Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-26, 15:05
Medlem
Ställer väl frågan till alla I tråden..

När NF går på Sveavägens trottoar så ser han endast 3 personer inom tidsramen...

Olof Palme
Lisbeth Palme
Tensonmannen

Men när AB är vid annonspelaren så finns det plötsligt 4 personer...

Olof Palme
Lisbeth Palme
AB
GM

Missar NF en person på Sveavägens trottoar eller kommer denna person ut från en port ?
Citera
2024-12-26, 15:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Japp om avståndet är så kort så är det korrekt...

Alternativet är att NF missar Engström då har han ju gått om tid...

Samtidigt är det ju faktiskt så att om Tensonmannen är AB så missar väl NF GM oavsett...!?

NF går ju förbi Dekorimahörnan också och nämner väl isåfall ingen där heller..!?

Inte om Dekorimannen dök upp efter att NF passerat.

Om Dekorimamannen ställer sig där direkt efter att NF passerat står han där rätt länge.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-26 kl. 15:15.
Citera
2024-12-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Inte om Dekorimannen dök upp efter att NF passerat. Om Dekorimamannen ställer sig där direkt efter att NF passerat står han där rätt länge.

Det är isåfall så och då vänder han vid annonspelaren typ och hamnar sen bakom LOP i ABs ögon...

Men då måste GM komma från tunnelgatan typ och veta att LOP just gått över Sveavägen....Så att han står på rätt sida !

Jag kan köpa den teorin men då krävs Walki talki för att överföra info till GM enligt mig....Som meddelar att LOP gått över Sveavägen

Är det korrekt ?
Citera
2024-12-26, 15:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det är isåfall så och då vänder han vid annonspelaren typ och hamnar sen bakom LOP i ABs ögon...

Men då måste GM komma från tunnelgatan typ och veta att LOP just gått över Sveavägen....Så att han står på rätt sida !

Jag kan köpa den teorin men då krävs Walki talki för att överföra info till GM enligt mig....Som meddelar att LOP gått över Sveavägen

Är det korrekt ?

Nja, jag ser åtminstone tre möjligheter för det att kunna ske utan WT.

1. CP kan ha dykt upp för att fixa knark.

2. Jonny Wiklund såg en man stå vid motsvarande hörn på andra sidan Sveavägen och stå och speja Sveavägen norrut några minuter före mordet. Den mannen kan ha sett på håll att LOP korsade gatan och då gjort samma. Signalementet matchar inte så bra, men signalement spelar ändå ingen roll enligt vissa.

3. En ensam GM som fått syn på Palme inne i Grand före bion kan ha ställt sig längs med rakaste vägen hem och inväntat LOP utan att följa efter. En snabb koll med Apple Maps ger att snabbast möjliga promenad från Grand till Palmes bostad är Sveavägen förbi mordplatsen. Det var alltså knappast ett orimligt antagande.

Att en ensam GM får syn på Palme i bion och sedan ställer sig längs med den objektivt kortaste vägen hem är knappast försvinnande osannolikt. Han riskerar visserligen att de tar en annan väg, men man kan knappast ställa alltför höga krav på att en ensam galning ska agera strikt rationellt och täcka upp alla möjligheter.

Det är dessutom inte ovanligt att ett lyckat attentat föregås av flera misslyckade försök. En attentatsman behöver inte täcka upp precis alla möjligheter vid varje försök.
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-26 kl. 15:39.
Citera
2024-12-26, 15:39
Medlem
Citat:
Nja, jag ser åtminstone tre möjligheter för det att kunna ske utan WT.

1. CP kan ha dykt upp för att fixa knark.

2. Jonny Wiklund såg en man stå vid motsvarande hörn på andra sidan Sveavägen och stå och speja Sveavägen norrut några minuter före mordet. Den mannen kan ha sett på håll att LOP korsade gatan och då gjort samma. Signalementet matchar inte så bra men det spelar ingen roll enligt vissa.

3. En ensam GM som fått syn på Palme inne i Grand före bion kan ha ställt sig längs med rakaste vägen hem och inväntat LOP utan att följa efter. En snabb koll med Apple Maps ger att snabbast möjliga promenad från Grand till Palmes bostad är Sveavägen förbi mordplatsen. Det var alltså knappast ett orimligt antagande.

Att en ensam GM får syn på Palme i bion och sedan ställer sig längs med den objektivt kortaste vägen hem är knappast försvinnande osannolikt. Han riskerar visserligen att de tar en annan väg, men man kan knappast ställa alltför höga krav på att en ensam galning ska agera strikt rationellt och täcka upp alla möjligheter.

Det är dessutom inte ovanligt att ett lyckat attentat föregås av flera misslyckade försök. En attentatsman behöver inte täcka upp precis alla möjligheter vid varje försök.

Ja ingen teori är ju eg dålig såhär efter 40år då man måste betrakta alla..

Men Engström faller ju in i ditt tänk..

Misslyckat försök..

Han stämplar ut vid mordplatsen..

Tensonmannen är troligen AB..

Vi behöver ju faktiskt snabbt få dit en GM på trottoaren om Tensonmannen är AB..

Då får man köpa sälja knark ( CP ) eller en som kliver ut från en port..

Jag finner inte att vi står varann så långt ifrån...

Sen kan man såklart tycka att Engström inte kan vara GM för han inte är "typen"..
Citera
2024-12-26, 15:52
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:

Misslyckat försök..

Vi behöver ju faktiskt snabbt få dit en GM på trottoaren om Tensonmannen är AB..

Sen kan man såklart tycka att Engström inte kan vara GM för han inte är "typen"..

Vi kanske tänker lika men det är på förloppet det faller för Engström för mig. Han har helt andra problem där än CP.

För antingen går SE ut före NF passerat Skandia och då är det konstigt att NF inte såg honom. Eller så går han ut precis efter, men då måste han gå strax före LOP för att bli Dekorimamannen. Inte så trovärdigt att LP skulle ha missat det totalt.

Så med SE som Dekorimaman måste antingen LP eller NF ha gjort en grov miss. Då kanske man bör fråga sig om man borde söka en annan GM-kandidat istället.
Citera
2024-12-26, 15:56
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Misslyckat försök..

Hade det handlat om stickvapen så hade CP legat nära till hands men finns väl inget som talar för att CP skulle vara den som skjutit Palme, om man bortser ifrån "vittnesmålen" från CP:s pundar-"kompisar", alltså de som blivit mutade av Thure N.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/thure-nassen-polisanmaldes-under-palmeutredningen

Om Tensonmannen är AB så är Engström den sannolike mördaren i än högre grad,
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-26 kl. 16:02.
Citera
2024-12-26, 16:12
Medlem
Citat:
Vi kanske tänker lika men det är på förloppet det faller för Engström för mig. Han har helt andra problem där än CP.

För antingen går SE ut före NF passerat Skandia och då är det konstigt att NF inte såg honom. Eller så går han ut precis efter, men då måste han gå strax före LOP för att bli Dekorimamannen. Inte så trovärdigt att LP skulle ha missat det totalt.

Så med SE som Dekorimaman måste antingen LP eller NF ha gjort en grov miss. Då kanske man bör fråga sig om man borde söka en annan GM-kandidat istället.

Ja grov miss eller så kanske inte så grov eg..

Att någon kanske går före ca 15m är kanske inget man registrerar i LPs fall då det blir liksom inte direkt misstänkt speciellt inte om den framför inte försöker hålla samma takt ..!

NF blir hörd relativt långt efter och bar hörlurar och kanske var lite i hans egna värld tills han kände igen Olof Palme och då reagerade.....Trottoaren är ju rätt bred dessutom..

Halv grov miss då isåfall ..

Alternativt 2 är att NF möter LOP längre norrut och då är försvinner problemet men uppstår då att han misstar sig vart han möter LOP
Citera
2024-12-26, 17:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Problemet är väl att det inte ens är säkert att han sett vittnet Jeppson.

Det han har sett är en teckning med siluetten av en uppenbart yngre person i bullig täckjacka. I det här skedet (1 mars) lämnar han en diffus beskrivning av grändmannen, beskrivningen överlåter han till ombudet LP.

Du menar att GM med en sannolikhet på 99,5% är GM. Det vill säga med luft över ribban för att han skulle kunna fällas till ansvar för gärningen i en domstol. Du vet att i praktiken att det var han.

Och då tolkas ju allt vad han tar för sig och inte och säger och inte i skenet av detta.

Det gäller exempelvis hans förfarande med stämpeltiden eller att han pekar mot en individ i gränden som han vet är ett vittne och som inte liknar övriga signalement överhuvudtaget istället för att lämna en trovärdig och förledande beskrivning av GM själv när han ställt sig 15 meter ifrån skotten.

Vittnet förenar sig utan krångel med sådana här omständigheter. För omvärlden kan det vara lite svårt att inse på vilket sätt de pekar mot SE som GM. Det antas ofta bara slentrianmässigt att de gör det, utan att det preciseras närmare hur.

Så gör gärna det avseende att GM kontaktar PU för att peka mot ett vittne. Som han dessutom iklär LP:s mörkblå täckjacka, så att den riskerar att avföras i och med hans uppgifter.

Och tänk på att jag har lite svårt att förstå, så håll det gärna mycket enkelt.
Citera
2024-12-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Du menar att GM med en sannolikhet på 99,5% är GM. Det vill säga med luft över ribban för att han skulle kunna fällas till ansvar för gärningen i en domstol. Du vet att i praktiken att det var han.

Och då tolkas ju allt vad han tar för sig och inte och säger och inte i skenet av detta.

Det gäller exempelvis hans förfarande med stämpeltiden eller att han pekar mot en individ i gränden som han vet är ett vittne och som inte liknar övriga signalement överhuvudtaget istället för att lämna en trovärdig och förledande beskrivning av GM själv när han ställt sig 15 meter ifrån skotten.

Vittnet förenar sig utan krångel med sådana här omständigheter. För omvärlden kan det vara lite svårt att inse på vilket sätt de pekar mot SE som GM. Det antas ofta bara slentrianmässigt att de gör det, utan att det preciseras närmare hur.

Så gör gärna det avseende att GM kontaktar PU för att peka mot ett vittne. Som han dessutom iklär LP:s mörkblå täckjacka, så att den riskerar att avföras i och med hans uppgifter.

Och tänk på att jag har lite svårt att förstå, så håll det gärna mycket enkelt.

Vad I Engströms berättelse känner du är korrekt ?

Utstämplingstiden--?

Samtalet med väktarna--?

Klocktittandet---?

Samtalet med LP----?

Ser LJ i gränden ----?

Hjälper till med livräddning-----?

Språngmarschen-----?

Överhör "supervittnet" ----?

På exakt allt i hans berättelse är det stort tvivel.....
Citera
2024-12-26, 17:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Vad I Engströms berättelse känner du är korrekt ?

Frågan är nu inte vilka av hans utsagor som är "korrekta" och inte, utan hur olika omständigheter som påstås gör det närmare bestämt pekar mot honom som GM.

Att jag i delar misstror det SE uppger trodde jag hade framgått.

Men, för all del.

Citat:
Utstämplingstiden--?

Det är uppenbart att han tror att den tid han lämnar är den korrigerade och korrekta. Han använder heller inte de olika tider han lämnar på något sätt som fyller någon funktion (ingen har åtminstone kunnat visa det).

Citat:
Samtalet med väktarna--?

Det har givetvis förts.

Citat:
Klocktittandet---?

Det förtjänar som helhet ingen tilltro.

Citat:
Samtalet med LP----?

Något från henne torde han ha uppfattat.

Citat:
Ser LJ i gränden ----?

Utan tvekan.

Citat:
Hjälper till med livräddning-----?

Perifert, möjligen.

Nedanstående, vet inte. Någon grund torde uppgifterna ha.

Citat:
Språngmarschen-----?

Citat:
Överhör "supervittnet" ----?

Citat:
På exakt allt i hans berättelse är det stort tvivel.....

Det är, som sagt, inte riktigt poängen i sammanhanget.
Citera
2024-12-26, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Frågan är nu inte vilka av hans utsagor som är "korrekta" och inte, utan hur olika omständigheter som påstås gör det närmare bestämt pekar mot honom som GM.

Att jag i delar misstror det SE uppger trodde jag hade framgått.

Men, för all del.

Det är uppenbart att han tror att den tid han lämnar är den korrigerade och korrekta. Han använder heller inte de olika tider han lämnar på något sätt som fyller någon funktion (ingen har åtminstone kunnat visa det).

Det har givetvis förts.

Det förtjänar som helhet ingen tilltro.

Något från henne torde han ha uppfattat.

Utan tvekan.

Perifert, möjligen.

Nedanstående, vet inte. Någon grund torde uppgifterna ha.

Det är, som sagt, inte riktigt poängen i sammanhanget.

Min poäng är att det är relativt ovanligt att allt man påstår blir väldigt stora frågetecken....

Även om man i några punkter kunna säga att dom är troliga bara för man själv tycker det !

Hade han gjort allt detta ensam så får man i större utsträckning acceptera att det inte finns några omständigheter som talar emot...

Att han missuppfattar RB att det är inget annat än 23;19 som gäller är en sak man kan spekulera om...

Väktarsamtalet lämnar Engström mkt ovisst ...och säger faktiskt emot väktarna själva...

Klocktittandet är en väldigt märklig sak att vara så tydlig med där det finns andra saker att berätta om som han inte nämner !

Samtalet med Lisbeth som han själv anger är nästan en omöjlighet , man får göra om det till att han snappar upp meningar som inte kanske är riktade mot honom !

Livräddning är inte heller något som är bekräftad av andra som hjälper till...

Ser LJ i gränden på den nivå och detaljerat som han anger ser jag som nästan otänkbart och svårt att vara på brottsplatsen rent tidsmässigt...

Språngmarschen borde andra vittnen se och borde vara såpass tydlig att polisen borde noterat det...

Överhöringen av supervittnet känns så märklig och lämnar många frågetecken..

Du verkar inte vara öppen för att allt kan vara lögn ?

Är det pga att du tvingas misstänka honom ...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in