2024-12-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Youtube-verksamheten hade han kunnat ha i enskild firma och aktierna på ISK eller kapitalförsäkring.

Varför han har valt att ha bådadera i ett aktiebolag är ett mysterium. För att han drev ett företag med anställd personal tidigare och fortsatte på den inslagna vägen? Youtube-intäkterna hade utgjort underlag för aktiebelåning oavsett bolagsform.

Endast AA vet svaret, men hans upplägg är ju så klart väl genomtänkt Jag är glad att jag inte är hans revisor
Citera
2024-12-29, 02:07
Medlem
Ja precis, han har medvetet valt att tona ner sig själv för att han är ett litet fegt kräk.
Det fanns inget att se här, låt han nu röttna och självdö.
Citera
2024-12-29, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Där sjönk dina aktier rejält.
Mitt inlägg var inte syftat till någon sarkasm, nåväl tillåt mig att besvara din fundering kring lön vs utdelning.

Det var en onödig formulering av mig, ber om ursäkt!
Jag förstår bara inte hur man från storleken på "huvudportföljen" kan komma fram till den totala storleken på hans övriga portföljer (till hundratals procent större än huvudportföljen).

När man tar "vanliga lån" för konsumtion eller bolån så kollar banken mycket riktigt att man har en stadigvarande lön så att man kan betala ränta och så småningom återbetala lånet. Om man måste lägga om lånet så kollar banken lön igen.

När man lånar på aktier, ex vis hos en nätmäklare, så är det som spelar roll storleken på ens portfölj. Om man har en portfölj på 1 miljon kan man låna säg 60%, 600.000. Man kan då köpa aktier för dessa och ha en portfölj på 1,6 Mkr med 600k i belåning. Sjunker då värdet på portföljen så måste man sälja av aktier så att belåningsdelen är max 60%. Antingen gör man då det frivilligt eller så kommer banken tvångsförsälja aktier så man når den nivån.

Personalkostnaderna framgår av årsredovisningarna:
2020: 2,35 Mkr (fördelat på 4 personer)
2021: 1,6 Mkr (fördelat på 2 personer)
2022: 0,49 Mkr (1 person)
2023: 0,14 Mkr (1 person)

På dessa kostnader avgår först arbetsgivaravgifter (32%) och sedan skatt på den utbetalda lönen (30-55% beroende på storleken på lönen). Man kan ju se en klar trend här.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Youtube-verksamheten hade han kunnat ha i enskild firma och aktierna på ISK eller kapitalförsäkring.

Han hade betalt mycket mindre i skatt då, helt riktigt.
Citera
2024-12-29, 08:25
Medlem
Ny video att se till frukost denna morgon. Temat är det återkommande senaste tiden. AA måste intyga för sig själv hur duktig han är på aktier och att han lever på sina aktieplaceringar. Att han inte är rik beror på att han spenderar alla aktievinster. Han kan ju likt pojken med guldbyxor alltid skapa nya pengar. Han räknar upp en del saker som han använt sina aktievinster till. Bl a nämner han huset de bor i.

Någon frågar då i kommentarsfältet om det var länge sedan han köpte hus och om det var en stor investering. AA svarar då:"21 år sedan. Har ökat i värde med ca 20k per månad sen dess. Härligt att bo."

Bara värdeökningen är i så fall ca 5 mkr på huset. Slår man in AA på Hitta.se anger de värdet av hans hus till ca 4,4mkr. Sådana värderingar brukar vara skarvade i överkant.
Han har vid ett tillfälle också sagt att huset är belånat över taknocken, vilket låter troligt när AA är i farten. Någon stans verkar AA skarva väl mycket i värdeökningen på sitt boende.
Citera
2024-12-29, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Ny video att se till frukost denna morgon. Temat är det återkommande senaste tiden. AA måste intyga för sig själv hur duktig han är på aktier och att han lever på sina aktieplaceringar. Att han inte är rik beror på att han spenderar alla aktievinster. Han kan ju likt pojken med guldbyxor alltid skapa nya pengar. Han räknar upp en del saker som han använt sina aktievinster till. Bl a nämner han huset de bor i.

Någon frågar då i kommentarsfältet om det var länge sedan han köpte hus och om det var en stor investering. AA svarar då:"21 år sedan. Har ökat i värde med ca 20k per månad sen dess. Härligt att bo."

Bara värdeökningen är i så fall ca 5 mkr på huset. Slår man in AA på Hitta.se anger de värdet av hans hus till ca 4,4mkr. Sådana värderingar brukar vara skarvade i överkant.
Han har vid ett tillfälle också sagt att huset är belånat över taknocken, vilket låter troligt när AA är i farten. Någon stans verkar AA skarva väl mycket i värdeökningen på sitt boende.

Hans videos är numera riktade till oss på Flashback mer än på hans följare, vilket såklart är ledsamt. Han är själv provocerad av det som skrivits här och genom att tuta ut hur rik och han framgångsrik han är tror att han provocerar oss (och vilka "vi" är har han en klar bild av, tror han). Beteendevetare borde även kanske analysera sitt eget beteende.

Önskar alla och i synnerhet Aktieanalytikern ett gott nytt år!
Citera
2024-12-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdMcBain
Hans videos är numera riktade till oss på Flashback mer än på hans följare, vilket såklart är ledsamt. Han är själv provocerad av det som skrivits här och genom att tuta ut hur rik och han framgångsrik han är tror att han provocerar oss (och vilka "vi" är har han en klar bild av, tror han). Beteendevetare borde även kanske analysera sitt eget beteende.

Önskar alla och i synnerhet Aktieanalytikern ett gott nytt år!

Snabbspolade senaste videon, och videon är, om möjligt, ännu mer "jag, jag, vi, jag jag jag, vi, jag jag osv". Dessutom har han väl redan upprepat det mesta, ett antal gånger, i andra videor (tyckte det var idel upprepningar av det jag hörde). Nej finns helt klart intressantare personer än AA om man vill lyssna på självbiografier. Än mindre lockande att betala för det. Tycker jag då personligen är bäst att tillägga.
Önskar AA ett gott nytt år, och hoppas hans kanal kan fortsätta att växa, eller kanske viktigare, inte börja tappa medlemmar.
Citera
2024-12-29, 13:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur

Folk som outar och skryter om sin privatekonomi offentligt på detta vis har en skruv lös och ett tragiskt uppmärksamheysbehov. Och det är ju kaffepengar i sammanhanget han skryter om.
Det är sannolikt ingen större nettoförmögenhet att tala om.
Citera
2024-12-29, 14:40
Medlem
oldtimedrunks avatar
Inte mycket reaktioner på hans x-inlägg. Vi som brukade interagera med honom är blockade.
Citera
2024-12-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Inte mycket reaktioner på hans x-inlägg. Vi som brukade interagera med honom är blockade.

Snart är vi blockade här också....och fattigare (undrar hur det går med stämningarna) !?
Citera
2024-12-29, 16:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
I senaste filmen så säger han att han inte är så rik.
Ja, du börjar sanningen komma fram. Han är belånad till öronen ska ni veta.

Från och med första Januari så kommer han fundera om han ska komma tillbaka till Youtube igen.
Citera
2024-12-29, 16:19
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahajavabra
Snart är vi blockade här också....och fattigare (undrar hur det går med stämningarna) !?
Ja lycka till med dom! Får han igenom stämningarna så kommer vartenda offentlig person ta efter honom. Han är bara en lättkränkt pajas påväg mot konkurs.
Citera
2024-12-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Ja, bara ja sägare kvar😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in