2024-12-27, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Var är vågorna? Vad döljer tornet?
En film hur Turning Torso döljs av jordens kurvatur, var så god att kommentera denna film.
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk?si=CUDJrgYy6dCZtCZa

Vågorna/hindret är där horisonten skapas, av just vågorna, det är vågorna som gör att du inte ser ena delen av tornet. Pga utplaningen.
Senast redigerad av billigost 2024-12-27 kl. 19:02.
Citera
2024-12-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Vågorna/hindret är där horisonten skapas, det är vågorna som gör att du inte ser ena delen av tornet. Pga utplaningen.

Hur kan 1m höga vågor dölja ett 100m högt torn? En normalbegåvad människa inser ju att siktlinjen divergerar från vattnet, du tittar ju uppåt mot tornet.

Vad är "utplaningen"? Det känns väldigt mycket som något du har hittat på.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-27 kl. 19:06.
Citera
2024-12-27, 19:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Vad skulle alternativet vara? Försvinner himlen eller marken?

Låt säga att du står vid .... (nä jag orkar inte...)

Haha nä fattar, men… Som jag skrev: aldrig en skarp gräns/linje som den man kan se under gynnsamma förhållanden på vår runda jord
Senast redigerad av Clay Allison 2024-12-27 kl. 19:21.
Citera
2024-12-27, 19:33
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Tidigare försökte jag få billigosten att göra en matematisk formel för på vilket avstånd när detta tillstånd uppstår.
Det trasslade väl till sig med ordet formel.
Häxorna i serietidningar och liknande brukar ju läsa en formel när de utför sina magiska trix. billigosten tror nog att matematik är något magiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Billigost har redan redogjort för avstånden som krävs:

Om rummet inte räcker till kan du enligt billigost räkna om till mindre objekt:
Kanske du är mer matematiskt bevandrad och kan ta fram en formel?
Eftersom det här har med perspektiv att göra bör det fungera både om man tittar på min tomte med kaviarkork, Turning Torso med vågor och glaset med papper.

Citat:
2 cm ihopknycklat papper, glaset 10 cm och kamerahöjden 2 cm och ca 15 meter mellan varje "station"
Citera
2024-12-27, 19:42
Medlem
Citat:
Vågorna/hindret är där horisonten skapas, av just vågorna, det är vågorna som gör att du inte ser ena delen av tornet. Pga utplaningen.
Har du sett filmen? Det var ju stiltje på några av tagningarna 😆
Citera
2024-12-27, 19:58
Medlem
Det är konstigt med FEs. Jag vet inte om det beror på att de inte förstår perspektiv, eller om de måste få verkligheten att passa med en platt jord och därför måste skapa sitt eget perspektiv.

Står man vid vattenbrynet med en siktlinje 2 m över havet, och det är två meter höga vågor mitt i Kattegatt, så inser de inte att om vi följer den siktlinjen så träffar den Turning Torso 2 meter upp. Naturligtvis ser Turning Torso mycket mindre ut, men det är från två meter upp och från två meter ner. De kommer inte att acceptera detta, om de nu förstår det överhuvudtaget.
Citera
2024-12-27, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har du sett filmen? Det var ju stiltje på några av tagningarna 😆

Var ser du att det är totalt stiltje över havet mot tornet?
Citera
2024-12-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är konstigt med FEs. Jag vet inte om det beror på att de inte förstår perspektiv, eller om de måste få verkligheten att passa med en platt jord och därför måste skapa sitt eget perspektiv.

Står man vid vattenbrynet med en siktlinje 2 m över havet, och det är två meter höga vågor mitt i Kattegatt, så inser de inte att om vi följer den siktlinjen så träffar den Turning Torso 2 meter upp. Naturligtvis ser Turning Torso mycket mindre ut, men det är från två meter upp och från två meter ner. De kommer inte att acceptera detta, om de nu förstår det överhuvudtaget.

Jag tror det beror på att de har svårt att tänka abstrakt, de måste se saker ur något slags personligt perspektiv. l fallet TT så saknar de förmågan att se det hela från sidan utan är fast i att vara "betraktaren"

Samma sak med att sydpolen är nedåt och att vattnet borde rinna ut där, de kan bara se det från det typiska perspektivet där betraktaren är orienterad med huvudet åt norr, de saknar förmågan att fundera på vad som händer om betraktaren lutar huvudet lite åt ena hållet.
Citera
2024-12-27, 20:53
Medlem
Citat:
Var ser du att det är totalt stiltje över havet mot tornet?
Närmast stiltje. Väldigt lugn sjö. Inte en vpg över halvmetern någonstans. Har du varit ute på havet någongång?
Är det relevant? Nej, kurvaturen döljer tornet. Slut på platt jord
Citera
2024-12-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Kanske du är mer matematiskt bevandrad och kan ta fram en formel?
Eftersom det här har med perspektiv att göra bör det fungera både om man tittar på min tomte med kaviarkork, Turning Torso med vågor och glaset med papper.
Jag tror den absoluta majoritrten av trådens läsare inser att på en plan yta kommer såväl tomte som vattenglas och Turning torso förbli synligt oavsett avstånd, förutsatt att betraktarens höjd är densamma eller högre än hindret på vägen.
Eftersom verkligheten ter sig annorlunda än vad som förhåller sig på en plan yta har billigost presenterat ett experiment som visar att jorden inte är platt.
Citera
2024-12-27, 21:20
Medlem
Citat:
Du har begränsningar i din tankeverksamhet märker jag, men det är okej, du kommer förmodligen ändå kunna fortsätta äta, sova och läsa aftonbladet.
Det är inte jag som har problem här, jag visar bara hur det ter sig på en rund jord. På en platt jord hade vågorna varit över hundra meter höga och de är de bevisligen inte. Platt jord är trams.
Citera
2024-12-27, 21:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du har begränsningar i din tankeverksamhet märker jag, men det är okej, du kommer förmodligen ändå kunna fortsätta äta, sova och läsa aftonbladet.

Medan du med din naiva fantasi tror att 10 cm våg kan dölja ett 190 m högt torn. Häpnadsväckande ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in