Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det är oavsett en sak som måste förklaras bort. Exakt hur osannolikt det är får var och en bedöma, men för mig blir det inte trovärdigt att LP skulle ha missat att någon plötsligt går framför dem i 60 meter och sedan ställer sig vid Dekorima som en julgran. Eller att NF helt skulle ha missat att han mött en gående man på trottoaren strax innan han mötte LOP.

Fauzzi kom ihåg ett annat möte han hade på trottoaren långt tidigare. Och han visste strax via media att Palme skjutits av en ensam man. Utöver det osannolika att han helt missat mannen kan man tycka att han borde ha sett ett möjligt samband redan när han hörde skotten någon minut senare.

Om man begär att LP ska minnas att en person går framför dom mitt i city efter bion som verkligen smälter in i en gatumiljö...

Då begär jag att Engström ska se mkt mer än vad han gör när han kör klocktittandet...haha
Citera
2024-12-27, 17:11
Medlem
Knattarnas avatar
Två vittnen uppger samstämmigt att Dekorimamannen fanns. Alltså att en person stod med ryggen mot Dekorima och ansiktet utåt. Och att han sköt Palme.

Att två vittnen (Morelius och Delsborn) skulle fabulera ihop denna man på exakt samma sätt är föga trovärdigt.

Att Tensonmannen gick ikapp och sköt Palme rakt bakifrån utesluter jag därför personligen.
Citera
2024-12-27, 17:15
Medlem
Knattarnas avatar
Visst kan man börja fundera på varianter där Tensonmannen ”kör förbi” och blir Dekorimamannen utan att Lisbeth märker något. Men man börjar ana Benny Hill-musiken i bakgrunden och man märker snabbt att det inte finns ett enda vittnesmål som ger stöd för en sådan omkörning.
Citera
2024-12-27, 17:41
Medlem
Roerligs avatar
Fredagsunderhållning.

Stig kanske sköt Palme eftersom han fick röd gubbe när han skulle korsa Sveavägen i hasorna på makarna.

https://www.instagram.com/p/DBt344-uRjo/
Citera
2024-12-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ingen aning vad man brukar räkna när man går armkrok med en äldre kvinna

Man kan nog testa lite olika och luta sig åt olika saker i förhör med LP och tanten i lägenheten, Kerstin Nordström.

Gick dom på utan att dela på sig eller stannade dom till efter Sari.

Ett förslag är att jobba med 1 m/s till 1,3 m/s.

Om mordet sker 23:21:30.

När lämnar LOP sari?
Citera
2024-12-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Man kan nog testa lite olika och luta sig åt olika saker i förhör med LP och tanten i lägenheten, Kerstin Nordström.

Gick dom på utan att dela på sig eller stannade dom till efter Sari.

Ett förslag är att jobba med 1 m/s till 1,3 m/s.

Om mordet sker 23:21:30.

När lämnar LOP sari?

Dom måste väl lämna Sari någonstans kring 23:20:30...Men gå minst 1.3 m/s för det väl ?
Citera
2024-12-27, 19:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nej hade någon sett någon ansluta från Skandia så hade vi inte suttit här ...

Eller...

Säger inte personen från Skandia att han faktiskt är ute på trottoaren 23:20:40 ?

Hmm

Jo faktiskt
Fast det var väl inte så lätt att notera just Engström, mycket folk i farten verkar det som, åtminstone enligt den här berättaren.

SE i hovrätten:
SE: Nej jag passerade människor. Jag sprang eller gick ganska fort, det fanns folk bakom mej och framför mej, på andra sidan Sveavägen.
("på andra sidan Sveavägen", vad menar karln?)

Försvar: Jag tänker på den här sidan Sveavägen där du går.
SE: Jag var väl den som rörde mig snabbast då med anledning av att jag hade bråttom, så jag sprang väl om en del också.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-i-Svea-hovr%C3%A4tt.pdf

Var det verkligen sån trafik på trottoaren mellan Svea44 och brottsplatsen eller hittar Engström bara på i vanlig ordning? Då var det nog inte så lätt för t ex Fauzzi att upptäcka Engström kliva ut från Skandia.

Har andra brottsplatsvittnen berättat om den här livliga folkmassan innan skotten?
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-27 kl. 19:19.
Citera
2024-12-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Fast det var väl inte så lätt att notera just Engström, mycket folk i farten verkar det som, åtminstone enligt den här berättaren.

SE i hovrätten:
SE: Nej jag passerade människor. Jag sprang eller gick ganska fort, det fanns folk bakom mej och framför mej, på andra sidan Sveavägen.

Försvar: Jag tänker på den här sidan Sveavägen där du går.
SE: Jag var väl den som rörde mig snabbast då med anledning av att jag hade bråttom, så jag sprang väl om en del också.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-i-Svea-hovr%C3%A4tt.pdf

Var det verkligen sån trafik på trottoaren mellan Svea44 och brottsplatsen eller hittar Engström bara på i vanlig ordning? Då var det nog inte så lätt för t ex Fauzzi att upptäcka Engström kliva ut från Skandia.

Har andra brottsplatsvittnen berättat om den här livliga folkmassan innan skotten?

Ja det är ett pussel som inte är så lätt att lägga...

Man kommer nog aldrig fram till en absolut sanning om vad som hände..

Man får spekulera och testa lite teorier...

Spännande om Dalulven kommer fram till något inom kort...
Citera
2024-12-27, 19:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

För mig känns det som att Engströms lägesbeskrivning inte alls stämmer med övrigas. AD till exempel kunde ur den här "folkmassan" urskilja "två unga tjejer" och en "yngre kille" men nämner inget om Engström eller dem som Engström passerat mellan Svea44 och brottsplatsen. De borde ha varit framme före tjejerna och SG, de var ju redan ute på trottoaren när skotten small, ungdomarna däremot satt i bilar.

Inte ett ord av det Engström säger är sant men han blev ju mycket intressantare av det, eller hur det nu var.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-27 kl. 19:43.
Citera
2024-12-27, 19:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Fredagsunderhållning.

Stig kanske sköt Palme eftersom han fick röd gubbe när han skulle korsa Sveavägen i hasorna på makarna.

https://www.instagram.com/p/DBt344-uRjo/

Stig Helmer? Är han inte med i ett annat sällskap? Är det fel Stig?

Bodde inte CA ännu närmare posten på Dalagatan än mordplatsen? Kanske möttes SE och CA vid just detta övergångsställe och fick låna mordvapnet av CA. (Det kan ha varit så...)

SE påstås ha skrivit ett flertal avslöjande och bekännande brev. Kanske postades de på detta postkontor?

Astrid Lindgren, en annan känd Palmehatare, bodde nära korsningen i klippet och hade jobbat på "SÄPO" under kriget. Kanske beundrade GM-SE "Pomperipossa" och hämnades hennes galet höga marginalskatter 28 februari 1986? Det är synd att GM-SE inte fick frågan om han sett filmen "Morrhår och ärtor" innan OP blev mördad då motivet framgår ganska tydligt i klippet.

Lägg märke till att filmen spelades in innan mordet, vad det kan ha för betydelse i sammanhanget. Filmens tema är olika mordplaner. "Synd på så rara ärtor" morrade håriga filmbesökare hånande (eller bryskt).

En scen i filmen utspelas på Vanadisbadet där en skådespelerska "skuggas" av filmens mördarkandidat. Vanadisbadet ligger vid Sveavägen. Den påhittade GM-SE "skuggade" LOP genom att gå bakom dem på Sveavägen och försöka se ut som en livvakt i snösträngen längst ut på gångbanan menar "experter" i denna tråd.

Ett annat tema i filmen är att Göta Ekman försöker skicka sin högerextrema mamma till fjällen (Åre) men råkar sätta henne på fel tåg och hamnar i Göteborg där Filter har sin redaktion. Filter avslöjade LÖSNINGEN på MOP och det var tydligen den osannolika vuxensagan att SE mördade OP och sedan flydde till fjällen (Idre) via både Norrtälje, Mariehamn och Skelleftehamn. SE "speglar" handlingen i filmen.

Filmen hade premiär 7 februari 1986 och gick på bio 28 februari 1986. Mördarkandidaten VG hade inget intresse för filmen. Några vittnen påstod att VG smugit in i salongen på biografen Saga på Kungsgatan efter mordet och att filmen hade börjat. Börja Wingren började som den erfarna mordutredare han var att spekulera om att Lee Oswald hade gömt sig på en biograf efter mordet på JFK. HH tog upp detta skottsäkra "bevistema" i sin sannolika bok om Palmemordet.

Som fredagsunderhållning fick klippet två tomma patronhylsor av sex möjliga.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-27 kl. 19:57.
Citera
2024-12-27, 19:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Sen är frågan..

Är det sån grov miss att NF missar Engström?

NF går ju med sina hörlurar och trottoaren är bred..

Han registrerar ju bara LOP för han känner igen Olof...

Sen tänker han att Tensonmannen kanske är en Livakt typ..

Men varför skulle han reagera på att en person kommer ut från en port när han går förbi...?

Kan ju också vara så att Engström kommer ut just när NF går förbi porten...

Då är ju LOP minst 25-30 m bort

Intelligenta människor (som är intelligenta på riktigt) inser med lätthet att mördaren kunde blivit avsläppt från en bil efter att NF mött LOP eller korsat Sveavägen efter mötet.

Det är bara hos "Cluedotrollen" som 4:e mannen inte kan ha släppts av från en bil eller korsat gatan efter mötet.
Citera
2024-12-27, 19:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Det är väl flera år sedan som Dalulven utlovade en hemsnickrad "handstilsanalys" av SEs handstil och handstilen i några "heta" bekännelsebrev?

Vi väntar fortfarande på resultatet av den utlovade analysen, så stalltipset är att inte hålla andan när Dalulven utlovar sensationer i tråden utan att någonsin leverera (som vanligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in