2024-12-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxlisbon
Nä du har rätt, jag tänkte mer att det kanske va ”privat” eller vad man ska säga eftersom jag inte hittade mycket info. är nog lite yngre än dom flesta här inne och kan inte säga att jag kan mycket om gravplatser etc. men tack för svaret, jag övertänker lite ibland så var tvungen att fråga

Det är bättre att övertänka än att undertänka.

Vill man hitta hennes gravsten, är det väl bara att använda gravID och fråga kyrkan 🙂
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-12-22 kl. 09:33.
Citera
2024-12-22, 09:43
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Ja, Han är en sorglig historia den där Borgnäs.

Det är lite intressant att än så länge är det främst Borgnäs som "gör en Lambertz" och starkt vidhåller gamla tokigheter. De flesta andra ansvariga i fallet verkar vilja ligga lågt och vill inte prata i dag.
Citera
2024-12-22, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu lugnar vi ner oss lite. Styckmordet på CdC bar inte Gonerkas signatur, Wandas huvud var avskiljt mellan 3:e och 4:e halskotan.
CdC:s huvud var däremot avskiljt tätt intill bålen mellan 6:e och 7:e halskotan vilket är ovanligt i såna här sammanhang.

Gonerka hade ingen bil sommaren 1984, han brukade få skjuts av en bekant.

Vi ska dessutom komma ihåg att Gonerkas offer var hans fästmö (hon var inte prostituerad) och hon hade djupa avvärjningsskador på händerna och underarmarna, troligtvis var det ett partnerbråk som urartade på ett rent groteskt sätt. Han brydde sig inte heller om att gömma kvarlevorna, bålen återfanns väl dessutom på balkongen med armarna kvar så vitt jag kommer ihåg.

Du har kanske hört talas om gärningsmannaprofilering?
Här drivs du av en skepsis kring Gonerkas skuld, men vad gör då TH och TA som mer troliga gärningsmän än honom?
Citera
2024-12-22, 10:09
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det gjordes husrannsakningar i Härms bil, på hans och hans sambos arbetsplats, i Allgéns och Härms respektive hem samt i Allgéns bankfack, utöver att trädgårdslandet på Allgéns lantställe grävdes upp i jakt på Catrines försvunna huvud. I hastigheten kan jag ha glömt något ställe.

Ingenstans återfanns några bevis på att Härm och/eller Allgén hade haft kontakt med da Costa. Inte heller fann man någonting som tydde på att Härm och Allgén hade haft närmare kontakt med varandra än den ytliga som de hade redogjort för.

Som Jan Olsson har sagt, typiskt när polisen är en riktig gärningsmannen på spåret och börjar gräva / husrannsakan / annat - så hittar man nästan alltid mer och mer saker som styrker misstankarna. I fallet Härm och Allgén så hittade man ju absolut ingenting, vilket skulle kunna förklaras med att de var så otroligt listiga och skickliga mördare.

(Att den sluga planen skulle innehålla idén att fotografera mordet och sedan gå och helt öppet lämna in filmrullen för framkallning i en fotobutik - med full vetskap om att om butiken ringt polisen så får de livstids fängelse. För att göra det mer uppenbart väljer de en fotobutik i Solna Centrum, nära både där de begått mordet och där de placerar ut kroppsdelarna. Det hindrar dock inte den listige Allgén från att helt öppet och omaskerat stå och diskutera bilderna med fotohandlaren, sedan betala för sig och gå.)

Citat:
Det finns fortfarande ett problem (nu låter jag som den kända TV-deckaren Columbo), BO var tydligen rätt sliten 1984 så du kan kanske förklara hur den kvinnliga polisen kunde förväxla henne med en helt annan kvinna?

Eftersom "minnet" av denna händelse först berättas 1988 så finns exakt alla möjligheter att förväxla personer i sina egna minnesbilder.

Kombinerar man faktumet att plats och utseende har en naturlig alternativ förklaring (Härms flickvän, som bodde vid den aktuella tunnelbanestationen) med att den kvinnliga polisen bevisligen har andra felaktiga minnesbilder så är det ganska klart tycker jag.
Citera
2024-12-22, 10:13
Medlem
Citat:
Nej avsnitt 4 har jag missat helt och hållet, kan inte du berätta lite mer om vad som framkom där?

Har man intervjuat den kvinnliga polisen?
Du skojar? Om inte så fick vi ta del av mycket besvärande uppgifter avseenden kvinnliga tunnelbanevittnet förutom att hon påstod sig sett catrin o
TH ihop några år tidigare, så påstod hon också hon gått förbi den ena platsen där påsarna hittats, hon uppgav sog ha känt kadaverlukt o uppgav uppenbart felaktiga uppgifter, därefter var det något annat hon ljög om vilket jag inte helt minns, typ att hon sett catrin när hon bevisligen var död, ( kan minnas fel på denna) skälet hon uppgav när hon inkom med vittnesmålet var också suspekt, hon har mycket låg trovärdighet,,vägrade också låta sig intervjuvas i programmet,,
Citera
2024-12-22, 10:18
Medlem
OBS!

En "måstelyssning" för alla intresserade måste vara det nysläppta avsnittet av podden Bildningskomplexet ("Dokumentären om det svenska styckmordet - med Dan Josefsson").

Dokumentären i SVT är gjord så att en nybörjare på området kan sätta sig in i fallet. I podden får Dan Josefsson istället under en dryg timme lägga ut texten för en mer initierad publik. En hel del av de frågor som kvarstod efter dokumentären behandlas i denna podd.

(Podden finns väl där poddar brukar finnas men åtminstone ligger den nu på Spotify).
Citera
2024-12-22, 10:23
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loranga
En "måstelyssning" för alla intresserade måste vara det nysläppta avsnittet av podden Bildningskomplexet ("Dokumentären om det svenska styckmordet - med Dan Josefsson").

Den podden har tidigare publicerat en sammanlagt tre timmar lång intervju med Per Lindeberg, uppdelat i två avsnitt. Rekommenderas också!

https://poddtoppen.se/podcast/1494535659/bildningskomplexet/fallet-catrine-da-costa-del-1-med-per-lindeberg
Citera
2024-12-22, 10:25
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Nej avsnitt 4 har jag missat helt och hållet, kan inte du berätta lite mer om vad som framkom där?

Har man intervjuat den kvinnliga polisen?
Kan inte du din hycklare tala om du fortfarande står för följande inlägg?
Citat:
Att låna någon annans plastsäck är mycket enkelt, en vaktmästare eller städare sätter på en ny plastsäck på någon soptunna och VIPS så har du någons fingeravtryck av dra nytta av.

Märklig tråd detta, att Tet och Thomas är dom skyldiga till detta mord är helt utan tvivel.

Det finns inga andra kända gärningsmän som överhuvudtaget varit i kontakt med Cathrine, polisen var inne på rätt spår redan från början.

Cathrines död var en "olyckshändelse" och Teet har erkänt detta gråtande för en annan prostituerad.

Teet försökte redan hösten 1983 strypa en ung prostituerad i ett trapphus på Östermalm men lyckades inte med sitt onda uppsåt, den unga prostituerade kvinnan sparkade honom i skrevet och flydde.

Hon pekade ut Teet hösten 1984 när polisen visade henne ett fotoalbum med "välkända horkunder" på stritan och hon var 99% säker.

Mordförsök är allvarliga saker men Teet undgick åtal för just detta grova brott.

Självklart så nekade herr obducenten när polisen förhörde honom.

Och att karln har jagat horor på Malmskillnadsgatan är allmänt känt.

Inte ens det ville han erkänna även fast ett stort antal prostituerade sett honom på stritan.

Teet var och är inte trovärdig för 5 öre.
Citera
2024-12-22, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxlisbon
kanske en lite konstig/ovanlig fråga men jag vet att det finns många som kan väldigt mycket om både fallet och catrine här så jag undrar, har catrine någon minnessten etc? jag googlade och hittade gravplats där det stod minneslunden. hade gärna velat lämna blommor eller något fint, tycker så synd om henne och skulle vilja hylla henne på något sätt men vill inte vara respektlös mot anhöriga

Har inte själv heller hittat något direkt minnesmärke, det är som hon kom och gick med vinden.

Det skulle vara fint med en minnessida där man kunde tända ljus, lämna tankar och minnen som aldrig bleknar. Vet inte om det enbart är anhöriga som kan skapa dessa? Det kommer kanske en med tiden.
Citera
2024-12-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har inte själv heller hittat något direkt minnesmärke, det är som hon kom och gick med vinden.

Det skulle vara fint med en minnessida där man kunde tända ljus, lämna tankar och minnen som aldrig bleknar. Vet inte om det enbart är anhöriga som kan skapa dessa? Det kommer kanske en med tiden.

Har man inte en sten i en minneslund?
En minnessida är verkligen ingen dum idé.

Att det saknas en minnessida eller liknande, är lite intressant, med tanke på att detta är Sveriges mest känd kvinnomord, utan tvekan.

Och kvinnorörelsen släppte liksom da Costa som en het potatis, så fort verklighetens vindar började blåsa.

Hanna Olsson sa ju att BO var en symbol.
Hon var helt till sig i trasorna av politisk passion.
Konstig symbol som varken får plakett, staty, minnessida eller liknande.

Ja ytterligare saker att fundera på alltså.
Citera
2024-12-22, 11:03
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, det har kanske varit uppe här i tråden att hon nyss skrev en debattartikel i GP där hon menade att läkarna fått oerhört stor tillgång till rättsinstanser och den nämns ju i DN-artikeln du tar upp. Hennes poäng där var:
Jag vet inte vem som mördade och styckade Catrin da Costa. Jag vet däremot att det skorrar i mina öron när man i varje ny vända av medial uppmärksamhet omtalar ärendet som förbisett eller illa granskat.

Allmänläkaren och obducenten har haft en omfattande och i princip konstant tillgång till rättsvårdande myndigheter under mer än tre decennier. https://www.gp.se/kultur/kulturdebatt/catrine-da-costa-fallet-inget-justitiemord-.e74d56ff-8878-49ea-bd55-c5949cf39c6b%22]https:/www.gp.se/kultur/kulturdebatt/catrine-da-costa-fallet-inget-justitiemord-.e74d56ff-8878-49ea-bd55-c5949cf39c6b?access=unknown
Resonemanget är konstigt. Hennes poäng är ju att eftersom läkarna fått mycket resurser lagda på sig så kan fallet inte ha varit "illa granskat". Hon verkar helt omedveten om andra sådana fall, till exempel Macchiarini-skandalen vid K.I., där fejk-kirurgen Macchiarini varit granskad i hundratals peer reviewade artiklar, som visade sig innehålla fejk. Människor dog på grund av honom. "Minnesexperten" Sven Å Christianson är ett annat sådant exempel, med omfattande vetenskaplig produktion och inblandning i "seriemördaren "Quick som inte var någon seriemördare, Dan Josefsson har granskat även Christianson: https://omni.se/josefsson-slar-tillbaka-mot-christiansons-kritik/a/cd8ebaeb-7134-4153-868e-f218c6ee36df

Så med det resonemanget är nog Hultegård helt enkelt naiv och ute och cyklar.

I DN-artikeln kommer hon med nya påståenden, här är en fungerande länk:
http://web.archive.org/web/20241221180947/https://www.dn.se/kultur/da-costa-fallet-skapade-sektlika-grupperingar/

En av de saker hon säger här är: "Fel kan ha begåtts, men i debatten verkar man glömma hur många jurister som nagelfarit målet genom åren."

Ja... Hur många jurister är det då? Nämn ett namn då. Hänvisa journalisten till en av dessa jurister som har "nagelfarit" målet.

I DN-artikeln heter det att hon "satte sig in i fallet da Costa i samband med sin avhandling i allmän rättslära, om vittnesmål i fall som rör sexualbrott mot barn." Här är information om disputationen: https://www.gu.se/evenemang/disputation-kristina-hultegard-2

Men nu kommer en konstig sak. I DN-artikeln heter det att Hultegård satte sig in i da Costa-fallet när hon skrev sin avhandling, men här är hennes avhandling och jag har inte läst den, bara sökt på "Costa", "obducenten" och "rättsläkare" och kollat innehållsförteckningen, utan resultat. Verkar inte som hon tar upp detta där. Gör hon inte det så blir det ju märkligt att hon hänvisar till arbetet med sin doktorsavhandling som legitimitet för att uttala sig i da Costa-fallet. Hon har alltså inte ens skrivit om da Costa-fallet efter vad det verkar, men DN-artikeln kan ge sken av det och rent av ge sken av att hennes avhandling tar upp detta: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/78637

Inte heller verkar hon ha skrivit om det i andra artiklar: https://www.gu.se/om-universitetet/hitta-person/kristinahultegard

Hon kan ha satt sig in i fallet ändå, förstås, men jag märker inte det, tycker det hon skriver i GP och säger i DN låter väldigt svepande och generaliserande och att GP-artikelns resonemang var rent av dumt tänkt och vagt genom att hon inte kommer med nåt konkret. Rent av även obehagligt eftersom da Costa faktiskt blir en personlighet i dokumentären genom vittnesmål och bilder och annat men är en fullkomlig biperson i Hultegårds artikel och intervju. Jag antar att Hultegård tycker att det även lagts tillräckliga resurser på att utreda vem da Costas eventuella mördare kan vara?

Det är just det som är obehagligt med Hultegårds framträdande (förutom okunskapen som lyser igenom), att exponeringen tycks viktigare än korrekta fakta. Och som vanligt glöms Cathrine bort och det faktum att hon inte fick en korrekt utredning.
Citera
2024-12-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durzon

Det som är viktigt i det här fallet är att förstå vilken roll som media hade i allt detta. Media var den drivande energin i den här processen. För att häxbrygden ska koka upp och reagera krävs värme. Media är den värmen som ger energi till hela processen. Utan media så står häxbrygden där på spisen och man får det knappt att puttra.

Ander Helin hade säkert aldrig ens valt att väcka åtal om det inte varit för uppståndelsen i media. Han verkade inte ens tror på sin egen bevisning. Åtalet skulle ha blivit nedlagt redan när det visade sig att dom två männen som suttit häktade med fulla restriktioner inte erkänt på cirka 6 månader.

Det är dags att se medias roll för vad den är i samhället och sluta med dom här föreställningarna om att media bara är någon slags observatör som rapporterar och informerar. Det är en formande drivkraft. Och det är detta som lockar in politiskt intresserade människor till journalistik och ägande av media.

Socialdemokraterna och makten

Media hade en stor roll och svensk media är starkt sammankopplat med Socialdemokraterna säkerligen än mer då än vad de är idag.

Att rättsväsendet skulle frikänna två vita män, akademiker med välbetalda arbeten skulle slå negativt på det statsbärande partiet Socialdemokraterna (som satt ensamma i regering och styrde Sverige). Helt övertygad om att även politik har spelat en roll i allt detta. Feministrörelsen växte runt detta mål och Socialdemokraterna hade fått betala stort i valet om männen hade frikänts och fått återgå till arbetet. Socialdemokraterna prioriterar makten framförallt, att människor får sina liv förstörda saknar betydelse.

Borgnäs som delvis framstår som någon sorts hovnarr åt Socialdemokraterna och som även idag fortfarande påstår att de är skyldiga till styckningen har ju själv kopplingar till Socialdemokraterna.

*Ett annat exempel på det jag talar om är Kevin-mordet. En invandrare torterade, våldtog och mördade en liten svensk pojke. Det var väl Laila Freiwalds (S) som var i kontakt med Polisen och klargjorde att det vore olämpligt om detta kom ut i en valrörelse (skulle skada (S) och gynna annat parti i valet). Polisen valde då efter påtryckningar att skylla mordet på 2 svenska barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in