Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-19, 11:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om det här brukar jag skriva så här när MGM (dvs SE) släntrar in till rekonstruktionen:
AH: Jaha det är du som ska spela GM?
SE: Spela? Eeh ja just det.

Det är vanligare än du tror att polisen låter verkliga GM "demonstrera" sina brott i rekonstruktioner

Att låta vittnen "cos-playa" och "lajva" GM är betydligt ovanligare då en rekonstruktion inte vanligtvis är improvisationsteater.
Citera
2024-12-19, 11:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Om det plötsligt dyker upp en misstanke kring någon som det tidigare bara funnits referatförhör med kan jag tycka att det vore helt naturligt att PU frågade uppgiftsmottagarna om vad han egentligen sa. Det vill säga fråga Ali Lindholm, Håkan Ström och Lars Borgström om de kunde ge mer information än vad som stod i referaten.

Att sådan information i så fall skulle kunna vandra vidare till PH verkar inte långsökt.

Möjligen kan man alltså se PH:s uppgift om att Stig var på väg ut genom Skandias entré när skotten föll som en indikation på att det var så han faktiskt sa.

Habilt täkt som vanligt.

PU läckte som en bottelös hink till PH. Den saken bestrider inte ens de mest halsstarriga SE-kramarna här i tråden.

Att Ali L är en "intressant" figur i PU-sammanhag är också etablerat. Ali L var en av de poliser som ägnade sig åt knarkspan på mordnatten och fick betalt fram till midnatt. Att PU pratade med Ali L är nog ingen långsökt gissning.
Citera
2024-12-19, 12:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Även jag lider av speglingsallergi.

Lars Larssons idé är en alldeles uppenbar skrivbordskonstruktion. Vuxenlek.

Det GM kan tänka sig är att han är tydligt sedd av ett antal vittnen.

Det GM givetvis inte tänker sig är att han skulle desarmera utpekanden likt "den gubben höll i revolvern, sköt Palme och sprang sedan från platsen" genom att hävda att han gått i GM:s fotspår och speglat alla hans rörelser på Sveavägen och Tunnelgatan. Det är nonsens.

Och även om GM hade denna mycket udda föreställning, så räcker det med att han helt diskret ringer och meddelar polisen saken en gång för att verkställa den. Skulle han bli aktuell på något sätt, så kan han hänvisa till detta.

Men ingen bryr sig om honom. Och istället för att hålla låg profil börjar han då driva kampanj om hur nära han befann sig skotten samtidigt som han poserar stort uppslagen i mordkvällsutstyrseln och berättar indignerat att PU ignorerar honom.

För att hamra in speglingen?

Jag har också en släng av "speglingsallergi".

Att den påhittade GM-SE skulle "hamra in speglingen" är naturligtvis helt absurt. Då är den påhittade GM-SE väldigt dåligt påhittad enligt mig.

Att den påhittade GM-SE är dåligt påhittad går så klart inte att lasta den verkliga SE för. Dels var SE redan död när speglingsteorin hittades på och dessutom låg tunnelbanenedgången åt det hållet.

De som försöker hamra in speglingsteorin här i tråden anar nog inte hur skör hela teorin är och kan om det vill sig illa dra på sig sju års olycka. De bör också titta sig själva i spegeln när de hamrar och fråga sig hur de tänker egentligen; "Även spegelvända cirklar är cirklar! Runt, runt, runt går hjulen på (natt)bussen."
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-19 kl. 12:09.
Citera
2024-12-19, 12:33
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Habilt täkt som vanligt.

PU läckte som en bottelös hink till PH. Den saken bestrider inte ens de mest halsstarriga SE-kramarna här i tråden.

Att Ali L är en "intressant" figur i PU-sammanhag är också etablerat. Ali L var en av de poliser som ägnade sig åt knarkspan på mordnatten och fick betalt fram till midnatt. Att PU pratade med Ali L är nog ingen långsökt gissning.

Bra reflektion.

Här är PH:s exakta formulering kring detta från EA9982-01. Observera att han här tilltalar Skoglund, så med ”er” är det uppenbart att han menar PU:

”Jag vet att han sagt till er att han inte hör mer än ett skott därför att han är på väg ut genom dörrarna här på Sveavägen 44.”

Det är ganska mycket extrainformation där som över huvud taget inte finns med i SE:s första förhör. PH säger både att SE gett en anledning till att han bara hörde ett skott (något som inte framgår av referatet) och att skälet var att han var på väg ut genom dörrarna.

Det är kanske tveksamt om allt det var en ren gissning utifrån den skrala formuleringen i referatet där det bara står att han ”just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll”.
Citera
2024-12-19, 12:50
Medlem
Citat:
När han hör av sig till polisen 1/3 framstår det som att han berättar att han kommer ut från Skandia och hör en smäll, det vill säga det andra skottet. Detta kan mycket väl vara riktigt.

Men därefter flyttar han fram sig till annonspelaren eller närmare än så. Och avviker aldrig från detta.

Stämmer. Jag tror det han säger 1/3 är det riktiga ja.
Citera
2024-12-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det var Lars Larsson som öppnade PU:s ögon, ära den som äras bör.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0n7AgE/pekade-ut-skandiamannen--har-haft-kontakt-med-palmeutredarna

När TP kontaktade PU i juli 2017 hade man redan börjat syna SE och letade efter orsaken till att han blivit avförd. Efter någon tid informerade man TP om det felaktiga avförandet.
Ok men det var TP som lyckades manipulera KP.
Citera
2024-12-19, 13:03
Medlem
Citat:
När han hör av sig till polisen 1/3 framstår det som att han berättar att han kommer ut från Skandia och hör en smäll, det vill säga det andra skottet. Detta kan mycket väl vara riktigt.

Men därefter flyttar han fram sig till annonspelaren eller närmare än så. Och avviker aldrig från detta.

Hur tänker vittnet-SE med att ljuga om att han är ca 40 längre söderut på Sveavägen? Vad vill han uppnå med den lögnen tror du?
Citera
2024-12-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad har det första med SE att göra ens?

Och det andra? Konstigt icke-svar, eftersom jag inte heller påstått något annat.
Hade förväntat mig att du försökt utveckla argumentet i kontext med SE.
Anledningen till min kommentar var just att SE inte alls "påstås hålla sig nära sanningen med sina lögner" (bortsett från "speglingarna", som också heter det av en anledning)

Jo det första har med Engströms berättelse att göra...

Han kommer ut på Sveavägen och viker sen in vid annonspelaren och när han står och kollar klockan så smäller det...

Han bekräftar ju indirekt en väntande GM vid Dekorima...
Citera
2024-12-19, 13:15
Medlem
Citat:
För sista gången: Som vittne visste SE inte att det var Palme som var skjuten. Henry Olofsson säger uttryckligen att SE sa att han inte trodde att det var Palme och att tanten inte var lik Lisbeth. SE kanske tänkte tanken att det kunde vara Palme men inte mer än så.

Tanken på att han som vittne skulle förneka att det var Palme trots att han egentligen visste det är förstås helt absurd. Det faller på sin egen orimlighet. Så den idén kan man kassera. Om han ljuger om att han inte visste att det var Palme så var det i så fall som GM. Inte som vittne.

Alltså är det inte särskilt konstigt att vittnet SE inte omedelbart söker upp media på platsen. Sedan kan det finnas fler förklaringar som att han var chockad och så vidare, men det här är det mest konkreta. Han säger själv att han först trodde att det var en knarkuppgörelse och inte fick bekräftelse på att det var Palme förrän han kom hem.

Va ?

Trodde Engström att Hage bara skojade om att det var Palme...?

Var han inte mer nyfiken än så när andra vittnen påstår att det är Palme !?
Citera
2024-12-19, 13:28
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Va ?

Trodde Engström att Hage bara skojade om att det var Palme...?

Ja, han säger ordagrant att han trodde att Hage skojade. Att han inte kunde tro på att det var sant. Har du inte läst förhören?

”Vet du vem det är dom har skjutit, säger hon, när jag säger att, nej ingen aning då så säger hon så här, det är Olof Palme.

Jag minns de här orden väldigt tydligt så de är jag väldigt säker på, för jag säger nämligen, nej du skojar, säger jag till henne”
Citera
2024-12-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ja, han säger ordagrant att han trodde att Hage skojade. Att han inte kunde tro på att det var sant. Har du inte läst förhören?

”Vet du vem det är dom har skjutit, säger hon, när jag säger att, nej ingen aning då så säger hon så här, det är Olof Palme.

Jag minns de här orden väldigt tydligt så de är jag väldigt säker på, för jag säger nämligen, nej du skojar, säger jag till henne”

Detta samtal har ju troligen aldrig ägt rum..

Sen ska jag tillägga att när man säger "Du skojar" i detta sammanhang så menar man eg inte att man tror på allvar att det är ett skämt !

Ska jag ta dig på allvar efter detta ?
Citera
2024-12-19, 14:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det är när man studerar KJ och AH som man inser att SE inte var där efter skotten.

En sådan sak är att han tror att det är KJ som "tar puls" och som senare pratar med honom.

Men KJ tog ingen puls och hon har inget minne av SE alls.

Men det finns mer. En rätt självklar sak. Vi får se när ni kommer på den.

Bakom Lucka 24 ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in