Citat:
Ursprungligen postat av
matteusnorge
Det är konstigt med FEs. Jag vet inte om det beror på att de inte förstår perspektiv, eller om de måste få verkligheten att passa med en platt jord och därför måste skapa sitt eget perspektiv.
Står man vid vattenbrynet med en siktlinje 2 m över havet, och det är två meter höga vågor mitt i Kattegatt, så inser de inte att om vi följer den siktlinjen så träffar den Turning Torso 2 meter upp. Naturligtvis ser Turning Torso mycket mindre ut, men det är från två meter upp och från två meter ner. De kommer inte att acceptera detta, om de nu förstår det överhuvudtaget.
Jag tror det beror på att de har svårt att tänka abstrakt, de måste se saker ur något slags personligt perspektiv. l fallet TT så saknar de förmågan att se det hela från sidan utan är fast i att vara "betraktaren"
Samma sak med att sydpolen är nedåt och att vattnet borde rinna ut där, de kan bara se det från det typiska perspektivet där betraktaren är orienterad med huvudet åt norr, de saknar förmågan att fundera på vad som händer om betraktaren lutar huvudet lite åt ena hållet.