2024-12-28, 15:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdMcBain
Många av frågor som ställts i detta forum kan få sina svar i de årsredovisningar (ÅR) som Aktieanalytikerns bolag lämnat in. ÅR är offentliga handlingar och kan laddas ner gratis bl a ifrån allabolag.se. Så detta gjorde jag när nu hans identitet avslöjats på detta forum.

Han har själv uttalat att hans "huvudportfölj" ägs via bolag.

Kvalitetsinlägg

Jag har heller inte förstått varför han har aktierna i bolaget, om det nu inte är för att han vill vara ridderligt öppen gentemot oss med vilka inkomster han har . Det är dock bara huvudportföljen han har i bolaget, resten (fonder, pensionssparande, USA-portföljen m.m.) har han på andra konton, om det är depå, ISK eller KF vet jag dock inte.

Citat:
Jag tror inte på något sätt att AA är en "scam" utan han är nog ganska precis den han är och verkar vara i sina videos. Dock är han nog, som så många av oss, rationaliserande och vill gärna framställa sig i lite bättre dager än vad verkligheten är. Speciellt när man vill sälja Youtube-videos.

Instämmer i detta. Tyvärr verkar behovet av att hävda sig vuxit i takt med att innehaven minskat i värde, och det är synd. Skrytet och det påklistrade självförtroendet står också i stark kontrast till hur ärlig han förefaller vara i övrigt, även i fråga om upp- och nedgångar i portföljen (vilket som sagt även kan verifieras av årsredovisningen).
Senast redigerad av ingetbranick 2024-12-28 kl. 15:11.
Citera
2024-12-28, 15:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Han tar lön för att kunna utnyttja ränteavdrag på sitt bostadslån och ev också rotavdrag om jag förstått det rätt. Jag har varken lön eller lån så jag är inte insatt i frågan

Det låter orimligt att dessa avdrag skulle kompensera för den höga beskattningen, men inte heller jag är ett finans- och skattegeni.
Citera
2024-12-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag har heller inte förstått varför han har aktierna i bolaget, om det nu inte är för att han vill vara ridderligt öppen gentemot oss med vilka inkomster han har . Det är dock bara huvudportföljen han har i bolaget, resten (fonder, pensionssparande, USA-portföljen m.m.) har han på andra konton, om det är depå, ISK eller KF vet jag dock inte.

Fast det är ju "huvudportföljen" han annonserar med och har använt i flera års tid på Youtube. Och därmed betalar osannolikt mycket skatt på alla ev. vinster. Finns ju logik att där fanns pengarna 2020 när pandemin slog till och pengarna fanns där, men att gradvis skifta ut pengarna ur bolaget via ex vis schablonbeskattad låg utdelning över några år och sedan göra aktiekarriär är ju då det rimliga.

Han pratar om att ta ut tjänstepension (via hans extremt lyckade fonder) vid 55, inte många rika som behöver göra det.

Men bara man följer honom så kommer nog allt lösa sig och alla bli rika...
Citera
2024-12-28, 16:47
Medlem
oldtimedrunks avatar
Han kommer snart krypande tillbaka och har en öppen kanal. Det är YT som är hans riktiga inkomstkälla och resten kommer från lånade pengar. Om han tycker det är att vara arbetsfri och att leva på sina egna villkor så har han en annorlunda syn på att vara ekonomiskt oberoende.
Sen har jag svårt att tro på att en deprimerad och självmordsbenägen person skulle vara likgiltig till att få ihop ekonomin. Han har sagt att det värsta vore att behöva jobba igen så att han då skulle vara obrydd att portföljen sinar är självbedrägeri.
Citera
2024-12-28, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Han kommer snart krypande tillbaka och har en öppen kanal. Det är YT som är hans riktiga inkomstkälla och resten kommer från lånade pengar. Om han tycker det är att vara arbetsfri och att leva på sina egna villkor så har han en annorlunda syn på att vara ekonomiskt oberoende.
Sen har jag svårt att tro på att en deprimerad och självmordsbenägen person skulle vara likgiltig till att få ihop ekonomin. Han har sagt att det värsta vore att behöva jobba igen så att han då skulle vara obrydd att portföljen sinar är självbedrägeri.

Han pratar hela tiden om hur många miljoner portföljen ska öka i värde dom kommande åren, men blundar totalt för det faktum att börserna också kan sjunka i värde, och under en lång period dessutom om det vill sig illa.
Han har haft rejält med tur som varit aktiv under en uppgående trend dom senaste åren där index rört sig runt, eller nära, ATH stora delar av perioden, speciellt med tanke på hur hårt belånad han varit. Skulle han klara sig om index rekylerade med 10% från nuvarande nivå? Det är väl gränsfall i så fall. Får vi en större korrigering på 20-30%, så kommer portföljen högst troligt vara utraderad om han fortsätter på den inslagna vägen, eller om han inte har en enorm tur på vägen.
Högst osannolikt att den typen av bolag han äger skulle stå emot en rejäl börs frossa, men är det nån som ska klara det så är det väl aktiegudens chef i så fall
Senast redigerad av Jahajavabra 2024-12-28 kl. 18:26.
Citera
2024-12-28, 18:50
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
2021 har aktieportföljen växt till inte mindre än 3,5Mkr dock med en belåning på 3,1Mkr så netto 0,4Mkr. Så när han talar om att ha kört upp portföljen till mångmiljonbelopp kanske han avser "brutto" och inte "netto efter belåning". Detta år görs ett rejält löneuttag på 1,6Mkr (personalkostnader d v s inkluderat även arbetsgivaravgifter) fördelat på 2 personer (AA+Sambo?).

2022 har bolaget knapp någon omsättning alls, bara 6tkr. Nu har nog den "gamla verksamheten" helt slutat så dessa intäkter är från Youtube. Aktieportföljen har brutto 3,5Mkr med belåning/skulder på 2,5Mkr så netto 1Mkr.
.

Jag vill framföra min uppskattning för Ditt värdefulla bidrag till diskussionen.
Om den uppskattade nettovärderingen av hans huvudportfölj uppgår till en miljon kronor år 2022, så implicerar detta att hans övriga portföljer måste ha ett sammanlagt nettovärde på cirka fyra till fem miljoner kronor för att stämma med den totala bilden.

Om de verkliga nettovärdena är belägna utanför bolaget, minskar huvudportföljens roll avsevärt i den övergripande finansiella analysen.
Det föreligger en frågeställning rörande skälen bakom individens beslut att inte presentera sin "stora" portfölj?
Citera
2024-12-28, 19:27
Medlem
pompomlitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Jag vill framföra min uppskattning för Ditt värdefulla bidrag till diskussionen.
Om den uppskattade nettovärderingen av hans huvudportfölj uppgår till en miljon kronor år 2022, så implicerar detta att hans övriga portföljer måste ha ett sammanlagt nettovärde på cirka fyra till fem miljoner kronor för att stämma med den totala bilden.

Om de verkliga nettovärdena är belägna utanför bolaget, minskar huvudportföljens roll avsevärt i den övergripande finansiella analysen.
Det föreligger en frågeställning rörande skälen bakom individens beslut att inte presentera sin "stora" portfölj?

Han hade någon video där han visade hela portföljen, kan dock inte hitta den just nu.
Det var en gåva från 'AA' där han gav ut video till den vanliga pöbeln (som inte betalar) och visade siffror.

Av vad jag kommer ihåg fanns det en "pensionsportfölj, välgörenhetsportfölj" pensionporföljen låg kanske på 400-500k sammanlagt. och välgörenheten på 90k~, vilket om välgörenhetsportföljen skulle gå över 100k innan nyår, skulle resterande skänkas,.
Senast redigerad av pompomlito 2024-12-28 kl. 19:32.
Citera
2024-12-28, 20:36
Medlem
Citat:

Många i den här tråden är ju korkade, du speciellt. Finns inget i mina inlägg som spekulerar i hur hans övriga portförtföljer går, jag bara påpekar hur oerhört korkat det är att han bedrivit sin mer eller mindre framgångsriska aktiehandel via bolag när skattebördan då blir via lön (arbetsgivaravgift 32%, + skatt 30%, över brytpunkt 20 + 5%). Det är orimligt korkat sett ur en skattesynpunkt.

Utveckla gärna ditt "implicerande", gärna med siffror. Vad består den "totala bilden" av, hur kan den vidimeras? Man kan ju spendera några kronor på ratsit men det är det väl ändå inte värt.
Citera
2024-12-28, 21:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Många av frågor som ställts i detta forum kan få sina svar i de årsredovisningar (ÅR) som Aktieanalytikerns bolag lämnat in. ÅR är offentliga handlingar och kan laddas ner gratis bl a ifrån allabolag.se. Så detta gjorde jag när nu hans identitet avslöjats på detta forum.

Han har själv uttalat att hans "huvudportfölj" ägs via bolag.

Aktieinvesteringarna tog fart 2020 (pandemiåret) och bolaget äger aktier för 2,5Mkr i utgången av 2020 (jämfört med bara 115tkr året före). Dock är den belånad med 1,6Mkr så nettoportföljen är 0,9 Mkr. Omsättningen under året är sannolikt tillhörig den "gamla" verksamheten liksom antalet anställda (4).

2021 har aktieportföljen växt till inte mindre än 3,5Mkr dock med en belåning på 3,1Mkr så netto 0,4Mkr. Så när han talar om att ha kört upp portföljen till mångmiljonbelopp kanske han avser "brutto" och inte "netto efter belåning". Detta år görs ett rejält löneuttag på 1,6Mkr (personalkostnader d v s inkluderat även arbetsgivaravgifter) fördelat på 2 personer (AA+Sambo?).

2022 har bolaget knapp någon omsättning alls, bara 6tkr. Nu har nog den "gamla verksamheten" helt slutat så dessa intäkter är från Youtube. Aktieportföljen har brutto 3,5Mkr med belåning/skulder på 2,5Mkr så netto 1Mkr.

2023 ökar omsättningen till 136tkr som är Youtube-intäkter (verksamhetsbeskrivningen ändras med tillägget "bloggverksamhet i skrift och video"). Aktieportföljen är vid årets slut brutto 1,7Mkr med belåning 1,1Mkr, d v s netto 0,6Mkr.

Slutsatser:
* Narrativet hur hans portfölj gått stämmer med det han säger, dock pratar han oftast "brutto" - hur stor portföljvärdet är utan belåning - men glömmer redovisa "netto" - portföljens verkliga värde, d v s med belåning/skuld fråndragen. ÅR visar dock endast hur det ser ut vid årets utgång så det kan ju ändrats under året men han pratar mer brutto än netto så att säga.

* Youtube-intäkterna växer snabbt, från 6tkr till 136tkr, 2024 har de säkert dubblats (250tkr?).

* Nu är han förvisso ett outgrundligt geni, men hur man "smartast" lagligt tar ut pengar från ett fåmansbolag verkar han inte helt förstått. Ingen av dessa år har han tagit ut någon utdelning (vilket till en viss gräns beskattas med låga 20%) utan istället tagit ut pengarna från bolaget via lön (vilket beskattas från bolaget med arbetsgivaravgifter 32%, samt dessutom beskattas privat med 30% inkomstskatt och över en viss gräns med ytterligare 20%+5%). Det är överhuvudtaget oerhört korkat att bedriva aktiehandel i ett bolag eftersom det är så dyrt att "ta ut" pengarna ur bolaget utan hög skatt, jmfr att istället äga aktierna privat i en ISK eller KF, sannolikt har han bara råkat göra så eftersom det var där de ursprungliga kapitalet fanns.

Jag tror inte på något sätt att AA är en "scam" utan han är nog ganska precis den han är och verkar vara i sina videos. Dock är han nog, som så många av oss, rationaliserande och vill gärna framställa sig i lite bättre dager än vad verkligheten är. Speciellt när man vill sälja Youtube-videos.
Precis som jag alltid trott. Han känner pengar på Youtube och Patreon, inte börsen. Ingen kan tjäna pengar på börsen med hans strategi.
Citera
2024-12-28, 21:20
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Många i den här tråden är ju korkade, du speciellt. Finns inget i mina inlägg som spekulerar i hur hans övriga portförtföljer går, jag bara påpekar hur oerhört korkat det är att han bedrivit sin mer eller mindre framgångsriska aktiehandel via bolag när skattebördan då blir via lön (arbetsgivaravgift 32%, + skatt 30%, över brytpunkt 20 + 5%). Det är orimligt korkat sett ur en skattesynpunkt.

Utveckla gärna ditt "implicerande", gärna med siffror. Vad består den "totala bilden" av, hur kan den vidimeras? Man kan ju spendera några kronor på ratsit men det är det väl ändå inte värt.

Där sjönk dina aktier rejält.
Mitt inlägg var inte syftat till någon sarkasm, nåväl tillåt mig att besvara din fundering kring lön vs utdelning.

Det finansiella systemets utformning, där bankernas kreditbedömningar lägger stor vikt vid regelbunden inkomst, har en avgörande inverkan på individers uttag av lön. Kapital och arbetsinkomster behandlas asymmetriskt inom ramen för dessa bedömningar, vilket gör lön till en förutsättning för att kunna ta emot lån.
Eftersom invididen i fråga sannolikt har bolån så är lön en förutsättning för att kunna fortsätta refinansiera & underhålla dessa lån, enligt bankens synvinkel.
Citera
2024-12-28, 22:25
Medlem
Citat:
Där sjönk dina aktier rejält.

Eftersom invididen i fråga sannolikt har bolån så är lön en förutsättning för att kunna fortsätta refinansiera & underhålla dessa lån, enligt bankens synvinkel.

Det är nog huvudet på spiken. I senaste liven fick han en fråga hur han kunde få lån utan inkomst. Tolkade det som det avsåg belåning av värdepapper men osäker. Han svarade då att han har regelbunden lön. Det har han ju haft från bolaget.
Det ska bli intressant att se vilken lön han kan ta nästa år. Pengarna ska som sagt också räcka till arbetsgivaravgifter.
Citera
2024-12-28, 22:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Det är nog huvudet på spiken. I senaste liven fick han en fråga hur han kunde få lån utan inkomst. Tolkade det som det avsåg belåning av värdepapper men osäker. Han svarade då att han har regelbunden lön. Det har han ju haft från bolaget.
Det ska bli intressant att se vilken lön han kan ta nästa år. Pengarna ska som sagt också räcka till arbetsgivaravgifter.

Youtube-verksamheten hade han kunnat ha i enskild firma och aktierna på ISK eller kapitalförsäkring.

Varför han har valt att ha bådadera i ett aktiebolag är ett mysterium. För att han drev ett företag med anställd personal tidigare och fortsatte på den inslagna vägen? Youtube-intäkterna hade utgjort underlag för aktiebelåning oavsett bolagsform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in