Citat:
Ursprungligen postat av
Unizero
Där sjönk dina aktier rejält.
Mitt inlägg var inte syftat till någon sarkasm, nåväl tillåt mig att besvara din fundering kring lön vs utdelning.
Det var en onödig formulering av mig, ber om ursäkt!
Jag förstår bara inte hur man från storleken på "huvudportföljen" kan komma fram till den totala storleken på hans övriga portföljer (till hundratals procent större än huvudportföljen).
När man tar "vanliga lån" för konsumtion eller bolån så kollar banken mycket riktigt att man har en stadigvarande lön så att man kan betala ränta och så småningom återbetala lånet. Om man måste lägga om lånet så kollar banken lön igen.
När man lånar på aktier, ex vis hos en nätmäklare, så är det som spelar roll storleken på ens portfölj. Om man har en portfölj på 1 miljon kan man låna säg 60%, 600.000. Man kan då köpa aktier för dessa och ha en portfölj på 1,6 Mkr med 600k i belåning. Sjunker då värdet på portföljen så måste man sälja av aktier så att belåningsdelen är max 60%. Antingen gör man då det frivilligt eller så kommer banken tvångsförsälja aktier så man når den nivån.
Personalkostnaderna framgår av årsredovisningarna:
2020: 2,35 Mkr (fördelat på 4 personer)
2021: 1,6 Mkr (fördelat på 2 personer)
2022: 0,49 Mkr (1 person)
2023: 0,14 Mkr (1 person)
På dessa kostnader avgår först arbetsgivaravgifter (32%) och sedan skatt på den utbetalda lönen (30-55% beroende på storleken på lönen). Man kan ju se en klar trend här.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Youtube-verksamheten hade han kunnat ha i enskild firma och aktierna på ISK eller kapitalförsäkring.
Han hade betalt mycket mindre i skatt då, helt riktigt.