2024-12-22, 17:37
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-12-22, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Inte riktigt sannt det
Dolda fel som en köpare inte kan kontrollera kan orsaka att säljaren får ta tillbaks bilen som ett återköp .
Ovanligt med fel på kamkedja .
Är det en Saab .?

Köper du en begagnad bil, så är det befintligt skick som gäller! Händer nåt med bilen ett par veckor efter så får den nye ägaren ta det problemet själv, inte den som sålde bilen! Ska han ha garanti på skitet så får han köpa bil från en bilhandlare och inte privat.
Citera
2024-12-22, 18:49
Medlem
Rekommenderat bytesintervall på kamkedjan för en KIA Rio III Sedan (UB) 1.2 CVVT 87 hk Bensin är 150.000 km, så den gick på övertid redan. Fanns det ingen stämpel i boken eller kvitton skulle jag inte köpt den bilen. Möjligtvis kan man tycka att säljaren borde upplysa om att den gått över rekommendationen.

EDIT. Har säljaren skrivit att serviceboken är ifylld kan köparen kanske driva saken vidare, speciellt då säljaren själv säger sig inte vara mekaniker.
Senast redigerad av Fritidsgeniet 2024-12-22 kl. 19:11. Anledning: Lagt till info
Citera
2024-12-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
Tycker också att det luktar skumt detta, efter detta har jag dessutom haft lite koll på bilen och sett att den inte ens är avställd. Skumt om bilen ändå inte går att köra? Men det som skrämmer mig är hur hon skickar ett 3-4 långt (scrollbart) SMS och refererar till alla möjliga punkter inom köplagen. Vill inte att detta tas vidare till domstol, OM! jag förlorar blir det dyra kostnader.
Jag har pluggat till jurist och det första fallet inom avtalslag terminen var just ett beg bil försäljning fall.

Den enda ggn du på något sätt behöver vara orolig är om det var en mycket nyare bil och det kan bevisas att det var ett fel som du borde vetat om då du är kunnig inom bilar och köparen är helt okunnig.

I detta fallet är det en bil som gått 17000mil. Kamrem/kedja brukar bytas vid 15k ... är upp till köpare att kolla om detta är gjort och ta detta med i beräkningen.

Din inställning ska vara att du kan inget om bilar.. har köpt en bil o sen sålt den av nån anledning (ekonomi tex).. du hade ingen aning om nåt fel.

Köparen har ingen susning i helvetet att få rätt i detta fallet... hur mycket personen än hotar med olika lagar som hon tydligen inte ens förstår el betyder det hon tror.

Det som är relevant är hur lagarna tolkas.. kolla olika prejudikat i liknande fall.. det som är relevant... inte nån slasktrattsparagraf i köplagen som aldrig används.
Citera
2024-12-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Rekommenderat bytesintervall på kamkedjan för en KIA Rio III Sedan (UB) 1.2 CVVT 87 hk Bensin är 150.000 km, så den gick på övertid redan. Fanns det ingen stämpel i boken eller kvitton skulle jag inte köpt den bilen. Möjligtvis kan man tycka att säljaren borde upplysa om att den gått över rekommendationen.

EDIT. Har säljaren skrivit att serviceboken är ifylld kan köparen kanske driva saken vidare, speciellt då säljaren själv säger sig inte vara mekaniker.
När säljaren inte är mekaniker är just då personen inte har nåt fall.

Hade det däremot varit en mekaniker är chansen större att de känt till kamkedjan. Det är vad säljaren vetat vid försäljningen som är relevant, inte vad säljaren kunnat veta.
Citera
2024-12-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
När säljaren inte är mekaniker är just då personen inte har nåt fall.

Hade det däremot varit en mekaniker är chansen större att de känt till kamkedjan. Det är vad säljaren vetat vid försäljningen som är relevant, inte vad säljaren kunnat veta.

Återigen, kamkedjan skall bytas vid 150.000 km och bilen har gått 170.000 km. Det är längre än rekommendationen. Nu står det ju ingenstans om bilen levererades med, eller utan, service bok. Om den medföljde och bytet inte är inskrivet finns det möjligtvis en möjlighet att ta det vidare. Min erfarenhet av bilägare som har tummen mitt i handen är att service boken är i det närmaste helig.

EDIT.
ARN 2010-6319
Felaktig information om bilens seviceförhållanden har bedömts vara ett väsentligt fel som ger konsumenten rätt att häva bilköpet. Bilförsäljaren hade innan köpet försäkrat konsumenten om att bilen var korrekt servad och att serviceboken var komplett ifylld. Det visade sig senare att bilen inte genomgått underhållsservice vid alla de tillfällen som föreskrivs av tillverkaren och att bilens servicebok inte var komplett ifylld.
Senast redigerad av Fritidsgeniet 2024-12-22 kl. 19:42. Anledning: Lagt till info
Citera
2024-12-22, 19:48
Medlem
Citat:
Återigen, kamkedjan skall bytas vid 150.000 km och bilen har gått 170.000 km. Det är längre än rekommendationen. Nu står det ju ingenstans om bilen levererades med, eller utan, service bok. Om den medföljde och bytet inte är inskrivet finns det möjligtvis en möjlighet att ta det vidare. Min erfarenhet av bilägare som har tummen mitt i handen är att service boken är i det närmaste helig.

EDIT.
ARN 2010-6319
Felaktig information om bilens seviceförhållanden har bedömts vara ett väsentligt fel som ger konsumenten rätt att häva bilköpet. Bilförsäljaren hade innan köpet försäkrat konsumenten om att bilen var korrekt servad och att serviceboken var komplett ifylld. Det visade sig senare att bilen inte genomgått underhållsservice vid alla de tillfällen som föreskrivs av tillverkaren och att bilens servicebok inte var komplett ifylld.
Din arn historia gäller från köp av företag, inte privatperson.
Citera
2024-12-22, 19:52
Medlem
fskers avatar
Citat:

EDIT.
ARN 2010-6319

ARN gäller väl inte i privatärenden?
Citera
2024-12-22, 19:53
Medlem
Köper man beg bil privat får man väl skylla sig själv, det är ju en risk man tar. Särskilt om man inte är speciellt kunnig om bilar.
Citera
2024-12-22, 19:54
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Säkert en pojkvän från Mellanöstern sittandes hemma i soffan.
Sluta svara så är det löst. Hon har noll att komma med och detta är rent bedrägeri

Exakt. Är detta en helsvensk familj så ska dom skämmas ögonen ur sig. Lägga sig till med babbeluring beteende som svensk, herregud!
Citera
2024-12-22, 19:59
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Tråkigt för köparen, men jag instämmer med övriga. Köparen gjorde ett val när denne valde att köpa en gammal bil av en privatperson.
Hade hon inte snålat utan köpt en likvärdig bil ifrån en handlare hade hon också fått garanti.

Hade hon haft intresse i att ta reda på skicket bättre skulle hon lämnat in bilen till en verkstad redan samma dag hon köpt den för en översyn.

Problemet är inte ditt utan hennes.

Tveksamt. Garantier som bilförsäljare ger brukar ha en mängd undantag, kamkedja kan kallas slitdel och omfattas troligen ej. Dessutom brukar handlare avskriva sig alla garantier på bilar under 50-60,000 kr. Då gäller bara en garantin att dom skall vara trafiksäkra i 6 mån eller så, vad det nu innebär, typ att bromsar och airbags inte får gå sönder.
Citera
2024-12-22, 20:05
Medlem
DARYLs avatar
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av mrcandle
Det är en Kia Rio, motor 1,2 bensin.

Kia är kända för att få tänjd kedja redan runt 15-20,000 mil, de flesta bilar har 30,000-50,000 mil.
Detta kunde inte du veta, inte heller ska du behöva informera om det, det är köparens plikt att läsa på om bilmodellen.
Tecken på sliten kedja är tänd motorlampa, pga att bilens dator upptäcker en skillnad mellan kamaxelns givare och vevaxelns givare, vilket du inte hade. Alltså var den inte så värst sliten.
Dessutom, om köparen lägger 20,000 kr på att byta kedjan, då har hon ju fått en ny kedja, då borde ju rimligen bilen vara värd 20,000 kr mer, eller hur? På samma sätt som om du hade bytt kedjan precis innan försäljningen så hade du inte nöjt dig med 47,000 utan velat ha 67,000 kr.

Så vad fan gnäller kärringen om?
Senast redigerad av DARYL 2024-12-22 kl. 20:08. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in