2024-12-30, 07:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
som jag förstår så är det helt meningslöst att ha stor del av pengar på stor banker då dom har så lågt ränta. Det väl för kortbetalningar man har kvar stor banker
Japp, helt värdelösa räntor på storbankerna. Jag använder inte ens kortet jag "fått" från Nordea, använder bensinbolagens kort där det är en viss cashback. Betalar man fakturan i slutet av månaden är det det lugnt, men akta dig för att inte betala hela fakturan, då kostar det satan!
Citera
2024-12-30, 12:35
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Jag har Länsförsäkringar och deras sparkonton har så lågt ränta om det äns värt att spara på dom?

Vill påminna om att det är 30% skatt på ränteinkomster. Blir inget kvar av ditt banksparande.

Öppna ett ISK-konto och sätt in dina sparade slantar i en Global aktieindex fond istället men du skall ha ett femårs perspektiv på placeringen.
Citera
2024-12-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Nej, inte mer än en liten buffert. Resten bör hellre sparas i bitcoinform.

TS tycker att indexfonder är "spel" och då kommer du med bitcoin?
Citera
2024-12-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Vill påminna om att det är 30% skatt på ränteinkomster. Blir inget kvar av ditt banksparande.

Öppna ett ISK-konto och sätt in dina sparade slantar i en Global aktieindex fond istället men du skall ha ett femårs perspektiv på placeringen.

Isk är dyrt
Citera
2024-12-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert

Är väl även 30% på isk med plus att du behöver fortfarande skatta vid förlust och vinst
Citera
2024-12-30, 23:08
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Just nu har Morrow bästa icekebundna räntan

Morrow sänker till 3.75 efter årsskiftet.
Citera
2024-12-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Morrow sänker till 3.75 efter årsskiftet.

Fortfarande vettig ränta ju
Citera
2024-12-31, 08:16
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Är väl även 30% på isk med plus att du behöver fortfarande skatta vid förlust och vinst

Du behöver läsa på hur ett ISK-konto fungerar.
Citera
2024-12-31, 09:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Nej skulle jag säga. Inte långsiktigt och inte större belopp.

Du får garanterat negativ realutveckling på kapitalet.

Egentligen går det inte att inflationsskydda kapitalet utan att ta någon form av risk.
Citera
2024-12-31, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej skulle jag säga. Inte långsiktigt och inte större belopp.

Du får garanterat negativ realutveckling på kapitalet.

Egentligen går det inte att inflationsskydda kapitalet utan att ta någon form av risk.

Vadå går inte inflationskydda inte så att pengar börjar minska av sig själv på sparkonton. Det handlar om va du har för livsstil hur mycket du lägger undan att spara från lönen samt hur mycket du spenderar när fått lön.
Citera
2024-12-31, 15:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vadå går inte inflationskydda inte så att pengar börjar minska av sig själv på sparkonton. Det handlar om va du har för livsstil hur mycket du lägger undan att spara från lönen samt hur mycket du spenderar när fått lön.

Räntan minus skatten är mindre än penningvärdesförsämringen på kapitalet. Så har det varit i årtionden.
Citera
2024-12-31, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Räntan minus skatten är mindre än penningvärdesförsämringen på kapitalet. Så har det varit i årtionden.

Tas 30% fortfarande inte så farligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in