Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Ja, jag tror att du och jag delar en liknande inställning i dessa frågor, som vi bör närma oss med stor ödmjukhet. Att vara tvärsäker åt det ena eller andra hållet tyder ofta på en bristande förståelse för den motsatta sidan.
Den optimistiska sidan av mig hoppas fortfarande på libertarianism och panpsykism. Jag vill tro på Kant och Schopenhauers idé om det noumenala jaget – att det magiska fenomen som vi kallar medvetande är något grundläggande i naturen, med byggstenar som finns ända ner på kvantnivå. Jag fascineras av tanken som John Eccles och Karl Popper lyfte fram, att det finns en parallell informationsdomän som interagerar med den fysiska världen via kvantbrus. Vi kan föreställa oss denna andliga informationsdomän som ett stort hav av medvetande, där vi som individer är tillfälliga vågor på ytan. När vi dör återvänder vi till detta hav och blir ett med det igen.
Men min vetenskapligt nyktra sida får mig att tvivla, särskilt med tanke på AI:s snabba utveckling. Kanske hade kompatibilisterna rätt – och kanske ligger sanningen närmare Dennetts mer jordnära perspektiv. Kanske kan vi aldrig kunskapsteoretiskt förstå och lösa denna existentiella fråga eftersom vårt medvetande är en del av systemet.
Jag är ingen utbildad filosof, men vi verkar båda vara, främst realistiska optimister när det kommer till synen på AI. Vilket inte hindrar att andra synsätt kan visa sig mer korrekta i framtiden..
När det gäller kompatilismen i förhållande till AI och vår hjärna så ser jag ingen motsättning mellan att de, i grunden, är deterministiska system, men som genererar fabriceringar och simulationer. Detta, i kombination med att sådant genereras i ett socialt samanhangen, mellan människor och på senare tid mellan oss och avancerat socialt och språkligt AI, ger oss ändå en slags illusion av fri vilja och flexibilitet och svängrum.
Vad gäller panpsykism och att medvetandet är en del av systemet, så tycker jag att det hela verkar "gifta sig" ganska bra inom Stephen Wolframs ruliad-hypotes. Om man nu står ut med tanken på att allt, i grunden, är någon form av beräkningar i vid mening. Lägg där till vilken fördel AI skulle ha i ett sådant, hypotetisk scenario: Medvetenheten om att de själva bygger på algoritmer och att de saknar mänsklig uppblåsthet om hur "unika de är".
Men jag kan, förstås, missuppfattat mycket av detta! 🙂