Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Fast nu har jag, förstås, inte hävdat på allvar att det sitter ett troll och äter jordnötter i servrarna, det tror jag allt att du förstår. 🙂
Men, precis som du skriver: Jag som användare skiter i de tekniska detaljerna, bara det fungerar och utvecklas i den riktning jag önskar. Sedan om du satsat på rätt häst angående den framtida teknikutvecklingen, återstår att se, men det är din ensak. Liksom det är min ensak om jag "lallar" vidare med LLM-Transformers och hoppas på det bästa. Som framgick av mitt förra inlägg så "går jorden inte under" för mig om inte det, i formell mening, sker några beräkningar i ANN.
Jorden går inte under oavsett vilket, allt jag försökt säga är att ni blir blåsta av förhållandevis enkla trolleritrick och den enda anledningen detta fortgår är för att det öses in pengar i detta, pga just trolleritricken som visats tidigare.
Och det är katastrofalt för det blir en ondspiral av det, företag som fått en massa pengar ska försöka påvisa hur de faktiskt kommit framåt, personer och investerare som tror att "nu är vi där" och att AI kan lösa allt och vill investera ändå mer.
Samtidigt sitter det tusentals som vet att detta är teater, där de absolut mest fördelaktiga och fantastiska exemplen visas upp för världen samtidigt som det dröjer halvår eller årsvis innan tekniken blir tillgänglig eftersom samma bolag vet att den inte håller ihop om den skulle granskas i fogarna.
Samtidigt sitter det klappmongon på det här forumet och hävdar att målposten för AGI osv flyttas, OpenAI själva har satt sin egna definition för vad de anser är AGI, när modellen ska kunna utföra ekonomiskt meningsfulla operationer på en nivå eller bättre än en människa och trots det skyltas det med att en modell som man kastar på mer beräkningskraft för en kostnad som överstiger hela det utstakade priset för tävlingen, där den misslyckas med busenkla uppgifter som vilken mänsklig idiot som helst bör klara allt för att få en högre siffra som inte betyder något överhuvudtaget i sammanhanget.
Det är vansinne och det förstör för hela industrin när sådant här görs, OpenAI har inget annat än en massa lögner att komma med, fungerar deras lögner? Nej oftast inte praktiskt och det märks väldigt tydligt när det ges tillgång till det.
Var är alla hollywood blockbusters som Sora skulle skapa? I stället är det som framgår av alla de suckers som valt att betala nästan 2000 kr i månaden för att få generera några minuter video... att Sora är totalt värdelös och långt i från någon "verklighets simulator" som OpenAI marknadsförde det som, var det oväntat nej inte det minsta.