Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vilket avstånd exakt blir inte så viktigt utan det viktiga är att Engström känner igen LOP på kläderna när han kommer ut från Skandia...

Som jag sagt tidigare så har han just sett dom 23:05 vid Grand...Då borde ju Engström lätt känna igen LOP på minst 25-30 m..

AB är ju i min hypotes Tensonmannen ..Så vart exakt han är får vi ju info av NF

Han skulle väl tillomed kunna se LOP gå över Sveavägen eller är det avståndet för långt ?
Det är skillnad på att se dom och kunna identifiera dom.
Citera
2024-12-26, 18:40
Medlem
"Palmeutredningen följde länge upp det så kallade Stay behind-spåret och försökte utröna om Stig Engström hade någon koppling till denna hemliga halvmilitära motståndsrörelse.

För mindre än två år sedan förhörde utredarna därför Lars Christiansson som i sina roller som journalist och politisk tjänsteman hade ett omfattande nätverk av kontakter inom försvaret och dess olika säkerhetstjänster – samt inom hemliga organisationer som Stay behind och IB."

https://www.expressen.se/nyheter/palme-utredarna-forhorde-bildts-nara-medarbetare-om-hemliga-natverket/
Citera
2024-12-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är skillnad på att se dom och kunna identifiera dom.

Hur tänker du då ?

Identifiera dom gör han redan vid 23:05 vid Grand då han stirrar in I foajén...

15 min senare så ser han LOP på ett avstånd på mellan 20-35m enligt min hypotes och det borde väl räcka att vara säker på att det är LOP han ser igen ?

Vidare så skjuter han ju såklart inte om det trots allt skulle vara fel vid Dekorima...
Citera
2024-12-26, 20:09
Medlem
Mentideros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentidero
AB har redogjort mycket klart för sina iakttagelser och dom utesluter klart Engström, lika klara som mina fetmarkeringar på dina vaga troligen, knappast och nog inte.

Precis vad han gjorde, men han gick naturligtvis inte utan sprang tillbaka till brottsplatsen!

Men inte direkt utan upp Tunnelgatan förbi Jeppsson, förbi Nieminen ner på D.Bagares. Därefter Regeringsgatan - Brunnsgatan där han stöter ihop med en kvinna vid Malmskillnadsgatan som hörts flyktigt, ej att förvåna, sedan Apelbergsgatan - Sveavägen och tillbaka.

En baggis på mycket kort tid för en snabb sprinter som Engström och tillvägagångssättet är klassiskt!

1. Krångla inte till det i onödan.

2. Tillbaka till mordplatsen

Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Det var inte SE som sprang uppe på åsen det var en annan man.

Ok, det kan förvisso finnas en del förväxlingar eftersom det fanns fler som ville bort från platsen snarast möjligt.
Citera
2024-12-26, 22:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hade han en egen oregistrerad revolver?
Var det vapensamlarens revolver han använde , den som blev provskjuten?
Finns det fler teorier angående revolvern??
Jag tror att han hade en egen oregistrerad revolver. Var han hade fått den ifrån är omöjligt att säga, där finns det ju en massa olika alternativ. Sedan är jag ganska säker på att han sänkte den i den där sjön norr om Avesta på måndagen. Det är så mycket som senare visar sig passa in på SE i den historien, och jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna handla om ett rent sammanträffande.
Citera
2024-12-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att han hade en egen oregistrerad revolver. Var han hade fått den ifrån är omöjligt att säga, där finns det ju en massa olika alternativ. Sedan är jag ganska säker på att han sänkte den i den där sjön norr om Avesta på måndagen. Det är så mycket som senare visar sig passa in på SE i den historien, och jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna handla om ett rent sammanträffande.

Har kollat lite på dumpningen i Avesta. Har någon letat efter revolvern där?
Citera
2024-12-27, 02:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har kollat lite på dumpningen i Avesta. Har någon letat efter revolvern där?

Mannen på isen syns där när SE befinner sig i Idre. Det brukar kallas "alibi". Nu gäller detta så klart inte SE eftersom han är skyldig oavsett var han än befinner sig.

Vittnet ser inget vapen varför själva dumpningen är en ren fantasi. Men inget talar egentligen mot att fantasin är felaktig. Eftersom vittnet inte sett något vapen måste det väl faktiskt ha varit just ett vapen som dumpades? Många mordplatsvittnen uppgav att de inte såg vapnet så mordvapnet är notoriskt svårt att se, vilket styrker "dumpningsvittnets" historia.

PU har förhört vittnet som är 100% säker på att bilen vid sjön var en Toyota eftersom vittnet läste texten på bilens modellbeteckning. Enligt förväxlingsteorin så har vittnet förväxlat SEs Citroën med denna Toyota. Både bokstaven "T" och "O" förekommer i båda bilnamnen så det är mycket lätt att läsa fel på dessa i text.

Mannen på isen är smal och klädd i en blå overall. Den är sannolikt av typen "smaloverall" som får den som bär den att se smal ut och det kan ju passa in på SE tydligen. Det sägs att man ser smal ut i blått dessutom. (Televerket använde detta blå-smal-trick för att telefonkatalogen del A-M inte skulle se så tjock ut 1986.)

Observationen gjordes i dåliga väderförhållanden och då kan ingen annan än SE komma i fråga. "Han var ju inte däär!" Precis som vid mordet där ingen pekat ut SE som mördare "bevisar det" att det var SE som dumpade mordvapnet under isen på sjön.

Inga uppgifter finns på att SE ens ägde en isborr, men det går inte att utesluta att SE ärvt en isborr utan licens från sin far. Isborren kan han pappan köpt i Indien om SEs pappa ägnade sig åt vinterfiske där.

Sammantaget är hypotesen att SE dumpat mordvapnet under Långtjärnens is därför betydligt starkare än att han mördade OP till och med. Dumpade SE vapnet så måste han vara mördaren också, eftersom bara mördaren kunde dumpa vapnet. Jämför gärna med hur bara mördaren kunde ljuga om sina iakttagelser runt mordplatsen så inses lätt hur man bör tänka här.

Att PU inte dykt i Långtjärnen efter mordvapnet är självklart en häpnadsväckande skandal eftersom "allt tyder på att det var SE som dumpade mordvapnet just där och just då", även om den sammantagna bilden inte är så stark så nämns ändå SEs namn i samband med "dumpningen" och då måste det väl stämma ändå?
Citera
2024-12-27, 02:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ställer väl frågan till alla I tråden..

När NF går på Sveavägens trottoar så ser han endast 3 personer inom tidsramen...

Olof Palme
Lisbeth Palme
Tensonmannen

Men när AB är vid annonspelaren så finns det plötsligt 4 personer...

Olof Palme
Lisbeth Palme
AB
GM

Missar NF en person på Sveavägens trottoar eller kommer denna person ut från en port ?

NF ser väl också Lennart i skyltfönstret på La Carterie? Lennart kan säkert gått ut genom dörren och blandat sig i folksamlingen på gatan också. Jag tänker att detta skedde efter att NF passerade.
Citera
2024-12-27, 03:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du menar att GM med en sannolikhet på 99,5% är GM. Det vill säga med luft över ribban för att han skulle kunna fällas till ansvar för gärningen i en domstol. Du vet att i praktiken att det var han.

Och då tolkas ju allt vad han tar för sig och inte och säger och inte i skenet av detta.

Det gäller exempelvis hans förfarande med stämpeltiden eller att han pekar mot en individ i gränden som han vet är ett vittne och som inte liknar övriga signalement överhuvudtaget istället för att lämna en trovärdig och förledande beskrivning av GM själv när han ställt sig 15 meter ifrån skotten.

Vittnet förenar sig utan krångel med sådana här omständigheter. För omvärlden kan det vara lite svårt att inse på vilket sätt de pekar mot SE som GM. Det antas ofta bara slentrianmässigt att de gör det, utan att det preciseras närmare hur.

Så gör gärna det avseende att GM kontaktar PU för att peka mot ett vittne. Som han dessutom iklär LP:s mörkblå täckjacka, så att den riskerar att avföras i och med hans uppgifter.

Och tänk på att jag har lite svårt att förstå, så håll det gärna mycket enkelt.

Jag tillhör nog dessvärre den där "omvärlden" som också har svårt att se det MrBarnaby sätter siffror på. MrBarnaby borde lära sig av "proffsen" och titta lite på G Lambertz matematik så går nog siffran att höja lite till i de luftiga spekulationerna som utgör misstankarna mot SE.

Jag har också svårt att förstå "luftslottet SE som GM" så även jag skulle uppskatta en "mycket enkel" redogörelse som jag skulle kunna ta till mig. Det räcker om jag förstår 99,5% av redogörelsen så fyller jag själv i lite med egna fantasier för att landa i 100%.
Citera
2024-12-27, 03:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hur tänker du då ?

Identifiera dom gör han redan vid 23:05 vid Grand då han stirrar in I foajén...

15 min senare så ser han LOP på ett avstånd på mellan 20-35m enligt min hypotes och det borde väl räcka att vara säker på att det är LOP han ser igen ?

Vidare så skjuter han ju såklart inte om det trots allt skulle vara fel vid Dekorima...

Nu börjar du låta som Dalulven. Du menar att din hypotes/fantasier "borde räcka för att vara säker"?

Hur i hela fridens namn har du kommit fram till att SE var vid Grand 23.05? Var hittar du stöd för det påhittet?
Citera
2024-12-27, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
NF ser väl också Lennart i skyltfönstret på La Carterie? Lennart kan säkert gått ut genom dörren och blandat sig i folksamlingen på gatan också. Jag tänker att detta skedde efter att NF passerade.

Som jag skrev att 70m från brottsplatsen är där 3pers och 15m från brottsplatsen så är där 4pers...

Vart kom den 4dje personen ifrån ?
Citera
2024-12-27, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu börjar du låta som Dalulven. Du menar att din hypotes/fantasier "borde räcka för att vara säker"?

Hur i hela fridens namn har du kommit fram till att SE var vid Grand 23.05? Var hittar du stöd för det påhittet?

Jag skrev en teori på hur Engström kan vara GM och då ingår Grand 23:05...

Vill du ha bevis på vem GM är innan du har en teori ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in