2024-12-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Motorerna förklarar inte att planet åker med rotationen. En ballong gör ju också det.

Fan vad du tjatar. Du har redan fått svar på frågan varför flygplanet åker med rotationen: Flygplanet följer med rotationen redan på marken och den rörelsen är inget som försvinner bara för att planet lyfter. Vidare har du även fått svar på varför den rörelsen inte försvinner: Newtons 2:a, det finns ingen "bromsa in rotationen" kraft som dyker upp bara för att flygplanet lämnar marken.

Att du sedan inte köper förklaringen utan drar till med att "newton behöver lära sig ett och annat" innebär inte att du inte har fått något svar, det innebär bara att du skiter i förklaringen och samtidigt drar ett löjets skimmer över dig själv.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-18 kl. 18:31.
Citera
2024-12-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att den följer med rotationen beror ju givetvis på att den hade den hastigheten med rotationshastigheten redan då det startade då startbanan det lyft från roterade med rotationen precis som ballongens startplats följer med rotationen. Motorerna behövs för att åka 850 km/h relativt jorden.

Du sållar dig också till gänget som menar att fyra olika krafter (luft, motorer, solen, månen) aldrig någonsin kan påverka ett objekts rörelseenergi?
Citera
2024-12-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att du sedan inte köper förklaringen utan drar till med att "newton behöver lära sig ett och annat" innebär inte att du inte har fått något svar, det innebär bara att du skiter i förklaringen och samtidigt drar ett löjets skimmer över dig själv.

Nu är du påväg in i kognitiv dissonans. Ja, visst är det självklart? Hur det fungerar? Det måste ju va så.
Det måste ju va så....
Men Benke höll inte med. Han är en av dom som du hänvisar till. Killarna som vet.
Citera
2024-12-18, 19:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Motorerna förklarar inte att planet åker med rotationen. En ballong gör ju också det.
Ja, vad skulle det annars kunna vara... Snart äter vi gemensamt det stora röda pillret.

En ballong förs väl ändå av vindar? Oavsett jordens rotation
Citera
2024-12-18, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vidare har du även fått svar på varför den rörelsen inte försvinner: Newtons 2:a, det finns ingen "bromsa in rotationen" kraft som dyker upp bara för att flygplanet lämnar marken..

Vi leker med tanken då att jag leviterar med jordens rotation i 1600km/h på 10.000 meters höjd.
Sen frontalkrockar jag med att flygplan som också kör i 1600km/h, rakt mot mig, som åker mot jordens rotation. Har jag här denna kraft du pratar om som skulle få min rotation att upphöra?
Så om jag isåfall sätter en fallskärm på det fallande vraket, då skulle den se en snabbt roterande jord under sig?
Citera
2024-12-18, 19:02
Medlem
Citat:
Nu är du påväg in i kognitiv dissonans. Ja, visst är det självklart? Hur det fungerar? Det måste ju va så.
Det måste ju va så....
Men Benke höll inte med. Han är en av dom som du hänvisar till. Killarna som vet.
Misstolkar du Benke eller är du bara dum? Du länkar till fakta men förstår inte det du länkar till. 4 vektorer beaktas när ett flygplan ska kunna flyga. Har du förstått dem ännu? Det har inget med jordens rotation att göra.
Citera
2024-12-18, 19:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du sållar dig också till gänget som menar att fyra olika krafter (luft, motorer, solen, månen) aldrig någonsin kan påverka ett objekts rörelseenergi?

Aha. Du gör dig medvetet korkad. Tja whatever rocks your boat
Citera
2024-12-18, 19:21
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Vi leker med tanken då att jag leviterar med jordens rotation i 1600km/h på 10.000 meters höjd.
Sen frontalkrockar jag med att flygplan som också kör i 1600km/h, rakt mot mig, som åker mot jordens rotation. Har jag här denna kraft du pratar om som skulle få min rotation att upphöra?
Så om jag isåfall sätter en fallskärm på det fallande vraket, då skulle den se en snabbt roterande jord under sig?

Om du föreställer dig att du på något sätt befinner dig svävande, helt stabilt, i jordens roterande referenssystem på ungefär 10 000 meters höjd, så rör du dig redan med ungefär samma hastighet som jordens yta under dig, eftersom luften omkring dig och allt annat nära jordens yta delar denna rotation. Om vi tänker oss att du kolliderar med ett flygplan som kommer emot dig med en hastighet som motsvarar att det rör sig mot jordens rotation med 1600 km/h, så innebär detta egentligen bara att ni möts med en oerhört hög relativ hastighet. Detta förändrar inte jordens rotation och förmodligen inte heller din egen förankring i jordens roterande system direkt. Den kraft som orsakas av kollisionen kommer givetvis att påverka din rörelse, men du kommer fortfarande att befinna dig inom samma roterande referensram, eftersom både du, vraket och luften runt omkring er inte magiskt kopplas bort från jordens rotation.

Om du efter kollisionen skulle fästa en fallskärm på det vrak som nu faller, så skulle inte detta vrak plötsligt se jorden som en snurrande skiva under sig. Anledningen är att hela systemet – vraket, fallskärmen, luften det faller genom och jorden under er – i stort sett har samma rörelseriktning vad gäller rotationen. Även om vraket har blivit påverkad av kollisionen och kanske fått en ny riktning och hastighet relativt jordytan, så försvinner inte den övergripande kopplingen till jordens rotation. Fallskärmen bromsar vraket i förhållande till luften, men luften roterar med jorden, så från vrakets perspektiv verkar jorden fortfarande mestadels stabil under det. Ni befinner er alla i samma roterande ramverk och ingen plötslig, magisk upphörande av rotationen sker bara för att ni kolliderar eller fäster en fallskärm.
Citera
2024-12-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Om du föreställer dig att du på något sätt befinner dig svävande, helt stabilt, i jordens roterande referenssystem på ungefär 10 000 meters höjd, så rör du dig redan med ungefär samma hastighet som jordens yta under dig, eftersom luften omkring dig och allt annat nära jordens yta delar denna rotation.

Så du är 'team atmosfär'?

Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Anledningen är att hela systemet – vraket, fallskärmen, luften det faller genom och jorden under er – i stort sett har samma rörelseriktning vad gäller rotationen. Även om vraket har blivit påverkad av kollisionen och kanske fått en ny riktning och hastighet relativt jordytan, så försvinner inte den övergripande kopplingen till jordens rotation.

Nu gör du det nog lite svårt för dig. Ni har sagt att jag har en hastighet på 1600km/h när jag lämnar jordytan. Det behövs en kraft för att stoppa den farten. Säg då att jag kolliderar med ett rymdskepp från någon annan galax som kommit till jorden som kolliderar med mig i 1600km/h. stoppar det min rörelseenergi från jorden då? För det skeppet är väl inte i relation till jordens rotation?
För allt handlar ju tydligen om att jag lämnar jordytan och den farten upphör aldrig.
Citera
2024-12-18, 19:43
Medlem
Citat:
Så du är 'team atmosfär'?

Nu gör du det nog lite svårt för dig. Ni har sagt att jag har en hastighet på 1600km/h när jag lämnar jordytan. Det behövs en kraft för att stoppa den farten. Säg då att jag kolliderar med ett rymdskepp från någon annan galax som kommit till jorden som kolliderar med mig i 1600km/h. stoppar det min rörelseenergi från jorden då? För det skeppet är väl inte i relation till jordens rotation?
För allt handlar ju tydligen om att jag lämnar jordytan och den farten upphör aldrig.
Du har svårt att begripa referenser. Då går det inte att föra en diskussion.
Citera
2024-12-18, 19:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vare sig jag eller någon annan har påstått något sådant.
Citera
2024-12-18, 20:10
Medlem
Citat:

Så du ska krocka med ett 400 ton tungt flygplan som kommer emot dig i 1600km/h? Det är ju som att åka in i en bergvägg i hög hastighet.

Ja din rotation skulle omedelbart upphöra och du skulle bli blodiga smulor. Flygplanet skulle däremot inte tappa nämnvärt av sin hastighet. Vad nu detta har med tråden ämne att göra.

Citat:
Jordens rotation är vid ekvatorn 1600km/h 'i förhållande till sig själv'. Om jag lyfter med ett flygplan i Ecuador och landar i Uganda tar det flyget 15h och jag har flyget med jordens rotation.
Om jag lyfter i Uganda och landar i Ecuador har jag flyget mot jordens rotation på 1600km/h, men
flyget tar fortfarande 15 timmar. Kan någon intelligent människa tala om för mig hur det här går ihop?

Det är väl ändå inte så svårt att förstå? I ena fallet åker du 800km/h österut och i andra fallet åker du lika snabbt fast västerut.

Vad har detta med jordens form att göra?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-18 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in