• 1
  • 2
2024-12-28, 11:56
Medlem
Jag har Länsförsäkringar och deras sparkonton har så lågt ränta om det äns värt att spara på dom?
Citera
2024-12-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Jag har Länsförsäkringar och deras sparkonton har så lågt ränta om det äns värt att spara på dom?

Om du har mycket pengar är det smartare att spara i indexfonder.
Citera
2024-12-28, 12:04
Medlem
Citat:

De pengar du kan avvara långsiktigt bör du investera och din buffert på sparkonto, fördelaktigt med fria uttag.

Jag gjorde ett alternativ där jag lade min buffert på räntebärande papper. Har en liten risk men just nu ger det bättre avkastning än sparkonton
Citera
2024-12-28, 12:11
Medlem
Varje gång jag köper en fond eller en aktie går det dåligt. Och nu känns det ganska osäkert i världen.
Nu har jag mina besparingar låsta på SBAB med en ränta på 5% men det är bara ett halvår kvar sen vet e tusan var man ska placera.
Citera
2024-12-28, 12:18
Medlem
Bättre du sparar på ett fasträntekonto.
Kolla vilken bank som har bäst ränta och flytta över pengarna dit.
T.ex. har marginal bank 3,75% ränta nu på 3 månaders fasträntekonto.
Välj en bank med insättningsgaranti.

Så gör jag, flyttar pengarna mellan banker beroende på vilken som har bäst sparränta.

I övrigt sparar jag även i fonder och leker lite med krypto.
Citera
2024-12-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Om du har mycket pengar är det smartare att spara i indexfonder.

Inte intresserad att lägga mina pengar på spel endast vettiga sparkonton intressant
Citera
2024-12-28, 13:18
Medlem
depenzs avatar
Dina pengar ruttnar på banken. Dom tjänar på att du har dom där.

Har du lite bollar kan du väl börja spara i globala indexfonder. Tex Avanza Global, eller Lysa.

Lycka till!
Citera
2024-12-28, 14:17
Medlem
Glorfindels avatar
Det första man måste fundera på är när man behöver pengarna.
Generellt sett så ger högre risk en högre högre möjlig avkastning. Räknat på många år så minskar den totala risken eftersom topparna och dalarna tar ut varandra. Behöver man inte pengarna på många år (10+) så är det fördelaktigt att spara i aktier eller indexfonder.
Ju kortare tid det är till man behöver pengarna, desto mindre bör man ha i aktier. En tumregel brukar sägas vara max 10% per år. Behöver du pengarna om 5 år, max 50% i aktier, resten i räntor.

En annan sak är att man bör fundera på hur stora oförberedda utgifter man kan få. Äger du en villa där taket är 30 år gammalt? Då kanske du kan behöva byta det snart. Samtidigt kanske frysen går sönder. Hundra tusen i ett lättillgängligt buffertsparande (räntekonto) är då bra att ha. Hyr du lägenhet och inte har bil. Då kanske det räcker med tio tusen.

Om man skall spara i räntor, ha dem inte på din vanliga storbank. Det finns nischbanker med högre räntor. Det finns en separat tråd om detta.

Slutligen, tänk själv, och lyssna inte på alla råd du läser på internet.
Citera
2024-12-28, 14:29
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Inte intresserad att lägga mina pengar på spel endast vettiga sparkonton intressant

Du frågar om det "äns" är värt att spara pengar på sin bank överhuvudtaget, men kallar det näst säkraste alternativet indexfonden för "spel". Då känns det ju lite som att du inte har så många andra alternativ än att fortsätta spara på bankernas sparkonton, eller hur? För räntan hemma i madrassen ska ju vara ännu lägre har jag hört.

Eller ja du skulle ju kunna köpa fysiskt guld eller nåt för pengarna iofs, det lär väl inte direkt minska så mycket i värde heller den närmsta tiden men jag antar att du ser det som "spel" också.
Citera
2024-12-28, 14:35
Avstängd
Dirtydwarfs avatar
Citat:

Till att börja med så har du en av de sämsta bankerna får vad det gäller säkerhet kundvänlighet, samt ränta.

Och sedan frågar du om det ens är lönt att spara det där på deras konto??
Nej såklart det inte är. Om du hade varit lite vaken och titta så ser du att svenska valutan sjunker hela tiden i värde dessutom får du inte ett skit i princip i ränta från banken.

Oavsett om du anser fonder och aktier är spel för dig så är det ju långt bättre lönsamt att satsa på det. De pengar du inte behöver ska du såklart satsa på en bra aktie eller en fond på lång sikt så kommer du alltid att få igen pengarna och satsar gärna på ett bolag som har utdelning. Alltså ett såkalat säkert bolag.
Citera
2024-12-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Det första man måste fundera på är när man behöver pengarna.
Generellt sett så ger högre risk en högre högre möjlig avkastning. Räknat på många år så minskar den totala risken eftersom topparna och dalarna tar ut varandra. Behöver man inte pengarna på många år (10+) så är det fördelaktigt att spara i aktier eller indexfonder.
Ju kortare tid det är till man behöver pengarna, desto mindre bör man ha i aktier. En tumregel brukar sägas vara max 10% per år. Behöver du pengarna om 5 år, max 50% i aktier, resten i räntor.

En annan sak är att man bör fundera på hur stora oförberedda utgifter man kan få. Äger du en villa där taket är 30 år gammalt? Då kanske du kan behöva byta det snart. Samtidigt kanske frysen går sönder. Hundra tusen i ett lättillgängligt buffertsparande (räntekonto) är då bra att ha. Hyr du lägenhet och inte har bil. Då kanske det räcker med tio tusen.

Om man skall spara i räntor, ha dem inte på din vanliga storbank. Det finns nischbanker med högre räntor. Det finns en separat tråd om detta.

Slutligen, tänk själv, och lyssna inte på alla råd du läser på internet.

Vilken nischbank rekommenderar du?
Citera
2024-12-29, 06:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vilken nischbank rekommenderar du?
Morrow bank (Fd. Komplett bank)https://morrowbank.se/
De har 4.0% ränta på olåst sparkonto för närvarande, insättningsgaranti och räntan betalas ut månadsvis.

Avida finans. De har 3.75% ränta på olåst sparande, insättningsgaranti.
https://www.avidafinance.com/sv

PRA Spar. De har 3.70% ränta på olåst sparkonto, insättningsgaranti.
Edit: https://praspar.se/

Upplandsspar. De har mellan 4.5 - 8% ränta i låsta konton, fr. 3 mån. ingen insättningsgaranti Funkat(r) bra för mig hittills, haft dem i 5+ år. Tidigare var högsta räntan 10%
https://upplandsparkapital.se/

De är väl de jag rekommenderar i dagsläget,har dessa själv och har haft i flera år.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-12-29 kl. 07:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in