Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-27, 03:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att han hade en egen oregistrerad revolver. Var han hade fått den ifrån är omöjligt att säga, där finns det ju en massa olika alternativ. Sedan är jag ganska säker på att han sänkte den i den där sjön norr om Avesta på måndagen. Det är så mycket som senare visar sig passa in på SE i den historien, och jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna handla om ett rent sammanträffande.

Ett vittne ser en man parkera en bil och gå ut på sjöisen en kortare stund. Vittnet ser inget vapen vid tidpunkten. Mannen på isen går inte att koppla till Palmemordet på något sätt över huvud taget.

En rimlig slutsats är att mannen kanske insåg att vädret var för dåligt för pimpelfiske eller att han upptäckte att han glömt något han behövde för aktiviteten eller insåg att han var olämpligt klädd.

En fullständigt orimlig slutsats är att vittnet såg SE i fel bil och med fel signalement dumpa mordvapnet när SE befann sig i Idre. Att SE skulle haft något mordvapen motsägs av att inget tyder på att han hade med mordet att göra.

Den ena fantasin kan inte tas till intäkt för att den andra fantasin är riktig i verkligheten. Men i den här tråden är väl det 'petitesser' som inte får störa det cirkeltänk som är häpnadsväckande svårt att skilja från önsketänkande för oss linjära och något gulnande observatörer.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-27 kl. 03:42.
Citera
2024-12-27, 03:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Som jag skrev att 70m från brottsplatsen är där 3pers och 15m från brottsplatsen så är där 4pers...

Vart kom den 4dje personen ifrån ?

Jag skrev en teori om hur Lennart från La Carterie kan vara 4:e mannen och då ingår Lennart i gruppen...

Vill du ha bevis på vem 4:e mannen är innan du ens har en teori ?
Citera
2024-12-27, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag skrev en teori om hur Lennart från La Carterie kan vara 4:e mannen och då ingår Lennart i gruppen...

Vill du ha bevis på vem 4:e mannen är innan du ens har en teori ?

Nej, jag kräver inte bevis

Jag ställde en fråga vem den 4:e mannen kan vara ...

För det har ju tillkommit 1 pers och någonstans måste han komma ifrån...
Citera
2024-12-27, 03:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är när man studerar KJ och AH som man inser att SE inte var där efter skotten.

En sådan sak är att han tror att det är KJ som "tar puls" och som senare pratar med honom.

Men KJ tog ingen puls och hon har inget minne av SE alls.

Men det finns mer. En rätt självklar sak. Vi får se när ni kommer på den.

Bakom Lucka 24 ...

Jag öppnade lucka 24 och där satt alla SE-stollarna med häpna uttryck när insikten slog dem att 'SE som GM' bara var ett dåligt påhitt utan stöd i materialet.

Att ta AHs vittnesmål om övriga vittnet på platsen till intäkt för någon egen spekulation, säger väl bara lite om hur det står till med din läsförståelse som vanligt. AH är tydlig att hon inte koncentrerade sig på de som stod bredvid. Det är glasklart för de som är läskunniga och läser hennes vittnesmål.
Citera
2024-12-27, 03:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej, jag kräver inte bevis

Jag ställde en fråga vem den 4:e mannen kan vara ...

För det har ju tillkommit 1 pers och någonstans måste han komma ifrån...

Svar på din fråga:

Det kan vara Lennart på La Carterie som kliver ut på gatan när NF har passerat och är den 4:e mannen.

Edit: Ingen har sett Lennart på mordplatsen och måste därför vara mördaren enligt "logiken" i denna tråd.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-27 kl. 03:57.
Citera
2024-12-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Svar på din fråga:

Det kan vara Lennart på La Carterie som kliver ut på gatan när NF har passerat och är den 4:e mannen.

Edit: Ingen har sett Lennart på mordplatsen och måste därför vara mördaren enligt "logiken" i denna tråd.

Det är fortfarande så att 3st blir 4pers..

Att du tar Lennart är för att det inte finns så många att plocka in på trottoaren ..För Engström vill du väl inte ska komma ut 23:20 va ?
Citera
2024-12-27, 10:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är fortfarande så att 3st blir 4pers..

Att du tar Lennart är för att det inte finns så många att plocka in på trottoaren ..För Engström vill du väl inte ska komma ut 23:20 va ?

Om den 4:e personen är Dekorimamannen behöver man inte trolla fram någon ur Skandia. Eller La Carterie.
Citera
2024-12-27, 10:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du menar att GM med en sannolikhet på 99,5% är GM. Det vill säga med luft över ribban för att han skulle kunna fällas till ansvar för gärningen i en domstol. Du vet att i praktiken att det var han.

Och då tolkas ju allt vad han tar för sig och inte och säger och inte i skenet av detta.

Det gäller exempelvis hans förfarande med stämpeltiden eller att han pekar mot en individ i gränden som han vet är ett vittne och som inte liknar övriga signalement överhuvudtaget istället för att lämna en trovärdig och förledande beskrivning av GM själv när han ställt sig 15 meter ifrån skotten.

Vittnet förenar sig utan krångel med sådana här omständigheter. För omvärlden kan det vara lite svårt att inse på vilket sätt de pekar mot SE som GM. Det antas ofta bara slentrianmässigt att de gör det, utan att det preciseras närmare hur.

Så gör gärna det avseende att GM kontaktar PU för att peka mot ett vittne. Som han dessutom iklär LP:s mörkblå täckjacka, så att den riskerar att avföras i och med hans uppgifter.

Och tänk på att jag har lite svårt att förstå, så håll det gärna mycket enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Problemet är väl att det inte ens är säkert att han sett vittnet Jeppson.

Det han har sett är en teckning med siluetten av en uppenbart yngre person i bullig täckjacka. I det här skedet (1 mars) lämnar han en diffus beskrivning av grändmannen, beskrivningen överlåter han till ombudet LP.

Du måste ha tolkat mig fel. Jag har inte satt några siffror överhuvudtaget, däremot uttryckte jag i ett annat inlägg en tanke om att om Tensonmannen är AB så ökar sannolikheten ytterligare för att Engström är gärningsmannen.

(FB) Skandiamannen

Eller som KP sa, om Engström inte varit avliden och inte kunnat förklara vissa omständigheter så skulle han begärt honom häktad.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-27 kl. 11:08.
Citera
2024-12-27, 11:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Hade det handlat om stickvapen så hade CP legat nära till hands men finns väl inget som talar för att CP skulle vara den som skjutit Palme [...]

Förutom då att Sigge Cedergren själv sagt att han gav CP en revolver av rätt typ strax före mordet.

Och det här var inget han uppgav inför rättegångarna (så Thure Nässén-argumentet faller bort) och det är heller ingen svajig andrahandsuppgift från någon nergången mellanhand. Det är ett direkt citat av Cedergren till Expressen strax före dennes död.

https://www.expressen.se/nyheter/erkande-han-gav-revolver-till-pettersson/

– På höstkanten 1985 eller i början av 1986 lånade jag ut revolvern, medgav han i en intervju i Expressen före sin död.
Citera
2024-12-27, 11:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Förutom då att Sigge Cedergren själv sagt att han gav CP en revolver av rätt typ strax före mordet.

Och det här var inget han uppgav för polisen (så Thure Nässén-argumentet faller bort) och det är heller ingen svajig andrahandsuppgift från någon nergången mellanhand. Det är ett direkt citat av Cedergren till Expressen strax före dennes död.

https://www.expressen.se/nyheter/erkande-han-gav-revolver-till-pettersson/

– På höstkanten 1985 eller i början av 1986 lånade jag ut revolvern, medgav han i en intervju i Expressen före sin död.
Intressant med Sigge och Krille, en teori gick väl ut på att Krille egentligen skulle skjuta Sigge (med Sigges eget vapen?) men av misstag sköt statsministern, tänk så det kan bli.

https://www.expressen.se/nyheter/sigge-skulle-ha-blivit-offret/

Då har vi åtminstone en konkurrerande teori till SE-spåret, i och för sig flera hästlängder efter men ändå.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-27 kl. 11:30.
Citera
2024-12-27, 11:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Intressant med Sigge och Krille, en teori gick väl ut på att Krille egentligen skulle skjuta Sigge (med Sigges eget vapen?) men av misstag sköt statsministern.

https://www.expressen.se/nyheter/sigge-skulle-ha-blivit-offret/

Då har vi åtminstone en konkurrerande teori till SE-spåret, i och för sig flera hästlängder efter men ändå.

Ja, det är en teori. En vän till CP har sagt till Aftonbladet att CP var skyldig Sigge 142 000 för lån och obetalda amfetaminköp, så CP ville stryka den skulden medelst vapen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKmbkv/han-erkande--fore-sin-dod

De här historierna han lär ha berättat för vänner är intressanta, och man kan nog utgå från att CP faktiskt sagt något åt det hållet och att inte hela hans vänskapskrets var mytomaner. Men Cedergrens förstahandsuppgift om vapnet är i en klass för sig. Han har alltså själv sagt att han försett CP med ett vapen av rätt typ strax före mordet.

Hur detta hamnar ”hästlängder” bakom SE krävs nog modern forskning för att förstå, men alla har rätt till sin egen åsikt.
Citera
2024-12-27, 11:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du måste ha tolkat mig fel. Jag har inte satt några siffror överhuvudtaget, däremot uttryckte jag i ett annat inlägg en tanke om att om Tensonmannen är AB så ökar sannolikheten ytterligare för att Engström är gärningsmannen.

(FB) Skandiamannen

Eller som KP sa, om Engström inte varit avliden och inte kunnat förklara vissa omständigheter så skulle han begärt honom häktad.

Citat:
Jag är till 99% säker på att SE är GM, den sista procenten reserverar jag åt mytoman-SE.

Edit: 99,5% säker. Vi får inte glömma signalementet så mytoman-SE hade lite otur med det.

(FB) Skandiamannen

2022 är det sänkt till 99%.

Nå, det står var och en fritt att misstänka efter behag. Poängen är att när man har så tydliga uppfattningar om ett förhållande, så framstår saker relaterade det självklara på ett annat sätt än de kanske gör för omvärlden.

Det vill säga, den tydliga uppfattningen innebär att det mesta ser ut att peka mot SE som GM. Det kan då hända att man missat att bena ut hur saker och ting närmare bestämt faktiskt pekar åt detta håll.

Vad gäller exempelvis SE:s hantering av utstämplingstiden verkar denna läxa ej vara gjord.

Jag anar att samma sak gäller även SE:s antydningar om att vittnet i gränden kan ha varit GM. Och även förhållandet att SE väljer att stirra på klockan istället för att notera GM när han ställer sig 15 meter från skotten.

Men vad vet jag, det kanske dyker upp något genomtänkt gällande detta och mot vad det pekar.

Citat:
Hade det handlat om stickvapen så hade CP legat nära till hands men finns väl inget som talar för att CP skulle vara den som skjutit Palme, om man bortser ifrån "vittnesmålen" från CP:s pundar-"kompisar", alltså de som blivit mutade av Thure N.

Så en kraftigt våldsbenägen individ med obefintlig impulskontroll, vana att gå runt beväpnad och som rör sig i kriminella kretsar med god vapentillgång ligger inte nära till hands eftersom "fel" sorts vapen användes?

Men en person som helt saknar vapen och allt det andra ligger nära till hands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in