Citat:
Ursprungligen postat av
AugustLovendahl
Vi leker med tanken då att jag leviterar med jordens rotation i 1600km/h på 10.000 meters höjd.
Sen frontalkrockar jag med att flygplan som också kör i 1600km/h, rakt mot mig, som åker mot jordens rotation. Har jag här denna kraft du pratar om som skulle få min rotation att upphöra?
Så om jag isåfall sätter en fallskärm på det fallande vraket, då skulle den se en snabbt roterande jord under sig?
Om du föreställer dig att du på något sätt befinner dig svävande, helt stabilt, i jordens roterande referenssystem på ungefär 10 000 meters höjd, så rör du dig redan med ungefär samma hastighet som jordens yta under dig, eftersom luften omkring dig och allt annat nära jordens yta delar denna rotation. Om vi tänker oss att du kolliderar med ett flygplan som kommer emot dig med en hastighet som motsvarar att det rör sig mot jordens rotation med 1600 km/h, så innebär detta egentligen bara att ni möts med en oerhört hög relativ hastighet. Detta förändrar inte jordens rotation och förmodligen inte heller din egen förankring i jordens roterande system direkt. Den kraft som orsakas av kollisionen kommer givetvis att påverka din rörelse, men du kommer fortfarande att befinna dig inom samma roterande referensram, eftersom både du, vraket och luften runt omkring er inte magiskt kopplas bort från jordens rotation.
Om du efter kollisionen skulle fästa en fallskärm på det vrak som nu faller, så skulle inte detta vrak plötsligt se jorden som en snurrande skiva under sig. Anledningen är att hela systemet – vraket, fallskärmen, luften det faller genom och jorden under er – i stort sett har samma rörelseriktning vad gäller rotationen. Även om vraket har blivit påverkad av kollisionen och kanske fått en ny riktning och hastighet relativt jordytan, så försvinner inte den övergripande kopplingen till jordens rotation. Fallskärmen bromsar vraket i förhållande till luften, men luften roterar med jorden, så från vrakets perspektiv verkar jorden fortfarande mestadels stabil under det. Ni befinner er alla i samma roterande ramverk och ingen plötslig, magisk upphörande av rotationen sker bara för att ni kolliderar eller fäster en fallskärm.