Citat:
Ursprungligen postat av
Newton555
Om man inte själv har barn, eller har vuxna barn, så är man ganska så less på vab. En arbetskamrat sade att hon hade 70 dagar kvar, och nog utnyttjade hon det tills hon kom ner till noll. En annan var med i tidningen när de tittade på en karneval, trots att hon denna dag var hemma för vab. Jobbet skulle alltid vara klart 17.00 oberoende av hur många som var hemma för detta, och vi andra fick dra hela lasset. Många utnyttjar detta för att få lite extra lediga dagar.
Ledig?!! Man är inte direkt ledig när man är hemma med sjukt barn. Beroende på ålder och barn kan det bli en del dagar. Små barn är sjuka mer, vissa barn mer än andra. Jag blir mest stressad av vab. Får ju ta igen förlorad arbetstid vare sig jag vill eller ej när jag kommer tillbaks då ingen annan gör mitt jobb om det inte krisar rejält.
Tänk dig ett sjukt barn som vaknar var och varannan timme på natten. Du får inte sova ens en timme i sträck! Sedan vill många småbarn upp vid 05-06 vare sig de är sjuka eller ej. De är ledsna, kräks kanske, hög feber osv. Du får inte en lugn stund under dagen utan det är service på hög nivå. Det är ”mamma” eller ”pappa” varje minut i princip. Det är 60 min på en timme… en arbetsdag är 8 h. Du ska alltså svara på eller utföra grejer ca 500 ggr under dagen. Kanske blir du själv sjuk också…
Dessutom får du ju en lägre inkomst när du vabbar.