2011-12-11, 01:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Beträffande denna handduk som jag också är väldigt less på vid det här laget. Det sägs att hårstrån som matchar offret anträffats på dem. Finner ingen anledning att betvivla en sådan sak, men däremot så är det inte på något sätt klarlagt att gärningsmannen eller gärningsmännen avsatt några av övriga hårstrån som man lyckats få fram en DNA-profil från.

En handduk är liksom en handduk. Kan lånas av gäster etc. Om det nu var så att den tillhörde offret så är sannolikheten ännu mindre att spåren kommer från gärningsmannen, då hon levde flyktigt och träffade massa män. Bevisvärdet är hur lågt som helst.

Till skillnad från denna nästan helt ointressanta handduk så finns det fingeravtryck på plastsäcken eller plastsäckarna av synnerligen högintressant slag. Hur många vet jag inte, men nog ligger det otroligt nära att utgå ifrån att gärningsmannen (eller någon som hjälpte till att göra sig av med bevis) avsatt dem. Förutsatt att de inte härstammar från någon av poliserna som hanterade fynden. Det var ju ingen speciellt imponerande mordutredning som bedrevs, så det skulle inte förvåna mig om det förhåller sig så.

Som sagt, låna någon annans handduk gör man ofta, men hur ofta lånar man någon annans plastsäck? Inte tusan sker det med någon större frekvens.

Att låna någon annans plastsäck är mycket enkelt, en vaktmästare eller städare sätter på en ny plastsäck på någon soptunna och VIPS så har du någons fingeravtryck av dra nytta av.

Märklig tråd detta, att Tet och Thomas är dom skyldiga till detta mord är helt utan tvivel.

Det finns inga andra kända gärningsmän som överhuvudtaget varit i kontakt med Cathrine, polisen var inne på rätt spår redan från början.

Cathrines död var en "olyckshändelse" och Teet har erkänt detta gråtande för en annan prostituerad.

Teet försökte redan hösten 1983 strypa en ung prostituerad i ett trapphus på Östermalm men lyckades inte med sitt onda uppsåt, den unga prostituerade kvinnan sparkade honom i skrevet och flydde.

Hon pekade ut Teet hösten 1984 när polisen visade henne ett fotoalbum med "välkända horkunder" på stritan och hon var 99% säker.

Mordförsök är allvarliga saker men Teet undgick åtal för just detta grova brott.

Självklart så nekade herr obducenten när polisen förhörde honom.

Och att karln har jagat horor på Malmskillnadsgatan är allmänt känt.

Inte ens det ville han erkänna även fast ett stort antal prostituerade sett honom på stritan.

Teet var och är inte trovärdig för 5 öre.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2011-12-11 kl. 01:37.
Citera
2011-12-11, 01:38
Bannlyst
"Men enligt grundlagen är det endast allmän domstol som kan pröva skuldfrågan rörande en brottslig handling. Men Kammarrätten höll en brottmålsförhandling som i allt väsentligt följde rättegångsbalken.

Det är just detta som Lars-Erik Tillinger nu hävdar var ett grundlagsbrott. Ett eventuellt brott mot griftefrid var dessutom preskriberat redan vid tiden för de båda mordrättegångarna i Stockholms tingsrätt."

http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/07/ny-resningsans-kan-till-hd-i-fallet-catrine-da-costa
Citera
2011-12-11, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Antagligen denna:
http://www.bokus.com/bok/9780810998469/gnomes-deluxe-collectors-edition/

Den boken har ställt till mycket problem
Citera
2011-12-11, 02:44
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
... ...

Sloooow clap för ännu en som postar tvärsäkra påståenden utan att läst tråden. Verkligen super.
Citera
2011-12-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systeremma
Den boken har ställt till mycket problem
För någon i Catrine da Costa-målet?
Citera
2011-12-11, 09:02
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Att låna någon annans plastsäck är mycket enkelt, en vaktmästare eller städare sätter på en ny plastsäck på någon soptunna och VIPS så har du någons fingeravtryck av dra nytta av.

Märklig tråd detta, att Tet och Thomas är dom skyldiga till detta mord är helt utan tvivel.

Det finns inga andra kända gärningsmän som överhuvudtaget varit i kontakt med Cathrine, polisen var inne på rätt spår redan från början.

Cathrines död var en "olyckshändelse" och Teet har erkänt detta gråtande för en annan prostituerad.

Teet försökte redan hösten 1983 strypa en ung prostituerad i ett trapphus på Östermalm men lyckades inte med sitt onda uppsåt, den unga prostituerade kvinnan sparkade honom i skrevet och flydde.

Hon pekade ut Teet hösten 1984 när polisen visade henne ett fotoalbum med "välkända horkunder" på stritan och hon var 99% säker.

Mordförsök är allvarliga saker men Teet undgick åtal för just detta grova brott.

Självklart så nekade herr obducenten när polisen förhörde honom.

Och att karln har jagat horor på Malmskillnadsgatan är allmänt känt.

Inte ens det ville han erkänna även fast ett stort antal prostituerade sett honom på stritan.

Teet var och är inte trovärdig för 5 öre.
Du är säker på att Teet försökte strypa en prostituerad i en trappuppgång. Var du lite insatt i vem kvinnan som anklagade Teet var hade du förmodligen inte uttryckt dig lika kategoriskt.
Citera
2011-12-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Antagligen denna:
http://www.bokus.com/bok/9780810998469/gnomes-deluxe-collectors-edition/
Nej jag fattade det som att det inte var tomte-boken det rörde sig om utan en verkligt ruggig bok. Har för mig att den handlade om ett strypmord eller något annat våldsamt. Tror det var "obducenten" som skulle ägt boken men jag är inte säker.
Citera
2011-12-11, 15:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Du är säker på att Teet försökte strypa en prostituerad i en trappuppgång. Var du lite insatt i vem kvinnan som anklagade Teet var hade du förmodligen inte uttryckt dig lika kategoriskt.

En prostituerad är fan så mycket mer trovärdig än Tet, det fanns helt enkelt ingen anledning för denna unga kvinna att ljuga hösten 1984 när hon var hos polisen och fick titta i deras fotoalbum.

För Tet fanns det all anledning i världen att ljuga och det gjorde han.

En obducent som jagar horor låter illa, självklart så förnekade herr obducent att han ens brukade befinna sig på stritan och det även fast han setts av ett stort antal prostituerade kvinnor.
Citera
2011-12-11, 17:45
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Jag har inte påstått att det är behäftat med totalt oöverkomliga svårigheter att låna en plastsäck av någon, jag säger bara att det är sådant som i princip inte händer. Det finns ingen anledning att tro att så skulle vara fallet här.

När lånade du själv en plastsäck av någon senast? Har det någonsin hänt?

Citat:

De spår, eller rättare sagt omständigheter som finns, pekar mot att gärningsmannen eller gärningsmännen stod Catrine da Costa nära. Till den kategorin hör knappast "allmänläkaren" eller "obducenten".
Citera
2011-12-11, 19:04
Medlem
Citat:
En prostituerad är fan så mycket mer trovärdig än Tet, det fanns helt enkelt ingen anledning för denna unga kvinna att ljuga hösten 1984 när hon var hos polisen och fick titta i deras fotoalbum.

För Tet fanns det all anledning i världen att ljuga och det gjorde han.

En obducent som jagar horor låter illa, självklart så förnekade herr obducent att han ens brukade befinna sig på stritan och det även fast han setts av ett stort antal prostituerade kvinnor.

Jag anklagar dig för något. Jag har ingen anledning att ljuga. Du har all anledning att förneka. Alltså talar jag sanning och du ljuger.

Det var en snygg och rättsäker logik du bjuder på.
Citera
2011-12-14, 03:11
Medlem
Quoters avatar
Dum fråga kan tyckas, men hade Catrine da Costa någon "pojkvän" i Sverige, kring 1984? Hittade en gammal tidningsartikel där Leif GW uttalar sig om det, eller rättare sagt författaren till artikeln, som intervjuade honom.
Citera
2011-12-14, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Dum fråga kan tyckas, men hade Catrine da Costa någon "pojkvän" i Sverige, kring 1984? Hittade en gammal tidningsartikel där Leif GW uttalar sig om det, eller rättare sagt författaren till artikeln, som intervjuade honom.
Tja, vem skulle det vara då 1984 (av de hon typ omväxlat bodde hos)? Jag har inget bra svar egentligen.
Vad jag förstår "bodde" hon s.a.s. hos "olika män" i Sverige, "i perioder" under 1984 – före 10 juni när hon försvann. Det är så ungefär jag tolkar den gängse traderingen.

Vad som nu inbegrips med "bo hos olika män, i perioder"-begreppet ...

Hon var ju som bekant bostadslös egentligen då, våren 1984.
(Jag har för mig att detta i någon mening bland annat finns beskrivet och utvecklat i P. Lindebergs bok [1999]?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in