Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-22, 19:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det s.k. Supervittnet. Det har du aldrig hört om, eller hur?

Göra sig märkvärdig, eller förklara varför han själv såg ut som GM, det är frågan.

Fanns det inte bättre sätt att göra sig märkvärdig på: Att ljuga om att han såg MOP och GM till exempel?

Nu verkar somliga här i tråden inte kunna skilja på att någon försöker "göra sig märkvärdig" och att denne är mördare. De verkar tro att alla som gör sig märkvärdiga är mördare utan undantag.

Det verkar inte finns någon minimigräns på intellektuell begåvning för att skriva i denna tråd.

Du kanske är en av de som tror alla som gör sig märkvärdiga är mördare?
Citera
2024-12-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Klart det är fragment vi har i materialet. Vill du verkligen diskutera och försvara motsatsen?
Det är en självklarhet att allt inte finns med i materialet av det som hände. Ingen beskriver BP t.ex.

"Tydliga påståenden"? Vad vill du mena med tydligt? Att det är sant och korrekt?
Tänk om det vore så, då hade vi inte behövt tala om vittnespsykologi o.s.v.

Gällande det fetstilta så är det just fragment och omöjligt att dra slutsatser kring.
Om det först är efter 50 sekunder som vittnet kommer för att lugna Lisbeth? Eller om SE's kronologi kring uppgifterna är fel? o.s.v.
Men enklast kanske är om vi tänker bort SE i resonemanget och istället talar om Ersson och Karin J.
Både Ersson och Karin J. kommer med uppgiften att de lugnar Lisbeth. (Möjligen att även LL kommer med liknande uppgift).
Inget av dessa vittnen nämner varandra. Varför?

Du har alltså KJ som försöker lugna Lisbeth när KJ anländer ca 30sek och beskriver Lisbeth som i chock och hysterisk...

Du har LL som kommer fram efter ca 80-90 sek och försöker få kontakt med Lisbeth men misslyckas

Ändå menar du att det är sannolikt att Engström kommer fram 45sek och för ett samtal med Lisbeth och ser ihop LJ ?

Enligt mig är det raka motsatsen till sannolikt....Utan helt otänkbart !
Citera
2024-12-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Inte nödvändigtvis.

I en tidig tidningsintervju står det att han springer efter polisen för att berätta vad han sett.

Det kan tolkas som att han misstänkte att LJ var GM och ville själv förmedla LJ:s signalement till piketen.

I så fall är LP-samtalet bara en påhittad påbyggnad på det.

Men för att påstå att han springer efter poliserna så vet vi i efterhand att Widen springer en stund efter.....

Så att han blir dels blir av med poliserna i trappan som dels stannar till pga YN och dels missar Widen är otänkbart..

Du är helt enkelt för naiv...
Citera
2024-12-22, 20:01
Medlem
Citat:
Inte nödvändigtvis.

I en tidig tidningsintervju står det att han springer efter polisen för att berätta vad han sett.

Det kan tolkas som att han misstänkte att LJ var GM och ville själv förmedla LJ:s signalement till piketen.

I så fall är LP-samtalet bara en påhittad påbyggnad på det.

Sen är din teori här så fånig att man skäms..

Skulle Engström springa och lämna ett signalement för att han tror att detta är GM ?

Hade det inte varit bättre om man ändå ska göra sig besväret att springa efter poliserna och lämna signalement om man VET hur GM såg ut ??

Tur han sen ljög att han blev av med poliserna i gränden så hann slapp lämna ett påhittat signalement till en påhittade poliser...

Du börjar bli den enda i tråden som går på alla hans lögner...
Citera
2024-12-22, 20:11
Medlem
Antigen får man tro på Engströms historia(ier) och då är man i mina ögon tillbakastående, eller så får man akseptera att han ljuger.

Om man tror han ljuger dyker såklart frågan upp, «varför ljuger Engström?»

Varför ljuger Engström? Var det för att komma i tidningen eller hadde han något att dölja?

Simple as that!
Citera
2024-12-22, 20:14
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men för att påstå att han springer efter poliserna så vet vi i efterhand att Widen springer en stund efter.....

Så att han blir dels blir av med poliserna i trappan som dels stannar till pga YN och dels missar Widen är otänkbart..

Du är helt enkelt för naiv...

Brukar undvika att svara på dina pajasinlägg men när du kommer med grova faktafel får jag väl göra ett undantag.

Windén sprang inte ”en stund efter” piketpoliserna. Han sprang en mycket kort sträcka innan piketpoliserna ens var på plats.

Vidare har Engström år 1992 beskrivit hur han ser piketpoliserna ta trappan. Om det är sant har han av någon anledning förtigit det tidigare. Men man blir inte automatiskt mördare av att ljuga.

Jag är öppen för att stora delar av efterspelsvittnets berättelse är friserad. Men man måste vara svagbegåvad för att tro att det gör honom till mördare.

Så hela ditt inlägg bestod av rena faktafel. Om du ska citera mig kan du väl i alla fall hålla dig till ditt vanliga trams som är så ogrundat att det inte rör mig i ryggen och tryggt kan ignoreras. Ditt rykte som riksidiot och trådens byfåne är grundmurat.
Citera
2024-12-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Antigen får man tro på Engströms historia(ier) och då är man i mina ögon tillbakastående, eller så får man akseptera att han ljuger.

Om man tror han ljuger dyker såklart frågan upp, «varför ljuger Engström?»

Varför ljuger Engström? Var det för att komma i tidningen eller hadde han något att dölja?

Simple as that!

Men på mordnatten ville inte Engström hamna i tidningen...

Men då försöker dom plötsligt påstå att han inte visste riktigt att det var Palme...

Men att springa efter poliserna för att lämna signalement det hade han både tid och ork till
Citera
2024-12-22, 20:17
Medlem
Har tänkt på det med att Engström liksom aldrig såg mordet. I förhör säger han ju det.

Har kommit fram till att det har att göra med att i början stod det i tidningen att Palme sköts framifrån och att det var två personer involverade.

Engström ville inte ge snuten något gratis. Han visste att det inte var så, men hoppades vel på total förvirring i utredningen i början där.
Citera
2024-12-22, 20:21
Medlem
Citat:
Brukar undvika att svara på dina pajasinlägg men när du kommer med grova faktafel får jag väl göra ett undantag.

Windén sprang inte ”en stund efter” piketpoliserna. Han sprang en mycket kort sträcka innan piketpoliserna ens var på plats.

Vidare har Engström år 1992 beskrivit hur han ser piketpoliserna ta trappan. Om det är sant har han av någon anledning förtigit det tidigare. Men man blir inte automatiskt mördare av att ljuga.

Jag är öppen för att stora delar av efterspelsvittnets berättelse är friserad. Men man måste vara svagbegåvad för att tro att det gör honom till mördare.

Så hela ditt inlägg bestod av rena faktafel. Om du ska citera mig kan du väl i alla fall hålla dig till ditt vanliga trams som är så ogrundat att det inte rör mig i ryggen och tryggt kan ignoreras. Ditt rykte som riksidiot och trådens byfåne är grundmurat.

Då får jag rätta dig...

Att det är dom första förhören som har tyngd och inte 1992 ..

Att Widen sprang efter poliserna är något som behandlats i tråden och inget jag kommit på själv...

Har en IQ på 135 så jag är inte ett dugg orolig för min intelligens...Så återigen så är du naiv som tror på rykte

Sen är det väldigt intressant att man blir en idiot för man misstänker Engström men tror sig vara smart för man inte misstänker Engström...
Citera
2024-12-22, 20:27
Medlem
Citat:

Vidare så skriver du att man blir inte automatiskt mördare för man ljuger...

Vem har påstått det ?

Förstår du inte att vi istället misstänker honom för att han ljuger ?

Sen är det så här enkelt..

Han ljuger inte för att överdriva utan ljuger för att placerar sig på brottsplatsen...

Det är en väldigt stor skillnad och som såklart gör det mkt intressant
Citera
2024-12-22, 20:39
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Att Widen sprang efter poliserna är något som behandlats i tråden och inget jag kommit på själv...

Nej, det gjorde han inte.

Att Windén sprang innan och inte efter piketen kan du till exempel läsa om på sida 40 i Palmemordet – tillbaka till Sveavägen av Lars Olof Lampers.
Citera
2024-12-22, 20:50
Medlem
Citat:
Nej, det gjorde han inte.

Att Windén sprang innan och inte efter piketen kan du till exempel läsa om på sida 40 i Palmemordet – tillbaka till Sveavägen av Lars Olof Lampers.

Som sagt inte jag som kommit med den uppgiften och jag tror faktiskt det är "trådnördar" som är insatta i detaljer som nämnt efter...

Oavsett så ser du inte syftet med lögnerna ..

Utan du tror att han gör det för att spela viktig...

Här gör du ett stort misstag enligt mig !

För det första så "skyddar" du alla lögner under paraplyet uppmärksamhet..

Nästa sak som vi nämnt är att mordnatten borde vara hans stora grej...

Då svarade du att han knappt ville tro att det var Palme och därför lämnade när Media dök upp...

Nästa sak...

Klocktittandet istället för att påstå han fick en skymt av GM för att garantera sig en plats som viktigt vittne...

Det sista ...

Hur kan du bestämma dig för att anledningen för hans lögner ? Du känner honom inte personligen och kan omöjligt göra en sådan bedömning !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in