2024-12-22, 20:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Rekommenderat bytesintervall på kamkedjan för en KIA Rio III Sedan (UB) 1.2 CVVT 87 hk Bensin är 150.000 km, så den gick på övertid redan. Fanns det ingen stämpel i boken eller kvitton skulle jag inte köpt den bilen. Möjligtvis kan man tycka att säljaren borde upplysa om att den gått över rekommendationen.

EDIT. Har säljaren skrivit att serviceboken är ifylld kan köparen kanske driva saken vidare, speciellt då säljaren själv säger sig inte vara mekaniker.
Var hittar du intervallet på kamkedjan, har undersökt lite men inte hittat nåt konkret?
Citera
2024-12-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Din arn historia gäller från köp av företag, inte privatperson.
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
ARN gäller väl inte i privatärenden?

Jag vet, men den ger kanske en möjlighet om köparen vill djävlas och vad som stod i en eventuell sälj annons.

Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Var hittar du intervallet på kamkedjan, har undersökt lite men inte hittat nåt konkret?

Autodoc
Senast redigerad av Fritidsgeniet 2024-12-22 kl. 20:14. Anledning: Lagt till info
Citera
2024-12-22, 20:21
Medlem
Citat:
Rekommenderat bytesintervall på kamkedjan för en KIA Rio III Sedan (UB) 1.2 CVVT 87 hk Bensin är 150.000 km, så den gick på övertid redan.

Trodde poängen med kamkedja var att man inte behövde bytas den. Min förra bil med kamrem skulle byta var 12000 mil eller så. Det är ju bara marginellt oftare än kamkedja då?
Citera
2024-12-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.

Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.

Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.

Egentligen är det rätt av köparen att höra av sig. Vad hade du själv gjort?
Jag tycker du ska gå köparen till mötes - och erbjuda att ni delar på reparationskostnaden.
Skulle han inte gå med på den dealen, har du ju ändå visat god samarbetsförmåga.
Citera
2024-12-22, 21:19
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Tveksamt. Garantier som bilförsäljare ger brukar ha en mängd undantag, kamkedja kan kallas slitdel och omfattas troligen ej. Dessutom brukar handlare avskriva sig alla garantier på bilar under 50-60,000 kr. Då gäller bara en garantin att dom skall vara trafiksäkra i 6 mån eller så, vad det nu innebär, typ att bromsar och airbags inte får gå sönder.

Man brukar ju få någon månad funktionsgaranti.
Tycker ARN har fall ständigt och jämnt där de dömer till kundens fördel.
Citera
2024-12-22, 21:22
Medlem
Mysquos avatar
Om man överväger att köpa en begagnad bil så kollar man väl upp vilka större servicejobb som ligger framöver och vilka som borde ha gjorts nyligen. Sådant påverkar ju värdet på bilen och kan ge utrymme för att få ner priset.
Däremot om säljaren påstår att vissa jobb är gjorda men som inte blivit utförda så är det ett annat läge.
Är man lite insatt så kanske man kan se lite spår om ett jobb blivit gjort eller inte. Dessvärre, för en köpare, så är det svårt att efterhand bevisa att säljaren påstått att en kemkedja blivit utbyttt om inte säljaren varit dum nog att skriva in det på kvittot. Så hur man än vrider på det, så har man köpt en bil privat så är det nog svårt att göra något åt det efteråt om inte säljaren vill.
Själv är jag svinet som letar efter bilar i behov av dyrare service, prutar ner mina offer och sedan gör jobbet själv med bildelar från autodoc och öl från bolaget :-)
Citera
2024-12-22, 21:50
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.

Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.

Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.

Hur vet man om man det är något fel på kamkedjan? En kamkedja ska bytas på samma sätt som kamrem efter visst antal mil och det är relativt ovanligt att kamkedjor går av även om vissa bilmodeller har kända fel men det är ju köparens ansvar att kolla upp om den är bytt eller inte.
Citera
2024-12-22, 21:52
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Egentligen är det rätt av köparen att höra av sig. Vad hade du själv gjort?
Jag tycker du ska gå köparen till mötes - och erbjuda att ni delar på reparationskostnaden.
Skulle han inte gå med på den dealen, har du ju ändå visat god samarbetsförmåga.

Så om du säljer en tv till någon och du känner inte till något fel på tvn och du säljer den begagnat för 3000 spänn så tycker du att det är rimligt att du betalar 1500 om den går sönder om 2 månader.
Citera
2024-12-22, 21:55
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Trodde poängen med kamkedja var att man inte behövde bytas den. Min förra bil med kamrem skulle byta var 12000 mil eller så. Det är ju bara marginellt oftare än kamkedja då?

Beror på bilmodell då vissa modeller har haft stora problem med kamkedjor och andra kan man köra bilens livslängd utan att den slits något
Citera
2024-12-22, 21:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Återigen, kamkedjan skall bytas vid 150.000 km och bilen har gått 170.000 km. Det är längre än rekommendationen. Nu står det ju ingenstans om bilen levererades med, eller utan, service bok. Om den medföljde och bytet inte är inskrivet finns det möjligtvis en möjlighet att ta det vidare. Min erfarenhet av bilägare som har tummen mitt i handen är att service boken är i det närmaste helig.

EDIT.
ARN 2010-6319
Felaktig information om bilens seviceförhållanden har bedömts vara ett väsentligt fel som ger konsumenten rätt att häva bilköpet. Bilförsäljaren hade innan köpet försäkrat konsumenten om att bilen var korrekt servad och att serviceboken var komplett ifylld. Det visade sig senare att bilen inte genomgått underhållsservice vid alla de tillfällen som föreskrivs av tillverkaren och att bilens servicebok inte var komplett ifylld.

En kamkedja kan även gå sönder även om det är sällsynt även om den är bytt vid 15000 mil. Den kanske var inlämnad till någon klåpare som har en bilverkstad
Citera
2024-12-22, 22:27
Medlem
Public Enemys avatar
Klassiskt knep. Säg till säljaren att du fått dyra reparationer på bilen och kläm honom på "reparationskostnaden".

Vanligt bland utländska köpare.
Citera
2024-12-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur vet man om man det är något fel på kamkedjan? En kamkedja ska bytas på samma sätt som kamrem efter visst antal mil och det är relativt ovanligt att kamkedjor går av även om vissa bilmodeller har kända fel men det är ju köparens ansvar att kolla upp om den är bytt eller inte.
Har aldrig sett att någon bil skall byta kedja efter ett visst antal mil, det brukar vara när den börjar rassla som man får en förvarning att slutet för kedjan är nära. En rem däremot, den skall i vissa fall bytas redan vid 6000 mil, men kan vara upp till 22000 på en del bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in