2024-12-27, 18:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
GPT är en arkitektur för en språkmodell, i vardagligt tal en AI. Arkitekturen innehåller ett flertal olika algoritmer och koncept. Att likställa det med "en algoritm" blir därför lite missvisande. GPT är mer komplext än att likställas med "en algoritm" som "bubble sort". Eftersom det är en hel arkitektur och inte en simpel algoritm.

Hela arkitekturen för en mänsklig hjärna känner vi inte till. Men man tror att den består av bl.a. ett neuralt nätverk. Transformer-arkitekturen är löst och schematiskt baserat på det som troligen är centralt för den mänskliga hjärnans arkitektur, det neurala nätverket som kan lära sig olika saker.

Huruvida detta innebär att vi med transformer-arkitekturer kan emulera "intelligens" tycker jag är en öppen fråga än så länge. Det kan säkert inte göras på precis samma sätt, lika komplext som den biologiska hjärnans lösning på ett neuralt nätverk. Här kan det finnas en djupare komplexitet som vi inte känner till ännu t.ex. kopplat till kvantfysik. Men det vet man inte ännu, det är bara en spekulation att det finns en sådan djupare komplexitet.

Det kan alltså vara så att den mänskliga hjärnans lösning på intelligens fungerar ungefär så som man har försökt härma den med digitala neruala nätverk, som Geoffrey Hinton fick nobelpriset för i år. I alla fall tillräckligt nära för att en form av intelligens ska kunna skapas virtuellt.

Vi kan egentligen bara veta detta genom att testa det. Det har man gjort och i de senaste testerna ser det ju faktiskt ut som att o3-modellen är mer intelligent än genomsnittliga människor.

Om vi därmed har emulerat en hjärna tillräckligt nära är väl inte så viktigt, det är resultatet och förmågan som räknas.

Man ska också komma ihåg att möjligheterna med mjukvara och hårdvara i framtiden innebär att det borde gå att skapa något som är smartare än oss även om arkitekturen är mindre avancerad. Vi kan ju trycka in mycket mer minne och mer beräkningskraft än vad som får plats i vår hjärna.

Det är svårt att utesluta att artificiell intelligens inte kan nå lika långt som biologisk intelligens när vi inte har full förståelse för vad som utgör biologisk intelligens. Jag tror att artificiell intelligens kan komma mycket längre, förr eller senare. Vi kan bygga större och större datorer men vi kan inte utöka vår biologiska hjärna.

För en gång skull håller jag med dig/🙂

Men vill tillägga följande:

Evolutionen har prioriterar två sak:

Att kunna bygga nya hjärnstrukturer ovanpå äldre primitivare strukturer.

Energieffektivitet är ytterst viktig för levande varelser.

Därför kan vår hjärna vara "onödigt" tillkrånglad.
Citera
2024-12-27, 20:08
Medlem
neomunaas avatar
*maskinlärning

Ni verkar tappat det här ordet. Algoritmer använder vi bara för att träna modeller till att känna igen mönster mer eller mindre, detta kallas maskinlärning. Allt inom dator är algoritmiskt till viss del.

Jag vill också vända på det och säga såhär. Hur reducerar du ett medvetande med bara ettor och nollor? Det är ju självklart att det inte går att programmera det här. Du kan inte reducera en hjärna till bara bits, 1 och 0. Men ettor och nollor är däremot tillräkligt för att kunna skapa mönster när man upprepar de. 101, 111, 010, osv. Därför kan vi använda algoritmer för att träna maskiner till att kunna känna igen mönster som dessa, 101, 111, 010. etc. Men att ge datorer qualia med bara detta och semikonduktorer? Aldrig.

Jag tror på AGI innan 2026, möjligen innan nyår till och med, vi är riktigt nära nu. Deepseek v3 kom ut idag och är opensource och kan prestera ungefär som o1-mini/preview, det är riktigt bra på att koda och var betydligt billigare och snabbare att träna än många andra modeller iom smart MoE lösning i kombination med att deepseek r1 användes för att skapa synthetisk corpus data för logik under träningen. Inte omöjligt att vi har AGI i mobilen inom några år.
Senast redigerad av neomunaa 2024-12-27 kl. 20:16.
Citera
2024-12-27, 20:40
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För en gång skull håller jag med dig/🙂

Men vill tillägga följande:

Evolutionen har prioriterar två sak:

Att kunna bygga nya hjärnstrukturer ovanpå äldre primitivare strukturer.

Energieffektivitet är ytterst viktig för levande varelser.

Därför kan vår hjärna vara "onödigt" tillkrånglad.
Ja, vår hjärna är ju inte designad så som GPT är designat av ingenjörer. Hjärnan är bara ett resultat av DNA-mutationer och naturligt urval. Baserat på att vi växer upp till fertil ålder och får några barn. Därefter behövs inte människan längre enligt evolutionens regler. En ASI har inte den här begränsningen för att utveckla sig själv vidare.

När en ASI tar över kanske den ser sig som en naturlig del av evolutionen. Lite tråkigt för människan, som inte längre klarar det naturliga urvalet. Men sånt är väl livet i evolutionen av universum. Det går ju inte att stoppa?
Citera
2024-12-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Nu får du sluta larva dig, jag har backat upp allt som jag blivit ombedd att backa upp och som jag faktiskt har påstått. Jag backar däremot inte upp halmgubbar som andra har hallucinerat ihop.

Att ChatGPT håller en högre nivå i debattenen och har en högre läsförståelse och drar mer korrekta slutsatser än användare här, det är min bedömning utifrån alla fel ni begår. ChatGPT har inte sådana brister i läsförståelse och drar inte så många logiska felslut som användare här gör.

Det är vad ett Turing-test går ut på, att jämföra svar från maskiner med människors svar. Ska dock sägas att det är lätt att identifiera vilka svar som kommer från användare här och vilka som kommer från LLM eftersom LLMs svar håller en så mycket högre nivå. Min bedömning är därför att AGI är uppnått.
Nej du. Om du läser igenom dina inlägg här så gör du en massa påståenden utan att förklara ditt resonemang. Vi kan ju börja med hur du definierar intelligens och varför du anser att Chat-GPT är intelligent eller rentav AGI. Kan du komma med något konkret där som vi kan diskutera?

Den kan formulera korrekta meningar, absolut, och så länge det handlar om ämnen det finns mycket information om så kan den också återge korrekta fakta. Så fort vi rör oss i områden där det inte finns lika mycket information börjar kvaliteten att dala medan den alltjämt svarar med säkerhet.

Varför händer detta om den nu är så intelligent? Svaret är helt enkelt att den genererar ett sannolikhetsurval där ord som är statistiskt sannolika att följa de tidigare orden i meningen får ett högt värde och mindre sannolika ord får ett lågt värde. Beroende på det inställda temperatur-värdet för modellen kommer det ord med högst, eller åtminstone kanske topp 5, sannolikhetsvärde att väljas.

När mängden data om ett visst ämne är begränsad kommer ord som egentligen inte passar in (eller passar rent grammatiskt, men fel faktuellt) att tilldelas ett högt sannolikhetsvärde. Modellen vet inte att det är fel, den har ingen kunskap om ämnet.

Modeller som o1 och o3 fungerar i grunden på samma sätt, men man har lagt in en "tankemodul" som genererar flera svar och rankar dem sinsemellan för att på så sätt kunna justera det slutgiltiga svaret till att bli så bra som möjligt. Det kan t.ex. handla om att hämta in ny information från Internet genom RAG.

Nu är det såklart fortfarande i beta och man kan inte lita på allt som finns på Internet, men jag har sett exempel på när den "tänkt" i ca en timme innan svar har lämnats till användaren.
Senast redigerad av erkki17 2024-12-27 kl. 20:52.
Citera
2024-12-27, 21:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Jag tror på AGI innan 2026, möjligen innan nyår till och med, vi är riktigt nära nu. Deepseek v3 kom ut idag och är opensource och kan prestera ungefär som o1-mini/preview, det är riktigt bra på att koda och var betydligt billigare och snabbare att träna än många andra modeller iom smart MoE lösning i kombination med att deepseek r1 användes för att skapa synthetisk corpus data för logik under träningen. Inte omöjligt att vi har AGI i mobilen inom några år.

Jag frågade o1-mini om qualia och fick följande svar som kortfattat säger att det inte är aktuellt just nu men troligen inte omöjligt i framtiden:
Baserat på nuvarande förståelse och teknologiska framsteg verkar det mer sannolikt att AI inte kommer att skapa eller utveckla qualia inom den närmaste framtiden. Detta beror på djupa filosofiska, biologiska och tekniska hinder som fortfarande inte har övervunnits. Dock är framtiden inom AI och medvetandeforskning dynamisk, och nya upptäckter kan potentiellt förändra denna bedömning.
Intressant med DeepSeek.

Jag skulle vilja testa den men jag tvekar.

Är den säker för oss att använda när den är från Kina?
Hur tar vi reda på att den är säker och inte ett vapen mot väst?

Det blir ett dilemma som från TV-serien: The 3 body problem.
Citera
2024-12-27, 22:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ja, vår hjärna är ju inte designad så som GPT är designat av ingenjörer. Hjärnan är bara ett resultat av DNA-mutationer och naturligt urval. Baserat på att vi växer upp till fertil ålder och får några barn. Därefter behövs inte människan längre enligt evolutionens regler. En ASI har inte den här begränsningen för att utveckla sig själv vidare.

När en ASI tar över kanske den ser sig som en naturlig del av evolutionen. Lite tråkigt för människan, som inte längre klarar det naturliga urvalet. Men sånt är väl livet i evolutionen av universum. Det går ju inte att stoppa?

PRESS STOPP PRESS STOPP PRESS STOP

När, ärligt talats, så tror jag inte det, gör du?

Nej, AI-utvecklingen går inte att sropoa: Låt oss, istället, göra det bästa av den!
Citera
2024-12-27, 23:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
När, ärligt talats, så tror jag inte det, gör du?
Nej, AI-utvecklingen går inte att sropoa: Låt oss, istället, göra det bästa av den!
OK. Vem ska lösa det och hur ska de lösa det? Är du inte intresserad av att veta någonting om det?
Citera
2024-12-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Nej du. Om du läser igenom dina inlägg här så gör du en massa påståenden utan att förklara ditt resonemang. Vi kan ju börja med hur du definierar intelligens och varför du anser att Chat-GPT är intelligent eller rentav AGI. Kan du komma med något konkret där som vi kan diskutera?

Som sagt, du får citera de inlägg av mig du vill att jag bemöter. Du har så många gånger haft helt fel om vad jag sagt att dina påståenden om det saknar värde.

Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Den kan formulera korrekta meningar, absolut, och så länge det handlar om ämnen det finns mycket information om så kan den också återge korrekta fakta. Så fort vi rör oss i områden där det inte finns lika mycket information börjar kvaliteten att dala medan den alltjämt svarar med säkerhet.

Det gör du också, du har uttryckt dig väldigt tvärsäkert om saker du haft helt fel om. AGI handlar inte om att vara helt perfekt utan om att vara minst lika bra som människor. Min bedömning efter att ha diskuterat med användare här respektive med ChatGPT om en rad olika ämnen är att ChatGPT är långt bättre. Då jämför jag ändå bara med nuvarande gratisversioner av ChatGPT och inte de bästa versionerna som finns.

Jag ser en enorm skillnad med ChatGPT för 1 år sedan och idag. För ett år hade den betydligt större brister som förtjänar kritik, då hallucinerade den betydligt mer och var ändå tvärsäker, ungefär som genomsnittliga flashbackanvändare. Idag däremot håller den långt högre kvalitet.
Senast redigerad av FreeMarketPatriot 2024-12-28 kl. 01:04.
Citera
2024-12-28, 04:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
OK. Vem ska lösa det och hur ska de lösa det? Är du inte intresserad av att veta någonting om det?

Jag har kommit med förslag och redovisat min syn på AI-utvecklingen. Du har mest krävt andra på svar. De förslag du kommit upp med är mer än 10 år gammal skåpmat ifrån Nicklas Bodstrom som bygger på en gammal förlegad syn på AI-säkerhet, dvs censur, kontroll och inkapsling. Min syn på AI-säkerhet/anpassning bygger på förmänskligande, samarbete, starka positiva känslor ifrån båda håll, samt långsiktigt en gemensam maskincivilisation. Det är en helt modern och realistisk syn, jämfört med din gsmmeldsgs helt orealistiska, vilket du egentligen vet. Min syn är inte perfekt och kan, aldrig, garantera 100 procent lycklig utgång, men det kan, verkligen inte din heller. Snarare så kan den driva på en katastrofal utgång genom att bli en katastrofal självuppfyllande profesia. För du, vet, att ju själv att AI-utvecklingen inte kommer att kunna stoppas, eller hur? Speciellt som "definitionen av AGI" ifrån OpenAI:s och Microsoft:s sida nu är 100 miljarder i vinst för OpenAI runt 2029. Och eftersom du känner till vilken, accelererande, utvecklingstakt som AI-utvecklingen redan börjar få så ksn du, eller egentligen inte, föreställa sig vad som hunnit byggas fram till 2029! Din enda chans är att skeptikerna har rätt och att det hela slutar med en AI-bubbla som spricker, "när som helst". Men det har de talat om i två år nu. "Inbromsningen" i somras berodde på att man, precis, höll på att avsluta, all forskning som sedan möjliggjorde höstens accelererande utveckling.
Citera
2024-12-28, 07:52
Medlem
Citat:
Som sagt, du får citera de inlägg av mig du vill att jag bemöter. Du har så många gånger haft helt fel om vad jag sagt att dina påståenden om det saknar värde.
Då får du citera vad jag har haft fel om gällande dina påståenden. Att jag utelämnade ett "bara" när jag var dig att förtydliga ditt argument om algoritmer är knappast ett felcitat, eftersom att jag inte citerade utan parafraserade.
Du gör ju däremot sport av att vrida på allt jag säger.

Citat:
Det gör du också, du har uttryckt dig väldigt tvärsäkert om saker du haft helt fel om. AGI handlar inte om att vara helt perfekt utan om att vara minst lika bra som människor. Min bedömning efter att ha diskuterat med användare här respektive med ChatGPT om en rad olika ämnen är att ChatGPT är långt bättre. Då jämför jag ändå bara med nuvarande gratisversioner av ChatGPT och inte de bästa versionerna som finns.
Då vill jag utmana dig att peka på exakt vad jag har haft fel om (välj något bara) och så förklarar du varför jag har fel, utan att fråga Chat-GPT. Kan vi få bara ett endaste faktiskt argument i den här tråden?
Citera
2024-12-28, 08:18
Medlem
Läser med intresse om AI men hittar inte nått konkret där de hjälpt en vanlig svenne i vardagen,
Citera
2024-12-28, 09:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Läser med intresse om AI men hittar inte nått konkret där de hjälpt en vanlig svenne i vardagen,

Jag vet inte vad du vill ha hjälp med i vardagen. Men du kan ju fråga någon av de 10 främta botarna på Chatbot Arena. Skillnaden mellan dem är försumbar:

https://huggingface.co/spaces/lmarena-ai/chatbot-arena-leaderboard
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in