2024-12-27, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej. Om observatörens öga är på 2 meters höjd, döljer ett hinder på två meter bara två meter, oavsett avstånd. Är hindret mindre döljer det mindre, men avståndet är kritiskt. Likaså om hindret är större.

Ja du inbillar dig det. Sätt dig på golvet och ställ en tändsticksask på högkant och en kameralins på samma höjd någon meter ifrån, och sedan placera ett två askar på varandra ca 3 meter ifrån den första asken och fota. Flytta sedan askarna ytterligare 3 meter bort så kommer du se ett mönster.
Citera
2024-12-27, 18:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja du inbillar dig det. Sätt dig på golvet och ställ en tändsticksask på högkant och en kameralins på samma höjd någon meter ifrån, och sedan placera ett två askar på varandra ca 3 meter ifrån den första asken och fota. Flytta sedan askarna ytterligare 3 meter bort så kommer du se ett mönster.

Gör det själv så får du se.
Citera
2024-12-27, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Men hindrets avstånd till tornet är detsamma? Det är bara jag som flyttar mig från tornet?
Då flyttar jag ju mig samtidigt ifrån hindret! Varför är det bara tornet som "upplevs" krympa men inte hindret (vågen)?

Men suck. Som jag beskrivit tidigare så kommer punkten där utplaningen sker och vinkeln är ner mot 0, följa betraktarens distans från tornet. Det är alltså platsen där vinkeln är ner mot 0, som är hindret och den kan variera, men avståndet mellan den punkten och observatören kommer i stort sett vara konstant, om inte hindret (vågen) är större.
Citera
2024-12-27, 18:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men suck. Som jag beskrivit tidigare så kommer punkten där utplaningen sker och vinkeln är ner mot 0, följa betraktarens distans från tornet. Det är alltså platsen där vinkeln är ner mot 0, som är hindret och den kan variera, men avståndet mellan den punkten och observatören kommer i stort sett vara konstant, om inte hindret (vågen) är större.

Visa dina bilder baby
Citera
2024-12-27, 18:26
Medlem
Citat:

Men suck på dig med.

Du har fortfarande inte lyckats förklara vad en "utplaning" av en siktlinje är. Och du har inte heller lyckats förklara varför man tittar nedåt när man tittar på ett 100m högt torn.
Citera
2024-12-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Inget fånigt inlägg.

Om jorden är rund så kan du inte se vad som finns bortom horisonten. Flyttar du dig framåt flyttar horisonten sig motsvarande. Känns bekant på nåt sätt….
Om jorden är platt så finns antingen ingen horisont eller så tar jorden slut där. Vad finns i så fall bortom horisonten? Eller är platt jorden oändlig? Om du flyttar dig mot horisonten vad händer tycker du?

Många frågor….

Tro inte för en sekund att jag håller med rikspuckot "billigost", men även om jorden vore platt så skulle det finnas en horisont. Horisonten är ju där marken möter himlen i ens blickfång.
Spelar ju ingen roll om horisonten är lätt böjd eller spikrak som vid en platt jord.

EDIT: stavfle
Senast redigerad av Bensinlukt 2024-12-27 kl. 18:34.
Citera
2024-12-27, 18:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tro inte för en sekund att håller med rikspuckot "billigost", men även om jorden vore platt så skulle det finnas en horisont. Horisonten är ju där marken möter himlen i ens blickfång.
Spelar jui gen rol om horisonten är lätt böjd eller spikrak som vid en platt jord.

Är jag inte alls så säker på. Om man tittar ut över ett öppet lugnt hav (särskilt med kikare) blir det en skarp kant där hav möter himmel; horisonten. Alltså den punkt bortom man inte kan se vattenytan äängre. Hur kan en liknande kant uppstå på en platt jord? Mötet himmel jord torde väl bli ett dis oavsett väderförhållanden?
Citera
2024-12-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vill du hjälpa mig att räkna ut hur långt från linsen tomten måste placeras för att det du beskriver ska inträffa?
Det måste väl gå lista ut med trigonometriska beräkningar. Kaviarkorken är som sagt 1,4 cm och tomten 24 cm hög.
Vid vilket avstånd blir tomten skenbart lika hög som korken?
Billigost har redan redogjort för avstånden som krävs:
Citat:
2 cm ihopknycklat papper, glaset 10 cm och kamerahöjden 2 cm och ca 15 meter mellan varje "station"
Om rummet inte räcker till kan du enligt billigost räkna om till mindre objekt:
Citat:
använd mindre objekt? Principen blir densamma
Citera
2024-12-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är jag inte alls så säker på. Om man tittar ut över ett öppet lugnt hav (särskilt med kikare) blir det en skarp kant där hav möter himmel; horisonten. Alltså den punkt bortom man inte kan se vattenyran äängre. Hur kan en liknande kant uppstå på en platt jord? Mötet himmel jord torde väl bli ett dis oavsett väderförhållanden?
Vad skulle alternativet vara? Försvinner himlen eller marken?

Låt säga att du står vid .... (nä jag orkar inte...)
Citera
2024-12-27, 18:38
Medlem
Får nog medge att det inte bara är "billigost" som tänker galet i denna tråden.
Citera
2024-12-27, 18:38
Medlem
Citat:
Var är vågorna? Vad döljer tornet?
En film hur Turning Torso döljs av jordens kurvatur, var så god att kommentera denna film.
https://youtu.be/MoK2BKj7QYk?si=CUDJrgYy6dCZtCZa
Citera
2024-12-27, 18:48
Medlem
Citat:
Tro inte för en sekund att jag håller med rikspuckot "billigost", men även om jorden vore platt så skulle det finnas en horisont. Horisonten är ju där marken möter himlen i ens blickfång.
Spelar ju ingen roll om horisonten är lätt böjd eller spikrak som vid en platt jord.

EDIT: stavfle
Äsch, utryckte mig fel. Klart det blir en horisont, men vid platt jord bör den ju ligga still när man närmar sig den…..
Hur rak den är beror väl på hur stor pizza jorden är….

Frågan kvarstår, vad finns på andra sidan vid en pizza jord. Vår boll vet vi ju vad som finns.

För tidigt på kvällen, behöver en öl känner jag.

Gillar Edit med ett tillkommande stavfel. Passar tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in