Citat:
Ursprungligen postat av
mrcandle
I början på September sålde jag en bil för ca 47k, bilen hade gått snart 17000 mil och var 12 år gammal. Nybesiktigad en vecka innan. 3 veckor efter köpet hör köparen av sig med flera punkter med fel på bilen, bland annat att bilbatteriet dött och att det var något fel på motorn (gissningsvis kamkedjan). Köparen ville ha ersättning eller häva köpet, jag avfärdade köparen med att bilen såldes i befintligt skick och att jag inte kände till felen.
Det blir tyst i 2,5 månad och köparen hör av sig åter igen om att det var fel på kamekedjan och att köparen fått en offert på 20 000 kr från en verkstad att laga denna, hn påstår även att verkstaden kan konstatera att felet inte uppstått på den korta tiden hn haft bilen och att jag måste ha vetat om detta. Köparen vill att jag ska stå för reperationskostnader eller att vi häver köpet, annars går köparen vidare med detta till domstol och kommer då kräva ännu mer i form av skadestånd och annat.
Jag visste inte att kamkedjan var sliten eller skulle gå sönder snart, jag är ingen expert eller hobbymekaniker. Vad kan hända nu och vad gör jag? Jag har varken lust eller råd att stå för några kostnader på en bil som inte är min längre.
Egentligen är det rätt av köparen att höra av sig. Vad hade du själv gjort?
Jag tycker du ska gå köparen till mötes - och erbjuda att ni delar på reparationskostnaden.
Skulle han inte gå med på den dealen, har du ju ändå visat god samarbetsförmåga.