2024-12-29, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Morrow bank (Fd. Komplett bank)https://morrowbank.se/
De har 4.0% ränta på olåst sparkonto för närvarande, insättningsgaranti och räntan betalas ut månadsvis.

Avida finans. De har 3.75% ränta på olåst sparande, insättningsgaranti.
https://www.avidafinance.com/sv

PRA Spar. De har 3.70% ränta på olåst sparkonto, insättningsgaranti.
Edit: https://praspar.se/

Upplandsspar. De har mellan 4.5 - 8% ränta i låsta konton, fr. 3 mån. ingen insättningsgaranti Funkat(r) bra för mig hittills, haft dem i 5+ år. Tidigare var högsta räntan 10%
https://upplandsparkapital.se/

De är väl de jag rekommenderar i dagsläget,har dessa själv och har haft i flera år.

Morrow är väl norsk blir det inte massa utgifter sen när man ska deklarera?
Citera
2024-12-29, 10:50
Medlem
Inflationen är ett par procent högra än vad du får på bank sparandet. Om det är värt är upp till dig
Citera
2024-12-29, 10:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Vad jag kommer ihåg dras skatten preliminärt varje månad man får räntan utbetald. Annars är det heller inga problem. Har andra banker som inte drar och då får man det som "restskatt" Ingen K4 och skitdeklaration
Citera
2024-12-29, 11:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Enligt mig är Morrow helt gröna och banköverföring går oftast på en bankdag båda vägarna fast de seifar med tre.
Citera
2024-12-29, 11:20
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Kollade. De drog inte skatten, men de lämnade uppgifterna till skattemyndigheten och på din deklaration syns allt, och det blir restskatt på den, allt förifyllt.. inget krångel.
Citera
2024-12-29, 11:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manshoran
Inflationen är ett par procent högra än vad du får på bank sparandet. Om det är värt är upp till dig
Vanligen ja. Men vill du ha tillgång till pengarna omg. Och eller som jag, inte har någon annan inkomst än kapitalinkomst, och inte vill riskera allt på börsen så ligger de bästa kreditinstitutens räntor just under inflationen. Har givetvis kvar 50% av mina tillgångar på börsen, men TS var ju inte intresserad av det utan just konton där pengarna finns kvar även när det skakar.
Citera
2024-12-29, 11:38
Medlem
Citat:
Vanligen ja. Men vill du ha tillgång till pengarna omg. Och eller som jag, inte har någon annan inkomst än kapitalinkomst, och inte vill riskera allt på börsen så ligger de bästa kreditinstitutens räntor just under inflationen. Har givetvis kvar 50% av mina tillgångar på börsen, men TS var ju inte intresserad av det utan just konton där pengarna finns kvar även när det skakar.

Måste få in lite kunskap innan man ger sig in på börsen med. Men tror endå gjorde bra första stegen att ha 50% på morrow och ca 40% på börsen sen
Citera
2024-12-29, 11:44
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Måste få in lite kunskap innan man ger sig in på börsen med. Men tror endå gjorde bra första stegen att ha 50% på morrow och ca 40% på börsen sen
Slutade arbeta tidigt och då plockade jag ut 50% Ifall börsen skulle skita sig, har varit med om ett par börskrascher tidigare då jag kunde sitta i båten och köpa på mig mera, nu när jag slutat lönearbeta vill jag ändå ha en liten säkerhet och kör på kreditinstitutens räntekonton med 50%

Går du på börsen så kör storbolag som Investor ABB, Volvo osv. Låt bli småbolag om du inte har råd att förlora.
Citera
2024-12-29, 12:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Just nu har Morrow bästa icekebundna räntan, det kan växla rätt friskt mellan några olika nischbanker/kreditinstitut.

Sätt pengarna där, men håll koll framöver för räntorna sjunker nu, om ett år kan det löna sig låsa om det är pengar du inte behöver just nu. För ett par år sedan var de låsta räntorna högre än på de olåsta kontona, och vi går neråt nu.. De som har bäst ränta i dag kanske inte har det om sex månader.
Citera
2024-12-29, 22:59
Medlem
Citat:
Just nu har Morrow bästa icekebundna räntan, det kan växla rätt friskt mellan några olika nischbanker/kreditinstitut.

Sätt pengarna där, men håll koll framöver för räntorna sjunker nu, om ett år kan det löna sig låsa om det är pengar du inte behöver just nu. För ett par år sedan var de låsta räntorna högre än på de olåsta kontona, och vi går neråt nu.. De som har bäst ränta i dag kanske inte har det om sex månader.

som jag förstår så är det helt meningslöst att ha stor del av pengar på stor banker då dom har så lågt ränta. Det väl för kortbetalningar man har kvar stor banker
Citera
2024-12-29, 23:00
Medlem
Citat:
Jag har Länsförsäkringar och deras sparkonton har så lågt ränta om det äns värt att spara på dom?
Vad är det för ränta?

Du ska aldrig spara dina pengar utan alltid investera.
Citera
2024-12-29, 23:24
Medlem
Citat:
Jag har Länsförsäkringar och deras sparkonton har så lågt ränta om det äns värt att spara på dom?

Nej, inte mer än en liten buffert. Resten bör hellre sparas i bitcoinform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in