Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En annan tydlig sak som jag tror gäller dig är avsaknaden av en egen teori..

Då tror jag att det är lätt att bara sitta och vara kritisk åt andras teorier ...

Har märkt att dom som misstänker Engström eller t.ex tydligt CP eller CA lägger ner mkt mindre tid att ständigt kritisera andras teorier utan spekulerar om sin egna teori främst...

Det är ju såklart sorgligt men inget att göra....

PS tänk om du istället varit lika kritisk till Engströms berättelse ..Men eftersom du hellre vill vara kritisk till oss som har honom som misstänkt så måste du svälja allt Engström säger
Ja, vi är nog alla lite funtade så.
Inte så trevligt att ha haft fel.

Jag påstår inte att jag har rätt, men det är lite för många sammanträffanden runt Skandiahuset för att man skall kunna bortse från dom.
Att Stay Behind/CIA hade möten i källaren på Skandiahuset och att vem som helst med en nyckel kunde ta sig in och ut i Skandiahuset via garaget/cykelförrådet är väl rätt uppseendeväckande.

Väktaren Anette Kohut, med andra kända namn Anette Kovik, Annette Kovik, Anette Kovic är ju definitivt skum, hennes far Andras Kohut jobbade den högerextremistiska tidningen Contras.

Lösningen på mordet hittas nig på platsen där det utfördes. I området i eller runt Skandiahuset.
Citera
2024-12-22, 18:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
För att han inte var på platsen efter skotten, vilket också Irvell konstaterade, i ett tidigt skede.

Dessvärre lyftes en man i ljus rock, också han med glasögon, fram som SE kvarvarande på platsen.

Det finns en detalj som är mycket besvärande för SE, och som jag inte tror har lyfts än i tråden.

Vi får se när den tittar fram ...

Saknar ett gäng källor i ditt inlägg.

Har du källan till när Irvell drar denna slutsats?

Gällande en man i "ljus rock" så misstänker jag att det är JA's otvivelaktiga uppgifter om JÅS som återigen tas upp? Eller?
Det är det nog ingen som ens har andra åsikter om.
Andra åsikter har man nog kring uppgiften om att JA reagerat för SE på bild(Ströms PM) vidare också den beskrivningen från JA kring den 50-60 åriga farbrorn med keps. (Vilket självfallet inte är JÅS).
Minnesfel och andra förklaringar av varför detta måste vara felaktigt... eller även vara öppen för möjligheten att det kan vara SE.

Gällande det sistnämnda så låter det inte som något avgörande då vi sannolikt borde ha hört om det på presskonferensen. Ytterligare en "efterkonstruktion" med alternativa förklaringar?
Citera
2024-12-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det finns ett antal omständigheter som talar för SE är ett sent vittne som placerar sig närmare mordet än vad som var fallet.

Diskussionen med RB om möjligheten att hinna ut till 23.20. Strykandet av väktarsamtalet. Det av allt att döma uppdiktade klocktittandet hela vägen fram till mordplatsen. Brådskan han berättar om var troligen inte fallet. Uppgiften att hans klocka visade 23.20 när han hörde skotten vid reklampelaren. Och så vidare.

En sak i tillägg jag fäster mig vid apropå att han i Kvällsposten 860407 berättar att han stämplade ut 23.20 och att det tar "maximalt 20 sekunder" att gå från stämpeluret till mordplatsen.

PH:s testgång av sträckan stämpelur - mordplats tar en minut exklusive väktarsamtalet som han ju stryker (tycker det låter väl raskt).

Han stryker enligt detta 40 sekunder från tiden sträckan tar att tillryggalägga. Och vips så hamnar SE intill mordplatsen istället för på väg ut på gatan när det smäller. Lite väl mycket beräknande list i uträkningen?

Men din förklaring till allt detta är att han söker någon form av uppmärksamhet?

Han skulle ju lätt kunna lägga till att han skymtade GM då hade han blivit ett väldigt viktigt vittne och fått vara med på rekonstruktionen o allt..

Sen så finner jag det märkligt att lägga en märklig berättelse för att lägga sig lite närmare mordet...För han ser väl LJ enligt dig ?
Citera
2024-12-22, 18:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
45 sekunder var ju inte iakttagelsen av LJ utan då måste samtalet mellan Lisbeth och Engström börjat...

Skrev ju att iakttagelsen av LJ måste troligen senast vara gjord ca 55sek efter skotten..

Då är vi ju hyffsat överens ..

Då kan vi slå fast att samtalet mellan Lisbeth och Engström äger rum mellan 40-60sek efter skotten och då görs även iakttagelsen av LJ...

Du anser väl att det är mkt sannolikt att denna händelse ägt rum ?

Medans jag menar att vittnesuppgifter inte stryker att denna händelse äger rum pga när tidiga vittnen anländer första minuten och beskriver Lisbeth

Jag kan dock inte dra några slutsatser utan ser möjligheterna att SE's uppgifter faktiskt ger en bild av att de är egenupplevda och till stor del stämmer.

Jag instämmer ju självfallet i att vi inte har några uppgifter (från andra) som ger stöd för Lisbeth och SE's påstådda samtal. Då hade detta varit en icke-fråga. Men eftersom det bara är fragment vi läser i materialet och att jag inte ser något som helt omöjliggör det SE berättat så kan jag inte förkasta hans version.
Citera
2024-12-22, 18:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Gällande en man i "ljus rock" så misstänker jag att det är JA's otvivelaktiga uppgifter om JÅS som återigen tas upp? Eller?
Andra åsikter har man nog kring uppgiften om att JA reagerat för SE på bild(Ströms PM) vidare också den beskrivningen från JA kring den 50-60 åriga farbrorn med keps. (Vilket självfallet inte är JÅS).
Minnesfel och andra förklaringar av varför detta måste vara felaktigt... eller även vara öppen för möjligheten att det kan vara SE.

Gällande det sistnämnda så låter det inte som något avgörande då vi sannolikt borde ha hört om det på presskonferensen. Ytterligare en "efterkonstruktion" med alternativa förklaringar?

1.

Tror snarare det är som så att ingen ännu har tänkt på det.

Avgörande? Nej, det är inte på fingeravtryck inuti bössan- eller DNA på OP:s axel-nivå.

Inte för att det heller hade hjälpt i den här tråden, men men ...

2.

Det finns flera källor till denna slutsats. En är att poliserna ställer frågor om SE:s närvaro.

Knappast något de kom på att göra själva. En annan är i PH:s PM:

"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på gärningsmannen som överensstämmer med SE."

Linder återupprepar senare denna slutsats i ett ljudklipp från Palmerummet.
Senast redigerad av Dalulven 2024-12-22 kl. 18:54.
Citera
2024-12-22, 18:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

"För att han inte var på platsen efter skotten, vilket också Irvell konstaterade, i ett tidigt skede."

Åtminstone Nils Linder höll fortfarande fast vid det ovannämnda så sent som den 8 januari 1987, inte ens Holmér sa emot i Palmerummet. Det verkar alltså ha varit en vedertagen sanning där.

Vid ett annat tillfälle resonerade man ungefär så här, "om han var där, då är han ... gärningsmannen".

Man hade sina ljusa stunder i rummet, allt var inte mörkt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-22 kl. 19:02.
Citera
2024-12-22, 18:55
Medlem
Citat:
Jag kan dock inte dra några slutsatser utan ser möjligheterna att SE's uppgifter faktiskt ger en bild av att de är egenupplevda och till stor del stämmer.

Jag instämmer ju självfallet i att vi inte har några uppgifter (från andra) som ger stöd för Lisbeth och SE's påstådda samtal. Då hade detta varit en icke-fråga. Men eftersom det bara är fragment vi läser i materialet och att jag inte ser något som helt omöjliggör det SE berättat så kan jag inte förkasta hans version.

Jag tycker inte det är fragment utan tydliga påstående vad som sker första minuten och vad folk gör...

T.ex om ett vittne kommer fram till brottsplatsen efter ca 30sek och går fram till Lisbeth för att lugna henne och försöka prata så kan ju inte Engström 10sek senare stå och prata med Lisbeth....

Det är sånt som blir osannolikt...

Det är alltså inte omöjligt att ett samtal ägt rum men osannolikt...
Citera
2024-12-22, 19:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"För att han inte var på platsen efter skotten, vilket också Irvell konstaterade, i ett tidigt skede."

Åtminstone Nils Linder höll fortfarande fast vid det ovannämnda så sent som den 8 januari 1987, inte ens Holmér sa emot i Palmerummet. Det verkar alltså ha varit en vedertagen sanning där.

Vid ett annat tillfälle resonerade man ungefär så här, "om han var där, då är han ... gärningsmannen".

Man hade sin ljusa stunder i rummet, allt var inte mörkt.

Ibland kan det vara intressant att bolla helt galna idéer om man kört fast. Att leka med den galna tanken att SE var mördaren ledde dessvärre ingenstans.

Jämför gärna med att leka med tanken att SEs handväska försvann i en luftballong och att SEs tandläkare bröt av en borr i SEs mun 18.18 och att SE då avbröt tandläkarbesöket.

Bara för att en tanke går att tänka, så betyder det inte att tanken är riktig.

Jag är övertygad om att SEs tandläkare hade sina ljusa stunder också.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-22 kl. 19:09.
Citera
2024-12-22, 19:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag tycker inte det är fragment utan tydliga påstående vad som sker första minuten och vad folk gör...

T.ex om ett vittne kommer fram till brottsplatsen efter ca 30sek och går fram till Lisbeth för att lugna henne och försöka prata så kan ju inte Engström 10sek senare stå och prata med Lisbeth....

Det är sånt som blir osannolikt...

Det är alltså inte omöjligt att ett samtal ägt rum men osannolikt...
Ja det är otroligt. Om LP, mot förmodan, varit talbar en kort stund så blev hon återigen hysterisk när GS kom. Det som blir kvar är en mycket liten lucka för Engströms "samtal" med henne, vilken tur han hade som råkade ha vägarna förbi just då.
Citera
2024-12-22, 19:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1.

Tror snarare det är som så att ingen ännu har tänkt på det.

Avgörande? Nej, det är inte på fingeravtryck inuti bössan- eller DNA på OP:s axel-nivå.

Inte för att det heller hade hjälpt i den här tråden, men men ...

2.

Det finns flera källor till denna slutsats. En är att poliserna ställer frågor om SE:s närvaro.

Knappast något de kom på att göra själva. En annan är i PH:s PM:

"Polisen (Irvell) påstår att övriga vittnen på mordplatsen icke har sett SE på platsen. Däremot har tre vittnen inledningsvis lämnat ett signalement på gärningsmannen som överensstämmer med SE."

Linder återupprepar senare denna slutsats i ett ljudklipp från Palmerummet.

Tycker inte riktigt du svarar på frågorna eller är specifik i källhänvisning.
Precis, det är Linder som resonerar i de termerna. (Där har jag källan)
Det fetstilta är heller inget nytt. Vi har inget vittne som tydligt placerar SE på mordplatsen.
Att dra slutsatsen att SE inte är där utifrån detta skulle alltså Irvell ha dragit?
Citera
2024-12-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det är otroligt. Om LP, mot förmodan, varit talbar en kort stund så blev hon återigen hysterisk när GS kom. Det som blir kvar är en mycket liten lucka för Engströms "samtal" med henne, vilken tur han hade som råkade ha vägarna förbi just då.

Anledningen till att det blir otroligt osannolikt är att KJ anländer till brottsplatsen efter ca 30sek...

Hon är den som går fram till Lisbeth och försöker lugna henne medans Glantz och Hage gör livräddande åtgärder...

Hur kan då Engström komma 10-12 sekunder senare och föra ett behärskat samtal med Lisbeth och se LJ ihop...När KJ har fullt stå att springa efter Lisbeth som far runt ( ska även putat bort Hage)
Citera
2024-12-22, 19:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Anledningen till att det blir otroligt osannolikt är att KJ anländer till brottsplatsen efter ca 30sek...

Hon är den som går fram till Lisbeth och försöker lugna henne medans Glantz och Hage gör livräddande åtgärder...

Hur kan då Engström komma 10-12 sekunder senare och föra ett behärskat samtal med Lisbeth och se LJ ihop...När KJ har fullt stå att springa efter Lisbeth som far runt ( ska även putat bort Hage)
Just det, och sedan när GS kommer så är hon återigen i ett hysteriskt tillstånd.

Men det går väl att skohorna in ett LP-samtal också, om man anstränger sig.

Tidsfönstret för det där samtalet blir dock väldigt snävt, för att inte säga helt osannolikt att det skulle ägt rum.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-12-22 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in