2024-12-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Fast det är ju dock så, oavsett hur mycket du eller någon annan hävdar att det inte stämmer, att när en gas expanderar fritt, vilket den gör i rymden, så blir det ingen reaktion motreaktion. Och vad som händer inuti raketen är oväsentligt eftersom en kraft som påverkar raketen måste vara extern. Allt i enlighet med rörelselagarna och bekräftad fysik.

Det är egentligen ganska komiskt hur en dogm som rymdfart med raketer, då den så uppenbart är i strid med grundläggande fysik, har kunnat bli sann. Det bekräftar verkligen att upprepar man en tillräckligt stor lögn tillräckligt länge så blir den sanning.

Varför undviker du mina kommentarer ovan? Där tar jag ju upp att det som sker i en rakets brännkammare inte handlar om fri expansion.

Dessutom saknar det betydelse att inget arbete utförs på rymdens vakuum. Det är molekyler inuti bränsletanken som skjuter på raketen framåt och sedan försvinner ut bakåt.

Detta kan du aldrig hävda inte stämmer och det är orsaken till att du smiter undan.

Du svarar heller inte på frågan om Simons erkännande på CF avseende raketer i vakuum.
Citera
2024-12-29, 15:10
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Varför undviker du mina kommentarer ovan? Där tar jag ju upp att det som sker i en rakets brännkammare inte handlar om fri expansion.

Dessutom saknar det betydelse att inget arbete utförs på rymdens vakuum. Det är molekyler inuti bränsletanken som skjuter på raketen framåt och sedan försvinner ut bakåt.

Detta kan du aldrig hävda inte stämmer och det är orsaken till att du smiter undan.

Du svarar heller inte på frågan om Simons erkännande på CF avseende raketer i vakuum.

Du får inget svar eftersom Patrixxx & co lever på 1800-talet och anser att raketer är förklädda ångmaskiner.
Citera
2024-12-29, 19:03
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-ter
När kommer nästa avsnitt? Kommer det diskuteras något nytt?

Tjenare. Det kommer snart ett nytt avsnitt och vi har en del nya saker ja, men jag avslöjar inte vad. 😊
Citera
2024-12-29, 19:08
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Tjenare. Det kommer snart ett nytt avsnitt och vi har en del nya saker ja, men jag avslöjar inte vad. 😊
Låt mig gissa, det blir ett specialavsnitt om hur kulgevär inte fungerar eftersom rekylen tar ut energin från kulans framfart och att alla bara har hållit det här från befolkningen för att de inte skall resa sig och ta makten med en kniv i handen.

Eller ännu bättre, hur flygresor inte existerar och folk teleporterar till sin destination och ligger nedsövda i x antal timmar och får falska minnen av en flight inplanterade.

Kom igen nu, det var ett tag sedan ni kom med något riktigt korkat.
Citera
2024-12-29, 19:39
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Låt mig gissa, det blir ett specialavsnitt om hur kulgevär inte fungerar eftersom rekylen tar ut energin från kulans framfart och att alla bara har hållit det här från befolkningen för att de inte skall resa sig och ta makten med en kniv i handen.
Tycker nog vi har varit igenom ganska många gånger nu att ett kulgevär skapar rekyl även i rymden eftersom gasen då inte expanderar fritt utan utför arbete (mot kulan). Om du däremot har ett gevär utan kula så uteblir rekylen. Men vissa fattar ju lite långsammare än andra. Som någon sa, Framtidens analfabeter är de som saknar förmåga att lära av och lära om.
Citera
2024-12-29, 21:11
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Tycker nog vi har varit igenom ganska många gånger nu att ett kulgevär skapar rekyl även i rymden eftersom gasen då inte expanderar fritt utan utför arbete (mot kulan). Om du däremot har ett gevär utan kula så uteblir rekylen. Men vissa fattar ju lite långsammare än andra. Som någon sa, Framtidens analfabeter är de som saknar förmåga att lära av och lära om.
Det här är inte alls sant, ett gevär utan en kula producerar också en rekyl även om den är svagare. Hade det inte varit något motstånd bakom geväret hade det flugit åt andra hållet.

Har du någonsin avfyrat ett gevär utan kula? Det är en tydlig rekyl.
Citera
2024-12-29, 21:53
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det här är inte alls sant, ett gevär utan en kula producerar också en rekyl även om den är svagare. Hade det inte varit något motstånd bakom geväret hade det flugit åt andra hållet.

Har du någonsin avfyrat ett gevär utan kula? Det är en tydlig rekyl.

Nu har vi problemet vi kan kalla fiskar är inte medvetna om vatten. Visst blir det rekyl om man avfyrar ett gevär utan kula på Jorden eftersom atmosfären hindrar gasexpansionen. Men inte i rymden eftersom där råder vakuum och då expanderar gasen fritt.
Citera
2024-12-29, 22:37
Medlem
Citat:
Nu har vi problemet vi kan kalla fiskar är inte medvetna om vatten. Visst blir det rekyl om man avfyrar ett gevär utan kula på Jorden eftersom atmosfären hindrar gasexpansionen. Men inte i rymden eftersom där råder vakuum och då expanderar gasen fritt.

Ok, du vägrar kommentera det jag och andra berättat här upprepade gånger.

Det är ingen gasexpansion som ligger bakom exempelvis raketers framdrift. Det arbete på rymdens vakuum du alltid refererar till saknar helt betydelse i sammanhanget.

Det är ju den massa som utgörs av gasmolekylerna inuti raketens brännkammare som skapar framdriften som en följd av en kraftig explosion. Dessa molekyler försvinner sedan ut i rymden, men då har de redan skapat framdriften.

Vad är det du inte förstår i denna beskrivning?
Citera
2024-12-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du får inget svar eftersom Patrixxx & co lever på 1800-talet och anser att raketer är förklädda ångmaskiner.

Dessutom är det ett spel som pågått i flera år. Hur många gånger har vi inte vridit och vänt på alla olika sätt att förklara detta? Han har nog en ganska stark känsla av att de är fel ute men det är för sent att erkänna det. Det skulle ju även få förödande konsekvenser för dem.

Men då kunde de å andra sidan ha fokuserat på virusspåret helt och fullt. Den nye Simon är då John Blaid. Han skryter ju i alla fall om att han diskuterar med "riktiga forskare", du vet såna med akademiska titlar. Missförstå mig rätt. Jag är själv disputetad men har ännu inte nyttjat titeln till att sprida falska vetenskapliga teorier.
Citera
2024-12-30, 07:57
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ok, du vägrar kommentera det jag och andra berättat här upprepade gånger.

Det är ingen gasexpansion som ligger bakom exempelvis raketers framdrift. Det arbete på rymdens vakuum du alltid refererar till saknar helt betydelse i sammanhanget.

Det är ju den massa som utgörs av gasmolekylerna inuti raketens brännkammare som skapar framdriften som en följd av en kraftig explosion. Dessa molekyler försvinner sedan ut i rymden, men då har de redan skapat framdriften.

Vad är det du inte förstår i denna beskrivning?

Det är fascinerande hur raketkramare, apollogister eller vad vi ska kalla dom, hittar på inte bara egna men olika förklaringar till att raketer skulle skapa framdrift i rymden. Trots att fysiken är glasklar i frågan så framhärdar de likt en plattjordare. Och vissa, som här, hävdar t.o.m. att en raket inte arbetar enligt principen gasexpansion.
Senast redigerad av patrixx 2024-12-30 kl. 08:00.
Citera
2024-12-30, 13:29
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Jag är själv disputetad men har ännu inte nyttjat titeln till att sprida falska vetenskapliga teorier.

Jag har själv en Magister/Msc och naturligtvis har jag haft svårt att tro att det jag idag förstår är sant.

Men det besvärligaste är nog alla högutbildade som inte förstår att mycket av den utbildning vi har i själva verket handlar om indoktrinering.

Och att som akademiker inte undersöka när det ifrågasätts, hur det egentligen förhåller sig med raketers förmåga att skapa framdrift i rymden, om det verkligen är geometriskt möjligt att Jorden kretsar runt Solen eller om virus existens är vetenskapligt bekräftad, visar enbart att man egentligen saknar det som krävs för att vara en akademiker. Den s.k. vetenskap vi har nu har under senare delen av 1900-talet stöpts om till en religion och mycket av den sk vetenskap som publicerats under denna tid har inte högre verkshöjd än Heliga Birgittas uppenbarelser på 1300-talet
Senast redigerad av patrixx 2024-12-30 kl. 14:25.
Citera
2024-12-30, 15:21
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det är fascinerande hur raketkramare, apollogister eller vad vi ska kalla dom, hittar på inte bara egna men olika förklaringar till att raketer skulle skapa framdrift i rymden. Trots att fysiken är glasklar i frågan så framhärdar de likt en plattjordare. Och vissa, som här, hävdar t.o.m. att en raket inte arbetar enligt principen gasexpansion.

Du är i stort sett ensam om att tro att raketer framdrivs med hjälp av gasexpansion.

Fram med de data du baserar din felaktiga tro på eller knip igen kakhålet.
Du argumenterar på en 5-årings nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in