kräks kanske, hög feber osv. Du får inte en lugn stund under dagen utan det är service på hög nivå. Det är ”mamma” eller ”pappa” varje minut i princip. Det är 60 min på en timme… en arbetsdag är 8 h. Du ska alltså svara på eller utföra grejer ca 500 ggr under dagen. Kanske blir du själv sjuk också…

Dessutom får du ju en lägre inkomst när du vabbar.
Cituationer som de som ni beskriver är givetvis sådana tillfällen då VAB kommer till sin rätt och bör användas. Den extra kontroll som nu kommer att genomföras riktar sig självfallet mot de vilka utnyttjar systemet med VAB på fel sätt och därmed fuskar till sig ledig (betald) tid eller mer pengar om de arbetar som vanligt och samtidigt tar ut ersättning för VAB. Den sistnämnda kategorin är de som lättast kommer att kunna stoppas med det kommande systemet med automatiska kontroller.
Citera
2024-12-30, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om man inte själv har barn, eller har vuxna barn, så är man ganska så less på vab. En arbetskamrat sade att hon hade 70 dagar kvar, och nog utnyttjade hon det tills hon kom ner till noll. En annan var med i tidningen när de tittade på en karneval, trots att hon denna dag var hemma för vab. Jobbet skulle alltid vara klart 17.00 oberoende av hur många som var hemma för detta, och vi andra fick dra hela lasset. Många utnyttjar detta för att få lite extra lediga dagar.

Jag hatar vab.
Citera
2024-12-30, 05:25
Medlem
arnekos avatar
Bata sätt åt dom hårt.
Citera
2024-12-30, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Man kan bara få ersättning för VAB ett visst antal dagarnar. (Om inte barnet är allvarligt sjukt och/eller vårdas på sjukhus, då är det obegränsat med dagar.)

Du kan såklart vabba mer än dessa dagar men då får du inget från FK.
Läs tråden eller på FK sida, obegränsat antal dagar med läkarintyg. Se inlägg #21
Senast redigerad av Crimson Sky 2024-12-30 kl. 06:02.
Citera
2024-12-30, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkanperkan
Nää man har 120 betalda VAB-dagar per år och barn
Läs tråden eller på FK sida, obegränsat antal dagar med läkarintyg. Se inlägg #21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in